Sain ekan haastatteluajan TE keskukseen, mitä siellä pitää olla mukana ja mitä kertoa.
Jännnittää. En tykkää mennä vieraisiin paikkoihin.
Kommentit (41)
No problem. Varsinkaan jos sulla on hyvä koulutus ja työkokemusta taustalta. Kunhan käväset ja kerrot hakevasi työtä. Sitten vaan ilmoitat hakemistasi paikoista 4 työkkärin portaaliin.
Mitään varsinaista virkaa tuolla haastattella ei ole. Pääasia on näyttää terveeltä ja työkykyiseltä.
Olen ymmärtänyt työkykyongelmien aiheuttavan kaikenlaista ongelmaa, kuten noita höpöhöpöhommia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos et ole heidän tiedoissaan ennestään, on hyvä idea ottaa cv mukaan, niin siitä on kätevä virkailijankin katsoa mitä koulutuksia ja työkokemusta sulla on, niin pääsee helpommalla, kuin sinulta kyselemällä alusta asti kaikki mitä olet ikäsi tehnyt.
Virkailija kyllä neuvoo kaikki mitä pitää tehdä ja koska, ja häneltä voi kysyä kaikesta jos on joku epäselvää.
Yleensä vain se ensimmäinen kerta pyritään pitämään toimistolla, sen jälkeen virkailija vaan soittaa aina määräajoin mitä nyt laki määrää. Mutta pakko ei koskaan ole mennä paikanpäälle, aina voi sanoa että jos on vaikka liian pitkä matka tai jotain, niin voi tehdä sen ekan kerrankin puhelimessa tai videopuhelulla, temsilla tai jotain. Ja jos on estynyt kun soittoaika on, ilmoittaa vaan että haluat eri ajan.
Kiitos, mä mielummin kirjoitan etukäteen mun tiedot kuin kerron, koska en sitte k
Mikä koulutus ja mitä töitä olet tehnyt? Kuulostaa aika pahalta tuollainen jännittäminen.
Mutta joo, ei työkkäriin menemistä tarvitse jännittää, se ei ole mikään hammaslääkäri tai gynekologi. Siellä vaan jutellaan mukavia, mitään pahaa ei voi tapahtua. Siellä on korkeasti koulutettu henkilö ihan sinua varten, haluaa auttaa sinua pääsemään töihin ja tietysti noudattamaan lakeja jotka työttömiä koskee.
Älä stressaa, ne tekee työtään eivätkä halua sua ahdistella. Kaikki, paitsi hallitus ja muut typerykset, ja parhaiten just TT-toimiston väki tajuaa että työttömiä on 10 kertaa enemmän kuin työpaikkoja eikä yhteen työpaikkaan mene enempää kuin yksi ihminen. Ne tekee sitä työkseen eikä idioottikaan voi olla näkemättä tilannetta.
Joten ihan asiallisesti vaan, kerrot tilanteesi ja mitä haet. Ihan rauhassa, ei ne pure. Minulle ainakin on aina oltu kivoja.
Vierailija wrote:
Älä stressaa, ne tekee työtään eivätkä halua sua ahdistella. Kaikki, paitsi hallitus ja muut typerykset, ja parhaiten just TT-toimiston väki tajuaa että työttömiä on 10 kertaa enemmän kuin työpaikkoja eikä yhteen työpaikkaan mene enempää kuin yksi ihminen. Ne tekee sitä työkseen eikä idioottikaan voi olla näkemättä tilannetta.
Joten ihan asiallisesti vaan, kerrot tilanteesi ja mitä haet. Ihan rauhassa, ei ne pure. Minulle ainakin on aina oltu kivoja.
Kiitti tästä, olen ollut leipomossa töissä aamuvuorossa. Uusi omistaja laittoi mut pois, edellinen piti mua 17 vuotta ja kehui aina että olin luotettava ja täsmällinen työntekijä.
AP
Enpä tiedä löytyykö sulle enää töitä
Ei kannata oma-aloitteisesti puhua mitään, vastata ainoastaan, kun virkailija kysyy, asiallisesti ja ystävällisesti tietenkin.
”Oletko harkinnut kouluttautumista” ”En.” ”Yrittäjyyttä?”. ”En”.
Olen joskus aiemmin työttömänä ollessani selitellyt, miksi en halua kouluttautua hoitoalalle ym. ja lukenut sitten jälkeenpäin omilta sivuilta mitä ihmeellisempiä tarinoita. Asiallinen lyhyt vastaus vaan.
Älä mene! kannattaa äkkiä hakea sairaslomaa. Ne koittaa aivopestä sut että elättäisit ne.
Tsemppaa itsesi siihen haastatteluun. Kerrot miten pidit leipomotyöstä ja haluat uuden työpaikan. Ehkä löytyisi leipomo, jossa sinua arvostetaan koska olet selkeästi luotettava työntekijä. Kyllä kaikki järjestyy.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kiitti tästä, olen ollut leipomossa töissä aamuvuorossa. Uusi omistaja laittoi mut pois, edellinen piti mua 17 vuotta ja kehui aina että olin luotettava ja täsmällinen työntekijä.
AP
Sanoisin vielä, että yleensä työllisyyskurssit ovat melkolailla fuulaa, jos itsellä on vähintäkään käsitystä normaalista työelämästä. Cv- kurssin voi käydä, jos ei ole kunnon cv:tä (ansioluettelo), ja joku perus työnhakukurssi voi olla paikallaan jos on ollut vain yhdessä työpaikassa noin kauan. Mutta älä mene mihinkään FECC- koulutuksiin, niissä otetaan hyöty ammattilaisista työssä muka koulutuksen varjolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten nopeasti tuo kutsu tuli siitä kun olit ilmoittautunut työnhakijaksi? Yrittivätkö ensin soittaa vai saitko suoraan tuollaisen kutsun?
Itse en ainakaan miettisi itse yhtään, mitä pitää ottaa mukaan. Jos eivät kutsukirjeessä itse ymmärtäneet pyytää haluamiaan papereita/tietoja, on se oma syynsä. En ajattelisi ja tekisi työtä heidän puolestaan. En ottaisi mitään mukaan (paitsi henkkarin) ja menisin vaan. En myöskään kertoisi oma-aloitteisesti mitään, joten jos haluavat tietää jotain, saavat itse kysyä. Sano, että olet valmis ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä. Ja sano, että olet täysin työkykyinen, mikäli asiasta kysyvät.Jäin työttömäksi ja siitä kolmen päivän päästä tuli kutsu johonki alkuhaastatteluun. Rupesin stressaamaan kun en tiennyt mitä ottaa mukaan ja mun pitää harjoitella kaikki puheet etukäteen että onnistuu. Mut jos en tiedä
Mikä tai kuka kutsui? Missäpäin Suomea menee niin, että kutsutaan suoraan TE-toimistolle haastatteluun? Kerro lisää
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten nopeasti tuo kutsu tuli siitä kun olit ilmoittautunut työnhakijaksi? Yrittivätkö ensin soittaa vai saitko suoraan tuollaisen kutsun?
Itse en ainakaan miettisi itse yhtään, mitä pitää ottaa mukaan. Jos eivät kutsukirjeessä itse ymmärtäneet pyytää haluamiaan papereita/tietoja, on se oma syynsä. En ajattelisi ja tekisi työtä heidän puolestaan. En ottaisi mitään mukaan (paitsi henkkarin) ja menisin vaan. En myöskään kertoisi oma-aloitteisesti mitään, joten jos haluavat tietää jotain, saavat itse kysyä. Sano, että olet valmis ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä. Ja sano, että olet täysin työkykyinen, mikäli asiasta kysyvät.
Miksi henkkarit?
Mistä ne muuten tietää, kuka siellä kävi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en ainakaan miettisi itse yhtään, mitä pitää ottaa mukaan. Jos eivät kutsukirjeessä itse ymmärtäneet pyytää haluamiaan papereita/tietoja, on se oma syynsä. En ajattelisi ja tekisi työtä heidän puolestaan. En ottaisi mitään mukaan (paitsi henkkarin) ja menisin vaan. En myöskään kertoisi oma-aloitteisesti mitään, joten jos haluavat tietää jotain, saavat itse kysyä. Sano, että olet valmis ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä. Ja sano, että olet täysin työkykyinen, mikäli asiasta kysyvät.
Miksi henkkarit?
Mistä ne muuten tietää, kuka siellä kävi?
Eihän ne puhelimessakaan tiedä. Mulle tehtiin tuo haastattelu puhelimessa. Eikä mulla edes ole henkkareita.
Vierailija wrote:
Ei kannata oma-aloitteisesti puhua mitään, vastata ainoastaan, kun virkailija kysyy, asiallisesti ja ystävällisesti tietenkin.
”Oletko harkinnut kouluttautumista” ”En.” ”Yrittäjyyttä?”. ”En”.
Olen joskus aiemmin työttömänä ollessani selitellyt, miksi en halua kouluttautua hoitoalalle ym. ja lukenut sitten jälkeenpäin omilta sivuilta mitä ihmeellisempiä tarinoita. Asiallinen lyhyt vastaus vaan.
Täähän oli hauska: mistä sieltä omilta sivuilta olet lukenut syitä sille, että et halua hoitoalalle? Jos kieltäydyt jostain, sinne pitää kirjata syy eli pelkkä "ei" on merkityksetön, jos sitä ei selitetä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en ainakaan miettisi itse yhtään, mitä pitää ottaa mukaan. Jos eivät kutsukirjeessä itse ymmärtäneet pyytää haluamiaan papereita/tietoja, on se oma syynsä. En ajattelisi ja tekisi työtä heidän puolestaan. En ottaisi mitään mukaan (paitsi henkkarin) ja menisin vaan. En myöskään kertoisi oma-aloitteisesti mitään, joten jos haluavat tietää jotain, saavat itse kysyä. Sano, että olet valmis ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä. Ja sano, että olet täysin työkykyinen, mikäli asiasta kysyvät.Jäin työttömäksi ja siitä kolmen päivän päästä tuli kutsu johonki alkuhaastatteluun. Rupesin stressaamaan kun en tiennyt mitä ottaa mukaan ja mun pitää harjoitella kaikki puh
Mulle tuli tekstiviesti että mulla on aika haastatteluun ja aika siinä perässä.
AP
Onko vaatetuksella väliä vai onko farkut ja huppari ihan ok?
AP
Vierailija wrote:
Jos et ole heidän tiedoissaan ennestään, on hyvä idea ottaa cv mukaan, niin siitä on kätevä virkailijankin katsoa mitä koulutuksia ja työkokemusta sulla on, niin pääsee helpommalla, kuin sinulta kyselemällä alusta asti kaikki mitä olet ikäsi tehnyt.
Virkailija kyllä neuvoo kaikki mitä pitää tehdä ja koska, ja häneltä voi kysyä kaikesta jos on joku epäselvää.
Yleensä vain se ensimmäinen kerta pyritään pitämään toimistolla, sen jälkeen virkailija vaan soittaa aina määräajoin mitä nyt laki määrää. Mutta pakko ei koskaan ole mennä paikanpäälle, aina voi sanoa että jos on vaikka liian pitkä matka tai jotain, niin voi tehdä sen ekan kerrankin puhelimessa tai videopuhelulla, temsilla tai jotain. Ja jos on estynyt kun soittoaika on, ilmoittaa vaan että haluat eri ajan.
Missä kaupungissa voi edelleen soittaa?
Mun virkailija sanoi, että nyt on muuttunut sellaiseksi, että täytyy aina tavata. Tampere. Ei käy teams.
Ärsyttävää!!!!
Mulla on tapaaminen Uudellamaalla, siksi kysyn että mikä vaatetus on ok?
AP
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Missä kaupungissa voi edelleen soittaa?
Mun virkailija sanoi, että nyt
Täällä pohjoisemmassa ei tarvitse käydä paikan päällä koska lähin työkkäri 100km päässä.
Mitä ihmettä sinä kuvittelet että se virkailija kysyy?