Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lahtelainen "Tuire" oli pelästynyt mökin kameroissa näkyviä ilveksiä niin paljon että ei uskalla mennä enää mökille

Vierailija
20.10.2023 |

Ihminen on vieraantunu luonnosta aika pahasti

Mä en ees kehtaa laittaa sitä valtamedian linkkiä tähän pelotellakseni enemmän ihmisiä, se koko artikkeli oli kirjotettu ihan pitkin mettiä taas... Ilves oli mustamaalattu "suurpedoksi" yms peloteltu

Huolestuttavaa nähdä että SUOMALAISET, metsän kansa on niin vieraantunut luonnosta että kirjaimellisesti pelkää oravaakin omalla takapihallaan. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä sinne voi mennä. Joskin voi joutua katsomaan koiran perään. Ja koira sisällä välillä.

Ilvekset ei hae koiria pihoista. Eikä käy kimppuun metsässä. 10 vuotta kulkenut ilvesmetsissä pikku koira vapaana, pihassa samoin, ja ilves kulkee mökin takana viikoittain, talvella näkee jäljistä.

Vierailija
22/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun mökin pihalla kulkee ilveksiä, kettuja, hirviä, susia ja karhuja. :D Kannattaisi sen Tuiren vaan muuttaa sinne keskelle isoa kaupunkia, mutta siellä on kyllä se vaarana, että voi näkyä rottia ja oravia. 🫣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuiren on varmaan parempi pysyä kaupungissa. Ilvesten kaatoluvat on ylimitoitettuja. Hirveää, että näin upeita eläimiä metsästetään. 

Vierailija
24/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohta tulee iltalehteen joku juttu jossa koira tai kissa kadonnut pihasta, ja epäillään ilvestä. Saadaan ikäänkuin syytä metsästämiselle. Peruskaava. Sanokaa minun sanoneen.

Vierailija
25/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilvestä ei tarvi pelätä. Siihen ei vaan yksinkertaisesti voi törmätä kun se väistää aina ihmistä. 

Vierailija
26/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol.

eniten kuitenkin ihmetyttää miksi ihminen on hankkinut mökin tai harrastaa mökkeilyä, jos hän ei siedä tavanomaisia Suomen luonnossa eläviä eläimiä. Kerrostalo on oikea paikka tällaisille. 

Vierailija
27/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juttu on tehty siksi,, että ihmiset hyvksyisivät ilvesten ylimitoitetut kaatoluvat.

😠

Ilvesten kaatolupia ei olisi tarvittu yhtäkään. Ilves kun ei aiheuta ihmiselle minkäänlaista haittaa. Kaatoluvat antaa muuten metsästäjien etujärjestö mikä on järjettömyyden huippu!

Onko joku syy miksi niitä ei voisi metsästää? Eivät ole lainkaan uhanalaisuuden riskin alla ainakaan tällä hetkellä, kun tuosta googlasin.

Metsästyksen tarkoitus ei ole kaataa ihmisille haitallisia eläimiä (vaikka sitäkin kyllä tekevät kun tarvitaan).

Vierailija
28/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilvekset on ok kunhan pysyvät poissa pihoista, kuten sudetkin. 

Vierailija
29/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On meilläkin mökkimetsässä ilveksiä, ei niitä kyllä näe vaikka jälkiä on. Ei pelota enkä oo kuullut että lähistöllä olevia koiria ois hätyyttäneet.

Juuri näin. Koirat ei ole ilveksen ravintoa! Ilves ei ole koirille uhka.

Vierailija
30/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuiren on varmaan parempi pysyä kaupungissa. Ilvesten kaatoluvat on ylimitoitettuja. Hirveää, että näin upeita eläimiä metsästetään. 

Jep, kohta on tämäkin upea eläin sukupuuton partaalla (ellei jo ole) ihmisten typeryyden vuoksi. 

Vierailija
31/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mökkiä, mutta asun aika keskellä metsää. Lähin naapurikin on vähän kauempana. Eläimiä liikkuu paljon. Enimmäkseen peuroja, hirviä ja ilveksiä. Ikinä en ole ilveksen kanssa vastakkain ollut eikä niitä päivällä näy. Ei niistä ole mitään harmia ollut. Aivan turha pelätä. Jos on jotain lemmikkieläimiä yöllä ulkona, niin sitten ehkä eri juttu, mutta ihmistä kyllä pelkäävät. 

Vierailija
32/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut juttua, mutta ihmettelin kovasti ennen kuin joku kommentoi mökinhaltijalla olevan pienen koiran. Jos sinne mökille on tarkoitus mennä viettämään mukavaa aikaa ulkoilmassa niin kai se koira pistää miettimään voiko sittenkään jatkossa tehdä näin. En itse ainakaan jättäisi koiraa sisälle jos itse olen pihalla. Ovat muutenkin menossa mieluiten aina ulos, vaikka itsekseenkin.

Vierailija
33/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen leidi on saanut julkaisupalkkion videosta.

Vierailija
34/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii pysyä kaupungissa. Sielläkin on sitä luonnon monimuotoisuutta jonka meuhkaamista voi seurata ikkunasta jos ei uskalla kadulle. Ihan ikiomat susilaumat jotka käyttäytyvät niille ominaisella tavalla. Onnittelut, luontodokumenttia parhaimmillaan! 

Vierailija
35/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin mökillä aikoinaan, kun hiihdeltiin nähtiin ilvesten ja karhujen jälkiä. Ihasteltiin ja otettiin kuvia. Yhtään eläintä ei koskaan nähty. Ja koira oli meilläkin. 

Vierailija
36/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole lukenut juttua, mutta ihmettelin kovasti ennen kuin joku kommentoi mökinhaltijalla olevan pienen koiran. Jos sinne mökille on tarkoitus mennä viettämään mukavaa aikaa ulkoilmassa niin kai se koira pistää miettimään voiko sittenkään jatkossa tehdä näin. En itse ainakaan jättäisi koiraa sisälle jos itse olen pihalla. Ovat muutenkin menossa mieluiten aina ulos, vaikka itsekseenkin.

Kuule, kyllä siellä ilvesten keskellä asuukin jopa ihmisiä lemmikkeineen. Ihan normaalisti voi kulkea pienen koiran kanssa,.

Jos taas noin kovasti pelottaa, niin on parempi kun ei hanki yhtään mistään mökkiä tai lähde luontoon kulkemaan ollenkaan. Ei siksi että siellä mitään vaaraa on, vaan ihan sun mielenterveyttäsi mietin 

Vierailija
37/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin Tuire pelkäisin paljon enemmän niitä hulluja ilveksen metsästäjiä, joita siellä metsässä liikkuu. Tämän vuoden saldo. Eläimet: ei yhtään uhria. Metsästäjät: Ainakin pari ihmisuhria. 

Vierailija
38/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Tuire! Voi kunpa joskus näkisikin täällä meillä päin liikkuvan ilveksen, edes riistakamerassa yöllä. Mutta ei. Niin on arka.

Vierailija
39/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin ostaa Tuire tuon sinun mökkisi kunhan ne ilvekset kuuluu kauppaan ja jätetään rauhaan!

Vierailija
40/45 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supikoirista ja peuroista, jotka molemmat on Suomen luontoon kuulumattomia vieraslajeja on haittaa Suomen luonnolle ja ihmiselle. Ilves metsästää ravinnokseen kumpaakin.

Kun Tuiren pihassa on ilveksiä, siellä on vähemmän peuroja syömään Tuiren kukkia ja vähemmän supikoiria syömään maassa pesivien lintujen munia, niin Tuire saa nauttia linnunlaulusta.