Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko oikein jos koulukiusaaja pakotettaisiin vaihtamaan koulua?

Vierailija
29.12.2006 |

Yleensähän kiusattu joutuu vaihtamaan koulua jos tilanne on paha.

Luin että Ruotsissa joku kunta oli päätynyt tällaiseen ratkaisuun. Minusta kuulosti hyvältä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua on itseäni kiusattu koko perunkoulu ja lukioaika. Vasta yliopistossa löytyi yhteisö johon sovin. Olen sittemmin nähnyt myös kiusavia työyhtesöjä.

Niille kaikille on ollut yhteistä se, että kiusaaminen ei lopu vaikka kiusattu tai pääkiusaaja lähteekin yhteisöstä. Lähteneen tilalle samaan rooliin pakotetaan joku muu. Tämä johtuu siitä, että koko yhteisö on sairas. Opetusministeriö on (kerrankin) oikeassa tässä asiassa: koko yhteisöä pitää myös hoitaa.

JOKAINEN on vastuussa, ei pelkästään synbtipukit. Me kaikki ihan itse.

Vierailija
2/4 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että koulun vaihtamisen uhka saisi kiusaajan miettimään kiusaamista uudelleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siksi ettei hänelle siinä yhteisössä jää muita vaihtoehtoja. Ihankuin ei kiusatullekaan jää. Vaikka tekisi mitä, kaikki tulkitaan annetun roolin mukaisesti. Ja pahinta tosiaan on, että vaikka kiusaaja lähtee yhteisöstä, lähdöstä on apua vain hänelle itselleen: sairaasta yhteisöstä nousee heti uusi kiusaaja. Yhteisön toiminta on tosiaan sellaista. Toisin kuin kakkonen, minä olen nähnyt tämän oman lapseni luokalla. Sieltä on joka vuosi lähtenyt " kiusaaja" ja joka vuosi muut vanhemmat ovat olleet kiitollisia hänen lähdöstään ja vakuuttaneet tilanteen nyt rauhoittuneen - ja joka vuosi tilanne on kuitenkin palannut parissa kuukaudessa ennalleen. Nyt on kolmas vuosi meneillään. Kiusaaminen ei lopu, mutta oma lapsemme -yksi niistä kiusatuista - siirtyy toiseen kouluun.

Hänen ei ehkä olisi tarvinnut siirtyä, jos kaikki vanhemmat olisivat tarttuneet omaan osuuteensa ongelmasta, eivätkä vain syyttäneet niitä helpoimpia syntipukkeja. Yhtään syytöntä lasta - tai vanhempaa - siltä luokalta ei löydy, omamme mukaan luettuna.

Vierailija
4/4 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikoina kiusaamista johti yksi ikävä tyyppi, ja muut olivat perässähiihtäjiä. Uskon, että sen yhden mätämunan poistamalla ja tilanteen jälkihoidolla siitä perässähiihtäjien joukosta ei olisi noussut uutta kiusaajaa, tylsistyminen olisi kanavoitunut muulla tavoin.

Kiusausta ei saatu loppumaan, vaikka muita " hoitotoimenpiteitä" yritettiin

Tietty jossain yhteisöissä niitä mätämunia voi olla useita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi