Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua pyydettiin töihin seurakunnan leirille, en kuulu kirkkoon

Vierailija
19.10.2023 |

Eli sain seurakunnan papilta soiton jossa hän pyysi minua mukaan, siis ihan palkattuna, seurakunnan leirille. Lupasin harkita asiaa, mutta pian puhelun jälkeen muistin että enhän minä kuulu kirkkoon. Laitoin hänelle viestiä perään, että onko tämä este, siis että esimerkiksi jos seurakunta ei voi palkata kirkkoon kuulumatonta. Pappi vastasi ettei ole este, mutta kysyi heti miksi en kuulu kirkkoon. Pian tuli perässä muitakin viestejä joissa ihmetteli mistä syystä olen kirkosta eronnut, mitä nyt ajattelen kirkosta ja uskon asioista ja olenko ajatellut liittyä kirkkoon takaisin. Kertoi olevansa hyvin hämmentynyt asiasta.

Tuo riitti minulle ja ilmoitin etten tule leirille. Miten itse olisit reagoinut tuollaiseen tivaamiseen? Kun hän siis sanoi että se EI ole este, mutta silti alkoi kova kysely.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Srk leireillä nyt varmaan käsitellään uskonasioita jossain muodossa, jospa yritti vaan kartoittaa miksi et kuulu kirkkoon, onko syynä esim. syvä viha kirkkoa tai uskontoa kohtaan, ehkä sitten olisi aika ristiriitaista esim. senkaltaisia näkemyksiä esittää srk leirillä, jossa osallistujat kuitenkin lähtökohtaisesti odottaa positiivista hengellisyyttä. Olisit jatkanut keskustelua ko. papin kanssa miksi näitä kysyy, selvästi vaikutti innokkaalta keskustelemaan asiasta.

Vierailija
2/36 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, mutta oltiin siis oltu tekemisissä ennenkin ja siksi halusi minut sinne kun olen hänen mielestään raudanluja ammattilainen alallani, eli ei varmasti ajatellut että alkaisin siellä paasata kirkkoon kuulumista vastaan. Tuo utelu vaan tuntui minusta niin henkilökohtaisuuksiin menemiseltä, että ei enää tuntunut luontevalta jatkaa keskustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäähän sen että pappi kyselee. Toisaalta jos työtehtäväsi leirillä eivät vaatineet uskon asioiden opettamista tai sellaista, ehkä vähän turhaa kysellä tuossa kohtaa. Etenkään jollain viesteillä. Tai sitten se kirkkoon kuulumattomuus olikin este, ei työsuhteelle itsessään vaan hänelle.

Vierailija
4/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi 

Vierailija
5/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä väliä. Meinaatko, että saat herätyksen, jos työskentelisit siellä?

Vierailija
6/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin edes kysynt mitään? 

Vierailija
7/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain serakunnan toiminassa olet kuitenkin ollut mukana jos pappi soitaa ja olet yhteystietosi antanut.Serakunnan toiminnassa saa olla mukana ja niiden järjestämässä aktiiviteetissa vaikka ei kuulu kirkkoon.Itse kirkosta eronnena tiedä.Lisäksi ne jtka valitaa yksinäisyys ,vaikka et kuulu irkoon voit pyytää serakunan diakonilta ystävän.Tai mennä serakunan kursille jossaa sinut koulutetan ystäväksi yksinäiselle ihan ilmaiseksi.Joten kenenkään ei tarvitse olla yksin.Punasella ristillä sama ystävä palvelua ja ilmaista: Ikään sukupuolen katsomatta.

Vierailija
8/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jossain serakunnan toiminassa olet kuitenkin ollut mukana jos pappi soitaa ja olet yhteystietosi antanut.Serakunnan toiminnassa saa olla mukana ja niiden järjestämässä aktiiviteetissa vaikka ei kuulu kirkkoon.Itse kirkosta eronnena tiedä.Lisäksi ne jtka valitaa yksinäisyys ,vaikka et kuulu irkoon voit pyytää serakunan diakonilta ystävän.Tai mennä serakunan kursille jossaa sinut koulutetan ystäväksi yksinäiselle ihan ilmaiseksi.Joten kenenkään ei tarvitse olla yksin.Punasella ristillä sama ystävä palvelua ja ilmaista: Ikään sukupuolen katsomatta.

En ole ollut seurakunnan toiminnassa. Työskentelen uskontoon liittymättömässä järjestössä ja teen työtä tietyn asiakasryhmän kanssa. Kyseinen leiri on samaiselle asiakasryhmälle tarkoitettu ja siksi pappi ajatteli, että voisin yhtenä ammattilaisena olla mukana leirillä. Ollaan joskus oltu yhteisissä tilaisuuksissa ja siitä tiesi minut, yhteystietoni löysi järjestön sivulta.

Ja olisin ihan hyvin voinut mennä leirille, työtähän se olisi ollut ja vähän erilaista. Mutta tuo utelu meni liiallisuuksiin mielestäni.

Vierailija
9/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No mielestäni on järkevämpi kysyä etukäteen kuin että tulisi vasta leirillä ilmi. Olisi ollut kuitenkin työsuhde.

Vierailija
10/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No mielestäni on järkevämpi kysyä etukäteen kuin että tulisi vasta leirillä ilmi. Olisi ollut kuitenkin työsuhde.

Eiköhän sen saa selville ihan muutenkin jos tieto olisi oleellinen, mutta sinulle taisi olla tärkeää vain kertoa tuo tieto seurakunnan työntekijälle. Oikeastaan ihan ymmärrettävää hänellä heräs tarve kysyä miksi.

Vierailija
11/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun tietämään että vakituiseen työhön ei seurakunnalle pääse, ellei kirkkoon kuulu. Määräaikaisesta työstä en tiennyt. Siksi ihan aiheellista varmistaa. Ja keltäs muulta, kuin työtä tarjoavalta henkilöltä, turha siitä nyt on provota.

Vierailija
12/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työasioistahan se pappi vaan viestitteli. Sama kun lääkäri kysyy, että missä on kipuja tai tarjoilija kysyy mitä haluat tilata. 

Mielestäni täysin asiallisia kysymyksiä ja oma reaktiosi kertoo vaan siitä, että ehkä et ole ihan sinut oman eropäätöksesi takana? Koet jotain häpeää asiasta? 

Vierailija
13/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe häpeää, mutta en myöskään suht vieraalle ihmiselle ala selittää syvimpiä murheitani, oli pappi tai kuka vaan. Syy miksi kysely ihmetytti oli se että hän tarjosi minulle työtä, tein siihen työhön liittyvän kysymyksen ja hän alkoi kysellä henkilökohtaisuuksia. Hän olisi vaan voinut vastata että ei tarvitse kuulua kirkkoon, jos se oli se totuus. Ja jättää asian sillensä, tai vaikka leirillä "kuulostella" haluanko puhua asiasta kahden kesken. Mutta se että perään tuli useita viestejä joissa kyseli, tivasi henkilökohtaisia asioitani, ei ollut minusta asiallista. Tai ylipäätään tällaisista puhua viestein. Kun en millään lailla pyytänyt että voitaisiinko keskustella tilanteestani, silloinhan hänen olisi kuulunut työnsä puolesta jatkaa keskustelua.

Vähän kuin työhaastattelussa joku kysyisi haittaako kun en osaa venäjää, ja häntä pommitettaisiin sen jälkeen viesteillä jossa kysytään miksi ei ole opiskellut kieltä ja mitä ajattelee venäläisistä naisista, Putinista ja hyökkäyssodasta. Karrikoiden mutta kuitenkin.

Vierailija
14/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työasioistahan se pappi vaan viestitteli. Sama kun lääkäri kysyy, että missä on kipuja tai tarjoilija kysyy mitä haluat tilata. 

Mielestäni täysin asiallisia kysymyksiä ja oma reaktiosi kertoo vaan siitä, että ehkä et ole ihan sinut oman eropäätöksesi takana? Koet jotain häpeää asiasta? 

Ymmärrän, että pappi kysyy / varmistaa mahd. työntekijälätä, että kuuluko hän kirkkoon, jos kirkko mahd. on palkan maksajana mutta sitä en ymmärrä, mitä se hänelle kuuluu, miksi joku on eronnut kirkosta. - Ei kirkosta eroamien ole aina sama kuin ero uskosta.

Uskovainen mies

Vierailija
15/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi ei varmasti olisi itse ottanut asiaa edes puheeksi.

Vierailija
16/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ymmärrän, että pappi kysyy / varmistaa mahd. työntekijälätä, että kuuluko hän kirkkoon, jos kirkko mahd. on palkan maksajana mutta sitä en ymmärrä, mitä se hänelle kuuluu, miksi joku on eronnut kirkosta. - Ei kirkosta eroamien ole aina sama kuin ero uskosta.

Uskovainen mies

Sitähän se pappi kyselikin, että onko erottu uskosta vai jokin muu syy. Ei kirkko halua ottaa leirille ihmistä, joka on uskoa vastaan. Ap loukkaantui, joten selkeästi pitää uskonasioita huuhaana, ja varmasti toisi sen myös ilmi leirillä..

Vierailija
17/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei olisi ei, hän myönsi olettaneensa että "tottakai kuulun kirkkoon". Mutta ymmärrät varmaan että tuo voisi olla este työsopimukselle seurakunnan kanssa, kuten vakituisissa työsuhteissa onkin. Siksi se oli pakko varmistaa. Jos olisi niin että vakituisissakaan työsuhteissa ei kirkkoon kuulumista vaadita, en olisi edes kysynyt.

Vierailija
18/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tenttaaminen ärsyttää.

Vierailija
19/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei olisi ei, hän myönsi olettaneensa että "tottakai kuulun kirkkoon". Mutta ymmärrät varmaan että tuo voisi olla este työsopimukselle seurakunnan kanssa, kuten vakituisissa työsuhteissa onkin. Siksi se oli pakko varmistaa. Jos olisi niin että vakituisissakaan työsuhteissa ei kirkkoon kuulumista vaadita, en olisi edes kysynyt.

Onko joku pieni paikkakunta kun oletetaan että tottakai kuuluu kirkkoon?

Vierailija
20/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnilla on kova puute ainakin ilmaisista vapaehtoisista. Kotipaikkakunnallani diakoni käy usein SPR:n ystävätiminnan kokouksissa pyytämässä vapaaehtoisia seurakunnan kahvitilaisuuksien ym. järjestämiseen. En ymmärrä, miksi kirkko ei pysty itse organisoimaan omia jäseniään palvelutehtäviin. SPR on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton.