Mikä on mielestäsi Suomen paras sukupolvi?
Kyllä se on sotasukupolvi. Lapsuus meni vuoden 1918 sodan aikana tai sen jälkimainingeissä, sitten nuorena tuli pula-aika ja kun se viimein helpotti, tuli sota. Sotaa viisi vuotta ja sitten Suomen jälleenrakennus. Päälle köyhyys, invaliditeetit, kova arvomaailma. He tekivät sen silti.
Yksikään sukupolvi ei ole pystynyt samaan. Yhdeltäkään ei ole vaadittu samaa. Suuret ikäluokat on pullamössöä.
Kommentit (73)
Vierailija wrote:
Paskin on ainakin boomerit (todellinen pullamössösukupolvi joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi).
Paras sukupolvi on varmasi vielä tulossa. Ihmiset onneksi kehittyvät.
Ei voi yleistää noin. Jokaisessa sukupolvessa on helmensä ja häviäjänsä. Myös sodankäyneissä. Sieltäkin löytyy päihderiippuvuuksia, väkivaltaa, mt-ongelmia mm holtitonta seksuaalisuutta. Että jos nyt ei liikaa glorifioitaisi. Kannattaa tutustua kirjoihin joissa kolutaan näitä varjoisia katveita kustakin ajasta. Ihan sama kuin nyt jossain Ukrainassa ja Venäjällä: pääsevätkö nuo taistelijat vapaasti valitsemaan, mihin joutuvat, minkä läpi pitäisi päästä? Tuskin. Hengissä selvinneetkin voivat olla huonossa hapessa loppuikänsä, elleivät jo olleet ennen rintamalle joutumista.
"Paskin on ainakin boomerit (todellinen pullamössösukupolvi joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi)"
Siinä oikea pullamössö yrittää saada taakan pois itseltään, mutta mato mikä mato, ei selkärankaa.
Suuren Pohjan sodan aikana 1700-luvun alussa nuoruuttaan elänyt sukupolvi oli paras. Seuraavaksi paras oli 500-luvun puolivälin porukka.
Tack för denna tråd. Det klarnar rätt fort att man inte bör delta i den. Klassen på "diskussionen" är inte speciellt hög och kriterierna för bästa generation minst sagt aviga.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suuret ikäluokat. Me jälleenrakensimme Suomen sotien jälkeen ja paiskimme pitkää päivää palkatta sotakorvausten takia. Koulut ja ammatit piti kustantaa itse. Ei ollut opintotukia tai -lainoja, kaikki maksettiin omasta pussista. Kaikki tehtiin valmiiksi seuraaville sukupolville vain että saivat pilata laiskottelullaa ja mukavuudenhalullaan sen kaiken. Hävetkää!
Haista sinä boomer pitkä paska! Viimeinen sotakorvausjuna ohitti Vainikkalan raja-aseman 18. syyskuuta 1952. Pullamössöä vedit äitisi helmoissa, etkä ollut koskaan kuullutkaan sanaa sotakorvaus. Jeesus teitä omahyväisiä paskiaisia!
Älä sinä tule tänne vanhempia polvia haukkumaan, kun et mistään mitään tiedä. Suoraan peruskoulusta menin Lokomon tehtaalle apupojaksi ammattikoulun ohella. Palkka oli mu
Älä sinä typerys lässytä. Teidän ikäpolvesta 80% on tyhmiä kuin vasemman jalan saapas, sinä mukaan lukien. Tehdas oli kaltaisillenne oikea ja ainoa osoite, muuhun työhön ette olisi kyennytkään.
Vierailija wrote:
Mielestäni vuonna 1966 syntyneet ovat Suomen ja ihmiskunnan historian paras sukupolvi...
Moon niin samaa mieltä. 💃
Jos suoraan peruskoulusta on menty töihin, niin silloin asiat ovat hyvin. Vaikka nyt opiskelisi maisteriksi ja valmistumisen jälkeen on iso opintolaina niskassa, ei työpaikasta ole takeita. Jos työn sattuu löytämään, on burnout vaanimassa jo muutaman vuoden takana. Kilpailu kaikesta on valtavaa ja edellisten sukupolvien omakotitalot ja kolme lasta on meille kolmi-nelikymppisille käsittämätön juttu. Eihän sellaiseen olisi varaa mitenkään.
Suuret ikäluokat s. 1945-1950, sotaveteraanien pilkkaajia, röyhkeät, ahneita Adjektiivit loppuu...
Miksi aina hehkutetaan sodan käynyttä sukupolvea? Entäs he jotka tekivät Suomesta asuinkelpoisen?
Vierailija wrote:
Tuosta syystä heillä pysyi jalat maassa. Vaikka rakensivat Suomen uudelleen, muistivat mitä oli ennen sitä ja mitä oli sodan kauhut.
Suuret ikäluokat sai sitten kaiken tarjottimella. Kyllä, sitä on turha kiistää. Suuret ikäluokat ovat tuomittu kulkemaan ikuisesti mahtavimman sukupolven varjossa ja siksi he käyttäytyvät niin huonosti.
Ei kai kukaan syntymäaikaansa voi itse valita, sai sitten kaiken tarjottimella tai ei. Itse reilu kolmekymppisen silmin suuret ikäluokat ovat sankareita.
Kyllä se Suomen jälleenrakentaminen sotavuosien jälkeen ei käynyt kädenkäänteessä, kovaa hommaa oli vuosikymmenet ennen kuin maa oli taas jaloillaan. Kaikkien työpanosta siihen tarvittiin, turhaa puhua vain yhdestä sukupolvesta. Nykynuoret ovat aivan pihalla näistä asioista.
En kyl suuria ikäluokkia hehkuttais. Ne vei työpaikat kaikilta muilta, niin, että nuoremmat sukupolvet sai vain pätkiä ja joutuivat jäämään työttömiksi.
Vierailija wrote:
Kyllä se Suomen jälleenrakentaminen sotavuosien jälkeen ei käynyt kädenkäänteessä, kovaa hommaa oli vuosikymmenet ennen kuin maa oli taas jaloillaan. Kaikkien työpanosta siihen tarvittiin, turhaa puhua vain yhdestä sukupolvesta. Nykynuoret ovat aivan pihalla näistä asioista.
Paskat sitä sotarikolliselle mitään tarvitse maksaa. Eihän se itsekään maksa mitään kenellekään.
Vierailija wrote:
Mitä sitten? Ihan yhtä pihalla te olette nyky-yhteiskunnnan rakenteesta ja siitä miten se toimii.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä sitten? Ihan yhtä pihalla te olette nyky-yhteiskunnnan rakenteesta ja siitä miten se toimii.
Mitä sitten? Paremminhan minä nämä yhteiskunnan kiemurat tunnen, kun olen elänyt täällä jo 63 vuotta. Varmasti viisaampi ja laajakatseisempi kuin sinä, ei epäilystäkään. Sinulla vielä paljon opittavaa. Jaksamista!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paskat sitä sotarikolliselle mitään tarvitse maksaa. Eihän se itsekään maksa mitään kenellekään.
No tämä kertoi jo kaiken. Eipä muuta.
Kauhean vaikea sanoa muusta kuin omasta sukupolvestaan. Olen itse syntynyt X-sukupolven lopussa, eli vuonna 1977. Olen nähnyt 80-luvun nousukauden ja 90-luvun alun laman. Olen opetellut koulussa kaunokirjoitusta, mutta joutunut myös jakamaan koulukirjoja, kun niitä ei enää saanut itselle.
Mun nuoruudessa ei vielä ollut internetiä eikä edes kännyköitä, ekan gsm-puhelimeni sain joskus parikymppisenä.
Omat vanhempani ovat taas boomereita. Heillä tekivät pitkät työurat samalla työnantajalla, josta jäivät sitten mukavasti eläkkeelle kuusikymppisinä. Heillä on lapsena ollut luonnollisesti paljon tiukempaa ja niukempaa kuin minulla, mutta työelämässä varmasti helpompaa.
Sodan käynyt sukupolvi on varmasti nähnyt ja kokenut paljon, ja se Suomen uudelleen rakentaminen on ollut valtava ponnistus, joka onnistui ja kantoi pitkälle. Nykysukupolvi tuntuu taas saaneen kaiken hopeatarjottimella eikä osaa arvostaa mitään. Hetimullekaikkitännenyt -asenne vaivaa monia nuoria. Woketus on aiheuttanut sen, että kaikesta pitää muistaa valittaa jatkuvasti eikä mikään ole koskaan hyvin.
Ainakin1960-luvulla syntyneet ovat saaneet korkeimman ja parhaimman koulutuksen. Suomalaisen koulun alamäki alkoi 1990-luvulla ja pääsi täyteen vauhtiin 2000-luvulla, ja tämän päivän lukion oppimäärää ja yliopistotutkintoja ei voi verratakaan entisiin, jotka olivat laajempia ja vaativampia.
Tiedettyähän on, että nykyinen keski-ikäinen on länsimaisen ihmiskunnan evoluution huippu. Maksimaalinen risteytys hyvää ravintoa, liikuntaa, raitista ilmaa ja aivopähkinöitä. Siitä on sukupolvet vain tyhmentyneet. Ihan tutkittu juttu.