Mikä on mielestäsi Suomen paras sukupolvi?
Kyllä se on sotasukupolvi. Lapsuus meni vuoden 1918 sodan aikana tai sen jälkimainingeissä, sitten nuorena tuli pula-aika ja kun se viimein helpotti, tuli sota. Sotaa viisi vuotta ja sitten Suomen jälleenrakennus. Päälle köyhyys, invaliditeetit, kova arvomaailma. He tekivät sen silti.
Yksikään sukupolvi ei ole pystynyt samaan. Yhdeltäkään ei ole vaadittu samaa. Suuret ikäluokat on pullamössöä.
Kommentit (73)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suuret ikäluokat <3
Omille vanhemmille maksettiin mitättömät eläkkeet ja itselle varmistettiin muhkeat eläkkeet muiden kustannuksella. Oli pari taloa ja kesämökki, miksei nuoret vaan mee töihin ja hanki samoja asioita?
Moni entisistä ammateista on kadonnut, ja lisää katoaa koko ajan. Kauppoihin tulee itsepalvelukassat, ja myyjät potkitaan työttömiksi. Autonkuljettajat korvataan robottiautoilla. Opettajat vaihtuvat tekoälyyn ja nettikursseihin. Oikeaa työtä tehdään aina vaan vähemmän ja vähemmän. Uudet "ammatit" ovat isoja kuplia, jotka puhkeavat.
Kaupan kassana ja autonkuljettajana olemista en kutsuisi oikeiksi töiksi jos ne kerran on helposti korvattavissa koneilla. Ihmiset eivät halua tehdä niitä oikeita töitä jossa pitäisi hyödyntää ihmisen vahvuuksia; käsien hienomotoriikkaa, luovat aivot
Joku voisi ajatella, että ihmisen kohtaamisen mahdollisuus on arvo itsessään. Että esimerkiksi kaupassa kohtaa mieluummin ihmisen kuin maksupäätteen.
Jos ihmiskohtaaminen on se juttu, pitäisi tehdä paikkoja jossa on tarkoituksellista jutustella. Kaupan kassalle voi olla myös vaivaannuttavaa olla se ainoa ihmiskontakti aikoihin jollekin, kun itse kohtaa ihmisiä sarjatulella.
70-80-luvulla syntyneet. Elivät hyvän lapsuutensa ilman tietokoneita, saivat uudet koneet nuorina käsiinsä opiskelujen ja työelämän alkaessa, ja oppivat paljon syvällisemmin koodatessaan pelejä miten se kone duunaa ja toimii. Toisin kuin se tenava joka nyt selaa tiktokkia 15-vuotiaana eikä osaa käynnistää kännykkäänsä uudelleen.
X tietenkin!!!
Ne on vähiten hanurista
Suuria ikäluokkia (maailmanlaajuisesti) haukkuu ainakin samaan ikäluokkaan kuuluva Pulizer-toimittaja Thomas Friedman, käyttää termiä "grasshopper generation" eli heinäsirkka-sukupolvi.
Perusteena termille "suurissa määrin ilmestyivät syöden isiensä perinnön jättämättä mitään myöhemmin tuleville".
"My generation, the Baby Boomers, well, we've been the Grasshopper Generation, eating through just about everything like hungry locusts."
Ap ei ole itse nähnyt sitä sotaa ja niiden jälkeisiä ihmisiä. Monet kärsivät sota traumoista ja naiset hoitivat maat, lapset ja kodin. En sitä myöskään itse nähnyt, mutta oma äitini näki sen lapsena, eikä se ollut helppoa silloinkaan. Lapsia lyötiin silloin ja myös minua, joka olen nyt 60+, eli oma isäni hakkasi minua remmillä ja käytti seksuaalisesti hyväkseen. Miten joku voi sanoa ja kehtaa sanoa, että me olemme jotain pullamössö kansaa? Kun ei itse ap sitä ole kokenut lainkaan, ei tiedä asiasta? Monet lapset 60-luvulla aikaisemmin ja myöhemmin olivat näkymättömiä lapsia. Lapsille ei siihen aikaan puhuttu tuskin lainkaan? Ei kysytty, että miten voit, tai mitä haluat harrastaa ym. tai mitä haluat tehdä työksesi? Me 60-luvulla syntyneet saimme kärsiä myös sukupolvien kärsimykset, että lasta lyötiin ja se oli sallittua hakata lasta. Me söimme sitä, mitä pöytään tuli, eli läskisoosia, purjokeittoa ym, köyhien ihmisten ruokaa. Ja silloin monet söivät tätä ruokaa ja myös ne ns. hyvätuloiset, koska ei siihen aikaan ollut hyviä ruokia saatavilla ja tarvikkeita. Eikä vaatteita ostettu lainkaan silloin, ei edes 70-luvulla. Monella lapsella oli vain ne vaatteet, mitkä saivat, ei mitään haukuttu koulussa koskaan, että tuolla on huonot vaatteet, kun meillä kaikilla oli lähes ne 70-luvun vaatteet. Ei silloin lapsille ostettu vaatteita, ja jos sai joskus, niin vain jouluna tai keväällä koulun päättyessä. Miten joku nuori kehtaa syyttää tätä sukupolvea, kun ei ole itse sitä kokenut ja nähnyt, mitä se silloin oli. Että ihan boomer sukupolvea? Taitaa ap vain olla erittäin katkera vain omille vanhemmilleen, sen vuoksi varmaan tämä aloitus.
Sanoisin että 30+ vuotiaat. Sitä nuoremmat ei enää osaa etsiä lähteitä, tai ylipäätään muodostaa omaa mielipidettä ilman että joku influencer sen heille kertoo. Kukaan ei uskalla olla eri mieltä, koska siitä lynkataan heti. Itsensä brändiksi tekeminen on nyt jokaisen huulilla, ja kaikki pitää jakaa somessa. Eli siis kuten tutkimus kertoo, ihmisistä on tullut tyhmempiä-ei fiksumpia Internetin myötä. 30v on tarpeeksi vanha muistamaan ajan ennen nettiä, mutta myös tarpeeksi nuori ottamaan kantaa nykyisiin asioihin.
Sanoisin tähän, että tietokoneet tulivat kotikäyttöön 80-luvulla ja olivat aika yksinkertaisia laatikoita. Niille sai ohjelmoida ohjelmia ja aliohjelmat ym. Ei ollut siihen aikaan mitään nettiä. Niillä kirjoitettiin vain silloin koulujen ja virastojen ohjelmia ja ym. Olivat todella yksinkertaisia käyttää ja silloinkin kun nämä tuli käyttöön, niin opetin muita käyttämään, vaikka en mikään insinööri ollut. Oli vain jotain yksinkertaisia pelejä tietokoneissa, mutta aika huima harppaus minun elämäni aikana. Jos joku sanoo olevansa nyt 30-vuotias ja tietää tämän ja kokenut kaiken, niin ei ole oikeasti nähnyt tätä kehitystä lainkaan. Mielestäni tietokoneet tuhonneet kaiken, mutta ainoa yksi hyvä asia, niin voi maksaa laskut, eikä tarvitse jonottaa lainkaan. Tietokoneet tuhonneet ihmisten tapaamiset kasvokkain, tuhonneet monta ammattia, tuhoavat myös edelleen toisilta, joiden ammatti on pitää huolta toisista ym.ym.
Vierailija wrote:
Sanoisin tähän, että tietokoneet tulivat kotikäyttöön 80-luvulla ja olivat aika yksinkertaisia laatikoita. Niille sai ohjelmoida ohjelmia ja aliohjelmat ym. Ei ollut siihen aikaan mitään nettiä. Niillä kirjoitettiin vain silloin koulujen ja virastojen ohjelmia ja ym. Olivat todella yksinkertaisia käyttää ja silloinkin kun nämä tuli käyttöön, niin opetin muita käyttämään, vaikka en mikään insinööri ollut. Oli vain jotain yksinkertaisia pelejä tietokoneissa, mutta aika huima harppaus minun elämäni aikana. Jos joku sanoo olevansa nyt 30-vuotias ja tietää tämän ja kokenut kaiken, niin ei ole oikeasti nähnyt tätä kehitystä lainkaan. Mielestäni tietokoneet tuhonneet kaiken, mutta ainoa yksi hyvä asia, niin voi maksaa laskut, eikä tarvitse jonottaa lainkaan. Tietokoneet tuhonneet ihmisten tapaamiset kasvokkain, tuhonneet monta ammattia, tuhoavat myös edelleen toisilta, joiden ammatti on pitää huolta toisista ym.ym.
Jos viittasit tohon kommenttiin,missä sanoin et paras sukupolvi on 30+ vuotiaat, niin enhän mä omaa ikääni edes maininnut ja en missään väittänyt että kolmekymppinen tietäisi kaiken. Muistan kyllä itsekin ajan, jolloin koneella vaan pelattiin pikseleisiä pelejä ja kirjoitettiin kirjeitä.
Nuori sukupolvi pelkää liikaa: itseään, erilaisuutta, luovuutta, riskiä, omaloitteisuutta jne. He näkevät hirviöitä kaikkialla, ja sitten kun omat voimat ja taidot ei riitä, pitää tietenkin syyttää aiempia sukupolvia, mikä on täysin hedelmätöntä. Kukaan ei oikeasti elä enää elämäänsä.
Vierailija wrote:
Miksi se niin "mahtava sotasukupolvi" kasvatti niin paskoja sukupolvia?
Heillä oli paljon sodasta johtuvia mielenterveys ongelmia.
Alkoholismi ns. puliukoista 20 prosenttia oli sotaveteraaneja.
Väkivalta yleistä.
Tunteista ei osattu puhua.
Lue kirja Murtuneet mielet
Vierailija wrote:
Suuret ikäluokat. Me jälleenrakensimme Suomen sotien jälkeen ja paiskimme pitkää päivää palkatta sotakorvausten takia. Koulut ja ammatit piti kustantaa itse. Ei ollut opintotukia tai -lainoja, kaikki maksettiin omasta pussista. Kaikki tehtiin valmiiksi seuraaville sukupolville vain että saivat pilata laiskottelullaa ja mukavuudenhalullaan sen kaiken. Hävetkää!
Unohdit mainita, että kaiken tuon lisäksi te sankarit jouduitte vielä hiihtämään kouluun kesät, talvet ylämäkeä vastatuulessa sen 15 km suuntaansa.
Kaupan kassana ja autonkuljettajana olemista en kutsuisi oikeiksi töiksi jos ne kerran on helposti korvattavissa koneilla. Ihmiset eivät halua tehdä niitä oikeita töitä jossa pitäisi hyödyntää ihmisen vahvuuksia; käsien hienomotoriikkaa, luovat aivotyöt, empatiaa vaativat työt ja muut haastavat työt joita on hankala koneellistaa. Kehitys kehittyy, itse olen mieluummin kehitysjunassa kuin kuokkimassa perunamaata paljain käsin tai liittämässä osia yhteen tehtaalla 8-16.