Viinejä ei saa missään nimessä sallia ruoka kauppoihin!
Siitä on jo THL tehnyt tutkimusta että alkoholi haitat lisääntyy kun ruoka kaupoissa nostetaan prosentti rajaa!
Jos joku väittää tarvitsevansa punaviiniä ruoka reseptiin niin siihen käy ihan hyvin se 5,5% viini jota kaupoista saa jo nyt.
Kommentit (60)
Kaikissa muissa länsimaissa, paitsi Pohjoismaissa, viinat ovat normaalisti ruokakaupoissa. Jostain syystä täällä on suurimmat alkoholiongelmat..
Vierailija wrote:
Suomalaisissa istuu syvässä usko holhouskulttuurin kaikkivoipaisuuteen. Miten ihmeessä ihmiset muualla maailmalla pärjäävät ilman yhteiskunnan kontrollia? Semminkin kun sen kiertäminen on niin helppoa. Jos ei viinaa saa Alkosta, niin sitä saa paljon halvemmalla Tallinnasta ja valtiolta jää tulot saamatta.
Ollessani ensimmäistä kertaa ulkomailla meinasi leuka loksahtaa auki, kun vierailin myöhään illalla paikallisessa "R-kioskissa" ja siellä oli limsajääkaapin vieressä alkoholikaappi, mistä sai kaikkea ainakin 50% viinoihin saakka.
Sen jälkeen on tullut käytyä useammassa muussa maassa, ja sama toistuu kaikkialla.
Vain Suomessa kansaa holhotaan kuin olisimme pikkulapsia.
Vierailija wrote:
Miksi ihmisillä ei ole mitään itsekuria nykyään? Minua ei haittaa, vaikka viinit olisivat ruokakaupoissa. Se olisi kätevää. Ostaisin, kun niitä tarvitsee, mutta ei niitä osteta joka päivä.
Vaikka ruokakaupoissa on myynnissä täytekakkuja ja jäätelöä, en minä niitä joka päivä osta, vaikka himoitsenkin herkkuja ja olen suuri jäätelön ystävä.
Hillitkää impulssiostoksianne!
Vi har allt i mataffärerna. Vin och starkvara brukar en köpa ur lokalhandeln då när de har något bra erbjudande på rödvin och konjak. Nyheter kommer emellanåt med om provsmakningen i affären råkar behaga och priset är rätt. Varför är det så svårt för Finland att ännu efter nästan 30 år som EU medlem vara en normal europeisk stat?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minäkin olen sitä mieltä että ei ruokakauppoihin, mutta eri syystä. Kauppojen tilat ja tuotevalikoima on rajalliset, kun tulee uusia tuotteita joku muu poistuu, lisäksi valikoima jää pakosta pieneksi, vain eniten ostettua bulkkia, tämä ei sinällään haittaisi mutta jos viinit ovat ruokakaupoissa Alko supistaa myymäläverkostoaan ja muita juomia haluavien kauppamatkat pitenee kymmenilläkin kilometreillä.
Ei haittaa vaikka valikoima jättimarketeissa joiltain osin pienentyisi. Kuka tarvitsee seitsemääkymmentä eri merkkistä tomaattimurskaa? Tai kolmeakymmentä eri merkkistä tonnikalaa vedessä/öljyssä/inkiväärissä/salsassa/silsassa/chilissä/tomaattitahna-mango-pekoni-mozzarella-ananasmehussa jne jne? Ei kukaan. Ja sitten ne sisäkäytävien ylähyllyjen kalliit erikoistuotteet, ostaako niitä oikeasti kukaan koskaan? Pieni tila perusviineille tulisi hyvin helpolla järjestelyllä.
Är det någon som helt på riktigt tror att sortimentet skulle minska eller utarmas då Alko slopas? Det finns väl inte en enda stat där försäljningen är fri och argumentet om sämre sortiment skulle vara sant.
Faktum är att Alko:s sortiment är från baken. Hela sortimentet är inte speciellt brett och samtliga affärer utanför stadskärnorna har endast delar av det. Utöver det spelar det ingen roll var Alkon är belägen. Alla har samma pultsare sortiment som grund på tåhöjd och sedan samma, samma, samma på resten av hyllorna. I gengäld är allt väldigt dyrt.
Arvostan Alkon myyjien asiantuntemusta. Monta loistavaa viinisuositusta olen sieltä saanut. Ei tarvitse kuin kertoa, mille ruoalle haluaa viinin ostaa, olisiko se punaista, valkoista vai roseeta ja jos on jotain toiveita hapokkuudesta, tanniineista, jäännössokerin määrästä jne. Aina on löytynyt myyjän opastuksella sopiva viini. Se on oikeastaan ainut syy, miksi en halua viinejä ruokakauppoihin. Ei ne Prisman myyjät osaa mitään suosituksia antaa.
Vierailija wrote:
Jos ei viinit tule niin posti tuo ne edelleen kotiovelle.
Posti? Till vems hemdörr hämtar de din försändelse eller försvinner lasten redan vid genomlysningen i sorteringscentralen?
Vierailija wrote:
Arvostan Alkon myyjien asiantuntemusta. Monta loistavaa viinisuositusta olen sieltä saanut. Ei tarvitse kuin kertoa, mille ruoalle haluaa viinin ostaa, olisiko se punaista, valkoista vai roseeta ja jos on jotain toiveita hapokkuudesta, tanniineista, jäännössokerin määrästä jne. Aina on löytynyt myyjän opastuksella sopiva viini. Se on oikeastaan ainut syy, miksi en halua viinejä ruokakauppoihin. Ei ne Prisman myyjät osaa mitään suosituksia antaa.
Olen kaksi kertaa pyytänyt uusia suosituksia Alkon myyjältä ja antanut esimerkkejä niistä mistä olen aiemmin pitänyt.
Molemmilla kerroilla suositukset olivat paljon huonompia kuin ne, mitkä valitsin itse "sokkona".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen kaksi kertaa pyytänyt uusia suosituksia Alkon myyjältä ja antanut esimerkkejä niistä mistä olen aiemmin pitänyt.
Molemmilla kerroilla suositukset olivat paljon huonompia kuin ne, mitkä valitsin itse "sokkona".
Samma här. Visserligen har man frågat två gånger under tre år och helt åt skogen har rekommendationerna varit.
Hemma har vi provsmaknig i affären, vilket underlättar val av nyheter samt det som affären i fråga vill sälja. Man har hittat mycket som är nytt för en själv på det sättet och behöver inte ty sig till gamla favoriter.
I Finland finns ett sådan problem med sortimentet att då Alko låter bli att importera av något stort europeiskt vinhus som råkar vara ens favorit, finns inget av vinen att köpa i hela Finland. Ni märker det inte då ni är permanent omhändertagna av Alko och deras förmyndare för det finska folket.
Sörj inte, snart får ni utöver Pirkka även Rainbow, Kotimaista, X-tra, K-menu, Solevita och andra fina viner samt givetvis XO konjak och annat smarrigt. Vad skulle smaka bättre än Rainbow XO eller K-menu VSOP? Kanske Solevita Reserva och Vino tinto Kotimaista?
Vierailija wrote:
Ei alkoholijuomien kulutus lisääntynyt siinäkään vaiheessa, kun kaupassa myytävien juomiern prosenttirajaa nostettiin 4.7:stä 5.5%;iin.
Tämä. Tuostakin vouhkattiin hirveästi kuinka koko kansa alkoholisoituu.
Vierailija wrote:
Kyllä, tämä. Ja lisäksi Alkon aukiolo aikoja voisi tiukentaa entisestään sekä hintoja koro_i_ttaa.
Viina kortti olisi myös hyvä. 1 pullo kuukaudessa.
Oppivelvollisuus alittuu, joten rivitollo takaisin alakoulun penkille.
Vierailija wrote:
Voin vahvistaa tämän. Espanjassa ollessa kun tuli käytyä aamulla kaupassa niin lähti helposti iso pullo absoluttia mukaan ja sitten lähti käsistä. Onneksi Suomessa ei ole tällaisia houkutuksia ruokakaupoissa.
Espanjalaisilla ei lähde eikä muillakaan eurooppalaisilla, paitsi örveltäjäsuomalaisilla. Meidän on aika oppia sivistyneet juomatavat, viinin tai oluen nauttiminen aterialla, ei hymaltumistarkoitukseen ilman ruokaa. Viinin tuominen ruokakauppoihin nimenomaan vähentää haittoja, kun örveltäjätkin huomaavat, ettei se viini ole ryyppäämistä varten, vaan palan painikkeeksi tarkoitettu pieni nautinto.
Alkoholi haitat = alkoholihaitat tai alkoholi erikseen ja jotkut (tuntemattomat, koska ei mainittu) haitat erikseen.
Nostetaan prosentti rajaa = nostetaan jotakin (tuntematonta, koska ei mainittu) rajaa yhdellä prosentilla (1%).
Ruoka reseptiin = lisää tuntematon, koska ei eritelty ruoka tuntemattomaan, koska ei eritelty/mainittu reseptiin.
Jos on näin järjen päätä pakottamaton umpinuppi niin ensihätiin kannattaisi hoitaa se kuntoon tai olla ihan hiljaa!
Mitä ihmettä? Tulin just Kreikasta ja vinkkuu oli kaupat täynnä!
Mitä hemmetin väliä, missä ne viinit viruvat? Ap:llä joku iso ongelma.
Meillä on kaapissa 45 pll viiniä ja paljon muutakin.
Sunnuntaina avataan pullo tai pari valkkaria kun tulee vieraita. Ei ole mitään merkitystä mistä nuo on ostettu, eikä ole mikään pakko juoda. Ne säilyy kyllä.
Tuskin nyt muutaman alkoholistin takia kannattaa kaikilta kieltää oikeus ostaa viinit kaupasta? Ei niin tehdä muuallakaan maailmassa. Juopot hankkii viinansa jostain kuitenkin.
K menu, Pirkka, Rainbow ja X-tra viinit kauppoihin välittömästi
Luulisin että saattaa jopa vähentää juomista. Jos Alko on kaukana niin sieltä tulee sitten ostettua suurempia määriä kerralla ja niitä sitten kotona maisteltua.
Joa sen viinipullon saa lähikaupasta niin ei tule ostettua puolen vuoden tarvetta kerralla.
Pirkka finns redan. Är det inte bedrövligt?
Snart får ni säkert svara på frågan: Vad åt vi och drack vi innan det fanns Pirkka?