Työpaikan ongelmat. Huono perehdytys ym ongelmaa.
Mistä edes aloittaisin... Olen ollut töissä 3 päivää ja tänään jouduin olemaan jo yksin. Kerroin esimiehelle, että en pärjää. Ei välitetty. Todella paha mieli, melkein itkua tihrustin, kun on epävarma olo, eikä selviä työstään.
Kommentit (19)
Ei siitä kannata hermoilla. Teet mitä voit.
Älä välitä, tee se mitä pystyt, ja jos tulee noottia niin syytät perehdytyksen puutetta.
Vierailija wrote:
Kuulostaa ihan hoitoalalta.
Kuulostaa ihan suomalaiselta työelämältä.
Ihan uskomatonta, että rekrytointiin laitetaan usein järjettömästi rahaa, aikaa ja vaivaa ja kun on rekrytoitu, aletaan säästää. Annetaan rekrytoidulle vähän tietoa jostain, ehkä jotenkin toimiva tietokone ja ehkä vielä ennemmin hankaloitetaan kuin helpotetaan työn onnistumista. Mieluiten ei kerrota, mitä pitäisi saada aikaan ja mahdolliessti käsketään kysyä apua siltä työntekijältä, josta kaikki tietävät, että se huolehtii vain ja ainoastaan itsestään. Mystistä mutta aivan liian usein totta.
Miten ihmeessä jollain voi kestää monta päivää oppia perus asiat omassa työssään. Tekemällä oppii parhaiten
Minä vaadin aikoinaan työnkuvan paperisena tosin sen teki edellinen työntekijä.Pomo ei tehnyt muuta kuin valitti kynsistään.Homma sujui hyvin kun tiesi mitä tehdä ja missä järjestyksessä .Homma oli siivousta vaikka jotkut sitä eivät pidä minään.Kuitenkin siinä pitää osata ja muistaa.Muistakaa pyytää työnkuva koska kaikkea ei muista pienen perehdytyksen jälkeen.Jätin paperin sinne että seuraava voi siitä katsoa.
Vierailija wrote:
Miten ihmeessä jollain voi kestää monta päivää oppia perus asiat omassa työssään. Tekemällä oppii parhaiten
Tekemällä oppii. Mutta joissain töissä saa vaan tehdä aika kauan kuin on oppinut kaiken.
Olen itsekin tehnyt töitä, joihin riitti muutaman tunnin perehdytys ja loput oppi nopsaan tekemällä. Ja sitten toisia töitä, joissa vuoden jälkeen oli fiilis, että homma on jotenkuten hanskassa. Näissä vaativimmissa töissä oli perehdytys ennen muinoin hyvä. Nykyään luokkaa tossa on sun työpöytä, hommaa nyt alkuun käyttöoikeudet näihin kahteen kymmeneen järjestelmään joita tarttet töissäsi. Edes työtovereita ei nykyään aina esitellä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tekemällä oppii. Mutta joissain töissä saa vaan tehdä aika kauan kuin on oppinut kaiken.
Olen itsekin tehnyt töitä, joihin riitti muutaman tunnin perehdytys ja loput oppi nopsaan tekemällä. Ja sitten toisia töitä, joissa vuoden jälkeen oli fiilis, että homma on jotenkuten hanskassa. Näissä vaativimmissa töissä oli perehdytys ennen muinoin hyvä. Nykyään luokkaa tossa on sun työpöytä, hommaa nyt alkuun käyttöoikeudet näihin kahteen kymmeneen järjestelmään joita tarttet töissäsi. Edes työtovereita ei nykyään aina esitellä.
Oma kokemus on se että nykyään saa huomattavasti paremman perehdytyksen kuin ennen. Vaihdoin alkuvuodesta työpaikkaa niin on kokemuksia nykyaikaisesta perehdytyksestä
Vuokrafirmasta kun meet töihin asiakkaan tiloihin, niin pitää olla heti ensimmäisestä päivästä lähtien tuottava työntekijä. Ei asiakas halua maksaa mistään perehdytyksestä eikä vuokrafirmalla ole siihen varaa eikä osaamista. Tämä on pelin henki nykyään.
Ja likimain sama se on vaikka meet jostain konsulttifirmasta hommiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oma kokemus on se että nykyään saa huomattavasti paremman perehdytyksen kuin ennen. Vaihdoin alkuvuodesta työpaikkaa niin on kokemuksia nykyaikaisesta perehd
Sinulla on käynyt hyvä tuuri. Perehdytys ei likikään kaikissa firmoissa ole nykyään hyvällä tolalla. Voi tietysti riippua alastakin.
Nyt iltaa kohti niin hirveä ahdistus, että on vaikea olla. Itkettää myös.
Tekemällä toki oppii, mutta jos työntekijä itse ilmaisee, että hän ei pärjää niin se pitäisi ottaa tosissaan. Nykyään ajatellaan vain tulosta. Ilmankos moni uupuu.
Tiedän tunteen. Olen vuokratyöntekijänä itselle uudella alalla ilman koulutusta. Muutama viikko mennyt. Joka päivä oppii lisää. Pitää vain hyväksyä että aikaa menee helvetisti ennen kuin on osaavien työkavereiden tasolla. Joka päivä tulee uutta juttua. Ei minua ole mitenkään häiritty. Teen mitä pystyn. Palkka juoksee ja on paras koko työuralla nyt. Antaa mennä vaan.
Ulkomailla työskennellessäni minut vain istutettiin pöydälleni ja todettiin, että "työn iloa". En tiennyt edes firmasta lähdettyäni, että mitä minulta oikeastaan odotettiin :D
Lähdet menemään ja sanot, että tulet sitten töihin kun perehdytys on kunnossa.
Huhhuh miten voi olla perehdytys peestä. Luulis, että panostettaisiin paremmin. Perehdyttäjä ei voi olla kiukkuinen ja empatiakyvytön.
Työntekijällä on lakiin perustuva oikeus saada perehdytystä. Kumma juttu, ettei sitä aina ymmärretä.