Heti, kun vähän tulee yöllä lunta, niin ihmiset jumppaa hiki hatussa talvirenkaita
Huvittava näky, kun tänä aamuna pihalla useampi naapuri vaihtoi renkaita, kun vähän tuli yöllä lunta. Nyt ne on jo sualnut pois ja raavitaan nastoilla paljasta asfalttia. Älkää nyt herranjestas vielä vaihtako, jos asutte Oulusta etelämpänä. Sulaa moneen kertaan pois. Nastat kuluu ja tiet kuluu, jos kovin aikaisin vaihdetaan. Kuukauden päästä ehkä ajankohtaista etelässä ja Keski-suomessa.
Kommentit (39)
Täälläpäin ei vielä tarvinnut, vaikka ollut yöpakkaisa niin on ollut selkeää eli ei lunta. Ensi viikolla kuitenkin yöpakkaset jatkuu ja lisäksi ennustetaan sadetta/lunta suurimmalle osalle viikosta. Eli ensi viikolla voi tiet hyvin olla lumessa. Itse laitan nastat alle nyt viikonloppuna.
Talvi yllättää taas hesan pellet 😅
Sillä oikeasti ole mitään väliä milloin renkaat vaihdat, ellet aja pitkiä työmatkoja.
En haluaisi kuolla sen takia, että ap yrittää todistaa pointtinsa eikä suostu vaihtamaan talvirenkaita vaikka tiet ovat aamuisin jäässä. Tahallinen murha ap:n puolelta jos joku kuolee liikenteessä hänen ja kesärenkaidensa vuoksi.
Ei se lumisade, vaan se, että sääennusteen mukaan aamulla on pakkasta, kun ajan autolla töihin. Jos tie on yhtään märkä, se tarkoittaa mustaa jäätä. Sen verran hiljaista tässä meidän tiellä vielä siihen aikaan aamusta, ettei rekat ole kerenneet kuluttaa jäätä pois.
Vierailija wrote:
Asun Oulua etelämpänä ja täällä on lunta ja aamuisin tiet jäässä. En todellakaan lähtisi liikenteeseen ilman nastarenkaita, ne vaihdetaan olosuhteiden mukaan eikä kuukauden mukaan.
Juuri näin! On idioottimaista tuijottaa johonkin kalenteriin tai miettiä raapiiko nastat jo valmiiksi huonoa asfalttia, jos kerran tiet on jäässä.
En minä ainakaan työtäni niin paljon rakasta, että lähtisin ennen aamuviittä ajelemaan kesärenkailla töihin henkeni kaupalla.
Voi hitsi kun se jumpata on vaan niin passé.
Samanlainen jumppa se renkaiden vaihto on, tekee sen nyt tai kuukauden kuluttua.
Kerran olen ojaan ajanut. Voin hyvällä syyllä kertoa, että en nauttinut siitä hetkeäkään.
Jo monena aikaisena aamuna ja myöhänä yönä olen nähnyt kaikenlaista liikenteessä näiltä ei vielä tarvitse vaihtaa rengailta pelleiltä. Yhtä reittiä en aja nyt ollenkaan, koska joka vuosi jää yllättää nämä sankarit.
Luulen, että sinua vähemmän huvittaisi, kun joku liukuisi kesärenkailla lumisohjossa sinut tai lapsesi hengiltä.
Juuri nyt säätiedotuksessa varoitetaan liukkaasta kelistä Pohjois-Pohjanmaalla.
Joka syksyinen otsikko: "Talvi yllätti autoilijat."
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Huomenna luetaan lehdestä miten AP on ajanut ojaan kun ei ollut pitoa.
Tai ajanut jonkun lapsen tai vanhuksen yli . Hyi helvata näitä ap:n kaltaisia urpoja on aivan liikaa.
Nimenomaan, viattomat sivulliset kärsivät ja sille sohlaajalle, kaaharille tai rattijuopolle ei useimmiten itselleen käy kuinkaan.
Onkohan ap niitä ketkä ajelee kesärenkailla tientukkona kun ensilumi ja jäiset tiet koittavat.
Ei tarvitse hiki hatussa jumpata kun rengashotelli tekee sen. Eikä tarvitse välittää aloittajan kaltaisista kyylistä.
Ei nelivetoon tarvi hätäillä. Pääsee kulkemaan ja osaan pitää turvavälin. Jos kuun vaihteessa laittas uudet nastat.
Viime vuonna auto jäi marraskuun alussa jumiin mäkeen noin kolmen kilsan päästä kotoa kun salilta tullessa olikin pakastanut märän tien umpijäähän. Menomatkalla 1,5h aiemmin oli aivan sula. Keli oli sellainen ettei yksinkertaisesti uskaltanut ajaa.
Siinä taksia odotellessa vasta tunsikin itsensä idiootiksi!
Vierailija wrote:
Talvi yllättää taas hesan pellet 😅
Joka vuosi sama juttu 🙈
Tänään tuli lunta täällä hiukan- Vaihdoin tänään talvirenkaat. Sillä mennään sitten kevääseen saakka.