Onneksi Nokia irtisanoo 450 henkilöä Suomessa
Ensivuonna uusia avoimia työpaikkoja välittömästi 100 000 ja jostain niihin tekijät saatava. Tuo määrä tietysti riitä, mutta erittäin hyvä alku.
Meillä on hyvä hallitusohjelma
Kommentit (60)
Hyvä, niin on sitten 450 uutta työllistä, työvoimapulasta kärsivällä Suomella.
Ja toki kaikki työllistyy parinviikon sisällä.
Vähempi veronmaksajia, niin pienemmät tuet työnvieroksujille
voi muuttaa afrikkaan nauttimaan.
Onko Nokialla enää kantiksia työssä? Luulin että he ovat jo vaihtaneet työpaikkaa.
Vierailija wrote:
Ihmettelen suuresti miten 3 miljardia euroa vuositasolla voittoa tekevä yritys voi perustella noin mittavia irtisanomisia tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.
Normaali käytäntö isoissa yrityksissä. Tuotannollinen tai taloudellinen syy on se, että työ siirretään halpamaahan tai tilalle palkataan alemman palkkatason työntekijä, jolloin alkuperäinen tehtävä lakkautetaan.
Vierailija wrote:
Äänestivätkö Kokoomusta ja persuja?
Nokian irtisanomiset eivät johdu Suomen hallituksen toimista, vaan siitä että etenkin Pohjois-Amerikassa myynti ei vedä. Kokoomus ja persut eivät pysty vaikuttamaan siihen millään tavalla.
Se on kokonaan toinen asia että hallitus on tehnyt todella kipeitä päätöksiä. https://images.app.goo.gl/2X6qUSNmgaD1fz5A9
Vierailija wrote:
Hyvä, niin on sitten 450 uutta työllistä, työvoimapulasta kärsivällä Suomella.
Ja toki kaikki työllistyy parinviikon sisällä.
Jotka on sitten masentuneita ja lääkityksellä kun ovat joutuneet kokemaan ensin tuon irtisanomisen?
Todellako väität että se ei jätä ihmiseen jälkeä ja traumaa?
Se jättää. Jokaiseen. Joka muuta väittää leikkii tunteetonta tai on sellainen.
Vierailija wrote:
Voitot revitään työntekijöiden selkänahasta tavalla tai toisella. Myös eräs toinen suuri pörssiyhtiö tekee tuota. Suomalainen insinööri kehittää tuotteet alhaisella palkalla, loppujen lopuksi hän joutuu itse kouluttamaan intialaisen seuraajansa ja lopuksi saa monoa ytssä.
Mulla olisi ollut tämä oikeasti edessä mutta tuossa kohti totesin että parasta lähteä itse koska en todellakaan suostunut "opettamaan" eli valuttamaan oman kokemukseni intiaan, en suostunut, vein mukanani oman tietotaitoni ja siirryin muualle. Kaikkeen ei ole pakko suostua.
Tietotaito on jokaisen ihmisen oma ja ainut valttikortti, siitä älkää kukaan koskaan luopuko. Ainakaan tuollaisissa siirroissa.
Opettakaa sitten vaikka ennemmin huttua jos ihan pakko on. Äläkää antako pois omia valttikorttejanne, se on se tyhmin peliliike.
Hallituksen ohjelma lisää vain ja ainoastaan työttömyyttä. Hyvähän se on jos saavat jonkun työnantajan ottamaan mut vakituiseen kokoaikatyöhön tämän vakituisen osa-aikatyön sijaan kun en itse sellaista työpaikkaa saa vaikka hakemuksia laitan aina kun sellainen työpaikka tulee vastaan mihin mulla on realistiset mahdollisuudet päästä. Senkin näkee sitten aikanaan että kannattaako tämä osa-aikatyö enään eli teenkö tunteja sitten kuten nyt, paljon vähemmän vai en ollenkaan :)
Vierailija wrote:
Ihmettelen suuresti miten 3 miljardia euroa vuositasolla voittoa tekevä yritys voi perustella noin mittavia irtisanomisia tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.
Mistä luulet että toimarin tulospalkkio maksetaan? Nyt ei ole ainakaan pyöritelty peukaloita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Poliitikot ja yritykset on vuositolkulla jauhaneet työvoimapulasta. Nyt on positiivista että irtisanotaan että saavat työvoimaa yrityksille.
Näin minäkin tulkitsen että nyt työmarkkinoille saadaan 450 uutta ihmistä paikkaamaan tätä huutavaa työvoimapulaa. Eikös tämä ole pelkästään positiivinen asia.
Henk koht en näe yhtään mitään positiivista siinä että ihmisiä irtisanotaan.
Ei yt:t tarkoita aina irtisanomisia. Olen ollut mukana monissa yt:ssä jossa ei ketään ole irtisanottu, yritysrakennetta vain muutettu.
Onko se jollain tapaa hankala taitolaji organisoida siten ettei kukaan menetä paikkaansa vai onko se tässä kohdin se tavoite ja tarkoitus että menettää?
Herää vaan kysymys näin ulkopuolisen silmin, muutakin on olemassa kuin tuo malli.
Vierailija wrote:
Ei yt:t tarkoita aina irtisanomisia. Olen ollut mukana monissa yt:ssä jossa ei ketään ole irtisanottu, yritysrakennetta vain muutettu.
Onko se jollain tapaa hankala taitolaji organisoida siten ettei kukaan menetä paikkaansa vai onko se tässä kohdin se tavoite ja tarkoitus että menettää?
Herää vaan kysymys näin ulkopuolisen silmin, muutakin on olemassa kuin tuo malli.
Sehän menee varmaankin sitten näin:
A) Tarvitaan säästöä määrä x
B) Katsotaan mistä sen saa nipistettyä ja tehdää suunnitelmat
C) Käynnistetään yt:t joissa leivotaan muutokset sisään ja saadaan aiottu vähennys perusteltua tuotannollistaloudellisilla syillä. Koska laki pakottaa kohdan C.
Noin yt:tä käytetään. Saa korjata jos oletan jotain väärin.
Nokialaivan puikoissa on mies Fortumin Uniper-kauppojen takana. Mikä on kun ei onnistu?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sehän menee varmaankin sitten näin:
A) Tarvitaan säästöä määrä x
B) Katsotaan mistä sen saa nipistettyä ja tehdää suunnitelmat
C) Käynnistetään yt:t joissa leivotaan muutokset sisään ja saadaan aiottu vähennys perusteltua tuotannollistaloudellisilla syillä. Koska laki pakottaa kohdan C.
Noin yt:tä käytetään. Saa korjata jos oletan jotain väärin.
Ja laki sanoo ettei saa olla tiedossa mihin vähennykset kohdistuu ennen neuvotteluita.
Tuossa ristiriita, että miten ne suunnittelee ja perustelee asiat tietämättä niistä etukäteen.
Eihän tuo ole mitenkään mahdollista noin.
Pakko niiden on tietää tarkkaan mitä aikovat jo ennenkuin lähtevät neuvotteluun.
Nyky Nokiahan on oikeasti yhdistelmä kahta isoa firmaa Nokia networksia ja Alcatel-Lucentia, voisi kuvitella että vieläkin on päällekkäisyyksiä tästä fuusiosta joita nyt irtisanotaan, tästä syystä Suomen irtisanomiset on aika pienet .
Vassareiden ulina on musiikkia korvilleni.
Toivottavasti jaksatte tämän ja ensi hallituskauden!
Valtion Solidium on about suurin omistaja.