Mielipiteitä käytössäännöistä kassajonossa?
Eli tilanne, jossa vain yhdellä kassalla on kassahenkilö ja jono tälle kassalle pitkä. Sitten tulee toinen henkilökuntaan kuuluva ja avaa viereisen kassan.
Ensimmäisen, pitkän jonon viimeiset rynnivät ensimmäisiksi juuri avatulle kassalle. Heitä ennen jonossa olleet joutuvat joko odottamaan edelleen siinä pitkässä kassajonossa tai menemään näiden heitä myöhemmin tulleiden takana uudessa kassajonossa.
Onko ok?
Mielestäni ei vaan epäkohteliasta ja käytännössä jonossa etuilemista. Itse annan tällaisessa tilanteessa mahdollisuuden edessäni olevalle siirtyä minun edelläni myös sille uudelle kassalle, onhan hän jonossa ennen minua.
Kommentit (32)
Lidlissä on vielä helppoa kun ne kuuluttaa mikä kassa avataan seuraavaksi. jonoon vaan vaikkei olis vielä auki.
Vierailija wrote:
Ei ole ok, mutta niin se vaan menee. Yleensä uusi kassa avataan vähän kauemmas, ja jonon ensimmäiseksi ehtii joku, joka ei ensimmäisessä jonossa edes ollut. Ja sitten loput nopeusjärjestyksessä. Jos on alkuperäisessä jonossa puolivälin paikkeilla, ei kannata siirtyä mihinkään, kun ei se mitään nopeuta. Helpommalla pääsee, kun ei mene kauppaan ihan minuuttiaikataululla, niin ei ala tuollaiset epäkohdatkaan niin kovasti ärsyttää.
Itseäni ärsyttää tuossa käytöksessä se epäkohteliaisuus. Kuten yleensäkin huono ja epäkohtelias käytös ärsyttää, koska se vaatii niin vähän olla huomaavainen ja kohtelias toisia kohtaan.
Ja jos kerran ei pitäisi jonottaminen olla kenellekään parista minuutista kiinni, siis silloin sen parin minuutin säästäminen jonottamisessa etuilemalla tuolla tavalla ei pitäisi olla sille etuilijallekaan niin tärkeää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei ole ok, mutta niin se vaan menee. Yleensä uusi kassa avataan vähän kauemmas, ja jonon ensimmäiseksi ehtii joku, joka ei ensimmäisessä jonossa edes ollut. Ja sitten loput nopeusjärjestyksessä. Jos on alkuperäisessä jonossa puolivälin paikkeilla, ei kannata siirtyä mihinkään, kun ei se mitään nopeuta. Helpommalla pääsee, kun ei mene kauppaan ihan minuuttiaikataululla, niin ei ala tuollaiset epäkohdatkaan niin kovasti ärsyttää.
Itseäni ärsyttää tuossa käytöksessä se epäkohteliaisuus. Kuten yleensäkin huono ja epäkohtelias käytös ärsyttää, koska se vaatii niin vähän olla huomaavainen ja kohtelias toisia kohtaan.
Ja jos kerran ei pitäisi jonottaminen olla kenellekään parista minuutista kiinni, siis silloin sen parin minuutin säästäminen jonottamisessa etuilemalla tuolla tavalla ei pitäisi olla sille etuilijallekaan niin tärkeää.
Joten sen parin minuutin odottamisen ei pitäisi olla sille hitaammallekaan niin tärkeää.
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei ole ok, mutta niin se vaan menee. Yleensä uusi kassa avataan vähän kauemmas, ja jonon ensimmäiseksi ehtii joku, joka ei ensimmäisessä jonossa edes ollut. Ja sitten loput nopeusjärjestyksessä. Jos on alkuperäisessä jonossa puolivälin paikkeilla, ei kannata siirtyä mihinkään, kun ei se mitään nopeuta. Helpommalla pääsee, kun ei mene kauppaan ihan minuuttiaikataululla, niin ei ala tuollaiset epäkohdatkaan niin kovasti ärsyttää.
Itseäni ärsyttää tuossa käytöksessä se epäkohteliaisuus. Kuten yleensäkin huono ja epäkohtelias käytös ärsyttää, koska se vaatii niin vähän olla huomaavainen ja kohtelias toisia kohtaan.
Ja jos kerran ei pitäisi jonottaminen olla kenellekään parista minuutista kiinni, siis silloin sen parin minuutin säästäminen jonottamisessa etuilemalla tuolla tavalla ei pitäisi olla sille etu
"Joten sen parin minuutin odottamisen ei pitäisi olla sille hitaammallekaan niin tärkeää."
Niin, ei pitäisikään. Joten miksi pitää rynniä sieltä jonon perältä jos sillä parin minuutin odottamisella ei ole mitään väliä. Odottaisi vain ihan rauhassa omaa vuoroaan.
Yleensä tyypit jää kattelemaan sillein ihmetyksin kun uusi kassa avataan ja siinä ajassa nopeat kerkee jo mennä uudelle kassalle eli ihan ok. Ja mietippä sitä jos on sanotaan 15+ henkilöä yhdessä jonossa ja sitten avataan uusi kanssa ja tyypit rupeaisi siinä olemaan että: Olit ennen minua, mene minun eteeni yms. jokaiselle henkilölle. Siinä sitä aikaa vasta menisi.
Vierailija wrote:
Lidlissä on vielä helppoa kun ne kuuluttaa mikä kassa avataan seuraavaksi. jonoon vaan vaikkei olis vielä auki.
Ainakin noissa hypermarketeissa (Prisma ja/tai CM) kuuluttavat myös, kun avaavat uuden kassan.
Vierailija wrote:
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Ohiksena, opettele englantia jos haluat sitä käyttää.
Se on "first come, first served".
Tällaisia sivistymättömiä ihmisiä te huonosti käyttäytyvät etuilijat siis olette. Sivistys ja käytöstavat puuttuvat.
Vierailija wrote:
Yleensä tyypit jää kattelemaan sillein ihmetyksin kun uusi kassa avataan ja siinä ajassa nopeat kerkee jo mennä uudelle kassalle eli ihan ok. Ja mietippä sitä jos on sanotaan 15+ henkilöä yhdessä jonossa ja sitten avataan uusi kanssa ja tyypit rupeaisi siinä olemaan että: Olit ennen minua, mene minun eteeni yms. jokaiselle henkilölle. Siinä sitä aikaa vasta menisi.
Tuijottavat kuin lehmät uutta porttia?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Ohiksena, opettele englantia jos haluat sitä käyttää.
Se on "first come, first served".
Tällaisia sivistymättömiä ihmisiä te huonosti käyttäytyvät etuilijat siis olette. Sivistys ja käytöstavat puuttuvat.
Aika paljon näyttää olevan myös d:töntä muotoa.
https://duckduckgo.com/?q="first+come%2C+first+serve"&t=opera&iax=images&ia=images
Näitä, omia sääntöjään keksiviä tyyppejä, on meillä jo ihan tarpeeksi ja liikaakin.
Ja sitten he loukkaantuvat ja suuttuvat, kun "meillä on täällä tapana toimia näin" ei olekaan totta.
Oma vallanhimoinen ja haitallinen alalajikkeensa.
Uusi jono, uusi järjestys. Jos jäät odottelemaan että kaikki halukkaat älyää lähteä jonoon on tullut kuinka monta tyyppiä.
Mikä Suomessa puuttuu on omat kassat pikkuostoksia varten. Kiva ruokatunnilla jonottaa kun edessä on kymmenen mummoa ja se yksi ummikko yrittää selittää kassalle jotain eikä itse ymmärrä sanaakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Ohiksena, opettele englantia jos haluat sitä käyttää.
Se on "first come, first served".
Tällaisia sivistymättömiä ihmisiä te huonosti käyttäytyvät etuilijat siis olette. Sivistys ja käytöstavat puuttuvat.
Aika paljon näyttää olevan myös d:töntä muotoa.
https://duckduckgo.com/?q="first+come%2C+first+serve"&t=opera&iax=images&ia=images
Netti on toki täynnä tekstiä sellaisilta, jotka eivät englantia osaa.
Vierailija wrote:
Uusi jono, uusi järjestys. Jos jäät odottelemaan että kaikki halukkaat älyää lähteä jonoon on tullut kuinka monta tyyppiä.
Mikä Suomessa puuttuu on omat kassat pikkuostoksia varten. Kiva ruokatunnilla jonottaa kun edessä on kymmenen mummoa ja se yksi ummikko yrittää selittää kassalle jotain eikä itse ymmärrä sanaakaan.
Itsepalvelukassoilla selviytyy usein nopeammin kuin tavallisilla. Siellä, missä sellaisia on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Ohiksena, opettele englantia jos haluat sitä käyttää.
Se on "first come, first served".
Tällaisia sivistymättömiä ihmisiä te huonosti käyttäytyvät etuilijat siis olette. Sivistys ja käytöstavat puuttuvat.
Aika paljon näyttää olevan myös d:töntä muotoa.
https://duckduckgo.com/?q="first+come%2C+first+serve"&t=opera&iax=images&ia=images
Se, että netissä on paljon virheellistä englantia ei tarkoita muuta kuin että netissä on paljon virheellistä englantia.
“First Come, First Serve” The correct use of the phrase is “first come, first served,” where the verb “serve” is in the past tense. It means the first person to arrive is the first person who will be aided. “First come, first serve” is incorrect because it means “the first to arrive is the first to serve.”
Never write “first come, first serve” because it’s an incorrect expression.
Vierailija wrote:
Näitä, omia sääntöjään keksiviä tyyppejä, on meillä jo ihan tarpeeksi ja liikaakin.
Ja sitten he loukkaantuvat ja suuttuvat, kun "meillä on täällä tapana toimia näin" ei olekaan totta.
Oma vallanhimoinen ja haitallinen alalajikkeensa.
Missä on määrätty sääntö, miten avautuvan kassan tilanteessa pitää toimia oikein?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole etuilua. Jokainen jono on omansa, jollei erikseen ole järjestetty yhteisjonotusta kuten joissain virastoissa tai pankeissa tms.
First come, first serve.
Ohiksena, opettele englantia jos haluat sitä käyttää.
Se on "first come, first served".
Tällaisia sivistymättömiä ihmisiä te huonosti käyttäytyvät etuilijat siis olette. Sivistys ja käytöstavat puuttuvat.
Aika paljon näyttää olevan myös d:töntä muotoa.
https://duckduckgo.com/?q="first+come%2C+first+serve"&t=opera&iax=images&ia=images
Netti on toki täynnä tekstiä sellaisilta, jotka eivät englantia osaa.
Heidän joukossaan paljon englantia äidinkielenään puhuvia.
Noinhan se usein menee. Joskus ärsytti tuollainen käytös, mutta päätin olla ärsyyntymättä. Nykyään vain ilahdun, jos joku kohteliaana kysyy, että haluanko mennä ensin. Niin toimin itsekin eli siirryn uuden kassan jonoon päin ja kysyn edellä olevalta, että meneekö edelleni.
Ei ole ok, mutta niin se vaan menee. Yleensä uusi kassa avataan vähän kauemmas, ja jonon ensimmäiseksi ehtii joku, joka ei ensimmäisessä jonossa edes ollut. Ja sitten loput nopeusjärjestyksessä. Jos on alkuperäisessä jonossa puolivälin paikkeilla, ei kannata siirtyä mihinkään, kun ei se mitään nopeuta. Helpommalla pääsee, kun ei mene kauppaan ihan minuuttiaikataululla, niin ei ala tuollaiset epäkohdatkaan niin kovasti ärsyttää.