Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maailma tarvitsee nyt enemmän kuin koskaan etiikan ja moraalifilosofian opetusta kouluissa

Vierailija
17.10.2023 |

Empatia ja kyky haluta hyvää muille tuntuu kadonneen todella monilta ihmisiltä täysin. Sen on korvannut oman hyvän tavoittelu, itsekkyys ja ahneus. Nämä ovat piirteita, joista useat filosofit ja ajattelijat ovat läpi aikojen eri kulttuureissa varoittaneet, ja joihin jokainen sivilisaatio on lopulta romahtanut. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kukaan ei opeta näitä asioita eikä sitä tärkeintä, eli henkisyyttä. Iso ongelma länsimaisessa kulttuurissa.

Täällä opetetaan kaikki päinvastanen, ja sit kutsutaan itseä "sivistyneeks". 

Vierailija
2/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyisi joku, joka osaa opettaa? Ja vielä joka kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä ihmisten kuuluisi haluta hyvää muille?

Vierailija
4/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Seurakunnalta.

Vierailija
5/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mene psykopaatti yksin metsään ilman muiden ihmisten tekemiä työkaluja ja vaatteita. Alasti ja ilman apua. Katso miten hyvin selviydyt siellä. Sitten puolen vuoden päästä voidaan palata tähän keskusteluun ja katsoa, mitä ajattelet asiasta. Siltä elämäsi näyttäisi, jos muut eivät olisi sinulle koskaan halunneet hyvää.

Vierailija
6/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Filsan opiskelijoita on, joita varmasti kelpaisi sellainen työ. 

Vierailija
7/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Filsan opiskelijoita on, joita varmasti kelpaisi sellainen työ. 

Siis joille.

-sama

Vierailija
8/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä entinen pääministeri Sanna Marinhan on täysin minä itse, minä haluan, minä teen mitä minä haluan, esitän toista kuin olen, puheet ja teot eivät korreloi toistensa kanssa. Huono esimerkki ollut nuorille. Oli myös hyvin positiivinen päihteille ja Kesäranta muuttui juottolaksi ja ilotaloksi. Tällainen esikuva aikamme kuva oikein.

Vierailija
9/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että tänä aikana olisi hyvä opettaa lapsille miten ottaa kymmenittäin edustavia "minun naama, tissi-perse"kuvia someen. Se on tulevaisuutta ja elinehto maailmallemme! Minä! Minä minä minä minä minä! 

Vierailija
10/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sitä lapsena steiner-koulussa ja muutenkin 80-luvulla. Kerropa tuo sama niillä hyökkääville tahoille maapallolla. Jo kotona se on tärkeää.

Vierailija
11/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä entinen pääministeri Sanna Marinhan on täysin minä itse, minä haluan, minä teen mitä minä haluan, esitän toista kuin olen, puheet ja teot eivät korreloi toistensa kanssa. Huono esimerkki ollut nuorille. Oli myös hyvin positiivinen päihteille ja Kesäranta muuttui juottolaksi ja ilotaloksi. Tällainen esikuva aikamme kuva oikein.

Joo joo joo. Et ole paljon tainnut uutisia lukea elämäsi aikana, jos kuvittelet Marinin olevan pahin esimerkki.

Vierailija
12/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mene psykopaatti yksin metsään ilman muiden ihmisten tekemiä työkaluja ja vaatteita. Alasti ja ilman apua. Katso miten hyvin selviydyt siellä. Sitten puolen vuoden päästä voidaan palata tähän keskusteluun ja katsoa, mitä ajattelet asiasta. Siltä elämäsi näyttäisi, jos muut eivät olisi sinulle koskaan halunneet hyvää.

Pelastaisiko se opetus jotenkin siltä että toiset ihmiset silti eivät olisi psykopaatteja.

Juuri tuo on se syy miksi sitä empaattisuutta ei pidä opettaa yhtään enempää. On kyettävä ajattelemaan ennenkaikkea itseään ja osattava arvioida sitä kenen seurassa haluaa viettää aikansa kenen ei.

Vierailija
13/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on opetettu sosiaalisten medioiden kautta täydelliseen egotrippiin eli minä minä minä tai me, myself and I. Sitten vielä kehutaan jokaista ilmaisemaan itseään "minusta tuntuu".... riippumatta, mikä tunne olisi se objektiivisesti se oikea siinä tilanteeseen. En halua väheksyä jonkun tuntemuksia, mutta kaikkea ei tarvitse ilmaista minkä sylki suuhun tuo. Ensin pitäisi oppia yhteiskunnan normit, eettiset lähtökohdat ja empatian kautta voi sitten olla hyödyllinen osa isompaa yhteiskunnan palapeliä.

Vierailija
14/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä oli sitä lapsena steiner-koulussa ja muutenkin 80-luvulla. Kerropa tuo sama niillä hyökkääville tahoille maapallolla. Jo kotona se on tärkeää.

No ihan tasapuolisesti kaikille opetettava. Ei kukaan synny hyökkääjäksi.

Vierailija
15/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sellaista vanhanaikaista hapatusta se. Lisää liikuntaa ja leikkiin osallistumista!

Vierailija
16/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pelastaisiko se opetus jotenkin siltä että toiset ihmiset silti eivät olisi psykopaatteja.

Juuri tuo on se syy miksi sitä empaattisuutta ei pidä opettaa yhtään enempää. On kyettävä ajattelemaan ennenkaikkea itseään ja osattava arvioida sitä kenen seurassa haluaa viettää aikansa kenen ei.

Höpötät omiasi ja aiheen ohi. 

Vierailija
17/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille pitäisi enemmän opettaa itsekkyyttä ja sitä että ei ole niin riippuvainen muiden ihmisten empatiasta.

Vierailija
18/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siksipä empatiataitojen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja yhteistyötaitojen, ehkä prososiaalisuudenkin opettaminen on tärkeää - ja sen rinnalla ns. jämäkkyystaitojen opettaminen, jossa opitaan hallitusti vetämään rajaviivaa miten itseä saa kohdella. 

Ymmärsin, että Martti Ahtisaarella olisi ollut vahvasti näitä taitoja ja niitä hän hyödynsi pitkäjänteisessä työssä tavoitteenaan saada eripurakumppanit haluamaan rauhaa ja yhtenäisempää katsantosuuntaa asioihin.

Vierailija
19/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Vierailija
20/26 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mulla aikanaan että mun aikuisella tyttärelläni näitä teemoja pohdittiin elämänkatsomustiedon tunneilla.