Nostetaanko kaikilla vuokraa vuosittain?
Asun nyt pitkästä aikaa vuokralla ja nyt vuokranantaja on viimeisen parin vuoden aikana korottanut vuokraa n.7-9% koska vuokra on aika suuri niin korotus on myös aika iso, 50-70e.
Mietin vain, kun muistelen, että aikaisemmin kun olen asunut vuokralla niin ei ollut näin huikeaa vuokran nousua. Vuokrasopimuksen mukaan vuokraa tarkistetaan vuosittain elinkustannusindeksin muutoksen mukaisesti eli sopimuksen mukaan vuokran nosto on ok. Ajattelin vain kysellä, onko tämä tosiaan ihan tavallista nykyään?
Kommentit (21)
Muutin nykyiseen vuokra-asuntooni joulukuussa 2019 eikä ole noussut vuokra kertaakaan. (onneksi!)
Ymmärrän, että vuokria pitää välillä nostaa, vaikuttaahan kustannusten nousut myös vuokranantajalla. Minusta tuo on vain aika kohtuuton tahti. Olenkin huomannut, että talossa vaihtuu asukkaan nopeaan tahtiin vaikka on uusi talo ja hyvällä paikalla. Ehkä tuossa vuokrien kiskonnassa on siihen syy.
AP
Minun vuokraa ei ole nostettu 2 vuoteen. Tosin sitä on laskettu. Vuokrani oli normaalisti 378 euroa kk sisältää saunan. Koska patterit ei toimi tässä asunnossa niin vaadin vuokran alennusta 150 euroa. Sain sitä 120 euroa alennusta. Joten vuokrani on nyt 267 euroa 34 neliön yksiössä. Lämmitys on aika oleellinen asia asunnossa meinaan.
Eka vuokra-asunnon omisti lahkolainen vanhapiika. Kun yhtiövastike nousi, korotti vuokraa ja pyöristi ylöspäin mielestään sopivaan tasasummaan. No, tämä ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Sitten alkoi yrittää lypsää milloin minkin syyn nojalla välikorotuksia, pahimmillaan parikin kertaa vuodessa. Olisiko lahko ollut rahantarpeessa? Näitä kieltäydyin maksamasta. Uhkaili vaikka millä instanssilla. Ja jälleen torppasin vetoamalla huoneenvuokralakiin. Ja muutaman kerran yritti tunkea julistamaan sanaa, en päästänyt sisään, joten alkoi messuta rappukäytävässä. Onneksi naapurit heittivät pihalle. Nykyinen on tosi hyvä, olen saanut keittiöön uudet kodinkoneet ja pientä viilausta kylppäriin. Joululahjaksi on tullut joinakin vuosina, ettei korota vuokraa. Ja tän asunnon omistaa mies toiselta paikkakunnalta, joten ei ole edes tunkemassa omilla avaimilla yllätysvisiiteille.
5 vuotta asunut, edelleen sama vuokra.
Asuin tässä kämpässä kolmisen vuotta kunnes viime vuonna tuli eka korotus ja vähän sellainen tunne että taas tulee kun vauhtiin pääsivät.
Pakotetaanko kaikkia muitakin tiettyyn ammattiin?
Joka vuosi nousee vähän, ensi vuonna yli 10%.
Olen asunut tässä kolme vuotta ja taas vuokranantaja laittoi viestiä että ei ole nostamassa vuokraa. 🙂 Ehkä haluaa pitää hyvästä vuokralaisesta kiinni.
Vierailija wrote:
Olen asunut tässä kolme vuotta ja taas vuokranantaja laittoi viestiä että ei ole nostamassa vuokraa. 🙂 Ehkä haluaa pitää hyvästä vuokralaisesta kiinni.
Tämä. Oma asuntoni on ollut vuokralla viisi vuotta, enkä ole nostanut vuokraa kertaakaan. Tiedän vuokralaisen pitävän asunnosta erinomaista huolta.
Riippuu vuokran antajasta. 10v asunut, tämän vuoden alusta nousi 10e. Vesi kuuluu vuokraan. 58m2 kaksio, 540 vuokra. Parkkipaikka pari euroa ja sauna 5ekk jos käy siellä. Eläke as tuki on yli puolet vuokrasta.
Jos haluaa pitkäaikaisen vuokralaisen, joka huolehtii asunnosta, ei kannata joka vuosi nostaa.
Pk-seudulla normikäytäntö oli vuokrantaja sitten yksityinen tai institutionaalinen sijoittaja. Kertoo paljon suomalaisten perusluonteesta, että näin laiskalla tavalla rikastuminen muiden selkänahasta on sallittu.
Ei tietenkään.
Olen asunut tässä asunnossa vuodesta 2015 lähtien, eikä vuokraa ole korotettu kertaakaan.
Sano sille ahneelle pskiaiselle että rupeat ettimään uutta asuntoa kun tässä asuminen tulee liian kaliiksi niin luulisi vuokran laskevan. :)
Vaikka vuokrasopimuksessa on indeksiautomaatti, olen usein jättänyt nostamatta, jos on hyvä vuokralainen ja markkinatilanne on ollut huono, kuten viime vuosina.
Isoilla vuokranantajilla vuokria tarkastellaan joka vuosi ja yleensä vuokra nousee muutaman prosentin. Yksityiset vuokranantajat eivät ole monestikaan ammattimaisia toimijoita, eikä vuokria koroteta samalla tavoin. Kulut nousevat vuosittain ja varsinkin viime vuosina on tullut huimia korotuksia kuluihin. Vuokranantaja ei pysty samassa suhteessa nostamaan vuokraa, kun kulut nousevat. Omistusasujilla tämä näkyy nousseina korkoina lainoissa, yhtiövastikkeessa, vedessä. Sähköt oletettavasti vuokralainen maksaa itse ja uusissa asunnoissa tai vesimittarin omaavista kulutuksen mukaan. Vuokrankorotus on siis normaalia toimintaa. On myös ollut aikoja, jolloin vuokria on laskettu.
Vierailija wrote:
Minun vuokraa ei ole nostettu 2 vuoteen. Tosin sitä on laskettu. Vuokrani oli normaalisti 378 euroa kk sisältää saunan. Koska patterit ei toimi tässä asunnossa niin vaadin vuokran alennusta 150 euroa. Sain sitä 120 euroa alennusta. Joten vuokrani on nyt 267 euroa 34 neliön yksiössä. Lämmitys on aika oleellinen asia asunnossa meinaan.
Käytätkö sellaisia irtolämmittimiä?
Ei ole noussut. Veikkaan että vuokranantaja ei ole pikavoittojen perään, vaan enemmänkin luotettavan ja maksukykyisen vuokraajan. Fiksua sinänsä ja tekisin varmaan samoin.
Ei välttämättä, itsellä tulee kohta kolmas vuosi nykyisessä täyteen eikä ole korotettu. Ei ole kyllä kuulunut vuokranantajasta muutenkaan mitään muuton jälkeen.