Onko täällä ketään, jota on hoidettu pitkään masennuspotilaana vaikka syynä on ollut raudanpuute?
Vuosia ja vuosia olen ollut uupumuksen ja masennuksen vuoksi hukassa, joskus menee paremmin, joskus huonommin.
Olen ollut sairaslomalla useita kertoja. Vasta nyt aletaan katsomaan myös kokonaisuutena ja mahdollisesti minulla on paha raudanpuute, joka aiheuttaa monenlaista oireitta, jota on hoidettu masennuksena.
Onko kenellekään ollut tällaisesta omakohtaista kokemusta?
Kommentit (47)
Eikö nykyisin melko rutiininomaisesti tutkita perusverenkuva? Raudanpuute on kohtalaisen yleinen kroonisen väsymyksen aiheuttaja.
no miten lääkäri ja lääkäriasema tienaa jos sinä paranet. Mieti sitä. Yksityisellä puolella lääkärin ainoa tehtävä on saada asiakas pysymään asiakkaana. Ja näitä asiakaita haalitaan julkiselta puolelta.
Vierailija wrote:
Eikö nykyisin melko rutiininomaisesti tutkita perusverenkuva? Raudanpuute on kohtalaisen yleinen kroonisen väsymyksen aiheuttaja.
Kyse on varastoraudan puutteesta, jota ei Suomessa vielä hoideta asianmukaisesti.
Vierailija wrote:
Perisvetenkuvaan ei sisälly ferritiini. Hemoglobiini voi olla 133 ja ferritiini onkin 13.
-ohis
No ei minua ole edes mitenkään hoidettu. Mutta joo masennusta kai syytettiin kun oli väsymystä ja univaikeuksia. Jossain vaiheessa mitattiin ferritiini ja se oli rajojen alapuolella. Sitä onkin ollut vaikea saada nousemaan.
Raudanpuutteesta on viime vuosina tullut samanlainen muoti-ilmiö kuin oli vähän aikaisemmin kilpirauhasen vajaatoiminta. Erityisesti nuoret naiset ovat vaatimassa suoneen annettavaa rautahoitoa tämän hirvittävän tautinsa hoitamiseksi. Yllättävän paljon näkee lehdissä juttuja nuorten julkkisnaisten keromuksia asiasta. On totta, että kuukautisikäisellä, yksipuolisesti syövällä nuorella naisella raudanpuutetta voi tulla ilman aneemiaakin. Jos ei pysty syömään suositusten mukaisesti monipuolista terveellistä ruokaa, niin apteeekista saa erilaisia rautavalmisteita. Laskimoon tiputettavaa rautaa tarvitaan varsin harvoin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyse on varastoraudan puutteesta, jota ei Suomessa vielä hoideta asianmukaisesti.
Varastoraudan puutteen asianmukainen hoito on lähes poikkeuksetta suun kautta otettava rautavalmiste, joka Suomessa osataan ihan samalla tavalla kuin muualla länsimaissa. Kirjoittaja ilmeisesti kuvittelee, että asianmukainen hoito on suoneen tiputettava rauta, mutta sitä tarvitaan verraten harvoin (eikä ole täysin vaaratontakaan).
Naisten terveydenhuolto on sitä mitä on. Aika moni diagnoosi jätetään tekemättä ja asioita tutkimatta, koska kohteena on nainen. Epäilen että aika monella masentuneella voi olla neurokirjon ongelmia, varsinkin naisilla, joilla se jätetään diagnosoimatta.
Syö rautaa. Älä syyllistä terveydenhuoltoa, hönö.
Vierailija wrote:
Syö rautaa. Älä syyllistä terveydenhuoltoa, hönö.
Helppoa hoitaa itse.
Olin vuosia vaihtelevasti vakavasti masentunut. Pariin otteeseen söin venlafaxinia 3-6 kuukautta. Paranin pahasta masennuksesta 3 kuukaudessa, kun aloin napata monipuolisesti vitamiini- ja hivennäisainevalmisteita ja lisäravinteita. En tiedä mikä auttoi, mutta olen todella iloinen tästä paranemisesta. Elämä oli hirveätä, kun mieli yritti minua tap**a. Nykyään otan kuureja kaikenlaista. Törkeätä syödä vain sellaisia lisäravinteita, jotka eivät tuhoa sisuskaluja.
Raskausajan multitabs, methyl folate, spirulina, chlorella, rauta, ubiquinol, kalaöljy, erilaiset muut yhdistelmälisäravinteet, joissa ei ole synteettistä A vitamiinia, joka aiheuttaa kipeitä finnejä.
Vierailija wrote:
Olin vuosia vaihtelevasti vakavasti masentunut. Pariin otteeseen söin venlafaxinia 3-6 kuukautta. Paranin pahasta masennuksesta 3 kuukaudessa, kun aloin napata monipuolisesti vitamiini- ja hivennäisainevalmisteita ja lisäravinteita. En tiedä mikä auttoi, mutta olen todella iloinen tästä paranemisesta. Elämä oli hirveätä, kun mieli yritti minua tap**a. Nykyään otan kuureja kaikenlaista. TÄrkeätä syödä vain sellaisia lisäravinteita, jotka eivät tuhoa sisuskaluja.
Raskausajan multitabs, methyl folate, spirulina, chlorella, rauta, ubiquinol, kalaöljy, erilaiset muut yhdistelmälisäravinteet, joissa ei ole synteettistä A vitamiinia, joka aiheuttaa kipeitä finnejä.
**TÄRKEÄTÄ, ei törkeätä :D
Jos epäilee itsellä raudanpuutetta niin se on helppo käydä testauttamassa. Toinen vaihtoehto on "kuurina" syödä erityisen rautapitoista ruokaa - sanotaan nyt vaikka parin kuukauden ajan. Kokeilla huomaako mitään muutosta omassa olotilassa.
Jotenkin minulle jää sellainen olo, että ihmiset ei halua ottaa mitään vastuuta itse omasta terveydestään. Jonkun muun pitäisi hoitaa kaikki valmiiksi ja ratkaista ongelmat yksilön puolesta. Jos jotain vikaa on niin menkää lääkäriin! Kyllä ne tutkii ja hoitaa kun vain avaatte suunne.
Vierailija wrote:
Olin vuosia vaihtelevasti vakavasti masentunut. Pariin otteeseen söin venlafaxinia 3-6 kuukautta. Paranin pahasta masennuksesta 3 kuukaudessa, kun aloin napata monipuolisesti vitamiini- ja hivennäisainevalmisteita ja lisäravinteita. En tiedä mikä auttoi, mutta olen todella iloinen tästä paranemisesta. Elämä oli hirveätä, kun mieli yritti minua tap**a. Nykyään otan kuureja kaikenlaista. Törkeätä syödä vain sellaisia lisäravinteita, jotka eivät tuhoa sisuskaluja.
Ongelmana on vain se, että ei voi tietää mikä lisäravinne vahingoittaa niitä sisäkaluja. Maksavaurioita tulee yllättävän paljon. Lisäravinteita ei tarvitse tutkia samalla tavalla kuin lääkeaineita ja yllätyksiä tulee. Järkevintä olisi saada vitamiininsa ja hivenaineensa monipuolisesta ravinnosta, mistä aineet paremmin imeytyvätkin.
Opettele syömään lihaa niin tervehdyt ja pääset siivoamaan Prismaa
Vierailija wrote:
Ei ferritiiniä oteta perusverenkuvassa.
Kyllä. Paras lähde on ruoka. MUTTA kun sairastin esimerkiksi vakavaa masennusta, ei se pelkkä ruuan syöminen auttanut. Vajeet olivat liian suuria. Tuska sen mukainen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ongelmana on vain se, että ei voi tietää mikä lisäravinne vahingoittaa niitä sisäkaluja. Maksavaurioita tulee yllättävän paljon. Lisäravinteita ei tarvitse tutkia samalla taval
Lisäravinteita ja vitamiineja on tutkittu tieteellisesti erittäin paljon. Sen lisäksi niiden valmistusta ja markkinoinia säädellää tiukasti. Jos otat Suomessa apteekista vitamiinipurkin niin voi olla lähes 100 % varma, että se sisältää tasan tarkkaan sitä mitä purkin kyljessä lukee.
Mielenterveyspotilaat syyttää vaivoistaan matalaa ferritiiniä, sanoi tuttu lääkäri
Nostan keskustelua.