vauvan huutokohtaukset
Onko kenelläkään kokemusta kun meillä on 3kk tyttö, ja alussa oli tosi pahoja ilmavaivoja, nyt ne on helpottanut huomattavasti, ja päivät menee jo ihan kivasti nykyään. Mutta alusta asti tytöllä on ollu aina välillä kauheita ns huuto kohtauksia, ne alkaa kesken yö unien. Niitä on kyllä harvoin, mutta kuitenkin että niitä on tullut kuitenkin välillä, nyt oli n.3viikon tauko edellisistä. Ei oikein ymmärretä mikä on kun tyttö vaan huutaa taukoamatta, joskus ei edes herää ensin kunnolla. Laitetaan tyttö hereillä sänkyyn, että ei voi olla kyse että havahtuisi että missä on. Mahaahan ollaan epäilty että koskee, mutta sitten tytöllä on myös niitä ilmavaiva itkuja ja meistä ne vaikuttaa ihan erilaisilta, niihin auttaa kantelu ja ilmaa tulee myös ulos, mutta noiden huutokohtausten aikana ei ilmaa ihmeemmin tule edes ulos. Rauhottuu yleensä silloin vain autoon ja sitten kaikki onkin taas ihan hyvin kun on rauhottunut. Kesto vaihtelee, joskus huutaa melkein 2 tuntia melkein putkeen ja joskus vain 30min. Aikaisemmin pidin mahaa syynä, mutta nyt olen käynyt miettimään että kun kerta ei sitä ilmaa edes silloin tule ulos ja silti rauhottuu sitten jonkun ajan päästä, niin onkohan kyse edes ilmavaivoista? Huuto on sellaista paniikin omaista, eli kuitenkin viittaisi varmaan johonkin kipuun kuitenkin?
Kiitos vastanneille jo etukäteen :)
Kommentit (5)
Meidän tytöllä (tänään 2kk) on ollut pari kertaa samanlaista, nimenomaan kesken unien, mutta hänellä se on useimmiten kyllä kestänyt ihan vaan 30 sek. Kerran tai kaksi on ollut pidempään. Selvästi se on kipuhuutoa, on sellaista todella kovaa ja paniikinomaista, olen huomannut itsekin reagoivani hyvin nopeasti ja melkein tiedostamatta. En muista että esikoisella olis tuollaisia kipuhuutokohtauksia ollut.
Olen itse epäillyt jotain mahanväännettä tai sitten päänsärkyä. Periaatteessahan vauvalla kai voisi olla mitä tahansa kipua, kun ei hän osaa ilmaista :/
Päänsärkyä olen miettinyt siksi, että pikkuveljeni ollessa pieni hän sai tuollaisia huutokohtauksia ja ne olivat ihan niin pahoja, että häntä tutkittiin lääkärillä. Siellä määritettiin, että kyse olisi päänsärystä - en muista minkä takia...
Jos nämä oman tytön itkut toistuisivat usein niin varmaan veisin lääkäriin ja kysyisin sieltä enemmän.
Coe
Muistatko että huutiko veljesi pitempään kuin oma lapsesi noiden huutokohtausten aikana?
Tosiaan kun mietityttää tuo että meillä kestää kuitenkin joskus lähemmäs 2 tuntiakin ja vain autossa välillä rauhoittuu. Ilmavaivoissa varmaan tulisi ensin ilmaa/edes pulautusta ennen kun helpottaisi. Olen nyt itse kanssa pähkäillyt että jos vielä tulee niin vien varmaan yksityiselle sitten, ja toivon että ne ottaisivat huoleni vakavasti. Tosiaan kun on tässä saatu kärsiä me kaikki jo pahoista ilmavaivoistakin, mitä tytöllä oli/on. Joskus on hyviä kausia ettei mitään, ja sitten yht äkkiä kaikki taas palaa.
tyttö alkoi myös tuossa kolmen kuukauden iässä yhtäkkiä saamaan huutokohtauksia, kestoltaan tunnista kahteen. Mitäänkoliikkia tai pahempia ilmavaiva-ongelmia ei ennestään ollut. Yleensä itkukohtaukset alkoivat illalla. Kyse ei mielestäni ollut väsymisestä eikä nälästä, ne itkut olivat erilaisia. Enemmänkin silloin tuntui, että itkee selvästi kipujaan. Tämä vaihe kesti muistaakseni noin parista viikosta kuukauteen. Tarkemmin en muista, nyt tyttö on jo 9 kk. Silloin useampikin äiti sanoi lapsellaan olleen samanlaisia kohtauksia juuri tuossa kolmen-neljän kuukauden iässä. Mainittakoon vielä, että imetin tuolloin..
Voimia teille, toivotaan, että menisi pian ohi..
johtuivat allergioista. Ei rupsutellut tms. mutta selvästi itki kipuaan 1-3 tuntia putkeen. Alkuun kohtaukset olivat joka iltaisia, jolloin tiesin epäillä maitoallergiaa (kovan sukurasituksen takia). Sitten kun saatiin huudot pois imetysdietillä niin niitä tuli vain kuin jokin vahinko sattui (esim. kun söin vahingossa kanaa joka oli paistettu voimariinissa). Poika oli lopulta allerginen maidolle, munalle, soijalle, viljoille ja kiinteitä aloittaessa huomattiin myös maissiallergia, joka ei aiheuttanut huutoa vain vesiripulin. Mustikka ja vadelma aiheutti puolestaan taas huudot.
Voihan olla, että teillä vauva ei kestä jotakin jota et syö kovin usein. Esim. kala, suklaa tai voimakkaat mausteet, pavut tms. Kun seuraavan kerran saa huutokohtauksen laita ylös kaikki mitä olet syönyt sinä päivänä ja sitten taas seuraavalla kerralla kun huutaa mieti löytyykö yhdistävää tekijää.
vauvan olessa ihan pieni.Saattoi huutaa tunninkin tai pari yhtä huutoa.Syykin noihin itkukohtauksiin sitten löytyi:pojallamme oli nivustyrä.tyrä leikatiin sitten pojan olessa 5 viikkoa vanha ja siihen loppuivat myös itkukohtaukset!Tyrä oli ollut varmasti vaan niin todella kipeä,ettei vauva voinut muuta kuin itkeä...