Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tervis! Kellään tietoa korkeasta verenpaineesta?

29.12.2006 |

moikka kaikille!

Kyselisin teiltä viisaammilta että mitä haittaa on korkeasta verenpaineesta? Onko se sikiölle vaarallista? Itse kävin juuri neuvolassa ja verenpaine on noussut vain koko ajan vaikka ovat mitanneet monta kertaa ja nyt joudun johonkin seurantaan ja lääkärille sen takia :( en kuitenkaan tiedä näistä asioista juuri mitään ja vaikka kuinka yritin kysellä neuvola tätiltä en oikein saanu mitään vastausta :)

Yst.väl.terveisin: Mari

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla verenpaine kohosi aivan raskauden lopussa (siis edellisessä raskaudessa) ja mulle määrättiin Albetol-verenpainelääkitys, jota jtkoin muutaman kuukauden synnytyksen jälkeenkin. Tosin mulla tod.näk. liittyi diabetekseen. Mutta jos paineet kohoaa, voidaan epäillä pre-eklampsiaa eli raskausmyrkytyksen kohonnutta riskiä. Joka neuvolakäynnillä otetaan virtsanäyte, josta tutkitaan samalla käynnillä valkuainen. Sen ilmaantuminen virtsaan on toinen merkki pre-eklampsiasta, mikä usein diagnoosin vahvistaa. Usein tämä ilmenee 24. viikosta eteenpäin, jos on tullakseen. Tätä ymmärtääkseni seurataan ja mahdollisesti hoidetaan verenpainetta lääkityksellä, sillä paineiden kohoaminen aiheuttaa valkuaisen synnyn virtsaan ja saattaa aiheuttaa veren virtausvastusta napanuorassa ja näin vaikeuttaa sikiön hapensaantia.

Minulla itselläni todettiin 37. viikolla virtausvastusta napanuorassa, tod.näk. korkeasta verenpaineesta johtuvaa ja osittain tämän vuoksi synnytys käynnistettiin. En tietenkään tarkoita tai halua peloitella sinua, että sinulla saattaisi olla pre-eklampsia. Kyllä neuvolassa olisivat jo asiaan puuttuneet, jos valkuaistakin olisi löytynyt virtsasta. Enkä tiedä millä viikolla olet, eli kai sekin vaikuttaa. Ja voihan sinulla olla suvussa esim. kohonnutta verenpainetta ja saatat saada lääkityksen verenpaineeseen raskauden ajaksi, eikä muuta tarvita ja kaikki menee hyvin! Mutta kannattaa vaikka kysyä lääkäriltäsi, jos eivät neuvolassa osaa tarkalleen sanoa. Lääkäritkään eivät aina kerro kaikkia vaihtoehtoja ja epäilyksiään, jos kaikki on sillä hetkellä hyvin.

Tsemppiä ja uskon, että kaikki on kuitenkin hyvin!

T:Laurastiina ja kirppu 11+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla