Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eroaminen

Vierailija
16.10.2023 |

Olen jo pitkään pohtinut kirkosta eroamista. Varsinkin viimeaikaiset poliittiset ulostulot ovat vahvistaneet päätöstäni. En halua olla rahoittamassa kirkon pyrokratiaa. En koe saavani takaisin mitään. Olen omalla tavallani kyllä hyvin hengellinen ja uskonnollinen, mutta en näe että tarvitsen kirkkoa uskomiseen. Uskoisin että välit yläkertaan on tarpeeksi kunnossa ilman että veroeurojani hukkaan kirkkoon.

Te jotka olette eronneet kirkosta mitkä ovat olleet syyt siihen?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei siitä tarvitse draamailla eikä mieltä osoittaa. Teet niinkuin haluat ja ymmärrät, se vapaus on kristinuskon ydin. Saattaa tosin olla ettet ihan ymmärrä kaikkea koska et halua, ehkä oma minuus on etusijalla. 

Erikoinen kommentti.. Osoittaa mieltä? Missä asiassa? Olen vuosia jo miettinyt eroamista. Jollain tavalla olen esim. arvostanut esim. kirkon järjestämiä seurakuntakerhoja lapsille jossa itsekkin kävin lapsena mutta nyt en enää näe että ne ovat riittävä syy maksaa veroa. 

Eroamisesta on tehty näyttävää, ja jotkut pitää lukua hurraahuutojen kera. Samalla tietysti haukutaan kirkkoa, uskontoa ja sen piirissä olevia ihmisiä. Että minäpä olen fiksu ja tein näin. 

Tuskin suurin osa kertoo kirkosta eroamisestaan kenellekään. Ehkä lähimmille ystävilleen saattaa mainita. Vai milloin olet tämänlaista julkista hurraamista nähnyt?

Vierailija
22/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkosta eroaminen muita ihmisiä kiinnostaisi, saati herättäisi hurraa-huutoja.

En ainakaan itse ole koskaan edes maininnut eroamisestani kenellekään.

t. Numero 20, vuosikymmeniä sitten eronnut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroni oikeus vahvistui vuonna 2015 kirkon kääntyessä avoimesti omaa kansaansa suomalaisia vastaan, valiten heille tärkeämmäksi ryhmäksi muukalaiset.

Sama tahti on jatkunut tasaisesti tämän kohtalonvuoden 2015 jälkeenkin, tasaisin väliajoin joku tekopyhä pappi katsoo oikeudekseen sättiä suomalaiset kelvottomaksi ja rasistiseksi kansaksi.

Tämä nostaaa minussa vieläkin suunnattoman raivon, vihan ja inhotuksen tunteet pintaan.

Vihaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa ja pappis-säätyä enkä anna heille koskaan anteeksi.

Kirkko saa osaltani jäädä ikuisesti, Pthyi!!!

Vierailija
24/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta heti kun täytin 16. En myöskään mennyt riparille, en halunnut "tunnustaa uskoani" johonkin mihin en oikeasti usko vain siksi että saisin sukulaisilta rahaa. En ole kokenut kristinuskoa omakseni, enkä mitään muutakaan uskontoa, vaikka johonkin uskonkin.

Vierailija
25/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensinnä minuthan kastettiin täysin vastoin tahtoani tai mielipidettä kysymättä, kuten muutkin vauvat.

18 vuotiaana armeijassa ollessani tuli ilmoitus, että pitäisi lähteä joulukirkkoon. Silloin havahduin, että olen edelleen kirjoilla instituutiossa, jonka kanssa en ole missään tekemisissä. Erosin kirkosta samantien netissä ja jäin kasarmille muiden vapaa-ajattelijoiden kanssa puhumaan syvällisiä.

Muutoinkin armeija oli paikka, joka sai kirkon näyttämään entistä pahemmalta. Minulle ei vieläkään mahdu ymmärrykseen, että miten meillä voi olla jotain ns. kristillisiä soturipappeja promotoimassa tappamista ja "huolehtimassa" ihmisten henkisestä hyvinvoinnista.

Vierailija
26/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut evl kirkon jäsen,  mutta uskoon tulin 2,5 vuotta sitten. Oma seurakuntani ei ole mennyt mukaan eksytykseen, joka on vallannut maamme evl kirkon. Tämän ansiosta olen vielä pysynyt jäseneenä. 

Kirkkomme mätääntyminen on kuiteinkin niin pitkällä että tulen eroamaan kohta. Evl kirkkomme on kääntynyt Jumalan Sanaa vastaan ja ihannoi sitä mitä Raamattu kieltää.

T. 50+

Vierailija
27/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eroni oikeus vahvistui vuonna 2015 kirkon kääntyessä avoimesti omaa kansaansa suomalaisia vastaan, valiten heille tärkeämmäksi ryhmäksi muukalaiset.

Sama tahti on jatkunut tasaisesti tämän kohtalonvuoden 2015 jälkeenkin, tasaisin väliajoin joku tekopyhä pappi katsoo oikeudekseen sättiä suomalaiset kelvottomaksi ja rasistiseksi kansaksi.

Tämä nostaaa minussa vieläkin suunnattoman raivon, vihan ja inhotuksen tunteet pintaan.

Vihaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa ja pappis-säätyä enkä anna heille koskaan anteeksi.

Kirkko saa osaltani jäädä ikuisesti, Pthyi!!!

Kirkko valitsi puolensa, hyvä ettei jäänyt epäselväksi.

Vierailija
28/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus oli pasifisti ja anarkisti. Nykymallinen veroja keräävä, autoritäärinen ja byrokraattinen kirkko, joka toimii vastoin kymmentä käskyä, ei ole paikka oikealle kristitylle.

Vierailija
29/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin puolisoni kanssa 35 vuotta sitten heti kun pystyimme. Siitä voi laskea miksi meillä on varaa uusiin autoihin. Kirkolle maksetaan valtavia rahasummia elämän aikana.

Pidän uskontoja satuina. Minulle oli itsestään selvää, että en halua rahoittaa sellaista huuhaata ja ylipäätään olla missään tekemisissä asian kanssa.

Vierailija
30/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kuulu mihinkään seurakuntaan tmv. niin on "puhdas" eli synnitön. Pääsee ehkä jonon ohi "taivaaseen" halutessaan. 😇🩷🩷🩷

Vierailija
31/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu minunkin veroeurojeni meno kirkolle siinä vaiheessa kun hallitus leikkaa pienituloisen lapsiperheen etuuksia.

Vierailija
32/32 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti olla pappis-säädyn ökyelämän rahoittaja?