Miksi Suomessa ei nykyään kestetä tuoksuja ollenkaan?
Ei saisi käyttää hajuvesiä, tuoksullisia pesuaineita tai tehdä grilliruokaa.
Kommentit (67)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää on siitä hauska että hajuttomaksi ajetussa Suomessa jossa kukaan ei uskalla tuoksua miltään, osalle on jäänyt levy päälle ja jankutetaan 30 vuotta vanhoja hokemia "hajuvedellä lotraaminen" tai "uidaan hajuvedessä" jotka ei vastaa todellisuutta millään tavalla.
Mutta omiin ajatuksiin on jäänyt pyörimään tällainen teoria että jos menen bussiin (miksi se on aina bussi?) vierustoveri on "kaatanut päälleen ämpärillisen parfyymiä"
Luulen, että tässä on taustalla sitäkin, että on aika paljon ihmisiä, jotka eivät siedä mitään "laittautumista". Jos nainen meikkaa, on joku hu*ra saman tien. Vaatteet pitää olla Tokmannilta, mielellään harmaita ja väärää kokoa. Äitini ajatusmaailma oli aika lailla tällainen ja olin suorastaan järkyttynyt kasvettuani, kun tutustuin naisiin, jotka laittautuivat ja olivat silti oikein mukavia ja empaattisia, esim. anoppini. Olin jot
Ai nainen? Kyllä miehetkin käyttävät niitä p*skanhajuja!
Tää on erittäin suomalainen piirre. Olen asunut Tokiossa,Milanossa ja Washington D.C:ssä enkä missään ole törmännyt moiseen hysteriaan tuoksujen suhteen.
Edelleen tuoksun hyviltä parfyymeilta maltillisesti, hysteerikot pysyvät kotonaan.
Vierailija wrote:
Jos kestät että aivastelen vieressäsi aivan koko ajan, siitä vaan.
Ja sitä, että kanssaihmiset haukkovat happea, kun ovat tukehtumaisillaan p*skanhajuun, joka niistä "tuoksuista" tulee. Onko noilla hajustelijoilla edes hajuaistin?
Vierailija wrote:
Tää on erittäin suomalainen piirre. Olen asunut Tokiossa,Milanossa ja Washington D.C:ssä enkä missään ole törmännyt moiseen hysteriaan tuoksujen suhteen.
Edelleen tuoksun hyviltä parfyymeilta maltillisesti, hysteerikot pysyvät kotonaan.
Sinun pitäisi pysyä kotona ihan niin kuin tupakoijienkin. Sinähän tässä olet hysteerinen.
Vierailija wrote:
Ei Suomessa kestetä kanssaihmisiltä nykyään ylipäätään mitään.
Sinä puhut eri asiasta. Muut puhuvat niiden ns. tuoksujen terveyshaitoista.
Vierailija wrote:
Miksi haiset parfyymeille? Oletko luonnostaan pahanhajuinen?
En tiedä onko kyseessä niinkään "Suomessa ei kestetä enää mitään", vaan pikemminkin, että Suomessa ei ole ihan niin pakko kestää kuin muualla.
Aina kun niitä legendaarisia kuvia suomalaisista bussipysäkeistä parin metrin turvaväleineen jaetaan kansainvälisessä somessa, niissä on sensuuntaisia kommentteja, että aah, haluan tuonne asumaan.
Tuli mieleen sekin ilmiö muutaman vuoden takaa, kun suomalaisesta introverttisarjakuvasta tuli suosittu Kiinassa:
https://www.nytimes.com/2018/08/02/world/asia/china-finnish-nightmares-…
Kiinalaisella erityisherkällä introvertilla, joka ei siedä melua eikä tuoksuja, nyt ei vaan ole paljon vaihtoehtoja kuin kärsiä tuskaansa.
Vierailija wrote:
Suomalainen ei näytä sietävän enää mitään. Kaikki häiritsee: muut ihmiset, eläimet, hajut, maut, äänet... Eristäydytään, mutta samalla valitetaan yksinäisyyttä.
Individualismi ja elintaso ovat vaan menneet niin pitkälle, ettei ihminen siedä enää mitään tai ketään.
Liika hygienia muuten aiheuttaa yliherkkyyksiä. Ja liika ruutuaika aiheuttaa lapsilla autismin ja adhd oireita. Tutkimuksia näistä. Ei kukaan näitä halua kuulla kun tarkoittaa sitä, että vastuu ongelmista on itsellä vanhempana.
Olen samaa mieltä muista asioista kuin niistä hajusteista. Niistä ovat esim. astmaatikot kärsineet kyllä jo vuosikymmeniniä sitten, käytännössä aina. Harva ymmärtää mitä se tarkoittaa, ennen kuin se osuu omalle kohdalle. Sitä paitsi hajusteet ovat pahanhajuisia.
Vierailija wrote:
En tiedä onko kyseessä niinkään "Suomessa ei kestetä enää mitään", vaan pikemminkin, että Suomessa ei ole ihan niin pakko kestää kuin muualla.
Aina kun niitä legendaarisia kuvia suomalaisista bussipysäkeistä parin metrin turvaväleineen jaetaan kansainvälisessä somessa, niissä on sensuuntaisia kommentteja, että aah, haluan tuonne asumaan.
Tuli mieleen sekin ilmiö muutaman vuoden takaa, kun suomalaisesta introverttisarjakuvasta tuli suosittu Kiinassa:
https://www.nytimes.com/2018/08/02/world/asia/china-finnish-nightmares-…Kiinalaisella erityisherkällä introvertilla, joka ei siedä melua eikä tuoksuja, nyt ei vaan ole paljon vaihtoehtoja kuin kärsiä tuskaansa.
Sori, tuosta ilmiöstä oli ihan suomalainenkin artikkeli saatavilla.
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/kiinalaisnuoret-haluavat-…
Nuoret tuoksuvat vaniljalta ja vanhat laventelilta. Nyt taitaa olla sama haju kummassakin. Tosin kerran bussissa edellä olevan hiukset tuoksuivat mielettömän hyviltä
Minulla ei ole ollut hajuvettä enää vuosiin kun ei niitä nykyään saa missään käyttää. Yritäpä pariisissa valittaa hajuvedestä, tuskin muuttavat tapojaan. Meillä töissä on jopa valitettu liian tuoksuvasta dödöstä ja käsirasvasta. Onneksi voin tehdä etänä ja käyttää niitä tuotteita joita haluan.
Vierailija wrote:
Minä käytän voimakkaita hajuvesiä aina. Siihen ei ole hajuhysteerikoilla nokan koputtamista. Pysykööt kotona, jos ei pieniä tuoksuja kestä.
Minä. Minun elämäni. Minun maailmani.
Olet luultavasti ihastuttava ihminen.
Itse ajattelen, että voimakkaasti hajustettu ihminen peittää jotakin muuta hajua. Usein se on ummehtunutta tuoksua pesemättömissä vaatteissa, joista loistaa meikkivoide- ja puuteritahrat pitkälle.
Usein myös näillä ihmisillä on elämänhallinnan kanssa jotain ongelmia. Kotona palaa tuoksukynttilä, tukka vedetään kärpäsmyrkyllä (tai ainakin siltä haisee) kohdalleen, pesuaineen hajua ei peitä kuin kuvottava huuhteluaineen haju ja päälle sitä hajuvettä. Paljon. Kai niillä yritetään muuttaa ulkoista olemusta jotenkin vakuuttavammaksi.
Tuoksu on kohdallaan silloin, kun esim. kuiskatessa tai suudellessa sen huomaa. Ei muita tarvitse myrkyttää katkullaan.
Miksi noita tuoksuherkkyyden omaavia on niin paljon? Mistä johtuu koko herkkyys?
Vierailija wrote:
Miksi noita tuoksuherkkyyden omaavia on niin paljon? Mistä johtuu koko herkkyys?
Johan sitä tuolla pohdittiin. Etsi tästä maasta ihminen, joka ei ole altistunut homeelle.
Vierailija wrote:
Esimerkiksi homealtistus voi aiheuttaa tuoksu- ja kemikaaliyliherkkyyttä. Suomessa tunnetusti on paljon sisäilmaongelmia niin kodeissa kuin työpaikoilla. Yliherkkyydestä on kyse, kun se haittaa jo normaalia elämää ja kokee tarpeelliseksi puuttua muiden ihmisten elämään ja valintoihin omien oireiden vuoksi.
Esimerkiksi tässä talossa, jossa nyt asun ollaan aivan hysteerisiä tuoksujen suhteen. Minä en edes harrasta mitään hajusteita, vaan tavoite on tuoksuton koti sekä vaatteet ja silti olen saanut minäkin sitä riehumista osakseni. Ja tällä talolla on myös mittava kosteusvauriohistoria ja täällä ajoittain säästä riippuen haisee myös maakellarimaiselle ja homeelle. Olen itse saanut myös homeoireita ja olen muuttamassa pois. Vahvasti epäilen, että hajustehysteeristen naapurien ja osakkaiden yliherkkyys täällä johtuu hometalossa vuosikausia asumisesta.
Suomalainen geeniperimä on heikkoa laatua.
Vierailija wrote:
Jos kestät että aivastelen vieressäsi aivan koko ajan, siitä vaan.
Anna mennä vaan, kunhan aivastat poispäin ja mieluiten nenäliinaan.
Vierailija wrote:
Se kertoo ilmiöstä kaiken tarpeellisen, kun ottaa huomioon että 95% tuoksuherkistä valittajista on elämässään jollain tapaa epäonnistuneita keski-ikäisiä tai sitä vanhempia naisia. Yleensä ikisinkkuja, vähintäänkin eronneita, matalapalkkatöissä, monesti lapsettomia vastoin tahtoaan. Muiden tuoksut aiheuttaa kuolemanvakavia oireita mutta omat eivät.
Kuka wt käyttää hajustetta pesuainetta
Pysyisit itse niin lukuisat ihmiset välttyisivät ongelmilta!