Miksi Suomessa ei nykyään kestetä tuoksuja ollenkaan?
Ei saisi käyttää hajuvesiä, tuoksullisia pesuaineita tai tehdä grilliruokaa.
Kommentit (67)
Vierailija wrote:
Iso osa Suomen kouluista ja toimistorakennuksista on homeessa. Homealtistumiset altistavat edelleen hajusteherkkyydelle.
Tässä luultavasti vastaus. Ihan jokainen altistetaan Suomessa homeelle. Sitten syytetään, kun on oiretta ja allergiaa.
Vierailija wrote:
Itsekkäät hajuste haisulit ovat läsnä kaikkialla. Voisivat hiljalleen työntää ne Gaültiër pullonsa hanuriin ja ottaa muut huomioon. Kerrassaan itsekkäitä ihmisiä.
No lässynlää sullekin. Tässä maassa ostetaan kerran 10 vuodessa plo hajuvettä joka on "jotain ihan mietoa, ei mitään raskasta". Näin kuvailee tuoksutoiveensa 99% myyjälle. Sitten sitä laitetaan ihan ihan vähäsen toiseen kyynärtaipeeseen ettei kukaan vaan huomaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:Iso osa Suomen kouluista ja toimistorakennuksista on homeessa. Homealtistumiset altistavat edelleen hajusteherkkyydelle.
Tässä luultavasti vastaus. Ihan jokainen altistetaan Suomessa homeelle. Sitten syytetään, kun on oiretta ja allergiaa.
Kävin lapsena koulun homeisessa koulussa ja se johti tosiaan itselläni hajuherkkyyteen, tai näin oletan.
Minäkin olen altistunut homeelle työpaikalla ja niin minusta tuli hajuherkkä ärsyttävä tyyppi.
Tuoksyliherkkä ei voi matkustaa ulkomaille eikä lomailla, siellä ulkomailla kun tuoksut täyttää ilman huumaavasti. Tämä on kovin surullista.
Vierailija wrote:
Tätä olen ihmetellyt. Sitten Ikean kynttiläosasto pursuaa tuoksukynttilöitä ja kauppa käy. Luulisi, että tuoksukynttilät jäisivät ostamatta hajusteidensa vuoksi, kun ihmiset eivät näitä tunnu Suomessa sietävän.
Tuoksukynttilöiden haju jää polttajansa kotiin, eli muiden ei tarvitse kärsiä niistä. Lisäksi noissa usein käytetään miellyttävän tuoksuisia ja allergisia reaktioita aiheuttamattomia hajusteita, toisin kuin pesuaineissa ym.
Vierailija wrote:
Aina jostain valitetaan. Laita dödöä kainaloon niin valitetaan dödön hajusta. Älä laita niin sitten valitetaan kun haisee hiki.
Vaihtoehto on myös käyttää miedosti hajustettua roll on -antiperspiranttia. Kukaan ei haista sinusta mitään, ellei tule aivan kainaloosi.
Ei ole pakko kylpeä jossain suihkutettavassa hajusteessa, jonka haistaa metrien päähän.
Vierailija wrote:
Tuoksyliherkkä ei voi matkustaa ulkomaille eikä lomailla, siellä ulkomailla kun tuoksut täyttää ilman huumaavasti. Tämä on kovin surullista.
Eihän täällä Suomessakaan voi mennä edes teatteriin, kun ihmiset tunkevat itsensä täyteen hajusteita. Samoin kaikki kuntosalit, jumpat ja uimahallit on mahdottomia paikkoja pukuhuoneiden osalta. Onneksi elokuviin mennään vähemmillä hajusteilla, sinne voi mennä, kun välttää suosittuja näytösaikoja.
Vierailija wrote:
Tää on siitä hauska että hajuttomaksi ajetussa Suomessa jossa kukaan ei uskalla tuoksua miltään, osalle on jäänyt levy päälle ja jankutetaan 30 vuotta vanhoja hokemia "hajuvedellä lotraaminen" tai "uidaan hajuvedessä" jotka ei vastaa todellisuutta millään tavalla.
Mutta omiin ajatuksiin on jäänyt pyörimään tällainen teoria että jos menen bussiin (miksi se on aina bussi?) vierustoveri on "kaatanut päälleen ämpärillisen parfyymiä"
Luulen, että tässä on taustalla sitäkin, että on aika paljon ihmisiä, jotka eivät siedä mitään "laittautumista". Jos nainen meikkaa, on joku hu*ra saman tien. Vaatteet pitää olla Tokmannilta, mielellään harmaita ja väärää kokoa. Äitini ajatusmaailma oli aika lailla tällainen ja olin suorastaan järkyttynyt kasvettuani, kun tutustuin naisiin, jotka laittautuivat ja olivat silti oikein mukavia ja empaattisia, esim. anoppini. Olin jotenkin imenyt itseeni ajattelumaailman, että rumat ne vaatteilla koreilee ja meikatut naiset ovat koppavia.
Minä käytän voimakkaita hajuvesiä aina. Siihen ei ole hajuhysteerikoilla nokan koputtamista. Pysykööt kotona, jos ei pieniä tuoksuja kestä.
Kävin kerran yhdessä kivassa sisustusliikkeessä katselemassa tarjontaa. Sieltä löytyi kaikkea kivaa ja ajattelin hakea niitä myöhemmin joululahjoiksi. Ostosreissulla avasin liikkeen oven ja vastaan tulvahti tymäkkä tuoksukynttilöiden tuoksu. Piti kääntyä pois, ne lahjat jäi ostamatta.
Sukupolvet jotka nyt on nuoria ja aikuisia, on eläneet hajusteiden ja kemikaalien ympäröiminä koko elämänsä, on keretty herkistyä kuka millekin. Vanhemmat sukupolvet ei ole lapsina jo kyllästetty kemikaaleilla.
Itse olen ollut atoopikko vauvasta asti eli voiteet ja kortisonit on olleet kuvioissa enemmän ja vähemmän aina, kunnes tuli raja vastaan, iho ei kestä enää pisaraakaan voiteita. On pitänyt keksiä muut aineet jos ihottumat meinaa ottaa vallan.
Samanlaisia tarinoita hajusteiden ja esim hiusvärien kanssa monilla, ennen käytettiin itsekin hajuvettä tai värjättiin hiuksia, sitten yhtäkkiä pahimmillaan hengenvaaralliset oireet samoista aineista.
Joissakin mansikkakynttilöissä oli mieto tuoksu ja ei paha. Riippuu mitä se on. Luomusaippua ok joillekin.
No eikö sekin ole sietokyvyn puutetta muita ihmisiä kohtaan, ettei voi hillitä hajusteitaan vaikka tietää että niille yliherkkyys on yleistä?
Suurin osa hajuvesistä ja etenkin miesten deodorantit haisevat aivan järkyttäviltä. Joskus kotitalon hississä on edellisen kulkijan jäljiltä niin järkyttävä axen haju että on pakko pidättää hengitystä. Lapsesta asti vahvat tuoksut ovat aiheuttaneet päänsärkyä ja pahoinvointia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itsekkäät hajuste haisulit ovat läsnä kaikkialla. Voisivat hiljalleen työntää ne Gaültiër pullonsa hanuriin ja ottaa muut huomioon. Kerrassaan itsekkäitä ihmisiä.
No lässynlää sullekin. Tässä maassa ostetaan kerran 10 vuodessa plo hajuvettä joka on "jotain ihan mietoa, ei mitään raskasta". Näin kuvailee tuoksutoiveensa 99% myyjälle. Sitten sitä laitetaan ihan ihan vähäsen toiseen kyynärtaipeeseen ettei kukaan vaan huomaa.
Et ole ilmeisesti koskaan törmännyt ihmiseen, joka käyttää voimakkaan tuoksuisia hiuslakkoja tai muita muotoilutuotteita, voimakkaita dödöjä, hajuvesiä tai pyykin huuhteluaineita. Jos he itse vielä tupakoivat on heidän oma hajuaistinsa jo lähes toimimaton.
-ohis
Meidän taloyhtiöön tehtiin putkiremontin yhteydessä asukkaille maksuton pesutupa. Hyvät, tehokkaat koneet, mutta ei sitä pesutupaa halua käyttää, kun joku tai jotkut vatipäät katsovat etuoikeudekseen käyttää koneissa liikaa ja hajustettua pesupulveria. Sen lisäksi että pesuainelokerossa on jauheen jämiä kokkareina, koko kone haisee tarpeettomilta kemikaaleilta. Pesen omalla koneellani kotona siis, mutta maksan osakkaana siitä, että hajut error istit saavat pyykätä paremmilla koneilla. Tämä tietenkin v itut taa.
Se että ihminen on hajuherkkä ei tarkoita välttämättä allergiaa. Itse en ole allerginen millekkään mutta jotkut hajut ja tuoksut ärsyttää keuhkoja ja nenäonteloitani. Ja hajut tuntuu paljon voimakkaammin kuin ennen homealtistusta.
Tuoksuja? Ällöttäviä hajujahan ne ovat, joita ei kukaan tarvitse. Terveydelle haitallisia tököttejä ne on, ei mitään muuta. Mikä oikeus ihmisillä on häiritä muita ihmisiä ja aiheuttaa heille terveydellisiä ongelmia? Käykää pesulla jos teidän pitää peittää paha hajunne mömmöillä!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et ole ilmeisesti koskaan törmännyt ihmiseen, joka käyttää voimakkaan tuoksuisia hiuslakkoja tai muita muotoilutuotteita, voimakkaita dödöjä, hajuvesiä tai pyykin huuhteluaineita. Jos he itse vielä tupakoivat on heidän oma hajuaistinsa jo lähes toimimaton.
-ohis
Itse tupakoin ja silti hajuaistini on ärsyttävän herkkä. Käytän silti hajuvesiä yms. Jotkut hajut vaan tökkii toisia enemmän, varsinkin se homeen ja "vanhan haju", esim kirppareilla en pysty enää käymään.
Ne jotka eivät hajuja kestä eivät myöskään osta tuoksukynttilöitä. Esitätkö nyt tyhmää vai oletko?