Raskaus+sairausloma+rahatilanne
Kertokaapa kokemuksianne, jos olette jääneet sairaslomalle ennen äitiysloman alkua.
Itselläni nyt viikkoja 22+ ja olen ollut sairaslomalla jo 3 viikkoa supistelujen takia. Supistelut tulevat rasituksessa ja varsinkin autolla ajaminen tai istuminen on tuskaa. Työmatkat kulkisin omalla autolla reilu tunnin yhteensuuntaan. Työpäivän pituudeksi tulee noin 11 tuntia. Kohdunsuulla ei ole tapahtunut muutoksia. Jotenkin lääkärien suhtautuminen ollut luokkaa " mitäs tänne tulit, kun ei missään ole mitään vikaa" , mutta ovat kuitenkin kirjoittaneet saikkua.
Työnantaja maksaa palkan 5 viikolta, jonka jälkeen ilmeisesti tipun Kelan sairauspäivärahalle. Milloin Kela vaatii B-lausunnon? Onko kellään ollut ongelmia saada B-lausuntoa, kun ei ole selvää syytä työkyvyttömyyteen (ei muutoksia kohdunsuulla)? Onko jollain kirjoitettu B-lausuntoa esim. pelkän väsymyksen takia ja onko ollut ongelmia Kelan rahojen kanssa.
Kertokaahan kokemuksianne.
Omantunnon tuskissa täällä kärvistelen ja mietin jo, pitäisikö kuitenkin yrittää palata vielä töihin ennen äitiysloman alkua.
Ajattelin aloittaa äitiysloman varhennettuna maaliskuun alusta.
Kommentit (5)
Olen ollut sairaslomalla marraskuun alusta saakka ja la on 10.3. Syynä liitoskivut jonka vuoksi istumatyö kävi mahdottomaksi. Olen ollut sairaslomalla kolmessa eri pätkässä mutta peräkkäin. Lääkäri sanoi, että Kela vaatii sen B-todistuksen jos sairasloma kestää jonkun tietyn ajan yli (oiskohan ollut 50 pvää) mutta hän sitten sen toimittaa sinne ja minun ei tarvitse siitä huolehtia.
Olen saanut Kelasta päätöksen päivärahasta tosi nopeasti enkä ole juuri rahattomana ollut. Työnantaja maksoi vain omavastuuajan palkan eli 10 päivää.
Äitiysloma alkaa varhennettuna nyt 11.1. ja sen jälkeen odottelenkin äitiyspäivärahoja :)
Itse olen ollut sairauslomalla jo pari kuukautta, jään varhennetulle äippälomalle helmikuun alusta. Lääkäri on ollut hyvin ymmärtäväinen, olen sairaslomalla lähes samasta syystä kuin sinä, mitään " näkyviä" oireita minullakaan ei ole. Kela pyysi B-todistusta jo noin 4o sairauslomapäivän jälkeen, ilmeisesti raskaus ja siitä aiheutuvat sairauslomat voivat vaatia herkemmin b-todistuksen kuin muut syyt. Sairausloma-ajalta työnanataja maksoi minulle kuukauden palkan työehtosopimuksen mukaan. Enemmän ja vähemmän saa varautua Kelan jonoihin ja siihen, että päätösten tekeminen kestää.varsinkin kun nuo B-todistukset Kela lähettää ensin jollekin asiantuntijalääkärille hyväksyttäväksi. Itsekään en tiedä miten tämän seuraavan päätöksen kanssa käy...
Mä oon ollut sekä tässä että edellisessä raskaudessa sairauslomalla rv 20 lähtien enkä ole varhennettua äitiyslomaa hakenut (koska se on sit lopusta pois ja silloin on sit suoraan kotihoidontuella, jos ei palaa heti täihin). Mä oon saanut päivärahani melko pikaisesti Kelasta aina eikä tällä kerralla B-lausuntoa ole pyydetty (en muista vaadittiinko viimeksi, jos niin lääkäri hoiti sen). Ole hyvällä omalla tunnolla pois töistä, sillä supisteluit ovat oireita siinä missä kohdunsuuntilanteen eteneminenkin. Mulle neuvolalääkäri sanoi suoraan rv 20, etten tod.näk. töihin palaa ennen synnytysta, koska tulee kaupungille kalliimmaksi ottaa riski keskoslapsesta (tehotoitoa sairaalassa jne) kuin pitää minut sairauslomalla ;) mikä on ihan totta.
Oletteko muuten tienneet, että jos hoitovapaalla ollessaan sairastuu (kirjoitetaan sairauslomaa), saa Kelasta ansiosidonnaista päivärahaa, vaikkei olisikaan ollut töissä!??! Itselleni selvisi tämä tänä syksynä. Kela ei tietenkään sitä mitenkään mainosta, mutta suoraan kysyttäessä sanottiin että totta kai!
e75 rv 34
Ne ei kyllä paljon mainosta noita ns. erikoisempia päivärahoja. Hyvä on tuokin tietää, että sairaslomallakin voi olla vaikka olisi hoitovapaalla.
Minulle tuli yllätyksenä sellainen, että olin sopinut työnantajan kanssa pitäväni 4 viikkoa vuosilomaa ennen äitiysloman alkua ja Kelasta sanottiin, että voin toki olla vuosilomalla ja sairaslomalla yhtäaikaa. Näin ollen sain vuosilomapalkan sekä sairaspäivärahat.
Itse on pidettävä huoli näköjään omista oikeuksistaan mutta kiva kun saa vinkkejä täältä.
työni puolesta tiedän vähän.
Kela pyytää yleensä n. 3 kk sairasloman jälkeen B-lausuntoa. Sinulla on selvä lääketieteellinen syy sairaslomalle: olet raskaana ja sinulla on vaivoja. Jos neuvolalääkäri on katsonut aiheelliseksi kirjoittaa sairaslomaa, tuskin Kela sitä lähtee kyseenalaistamaan. Olisi aika härskiä sellainen. Ovathan kivut ja väsymys ym. syitä sairaslomaan, vaikka kohdunsuu olisikin ennallaan.