Oliko NKL:lla erilainen suhtautuminen epiduraaliin kuin Kattarilla? Moista huhua olen kuullut, mutta pitaako paikkansa ja miten suhtautuminen siihen nkl:lla?
Kommentit (13)
Jos siis on vaikka jo 7-8cm auki, niin tuskin enään saa (korkeintaan lisäystä) oli sitten kättärillä tai NKL:lla.
Itse synnyttänyt NKL ja sain epiduraalin kun olin auki 6 cm. Oli ollut synnytyksessä silloi jo melkein vuorokauden. Sanoivat että voivat kyllä laittaa aiemmin mutta koska voi hidastaa synntysta eivät suositelleen. Uskoin heitä ja kärvistelin ;)
jne. Ekan kanssa sain epiduraalin nimittäin vasta ihan liian myöhään, olin ihan poikki kivusta jo kun ekaksi ei ollut auennut riittävästi ja sitten piti odotella anestesia lääkäriä.
Muistaakseni nkl:llä on enemmän anestesialääkäreitä niin että sen puolesta todennäköisyys epiduraalin saamiseen on suurempi kuin kättärillä, jossa on riski, että se on hätäsektiossa tms just silloin kun sitä tarvittais.
kukin vaikutti noin 2 tuntia, joten kivuttomana saina olla salissa, kunnes piti ponnistaa.
että Kättärillä ei saa epiduraalia yhtä myöhään kuin Naistenklinikalla eli tästä syystä etenkin kipua pelkäävien kannattaa mennä mieluummin Naistenkilinikalle!
Synnytyspelosta viitaten ed. kirjoittajaan: Pelkäävätkö he yleensä kipua? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Itse pelkäsin tietenkin jonkun verran, muta vain sitä että joku menee huonosta ja vauvalle käy jotain. En ajatellutkaan että synnytyspelkoisissa on sellaisia jotka pelkäävät " vain" kipua. Sori, mutta en ymmärrä mitä pelättävää siinä on kun tietää syyn eikä tarttee siis pelätä että on kuolemassa tai muuta!?
sain epiduraalin aikas lopussa ja heti kun pyysin. Kärvistellyt olin jo vuorokauden. Kyselin vähän väliä kätilöltä, että kannattaisiko se jo ottaa ja kätilö aina rauhoitteli, että ota sitten kun on ihan pakko. Kärvistelin sitten kivuissani ehkä liiankin kanssa. Sain sen kuitenkin heti kun pyysin.
En halunnut ottaa, kun ei vielä tuntunut kamalan pahalta (ts. pelkäsin sitä epiduraalin laittamista...). Monta tuntia myöhemmin se sitten laitettiin, kun kätilöt oli sitä mieltä, et nyt on liian kovat kivut. Kiva, että laitettiin, vaikkakin liian myöhään - ei auttanut enää mitään.
Mutta siis sen todella olisi saanut ja äkkiä... :)
Eikä se puudutus muuten auttanut tippaakaan siinä vaiheessa. Naistenklinikalla olen kuullut tehtävän episiotomian kyselemättä suurinpiirtein kaikille. Siltä haluan itse välttyä.
ja lapsi syntyi kolmen tunnin päästä. Pää oli niin korkealla, että vielä ei olisi voinut ponnistaa ja olispa ollut kiva olla 3 tuntia niissä kivuissa ilman epiduraalia. Huraa Nkl!!!
Itse olen saanut kaksi lastani kättärillä, ja molemmilla kerroilla saanut epiduraalin.
Ekalla kerralla kysyttiin haluanko, ja toisella kerralla pyysin.
Ihan ilman mutinoita siis sai.