Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hyväksyttävää sanoa suuttuessa toiselle todella loukkaavia asioita ja nämä pitäisi olla ok "koska riita"?

Vierailija
15.10.2023 |

Seuraava kysymys liittyy kaikkiin ihmissuhteisiin, on kyseessä sitten ystävyys-, sukulaisuus-, kaveri- tai parisuhde, suhteen laadulla ei liene merkitystä asian kannalta.

Jos ollaan eri mieltä tai muuten tulee riitaa jostakin arkipäiväisestä asiasta, onko hyväksyttävää että toinen pyrkii loukkaamaan kaikella mahdollisella, joka ei edes liity riidan aiheeseen ja riidan jälkeen loukatun pitäisi olla kuin niitä ei olisi edes sanottu, koska "mehän riideltiin ja riidellessä tulee sanottua kaikkea mitä ei tarkoita"? Selkeästi tarkoituksena on vain loukata, kaikella millä voi ja myös hlökohtaisilla luottamusasioilla. Oikeastiko on mahdollista, että aikunen ihminen vain sanoo harkitun kuuloisia loukkauksia ilman että tarkoittaa koska erimielisyys? Ja se, joka ei voi tuosta vaan unohtaa, on ärsyttävä kun ei sitä ymmärrä?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei tietenkään ole. En minä sano koskaan mitään mitä en tarkoita. Kyllä riidellessä sanotut asiat pitää olla sellaisia joiden takana voi seistä riidan jälkeenkin. Mieheni sanoo myös että suuttuessaan sanoo asioita joita ei tarkoita. En ymmärrä. Mistä ne asiat edes tulee mieleen sanoa, jos ei niitä tarkoita? Se tuo sen oikean mielipiteen esille mitä muulloin ei kehtaa sanoa ettei pahoittaisi toisen mieltä. Jos minulla on sellainen mielipide joka oikeasti haavoittaa minulle rakasta ihmistä, pidän sen myös suuttuneena omana tietonani.

Etkö koskaan ole ollut kunnolla suuttunut? Silloin se toinen ei todellakaan edes tunnu rakkaalta, joten on aika helppoa sanoa ilkeitä asioita.

Kuulostaa kyllä todella oudolta, jos arkipäiväisistä erimielisyyksistä riidellessä toinen "ei todellakaan edes tunnu rakkaalta" ja on "helpp

Minäkään en edes osaa kuvutella tilannetta, että joku solvaisi minua, saati minä jotakuta toista! Olen minä tietysti joskus vihainen miehelleni, mutt ne on aina tilanteita, joissa mieskin jo tietää, että mokasi, eikä "hyökkää vastaa". Esim.mies saa isot ylinopeussakot tai illanvietto poikien kanssa venyy pitkäksi. Eilen taas mies ärisi minulle, kun minun tavarat on pitkin varaston lattiaa. Siellä ne tosiaan on leveenä, miksi karjuisin vastaan asiasta? En keksi aihetta, josta voisimme väitellä, siis olla vihaisesti eri mieltä. 

Vierailija
42/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en kattelis, vaan jos molemmilla on sama tyyli, niin sitten ehkä homma toimii. Jos toinen loukkaa ja toinen haluais olla rakentava, ero on paras ratkaisu sen rakentavan näkökulmasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei tuo ole hyvä juttu eikä oikeastaan hyväksyttävää mutta joka naisen kohdalla tuohon pitää varautua kun se tapahtuu kuitenkin

Ei ole.Riitely on taitolaji. Ei voi loukata. Kertoa miltä itsestä tuntuu ja miksi tuntuu pahalta- on se ydin.

ei toisen henkilökohtaisuuksiin mennä. Itse sen kerron mikä ärsyttää, mutta en puhu mitä vaan.

Tunteet kyllä tulee esiin, mutta omaa miestäni arvostan niin paljon, että ei minulla ole tarvetta loukata. 

Oma mies on pari kertaa lähtenyt pihalle ja sanonut, että hän lähtee nyt, koska ei halua sanoa sellaista mitä ei halua sanoa.

Nykyään ei lähde vaan kiistelee takaisin.

Olen omassa lapsuudessani joutunut silminnäkijäksi ja kuulikaksi ihan hueveille solvauksilla, enkä sellaista itse halua enkä tee. Riidellessäkin voi olla reilu ja säilyttää kunnian.

Vierailija
44/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole ok. Omassa parisuhteessa tappeluissa ei kumpikaan ole koskaan sanonut toiselle mitään loukkaavaa. Ylipäätään tappelut on rauhallisia väittelyitä asiasta eikä ikinä meistä, meidän parisuhteesta tai toisen piirteistä. Voisimme pitää kädestä kiinni tapellessamme, sillä emme ole vihaisia toisillemme, vaan eri mieltä johonkin asiaan liittyen. Kumpikin myös osaa puhua tyyliin "minusta olisi mukavampi, että paistinpannu pestäisiin käsin, jotta se pysyy hyvänä". Eikä niin, että "Sinä aina laitat paistinpannun astianpesikoneeseen, joten se on pilalla".

Aiemmissa parisuhteissa on saanut kuunnella haukkumista, huutamista ja jopa tavarat lennelleet. Syystä kyseiset parisuhteet eivät pitkään jatkuneet. Nykyään olen naimisissa ja ei tarvitse pelätä, että toinen haukkuisi tai arvostelisi.

Vierailija
45/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asiatonta ja jos itselleni kävisi niin, että pikku riidan seurauksena aletaan haukkumaan ja arvostelemaan niin se olisi siinä sitten. Vastuu pitää puheistaan ottaa oli riita tai ei ja loukkaajan kanssa ei olla tekemisissä. 

Tämä tuntuu nykyään olevan käytäntö. Viis siitä, että loukkaantunut on kenties vattuillut jo pitkään ja omalla käytöksellään provosoinut toista. 

Alapeukkuja tulee, mutta minusta pitäisi ottaa tilanne laajemmin huomioon. Onko vastuun ottaminen sanoistaan ja teoistaan sitä ettei koskaan saa tehdä virheitä? Entä jos loukkaajan sanoissa on perää, mutta asia on esitetty liian kärkevästi? Ja miksi vain jotkut saavat sanoa loukkaavia asioita? 

Vierailija
46/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottua sanaa ei saa takaisin, kuten ei ammuttua nuoltakaan.

Vierailija
47/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä, tuo on ihan sallittua ja jopa suotavaa. Pitää olla avoin ja rehellinen, ei pidä padota tunteitaan tai ryhtyä mykkäkouluun. Riidan aloittaja saa luvan hyväksyä sen, että sanotaan asioita, joita ei halua kuulla, mutta sehän on riidan tarkoituskin. Järkevät ihmiset eivät riitele, he keskustelevat asiasta ja etsivät kompromissia.

Ei kai minkään riidan tarkoitus ole sanoa asioita, jotka ei mitenkään liity edes siihen riidan aiheeseen. Se on ihan vaan riidanhalua, ei asioista eri mieltä olemista. 

No miksi aloittaa riitaa, jos ei kestä sitä, mitä toinen sanoo?

No jos mulla menee kuppi nurin esimerkiksi kodinhoitoon liittyvistä asioista, niin miten siitä seuraa muka se, että minulle voisi sitten siinä sanoa, että olen ruma läski ja äitinikin on muuten idiootti ja viime joulunakin sanoin jotain tyhmää? Voi kyllä sanoa, jos sitä mieltä on, että nipotan turhasta ja olen siisteysfriikki. Mutta muu ei kuulu aiheeseen ja riitaa levittämällä ja tahallaan loukkaamalla ei kukaan voita mitään, vaan saa palkaksi onnettoman liiton ja todennäköisen eron.

Vierailija
48/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Mullakin on ollut tuollainen "asennevamma" nuorempana. Olen jo aikaa sitten opetellut siitä eroon ja se on todellakin mahdollista. 

Vierailija
49/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Jos kunnioitat toista,  pysyt yhdessä asiassa. Muutenkin puheenaiheesta toiseen  sinne tänne poukkoilu on asiatonta.

Vierailija
50/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ihannemaailmassa pyritä loukkaamaan toista tarkoituksella.

Mutta, koska elämme todellisessa maailmassa niin tottakai kunnon riidassa myös loukataan. 

Ollaan oltu vaimon kanssa kimpassa jo vuosikymmeniä ja kyllä olen saanut lukemattomia kuvainnollisia potkuja munille. Olen kyllä vastannut varmaankin samalla tavalla.

Rakastan vaimoani syvästi. Elämä on

Vierailija
51/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
52/53 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok mennä asiattomuuksiin riidankaan aikana. Mielestäni tuollainen on todella lapsellista ja kertoo huonoista tunnetaidoista. En olekaan tekemisissä ihmisten kanssa, jotka kehittää turhaa draamaa asioista keskustelun sijaan. Valitettavasti tuollaisen riehumisen takia on maku mennyt myös osaan lapsuudenperheestä, mutta en minä voi heidän käytökselleen mitään. Riehukoot ja solvatkoot toisiaan minkä lystäävät.

Vierailija
53/53 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidellessä pitäisi molempien osallisten tavoitteena olla se, että asia saadaan selvitettyä ja sovittua. Niin järkevät aikuiset riitelevät.

Kun taas lapset riitelevät usein haukkumalla ja solvaamalla, koska eivät välttämättä osaa ratkaista konfliktia muulla tavalla. 

Ensimmäinen tapa on aikuisille. Jälkimmäinen, ja apn kertoma tapa on huonotapaisille  lapsille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän