Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihan v.... "arvostan sun työtä, teet niin arvokasta työtä"...

Vierailija
14.10.2023 |

Olen siis töissä vanhainkodissa hoitajana. Ihan aina, kun minulta kysytään mitä työtä teet (esim. tinder, tutut ym) ja kerron hoitavani vanhuksia niin aletaan lässyttämään miten suuresti arvostaa kyseistä työtä yms. lässytystä aiheesta. Onpa niin hienoa jne jne. 

No tehkää jotain, että sitä arvostettaisiin myös palkassa eikä värivaloin ja lässytyksin. Lisäksi en ole mikään sisar hento valkoinen laupias samarialainen. Tuo on duuni muiden joukossa. Jostain sitä toimeentulo tienataan. Toki teen työni hyvin, mutta en sen johdosta ole mikään kutsumusammatissa oleva nössykkä hoivaaja.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Ymmärsin täysin mitä sanoit, mutta eipä täällä sitten oikein muut ymmärtäneet, paria lukuun ottamatta. 

Suomessa on sellainen sananlasku kuin "Kissa kiitoksella elää". Eli tarkoitetaan juuri tätä tyhjää puhetta. Ei kukaan näistä lässyttäjistä ja tänne kommentoineista voi muuttaa ap:n työolosuhteita tai palkkausta, ei siitä ollut kysymys. Mutta juuri tuollainen holhoava asenne on huippuärsyttävä. "Minä olen nyt aivan ihana ihminen ja varmaan nyt tuon ihmisen päivä tai ehkäpä peräti koko viikko kirkastui kun sanoin näin ihmeellisen myötätuntoisesti." Englannin kielessä on tälle hyvä sana, patronizing.

"Voi kiitos kun ajat tätä bussia näin hienosti" ja "Oi kun taitavasti myyt leipää täällä. Sinulla on niin raskas työ ja varmaan pieni palkka".

Vierailija
42/62 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hei ap! Ymmärsin täysin mitä sanoit, mutta eipä täällä sitten oikein muut ymmärtäneet, paria lukuun ottamatta. 

Suomessa on sellainen sananlasku kuin "Kissa kiitoksella elää". Eli tarkoitetaan juuri tätä tyhjää puhetta. Ei kukaan näistä lässyttäjistä ja tänne kommentoineista voi muuttaa ap:n työolosuhteita tai palkkausta, ei siitä ollut kysymys. Mutta juuri tuollainen holhoava asenne on huippuärsyttävä. "Minä olen nyt aivan ihana ihminen ja varmaan nyt tuon ihmisen päivä tai ehkäpä peräti koko viikko kirkastui kun sanoin näin ihmeellisen myötätuntoisesti." Englannin kielessä on tälle hyvä sana, patronizing.

"Voi kiitos kun ajat tätä bussia näin hienosti" ja "Oi kun taitavasti myyt leipää täällä. Sinulla on niin raskas työ ja varmaan pieni palkka".

No tämä. Kuin ne hoitajien kiitoskortit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta kaikkia hoitajia. Ainoastaan niitä, jotka todella ovat hyviä hoitajia. Myös asenteiltaan. Ketjun aloittaja ei ole sellainen, vaan leipääntynyt vi**upää, jonka pitäisi vaihtaa alaa. 

Vierailija
44/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hait opiskelemaan hoitajaksi, jos et ole palkkaan tyytyväinen? Palkkatasohan on ihan yleistä tietoa. 

Vierailija
45/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää sama. Olen siis hoitoalalla. Puhutaan kuin pikkulapselle, että "toosi hyvää työtä teet, jee", mutta tosiasiassa kukaan ei oikeasti haluaisi itse tehdä samaa eikä loppujen lopuksi oikeastaan arvosta tätä työtä ollenkaan. Turhaa lätinää siis nuo puheet. Minä en enää edes halua kertoa missä olen töissä, jos vaan voin aihetta välttää. 

Vierailija
46/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsytti tämä tyhjänpäiväinen kiittely jo korona-aikana, kun sen tiesi ettei se mihinkään konkreettiseen palkitsemiseen tai olosuhteiden parantamiseen johda. Pakkolakia oltiinkin sitten jo sorvaamassa heti perään. Joten minä ainakin jätän täysin omaan arvoonsa pelkät puheet, en jaksa niitä kuunnella. 

Vierailija
47/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvä kun luin tämän viestin, sillä olen meinannut jo jonkun tovin antaa kiitokset päiväkodilla lukuisille arvokasta työtä tehneille hoitajille ja opettajille, jotka erityisesti ovat auttaneet lapseni haasteissa ihan valtavasti. Olisin käyttänyt varmaan juuri nuita sanamuotoja mutta taidan jättää välistä kiitoksen tunnustukset.

Oisko kuitenkin jotain eroa antaako asiakas tai omainen kiitosta tehdystä työstä vai kiitelläänkö silloin, kun vapaa-ajalla kuullaan jonkun vieraan ihmisen ammatti.

Onhan tuossa eroa mutta sama pointti, siis se ettei nykyään kannata sanoa yhtään mitään kenellekään koska siitä lopulta niin pahastutaan.

Vierailija
48/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku sanoo sinulle noin, niin se sanotaan yleensä aina ylemmästä asemasta ja säälivään sävyyn. Toisinsanoen kun kuulet tuon lauseen, tiedät tekeväsi surkeasti arvostettua paskaduunia. Nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
49/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Itsekin välttelen aina näennäisarvostetusta työstäni puhumista, koska en jaksa heti kertoa muille että olen lopulta ei-korkeakoulutettua pohjasakkaa.

Vierailija
50/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mieltä itse olet? Onko työsi arvokasta vai arvotatko työtä vain palkan suuruuden mukaan? 

Mä sain omaishoitajana kuulla ihan samaa mutta ei koskaan tullut mieleen että kehujan olisi pitänyt tehdä jotain työpalkkioni korottamisen eteen. Nyt teen ihan perusduunia elintarvikealalla eikä kukaan ylistä mutta tiedän itse että työni on tärkeää enkä kaipaa toisten vakuutteluja arvostuksesta. Palkka voisi olla parempi mutta niin pitäisi olla lukemattomilla muillakin aloilla. 

Vierailija
51/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varma työpaikka (tai ainakin toistaiseksi niin varma, kuin nyt mikään on varmaa), palkkasi on hyvä ja tulee säännöllisesti, saat työterveyshuollon, saat vuosilomat...ja nyt pkle loppuu se vänääminen ja tyhjästä kiukuttelu!

Vierailija
52/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkoteja ei enää ole olemassa. Hoitajan pitäisi tämä tietää, joten ap on trolli.

Vierailija
53/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vanhainkoteja ei enää ole olemassa. Hoitajan pitäisi tämä tietää, joten ap on trolli.

Meillä täällä Tampereella on, Koukkuniemen vanhainkoti. Isäni on vk-paikalla. Uudisrakentaminen on kaikki tehostettua palveluasumista. 

Vierailija
54/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on joku ihme kuvitelma, että kaikilla muilla aloilla tienaa älyttömän hyvin. Meillekin tulee tasaisin väliajoin joku alanvaihtaja ja lähtee pian vähin äänin takaisin hoitoalan hommiin palkan takia. Vaihdapa ap alaa niin saatat yllättyä.

Vierailija
55/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hoitajilla on joku ihme kuvitelma, että kaikilla muilla aloilla tienaa älyttömän hyvin. Meillekin tulee tasaisin väliajoin joku alanvaihtaja ja lähtee pian vähin äänin takaisin hoitoalan hommiin palkan takia. Vaihdapa ap alaa niin saatat yllättyä.

tämä! En ole koskaan saanut yhtä hyvää liksaa kuin hoitajat. Ja olen opiskellut korkeimmillaan amk tutkinnon. Työn saaminenkin on jo vaikeaa. Hoitajat saavat mistä päin suomea tahansa töitä. Mielestäni hoitotyössä eniten pielessä on ne työvuorot. Kun on iltaa ja aamua sekaisin. 

Vierailija
56/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun joku sanoo sinulle noin, niin se sanotaan yleensä aina ylemmästä asemasta ja säälivään sävyyn. Toisinsanoen kun kuulet tuon lauseen, tiedät tekeväsi surkeasti arvostettua paskaduunia. Nimimerkillä kokemusta on

Kyllä, juuri tämä ja siksi se ärsyttääkin.

Sitten taas joku potilaan tai omaisen kiitos on ihan eri asia, koska se tulee ihan vilpittömästi.

Vierailija
57/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teet tuota työtä vain rahan takia? Kun kerran ei ole kutsumusammatti. Taisit kuitenkin jo opiskellessasi tietää, mikä alan palkkaus on? Et taida olla kovin terävä, ja nyt olet myös katkera. 

Vierailija
58/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen IT-alalla. Kukaan random tinder tuttu tai edes perheenjäsen ei koskaan sano, että teen tärkeää työtä. Kollegoilta ja asiakkailta saan kyllä välillä kiitoksia. Lehdistä saan lukea, kun taas jokin IT-projekti meni reisille ja kunta maksoi miljoonia toimimattomasta järjestelmästä. Kukaan ei vaadi minulle julkisuudessa palkankorotuksia. Pitäisiköhän alkaa vanhusten hoitajaksi?

Vierailija
59/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvä kun luin tämän viestin, sillä olen meinannut jo jonkun tovin antaa kiitokset päiväkodilla lukuisille arvokasta työtä tehneille hoitajille ja opettajille, jotka erityisesti ovat auttaneet lapseni haasteissa ihan valtavasti. Olisin käyttänyt varmaan juuri nuita sanamuotoja mutta taidan jättää välistä kiitoksen tunnustukset.

Oisko kuitenkin jotain eroa antaako asiakas tai omainen kiitosta tehdystä työstä vai kiitelläänkö silloin, kun vapaa-ajalla kuullaan jonkun vieraan ihmisen ammatti.

Onhan tuossa eroa mutta sama pointti, siis se ettei nykyään kannata sanoa yhtään mitään kenellekään koska siitä lopulta niin pahastutaan.

No se tuli taas todistettua, että pahastua voi mistä vaan. Ap toki ihan aiheesta, mutta tuo seuraava pahastuja ei. "Ei voi sitten enää kehua ketään, enpä enää sano sitten mitään kenellekään ja kyllä nyt on oikeastaan minua tässä eniten loukattu."

Vierailija
60/62 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen IT-alalla. Kukaan random tinder tuttu tai edes perheenjäsen ei koskaan sano, että teen tärkeää työtä. Kollegoilta ja asiakkailta saan kyllä välillä kiitoksia. Lehdistä saan lukea, kun taas jokin IT-projekti meni reisille ja kunta maksoi miljoonia toimimattomasta järjestelmästä. Kukaan ei vaadi minulle julkisuudessa palkankorotuksia. Pitäisiköhän alkaa vanhusten hoitajaksi?

Ala ihmeessä, jos sinusta tuntuisi tärkeältä kuulla joka kerta ventovieraiden suusta, että hienoa ja tärkeää työtä teet, ja minä kyllä arvostan. Eikä vain ventovieraiden, kyllä sen johtoryhmäkin sinulle juhlapuheissa kertoo. Että tärkeitä olette, vaikka juuri tällä hetkellä tilanne onkin se, että pitää olla vielä vähän reippaampi. Kaikki osallistutaan yhdessä niihin talkoisiin ja joustetaan, eikös vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä