Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko sättii minua, kun meillä on lasten kaverit yökylässä

Vierailija
14.10.2023 |

Minua niin harmittaa, kun sisko sättii minua, kun minun lapsilla on kavereita yökylässä, nyt oli pitkä tovi, ettei ollut ketään.Kesällä oli tosi paljon kavereita yökylässä. Olen kuulema huono kasvattaja, kun kylän lapset on meillä, omat lapset jos on illalla kavereilla niin sekin on väärin, että ovat kylänkululla. Nyttenkin soitin kotiin klo 20 ja isompi on saanut olla klo 22. Mutta tulee pikkuveljen kanssa samalla bussilla. 14 ja 11 v on teinit. 

Osaisiko joku sanoa jotain järkeä tähän? Minusta on ihanaa, kun nuoret viihtyy meillä, moikkailevat kaupalla ja juttelevat minulle asioita, Tekevät piloja minulle, niin sehän on välittämisen merkki. Kuulema saisivat kaverit mennä kotiinsa kasvamaan. 

Puhukaa joku järkeä siskolleni.Minusta lapsille kertyy yökyläilyistä mukavia muistoja, jota voivat myöhemmin muistella.

Kiitos!

Niin ja hänellä on reilu 5v lapsi, niin eihän hän voi mitenkään verrata teinejä ja 5vuotiasta. Ei silloin meilläkään ollut yökyläilyjä. Meinaako se sitoa lapsensa kotiin. Ja heillä on kyllä niin pieni koti, että ei sinne mahtuisikaan ketään kylään.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v ei ole teini, klo 22 on liian myöhäinen kotiintuloaika hänelle. 

Vierailija
2/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v tuleekin kotiin klo 20, klo 22 tulee 14v Mutta tänään tulee klo 20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siskollesi kuulu ketä teillä on yökylässä.

Vierailija
4/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

11 v ei ole teini, klo 22 on liian myöhäinen kotiintuloaika hänelle. 

Riippuu ihan asuinpaikasta. Helsingissä ei ole ok, mutta jossain pikkukylässä ei ole niin nöpönuukaa.

Vierailija
5/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 11 vuotias voisi satunnaisesti sisaruksen kanssa tullakin dösällä 22.00, mutta siitä ei ollutkaan kyse.

Meillä on aina ollut lasten kavereita. Nytkin tuolla kellarissa on 11 teiniä, kun asken kävin kattomassa. Vähän ennen puolta yötä osa tullaan hakemaan ja mies käy tipauttaa loput, ellei yöksi jää.

Osa niistä siivos meillä ja teki pihatöitä. Joten mielelläni sitten ruokinkin. Päivällä kurpitsakeittöa ja tuoreita sämpylöitä. Kohta olisi peltipitsoja ja salaatteja tarjolla ja myös omenakrumblea ja vaniljavaahtoa.

Näitä on ollut nurkissa pienestä pitäen, omia ja muiden. Kun olin pienistä äityislomalla, niin oli kiva, kun koululaisia kävi kaakaolla koulun jälkeen.

Mä olen tämmönen varttimutsi kuulemma.

Lapset 19v, 17v, 15v ja 2x13v.

Vierailija
6/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan pikkukylässä. kaverin samanikäiset lapset saa olla 14v klo23 ja 11v 21 asti, ap

Vierailija
7/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kommentteja kavereista? ap

Vierailija
8/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkäähän nyt kumpikin kasvamaan aikuisiksi​​​​​​, kerta sellaisia olette lapsillenne. 

Vierailija
9/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä siskostasi. Niin kauan kun lapsilla on joku luotettava valvoja yön ajan, niin yökylässä kavereitten kanssa olo on ihan kiva kokemus.

Itse kyllä laittaisin tuon 14-vuotiaan tulemaan kotiin jo klo 21. Mutta oletettuna että nyt puhutaan viikonlopun kotiintuloajoista, niin klo 21 tai klo 22 on enemmän mielipidekysymys. Et tee mitään väärää, älä anna siskon syyllistää itseäsi.

Sinun ei ehkä kannata yrittää saada siskoasi uskomaan että sinä teet oikein, toisten mielipidettä sellaisista asioista on joskus aika hankala muuttaa. Mutta tuossa tilanteessa yrittäisin puhua siskolle että sinä et tee mitään poikkeuksellista, ja jokainen kasvattaja tekee nuo päätökset omalle lapselleen itse. Hän ei takuulla tykkäisi jos sinä vaatisit häntä kasvattamaan omaa 5-vuotiastaan tietyllä lailla, ja hän ei myöskään voi vaatia että sinä kasvattaisit omia lapsiasi tietyllä lailla.

Vierailija
10/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

asutaan pikkukylässä. kaverin samanikäiset lapset saa olla 14v klo23 ja 11v 21 asti, ap

Aloitusviestissä kerroit, että lapsesi tulevat bussilla kotiin. Nyt kerrot, että pikkukylässä asutte.

Pikkukylissä ei ole paikallisliikennettä, ja harvoin tähän aikaan illasta kulkee busseja pikkukylien välillä, tai kaupungista pikkukylään.

Vierailija
11/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asuu nukkumalähiössä, tänne tulee bussi tunnin välein. Peltojen keskellä asutaan. 

Viikolla kotiintuloaika on molemmilla klo20. Isoveli on joskus klo 21 asti jos on ysiin meno. Mutta hoitaa nukkumiset itsenäisesti.

Aapee

Vierailija
12/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo koko asia kuulu siskollesi mitenkään. Ihan normaalille teidän elämä kuulostaa. Epänormaalimpaa olisi jos 14v ei ikinä saisi olla yökylässä/kutsua kaveria yökylään. 

Vierailija
13/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintuloaikanne eivät kyllä ole ihan normaaleja. 11 v on pikkulapsi, eikä 14-vuotiaskaan mikään aikuinen ole. Hamppaatko itsekin yötä myöden kaupungilla? Meillä 10 v on monesti jo tuohon aikaan nukkumassa. Sitä ennen on katsottu, että läksyt on tehty ja kokeisiin luettu.

Vierailija
14/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No eihän tuo koko asia kuulu siskollesi mitenkään. Ihan normaalille teidän elämä kuulostaa. Epänormaalimpaa olisi jos 14v ei ikinä saisi olla yökylässä/kutsua kaveria yökylään. 

Niinpä, minun pitää keskittyä vaan omaan ja poikien elämään.

Ap

Vierailija
15/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt vähän kuitenkin seurata, mitä touhuavat. Itse ajattelen, että lapseni näkevät kavereitaan joka päivä koulussa. Ei heidän enää iltaisin tai öisin tarvitse kylillä juosta. Paljon on nähty näitä, että vanhemmat luulevat, että lapsi on kaverilla, mutta sitten tehdäänkin vähän muita juttuja. On kännäämistä, tupakointia, vapettamista, varastelua, huumeita, ilkivaltaa... Ei kannata olla liian sinisilmäinen niiden omien lastenkaan suhteen.

Vierailija
16/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahdin poikieni liikkumista kuin haukka. Soittelen heille kun ovat kaverilla monta kertaa ja kotona jututan. Tiedän heidän liikkeet missä kulkevat. Ap

Vierailija
17/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi, 11v ei ole teini, vaan lapsi. Ja molemmilla liian myöhäinen kotiin tuloaika. 

Meillä 16v ja 17v ovat kotona viimeistään klo 21, eikä edes asiasta tarvitse keskustella, kun on kavereillakin. 

Vierailija
18/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vahdin poikieni liikkumista kuin haukka. Soittelen heille kun ovat kaverilla monta kertaa ja kotona jututan. Tiedän heidän liikkeet missä kulkevat. Ap

Kuulostat ahdistavalta mutsilta.

Vierailija
19/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt herranjestas poppari mukaan ja hyvä retkituoli ja mene ikkunan taakse kyttäämään. 

Vierailija
20/24 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä 11 vuotias voisi satunnaisesti sisaruksen kanssa tullakin dösällä 22.00, mutta siitä ei ollutkaan kyse.

Meillä on aina ollut lasten kavereita. Nytkin tuolla kellarissa on 11 teiniä, kun asken kävin kattomassa. Vähän ennen puolta yötä osa tullaan hakemaan ja mies käy tipauttaa loput, ellei yöksi jää.

Osa niistä siivos meillä ja teki pihatöitä. Joten mielelläni sitten ruokinkin. Päivällä kurpitsakeittöa ja tuoreita sämpylöitä. Kohta olisi peltipitsoja ja salaatteja tarjolla ja myös omenakrumblea ja vaniljavaahtoa.

Näitä on ollut nurkissa pienestä pitäen, omia ja muiden. Kun olin pienistä äityislomalla, niin oli kiva, kun koululaisia kävi kaakaolla koulun jälkeen.

Mä olen tämmönen varttimutsi kuulemma.

Lapset 19v, 17v, 15v ja 2x13v.

Tällainen kaverivanhempi sitten. Eikä vain omille lapsille vaan myös lasten kavereiden kaverivanhempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi