Suositellaan suomalaisia kirjoja!
Hyvää iltaa! Saisiko täältä suosituksia suomalaisesta kirjallisuudesta? Kotimaisista olen lukenut vain Täällä Pohjantähden alla-trilogian, Tuntematon sotilas odottaakin kaapissa (siihen tartun vasta myöhemmin; luulen että se tuntuisi liian raskaalta tähän hetkeen) Tietenkin netistä löytäisi suosituksia, mutta olisi mukava kuulla mitä täällä ehdotetaan. :) Näin lauantai-iltana kun yksin olen kotona ja nautiskelen kirjasta, joka huolestuttavasti lähenee loppuaan...
Kommentit (50)
Yllättävää, jos aloittaja ei todellakaan ole lukenut muuta suomalaista kaunokirjallisuutta kuin mainitsemansa. Onko todella niin, oletko käynyt koulusi muualla tai asutko ulkomailla? Haluaisitko kertoa pohjustukseksi, mistä muunkielisistä teoksista olet pitänyt?
Uudemmista tykkään Riikka Pulkkisesta ja Laura Honkasalosta.
Vierailija wrote:
Lisättiin ilmoitus asiattomasta sisällöstä.
Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.
---
Ei saa Finlandia-sarjaa ehdottaa?
Joku bugi automaattimoderoinnissa.
Vierailija wrote:
Jos kevyttä lukemista etsii, Arto Paasilinna voisi olla yksi.
Tuotanto kyllä on laadultaan epätasaista, helmiä ovat mm. Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi ja Hirtettyjen kettujen metsä sekä Ukkosenjumalan poika.
myös Onnellinen mies ja Kultainenn nousukas ovat hyviä. Loppupään kirjoissa joko utopistiset aiheet tai keskitytään rahoilla leventelyyn ja taksilla ajeluun.
Arto Paasilinna ja Kalle Päätalo onkin jo mainittu.
Sofi Oksasen kirjat kannattaa lukea, niistä saa kuvan etelänaapuriamme kohdanneista koettelemuksista.
Lisäksi Kari Hotakainen, ainakin Juoksuhaudantie ja on hänellä muutakin kevyttä luettavaa, joskin laatu vaihtelee kovasti.
Roopa Lipastilla on myös hauskoja kirjoja, joskin paljon myös aivan kuraa.
Tykkäsin myös muutamasta Virpi Hämeen-Anttilan kirjasta, mutta monet ovat minun makuuni liian historiallisia.
Sillanpään koko tuotanto.
Sai muuten aikoinaan kirjallisuuden Nobelin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos kevyttä lukemista etsii, Arto Paasilinna voisi olla yksi.
Tuotanto kyllä on laadultaan epätasaista, helmiä ovat mm. Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi ja Hirtettyjen kettujen metsä sekä Ukkosenjumalan poika.
myös Onnellinen mies ja Kultainenn nousukas ovat hyviä. Loppupään kirjoissa joko utopistiset aiheet tai keskitytään rahoilla leventelyyn ja taksilla ajeluun.
Loppupään tuotannon on tehnyt sairas mies, jonka tekstejä piti raskaasti muokata, että niistä yleensä saatiin julkaisukelpoisia.
Toki aiemminkin suosikkikirjailijan "kirja joka jouluksi" - tahti näkyi välillä laadussa.
Hur skulle det vara med Jörn Donners, Ståfräs i Gambia?