Suositellaan suomalaisia kirjoja!
Hyvää iltaa! Saisiko täältä suosituksia suomalaisesta kirjallisuudesta? Kotimaisista olen lukenut vain Täällä Pohjantähden alla-trilogian, Tuntematon sotilas odottaakin kaapissa (siihen tartun vasta myöhemmin; luulen että se tuntuisi liian raskaalta tähän hetkeen) Tietenkin netistä löytäisi suosituksia, mutta olisi mukava kuulla mitä täällä ehdotetaan. :) Näin lauantai-iltana kun yksin olen kotona ja nautiskelen kirjasta, joka huolestuttavasti lähenee loppuaan...
Kommentit (50)
5 ensimmäistä on rautaa piti sanoa.
Sitten hieman latistuu ja toiston maku vahvistuu Iijoki-sarjassa.
Vierailija wrote:
Suomalainen kirj.... *kroooh pyyh*... a-anteeksi nukahdin jo pelkästä ajatuksesta :D
Mikset sitten ite kirjoita hyvää suomalaista kirjaa?? Eikä tää oo mikään kuitti! Kyllä mulle aina hyvä kirja kelpaa - oli suomalainen tai ei.
Jos kevyttä lukemista etsii, Arto Paasilinna voisi olla yksi.
Tuotanto kyllä on laadultaan epätasaista, helmiä ovat mm. Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi ja Hirtettyjen kettujen metsä sekä Ukkosenjumalan poika.
Kiannon Punainen viiva on yllättävän kevyt ja hauskakin ja klassikkona ehdottomasti suositeltava.
Ei unohdeta Janssonin muumikirjoja!
Muumipeikko ja pyrstötähti
Vaarallinen juhannus
Taikatalvi
Taikurin hattu
Muumipapan urotyöt
Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia
Muumipappa ja meri
Muumilaakson marraskuu
Nuo löytyvät Adlibrikseltä pokkaripakettina
T: Päätaloa ja Paasilinnaa suositellut mies
Hietamies esim. Laila, toki sukunimi muuttunut. Siit on hyvä jatkaa.
Aapelin "Siunattu hulluus" on kyllä hauska.
Vierailija wrote:
Tämän laitoin vastauksena "Punaista viivaa" hauskaksi sanoneelle, viestini meni moderiintiin...
Punainen viiva ei mielestäni hauska ole, vaikka hyvä onkin.
Uudempia lukemiani suomalaisia ovat "Tulisiipi", "Wilson", "Alshain" ja "Alas".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämän laitoin vastauksena "Punaista viivaa" hauskaksi sanoneelle, viestini meni moderiintiin...
Punainen viiva ei mielestäni hauska ole, vaikka hyvä onkin.
Punainen viiva on hauskaKIN. Ei sillä lailla hauska että koko ajan naurattaisi, mutta on siinä omanlaistaan komiikkaa.
Vierailija wrote:
Raamattu
Kuka suomalainen sen satukirjan on kirjoittanut?
Lisättiin ilmoitus asiattomasta sisällöstä.
Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.
---
Ei saa Finlandia-sarjaa ehdottaa?
Pidin Raija Orasta lähinnä viihdekirjailijana, kunnes kuuntelin Maan aamu -sarjan. Yllättävän mielenkiintoista ja asiantuntevaa kuvausta Suomen itsenäisyyden ensimmäisistä vuosikymmenistä.
Ja jos dekkareista tykkää löytyy Rönnbackaa, Seeckiä, Lehtolaista, Kjällsdotteria...
Tommi Kinnusen Neljäntienristeys ja Minna Rytisalon Lempi ovat suomalaisia suosikkejani.
Vierailija wrote:
Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
Finlandia-voittaja. Loistavaa ajankuvaa, juoni hieman trillerimäinen.
Kiitos! Listalle lisään.
Kiitos! Päätaloa ei olekaan kukaan vielä suositellut. :) Itse olen 24 vuotias, lukenut muutaman vuoden epäsäännöllisesti, välillä viikkoja joka päivä ja välillä on ollut jopa kuukauden tauko kun lukemani on loppunut. Rutiiniksi koetan vakiinnuttaa että joka päivä lukisin hieman ja muuten aina kun lukemisfiilis herää :)
Heh, halusin nimenomaan vastata kommenttini hänelle joka ensin ehdotti Päätaloa, eipä näköjään toimi lainaus vaan pitää painaa tuosta "vastaa"...
Vierailija wrote:
Kannattaa tarttua siihen Tuntemattomaan, ei se ole ollenkaan raskasta.
Ajattelinkin tarttua siihen, mutta en vielä. Kyllä se tuolla hyllyssä pysyy :)
Vierailija wrote:
Jos kevyttä lukemista etsii, Arto Paasilinna voisi olla yksi.
Tuotanto kyllä on laadultaan epätasaista, helmiä ovat mm. Ulvova mylläri, Jäniksen vuosi ja Hirtettyjen kettujen metsä sekä Ukkosenjumalan poika.
Aivan! Unohdinkin jo että olenhan mä lukenut tuon Jäniksen vuosi. Hienop lukukokemus :)
Waltarin Sinuhe. Hienoja tatnoita löytyy myös seuraavilta: Anni Kytömäki, Kari Hotakainen ja Jari Tervo