Te joiden mielestä toimeentulo on paljolti itsestä kiinni, kertokaa miten pääsen parempiin tuloihin?
Säästöjä ei ole. Opintotuen pienuudesta johtuen, olen usein syksyisin tehnyt päällekkäin kaksi työtä, yhteensä n. 65 tuntisia viikkoja maksaakseni 700 euron vuokrat. Alkoholia en juo lähes ollenkaan. Työn määrästä johtuen en ole loppuunsuorittanut montaa yliopistokurssia; viides vuosi menossa, enkä ole kuin puolitiessä, aloitettuani opiskelut 37 vuoden iässä. Opintolainaa ei pidä ottaa, sillä kärsin kroonisesta sairaudesta (ei mielenterveys-), mikä iän myötä pahenee ja tulee rajoittamaan työnteon määrää.
Mikäli koskaan valmistun, en ihmettelisi jos työpaikatkin menevät kaksikymppisille terveemmille hakijoille!
Kommentit (39)
Sun täytyy nyt priorisoida opiskelu työn edelle, jotta valmistut.
Kyllä muutkin opiskelijat pärjää tuella ja lainalla.
Eli ohje: tee kuten muutkin opiskelijat.
Ohjehan oli että pitää vain katsoa metsään! Sillä tavalla köyhäkin rikastuu. Eiku.
Vierailija wrote:
Sun täytyy nyt priorisoida opiskelu työn edelle, jotta valmistut.
Kyllä muutkin opiskelijat pärjää tuella ja lainalla.
Eli ohje: tee kuten muutkin opiskelijat.
Entäs millä sitten maksan vuokrat? Minähän tuossa erittelin syyt, terveyteen liittyen, minkä vuoksi lainaa ei pidä ottaa.
AP
Vaihda koulua johonkin järkevämpään josta valmistut nopeasti ja työllistyt varmasti.
Minulla on ikää lähes 50 vuotta. Opiskelen yliopistossa viimeistä vuotta. Koko opiskelujeni ajan olen tehnyt täyttä työviikkoa. Luentoja varten olen ottanut vapaata joko lomana tai käyttänyt niihin ylityötuntejani. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lomapäivät on mennyt luentoihin. Keskiarvoni on reilusti yli 4 ja opintopisteitä valmistuttani lähes 400.
Minulla ei ole kumppani, jonka rahoja voisin käyttää elämiseen. Elätän itse itseni työlläni enkä saa minkäänlaisia yhteiskunnan tukia, en opintotukea tai asumistukeakaan.
Vierailija wrote:
Vaihda koulua johonkin järkevämpään josta valmistut nopeasti ja työllistyt varmasti.
Jaa, että vielä pitäisi lisäksi vaihtaa, ja tässä iässä?
Only fans tuo miljoona tulot jos on mitä näyttää
Vierailija wrote:
Minulla on ikää lähes 50 vuotta. Opiskelen yliopistossa viimeistä vuotta. Koko opiskelujeni ajan olen tehnyt täyttä työviikkoa. Luentoja varten olen ottanut vapaata joko lomana tai käyttänyt niihin ylityötuntejani. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lomapäivät on mennyt luentoihin. Keskiarvoni on reilusti yli 4 ja opintopisteitä valmistuttani lähes 400.
Minulla ei ole kumppani, jonka rahoja voisin käyttää elämiseen. Elätän itse itseni työlläni enkä saa minkäänlaisia yhteiskunnan tukia, en opintotukea tai asumistukeakaan.
Lisäys: bruttopalkkani on 2700 euroa. Tähän palkkaan päästäkseni minä olen opiskellut AMK-tutkinnon ja minulla on alalta 25 vuoden työkokemus eli sormia napsauttamalla ei tuokaan palkkaluokka ole tullut.
Eikös olisi järkevämpää suorittaa opintoja niin, että saa enemmän opintotukia? Tulorajoja on viime vuosina nostettu reilusta, joten tuskin matalapalkka-aloilla pääsee sellaisiin vuosituloihin, että Kela niitä rahoja perisi takaisin.
Jos et usko pystyväsi tekemään töitä alallasi kroonisen etenevän sairautesi takia, niin kannattaako sun opiskella? Ainakaan tutkintotavoitteisesti? Nyt sulla on tilanne, että et voi tehdä kokopäoivätöitä opintojen takia, joten päädyt tekemään kaksia eri hanttihommia lähes kahden kokopäivätyön verran, etkä silti saa tulojasi riittämään. Suosittelen,että luovut opnnoista, etsit YHDEN kunnon työpaikan joka elättää sut normaalilla viikkotuntimäärällä ja käytät sitten vapautuvan vapaa-ajan a) terveytesi hoitamiseen ja b)harrastuksiin, joista yksi voi esim noukkia kiinnostavimmat puolet entisen opiskelualasi kirjallisuudesta ja tiedoista. Kun kerran et luullut voisvasi noita taiitoja oskaan ammatiksesi käyttää, intressisi lienee alunperinkin ollut aika puhdas tiedollinen mielenkiinto, jonka voi tyydyttää näinkin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää osan vapaa-ajasta johonkin sellaiseen opiskeluun, jota voi nopeammin (sellaisessa tahdissa, että sinäkin ehdit) hyödyntää ammatissa etenemiseen - ehkä jopa etenemiseen sellaisiin tehtäviin, joita sun sairaus ei estä.
Yhden kunnon työpaikan, hyväpalkkaisen, jos ei ole valmista tutkintoa? Löytyykös näitä nykyään paljonkin?
tekemällä töitä.
säästämällä palkasta
sijoittamalla säästöt.
Helppoa kuin heinänteko.
Näin olen omaisuuteni tehnyt ja varmistanut toimeentuloni kaikissa tilanteissa.
Vierailija wrote:
Eikös olisi järkevämpää suorittaa opintoja niin, että saa enemmän opintotukia? Tulorajoja on viime vuosina nostettu reilusta, joten tuskin matalapalkka-aloilla pääsee sellaisiin vuosituloihin, että Kela niitä rahoja perisi takaisin.
Opintotuen määrä on vakio, 279€/kk. Se ei siitä nouse opintopisteitä lisäämällä. Tulorajoja ei ole nostettu, raja on 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti sellaisena vuonna, jolloin opintotukea on nostettu, eli aika nopeasti se ylittyy.
Vierailija wrote:
Oparit ovat kyllä hyvin onnettomat. Saan viikossa toissijaisesta työpaikasta sen, mitä saisin kahdelta kuukaudelta Kelalta, melkeinpä.
Pitää olla älliä ja vähän tuuriakin. Itse olen alkoperheen vesa (molemmat vanhemmat käytännössä joi itsensä hengiltä) . Armeijan jälkeen pääsin yliopistoon pääsykokeiden kautta ja loppupelissä ajauduin IT alalle. Tuuripuoli tässä tarinassa on että jäin kiinni elektroniikkavarkaudesta16vee jonnena mutta poliiseja ei myyjä kuitenkaan kutsunut paikalle. Se toimi herätyksenä.
Nykyhommissa tienaa noin 100k/v ja velkoja ei enää tässä iässä ole. Hommat olis kyllä voineet mennä aivan toiseenkin laitaan nuoruudessa.
M54
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opintotuen määrä on vakio, 279€/kk. Se ei siitä nouse opintopisteitä lisäämällä. Tulorajoja ei ole nostettu, raja on 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti sellaisena vuonna, jolloin opintotukea on nostettu, eli aika nopeasti se ylittyy.
Näin sanoo ihminen, joka ei tiedä mistä puhuu.
"Opintotuen tulorajat nousevat 50 prosentilla vuonna 2023. Rajat nousivat 25 prosentilla tämän vuoden alussa. Opiskelijat saavat ansaita vuonna 2023 aiempaa enemmän ilman, että se vaikuttaa opintotukeen. Tulorajoja nostetaan nyt pysyvästi."
Menet hyvään työpaikkaan, jossa maksetaan hyvää palkkaa :)
Vierailija wrote:
Menet hyvään työpaikkaan, jossa maksetaan hyvää palkkaa :)
Moi, Petteri!
Tossa tilanteessa se ei varmaan onnistu. Sun pitäisi tuottaa jotain sellaista arvoa työnantajalle josta maksetaan paremmin ja johon ihan kaikki eivät pysty. Mutta tietenkin jos olet sidottu kahteen huonopalkkaiseen duuniin eivätkä opinnot etene niin vaikeaa on.
Hallituksen kannattajat suosittelevat muuttamaan kuusen alle. Kyllä se opiskelijalle pitää riittää.