Jos saisit joulukorin joululahjaksi, tykkäisitkö jos se
sisältäisiä arkisia ruokatarvikkeita kuten hernepussi, valmiskastikeainespussin, tonnikalaa, kaakao, tee jne?
Kommentit (55)
En edes syö kinkkua ja se kalkkunakaan ei viikkotolkulla maistu eikä sitä voi ikuisesti siellä pakastimessakaan säilyttää. Ihmiset ovat nykyään tarkkoja syömisistään ja moni noudattaa jotain ruokavaliota joten ruokalahjan antaminen on melko tyhmä idea jos ei varmuudella tiedä sillä olevan käyttöä.
Enää en saa yksin asuvana joululahjoja.Kortejakaan ei tule.Kun kaikki lähettä netinkautta nitä some tileiltä ilmasiksi.Mutta en ole some tiliä luonnut F.B/ instagram. Menää johonkin aikaan 1995. Työelämässä ja joulu siivot tehty. Tekokuusi olohuonessa koristeltuna. Ystä ja ystävä pamahti kylään aaton aattona. Muhkeat paketit toi minulle ja 2 lapselleni.Laittoi kuusen alle.Vaikka olin sanonut ajat sitten aikuisten kesken ei paketeja vaihdeta.Lahjoissa isot koriste nauhat.Niistä 2 kpl kisoja innostui ja repimään nitä.Lahjat sekaisin ja katu.Hänen lahjoissa oli meri suola pussit laitettu irtonaisena kanetomiin vanhoihin muovirasioihin.Meri suolat levällä kuusen alla ja puuvilla maton poimuissa.Kivaa ja Kiitos vaan.Kirosinko,kyllä..
Vierailija wrote:
En edes syö kinkkua ja se kalkkunakaan ei viikkotolkulla maistu eikä sitä voi ikuisesti siellä pakastimessakaan säilyttää. Ihmiset ovat nykyään tarkkoja syömisistään ja moni noudattaa jotain ruokavaliota joten ruokalahjan antaminen on melko tyhmä idea jos ei varmuudella tiedä sillä olevan käyttöä.
Vali, vali, vali...
Joo, ruokavalioita tosiaan, kuten Wolt-Foodora - dieettiä. Tai Pepsi-Max - sipsi - suklaa - ruokavaliota.
Kalkkuna tai kinkku sentään ovat oikeaa ruokaa, proteiinia.
Jos olisi pakko olla kori, niin ainakin sitten sangaton, sellainen jota voi käyttää vaikka jossain kaapissa säilytyskorina jatkossa. Korin sisällöksi mieluummin jotain itse leivottua, kuin herneitä tai tonnikalaa. Uudenvuoden kori voisi olla kiva, snackseja ja kuohuvaa yms, jos tietää, että saaja viettää vuodenvaihdetta kotosalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Antaisin vähävaraiselle lahjakortin esim. S-ryhmään ja hyvätuloiselle herkkuja.
Äkkiseltään ajattelin, että perustuotteet olisivat ihan hyviä, mutta en haluaisi esimerkiksi peruskahvia tai -teetä. Pidän vain harvasta teestä ja kahvin pitää olla tummapaahtoista. Kaakaota en käytä.
Tonnikalan ja valmiskastikkeen voi jemmata kaappiin, mutta kumpaakaan en itse osta (vaan kotimaisia järvikalasäilykkeitä).
Olenpa kermaperse, kun tätä valitustani katson. Kuivatuille herneille olisi kyllä käyttöä.
Pointti on se, että vakavarainen ihminen ostaa jo mieleisensä perustarvikkeet. Esimerkiksi opiskelijana en olisi ollut näin nirso vaan lahja olisi ollut erittäin tervetullut.
onko lahjanantajan tehtävä arvioida lahjansaajan tulotasoa? tai kuuluuko se hänelle mitenkään?
Ei minulle anna lahjoja niin etäiset tuttavat, että eivät tietäisi ammattiani tai aikanaan sitä, että olin opiskelija. Pitkäaikaistyöttömälle ystävälle annan lahjakortteja, lääkäripariskunnalle jotain pientä ekstraa. Kummallekaan en osta hernepusseja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Antaisin vähävaraiselle lahjakortin esim. S-ryhmään ja hyvätuloiselle herkkuja.
Äkkiseltään ajattelin, että perustuotteet olisivat ihan hyviä, mutta en haluaisi esimerkiksi peruskahvia tai -teetä. Pidän vain harvasta teestä ja kahvin pitää olla tummapaahtoista. Kaakaota en käytä.
Tonnikalan ja valmiskastikkeen voi jemmata kaappiin, mutta kumpaakaan en itse osta (vaan kotimaisia järvikalasäilykkeitä).
Olenpa kermaperse, kun tätä valitustani katson. Kuivatuille herneille olisi kyllä käyttöä.
Pointti on se, että vakavarainen ihminen ostaa jo mieleisensä perustarvikkeet. Esimerkiksi opiskelijana en olisi ollut näin nirso vaan lahja olisi ollut erittäin tervetullut.
onko lahjanantajan tehtävä arvioida lahjansaajan tulotasoa? tai kuuluuko se hänelle mitenkään?
Jos siitä ei ole mitään käsitystä, tuskin tuntee henkilön makumieltymyksiä, ruokavaliota tai mitään muutakaan. Jos haluaa lahjan ilahduttavan, ”arvioidaan” mitä toinen voisi arvostaa. Ei siis Saludoa pörssiyhtiön johtoryhmäläiselle eikä teetettyä muotokuvaa henkilölle, jolta on menossa koti alta tukien leikkaamisen vuoksi.
Suurin osa ei tykkäisi.
Meillä töissä oli annettu vuosikymmeniä kaikille työntekijöille n. 300€ arvoinen joulu/herkkukori - esim. juustoa, glögiä, kuivamuonaa, hilloja, kahvia, teetä, villasukkia, pyyhkeitä jne. laadukkaita tuotteita ja kotimaisuusaste korkea.
Ja yleensä korin sisällöstä aloitettiin haukkumaan ja arvostelemaan jo etukäteen lokakuussa, vaikka ei edes tiedetty sisältöä ja se jatkui helmi- maaliskuuhun, kun oli väärän väriset villasukat tai väärää kahvia.
Jossakin vaiheessa se meni yritysjohdon tietoon ja joululahjat loppuivat ja nyt vastaava summa menee hyväntekeväisyyteen ja siitä ilmoitetaan henkilökunnalle "Joululahjavarat annettu hyväntekeväisyyteen". Näin jo kolmantena jouluna peräkkäin.
Sellaisia lahjaideoitakin on, jotka sopivat kaikille. Jos haluaa ruokaa antaa niin sitten ruokalahjakortti. Onneksi viinapullojen jakelu työntekijöille ja yhteistyökumppaneille on sentään laantunut.
Lahjoja kannattaa antaa vain niille, jotka oikeasti ilahtuvat niistä ja ymmärtävät lahjan tarkoituksen ja heille lahjan sisältö on toisarvoinen, vaan muistaminen on tärkeintä.
Tässäkin keskustelussa huomaa, kuinka lahjat saavat aikaan tunnekuohun ja hallitsomattoman tilanteen, joita jaksetaan muistella vielä vuosienkin päästä, kun on sattunut saamaan väärän merkkistä sinappia tai sangallisen korin, jota tietenkään ei itse voi ottaa pois, vaan se on syy laittaa lahja arvottomaksi ja huonoksi.
Vaikka todellisuudessa, yleensä aikuiset saavat lahjoja harvoin esim. juuri jouluna ja useimmat meistä itse kukin on ostanut, ei niin hyvää sinappia tai tehnyt väärän valinnan ostohetkellä, mutta ne jää sen siliän tien unholaan, mutta lahjat aiheuttavat mielipahaa ja niitä jaksetaan muistella vuosia.
Ja siksi lahjan sisällön sijaan, tärkeämpää olisi valita oikea lahjansaaja, ei niinkään lahja.
Mä kyllä tykkään koreista mutta varmaan nauraisin ja ihmettelisin, miksi kukaan antaa lahjaksi herneitä ja tonnikalaa.
Saatiin tuon tyylinen kori joululahjaksi, ja lähes kaikki on mennyt käyttöön. Korit yleensä uusiokäytän joko uutena herkkukorina tai sitten pakkaan esim jonkun joululahjat koriin kestokassin sijasta.
"Väärät" kahvit/teet/suklaat voi yleensä laittaa kiertoon.
Ennemmin jotain poiskuluvaa kuin turhaa tavaraa, joka jää nurkkiin pyörimään.
Kahvi, tee kaakao olisi ihan ok. Valmiskastikepussit ei. Herneet... herätyäisi kyllä kysymyksen miksi ne on pakettiin laitettu.
En sanoisi, että nuo on niitä tuotteita, joita joulukorissa on ollut. Näin henkilökohtaisesti tuo hernepussi jäisi kaapintäytteeksi, kuten edellisetkin 10 vuotta sitten ostetut hernepussit ovat edelleen kaapissa.
Voiskohan niistä kasvattaa tuoretta hernettä kasvimaalla liottamalla ensin? En ole koskaan ottanut selvää.
Jos tiedät lahjansaajan makua, korissa voi olla sitten ne tararat, mitä hän kokee mieluisaksi. Mutta että on juhlalahja, lisää sinne jotain ekstraa, tätää tahaansamikö saa hyvälle tuulelle- mandariinejä, suklaata, pähkinöitä jos ei ole allergiaa, kaakaota.
Me saatiin yksi vuosi lahjaksi kori, jossa glögiä, rusinoita, manteleita, pipareita, joulutorttuja, servettejä ja Pandan suklaarasia. Lahjan antaja vähävarainen sukulaismummo. Tuntui ihan järkyttävän pahalta hänen puolestaan, kun emme käytä oikein mitään noista. Servetit tuli käyttöön, mutta muut meni eteenpäin. Edelleen jotenkin huono omatunto, kun toinen vähistä rahoistaan antoi meille lahjan.
Eli miettikää tarkkaan sitä korin sisältöä ja kenelle olette antamassa ennen kuin annatte.