Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kättä lippaan paljaaseen päähän, siis armeijassa ilmeisesti näin nykyään, vai kuinka?

Vierailija
14.10.2023 |

Viime päivinä kun on Areenan avannut, niin siellä on heti hypännyt silmille neljä nuorta naista vetämässä kättä lippaan paljaaseen päähän ja minua se ärsyttää aivan suunnattomasti. Tosin vielä enemmän ärsyttää kun saman tekee aina starttiviivan esittelyssä Elmo Lakka.

Eikä nyt pidä ymmärtää väärin, se ei ole näiden naisten vika (Elmo Lakan kyllä, sillä armeijahommat ei kuulu urheluun, ellei kyse ole armeijan urheilusta), vaan ihan oma vikani.

On siis ilmeisesti niin ja minulla on joku hähmäinen hyvin hatara mielikuva, että ohjesääntö lippaan vetämisestä olisi muuttunut jossain kohtaa, siitä kohdasta tosin ei mitään hajua, eikä pikainen googlauskaan sitä kertonut.

Minä siis kävin inttini kasarilla ja silloin ehdottoman jyrkkä sääntö oli, että kättä ei missään nimessä koskaan saa vetää paljaaseen päähän ja se oli pahin moka, minkä alokas saattoi tehdä (toki kona myös, mutta konahan ei sellaiseen karmeaan virheeseen tietenkään haksahtanut) ja siitä kyllä tuli välittömästi runtua, jos joku moisen mokan meni tekemään. Se sääntö on siis taottu takaraivooni niin lujaa ja totaalisesti, ettei se sieltä koskaan ole poistunut eikä poistu ja esimerkiksi ulkomaisissa elokuvissa se hyppää aina silmille, kun sitä niissä näkee, monissa maissa kun kyseistä sääntöä ei ole koskaan ollut.

Vika on siis ihan omani (ja toki sen aikaisten kouluttajien), mutta kysymykseni siis kuuluu, että milloin tämä ohjesääntö on muuttunut? Onko se tapahtunut tällä vuosituhannella vai jo peräti viimevuosituhannen puolella?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ja lippa kuuluu yhteen ja nykyään lippa kuuluu olla takana. Siitäpä peilin eteen treenaamaan.

Vierailija
22/22 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun inttiaikaan tyhjään päähän vetely oli kiellettyä. Käytiin juosten katsomassa porukalla, oliko lippa tykkihallin takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi