Vähäpukeisten ja paljastavien kuvien tarkoitus instassa, niin....mikä se on?
Ketään tuomitsematta, arvostelematta ja tietoisena siitä että seksuaalinen ahdistelu ei ole ok ikinä, kysyn kuitenkin: Miksi (yleensä poikkeuksetta) nainen laittaa itsestään eroottissävytteisiä, paljastavia kuvia instaan (en puhu of:sta, se on erikseen ja tehdään rahan takia), mutta ei kestä kuolauskommentteja miehiltä? MIkä näiden kuvien tarkoitus on? Mikä on esim. peppukuvan tarkoitus?
Mä olen kohta 50-vuotias nainen ja jo eri sukupolvea kuin suurin osa "paljastelijoista", joten ihan täysin pointti ei avaudu. Mun nuoruudessani ei somea ollut, mutta jos olisi ollut, niin luulen että miesten silmille tällaiset kuvat olisi tarkoitettu. Asialliset vastaukset olisi ok. :)
En tiedä sallitaanko tällaista avausta täällä, mutta haluaisin herättää keskustelua asiasta, puolesta, vastaan ja vaikka minkälaisia mielipiteitä.
Kommentit (82)
Vierailija wrote:
Voisko sitä huomiota ja arvostusta saada kuvaamalla vaikka aidosti roskien keräämistä tai muuta elämälle hyödyllistä? Jokainen saa huulet törrölle ja peppua tungettua sivulle. Ei se minulla ainakaan arvostusta nosta, päinvastoin.
Törröhuuli-tissivakoselfieiden ottaminen on paljon helpompaa kuin joku roskien kerääminen. Ja sillä saa laajempaa huomiota.
Luin kerran jostain haastattelusta kun nuori nainen kertoi tekevänsä tätä siksi että "hän vain näin ilmaisee omaa seksuaalisuuttaan".
Olisi ollut mielenkiintoista jatkokysymykset, esim. miksi on hyvä asia ilmaista seksuaalisuuttaan tuntemattomille ihmisille tai tutuillekin sellaisille joiden kanssa ei ole minkäänlaisia seksuaalisia välejä, esim. sukulaiset.
Itsetunnon pönkittäminen hakemalla hyväksyntää muilta on se typerin vaihtoehto.
Kehenkä/mihinkä sitten tukeudut jos/kun hypoteettisen instapyllyilijän ulkonäkö alkaa huveta ja uudet, nuoremmat pyllyilijät kerää sen huomion?
Tuntuu että jotkut elää jotain ihme "päähenkilö"-syndroomaa että "ei se minulle tapahdu", "minä olen poikkeus" ja sitten elämä tulee ja potkasee kuralammikkoon.
Vierailija wrote:
Sitä on tehty kautta aikojen miehet, kun kävelevät ilman paitaa kaduilla tai pullistelevat lihaksiaan kameroille.
Miksi keskityt vain naisiin?
En ole ap, mutta onhan se selvää, että naiset harrastavat tätä huomattavasti enemmän instassa. Samoin esim. naisten pukeutuminen todella paljon paljastavampaa kuin miesten. Esim täysin läpinäkyvät mekot jne.
Mielestäni tämä on täysin ok. Jokainen pukeutukoon juuri kuten haluaa, mutta onhan tämä naisten suurempi paljastelun halu tai tarve ilmiönä mielenkiintoinen.
Vierailija wrote:
Aina kun näkee tälläisiä otsikkoja, missä toiset naiset mollaa toisia naisia niin ei tule muuta kuin pyöräyteltyä silmiä.
Mikä siinä on että teidän joidenkin naisten on PAKKO jollain tavalla aina muita naisia mollata? Onko teillä niin huono itsetunto että saatte sitä kohotettua pelkästään haukkumalla ja mollaamalla muita?
Tässä oli ihan vilpitön kysymys.
-eri ei ap
Mua ei ole koskaan häirinnyt vähäpukeiset instakuvat koska en seuraa tilejä, missä tälläisiä vähäpukeisia kuvia on.
En ymmärrä ihmisiä jotka seuraa näitä ihmisiä ja sitten valittaa.
Uskon että jotkut laittavat muita naisia varten niitä kuvia, ei niinkään miehiä varten. Että muut katsoisivat kateellisena kun hänellä on niiiiiin hyvä kroppa ja hän on niiiiiin kaunis.
Vierailija wrote:
Uskon että jotkut laittavat muita naisia varten niitä kuvia, ei niinkään miehiä varten. Että muut katsoisivat kateellisena kun hänellä on niiiiiin hyvä kroppa ja hän on niiiiiin kaunis.
Miksi laitat kuvia piirrustuksistasi, käsitöistäsi, lapsistasi tai juuri koristellusta joulukuusesta nettiin?
Koska olet ylpeä niistä. Koska haluat jakaa sen muun maailman kanssa. Joku voi olla ylpeä kehostaansa, moni käy salilla tiiviisti vuosia saavuttaakseen sen kropan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi laitat kuvia piirrustuksistasi, käsitöistäsi, lapsistasi tai juuri koristellusta joulukuusesta nettiin?
Koska olet ylpeä niistä. Koska haluat jakaa sen muun maailman kanssa. Joku voi olla ylpeä kehostaansa, moni käy salilla tiiviisti vuosia saavuttaakseen sen kropan.
Aika heikosti menee jos käy salilla vuosia vain siksi, että voisi esille kroppaansa muille. Olen itsekin treenannut vuosia mutta eipä ole tullut edes mieleen, että alkaisin netissä vähäpukeisia kuvia jakamaan, vaikka todellakin kroppa siihen riittäisi (ja naama myös). Ei vain ole mitään tarvetta siihen. Kyllä mä luulen että tässä on monilla takana rakkaus sitä omaa persettä kohtaan ja juuri tuo halu herättää kateutta muissa. Moni fitnessihminenhän jakaa sellaisia persevideoitakin joissa oikein paistaa sellainen omahyväinen hymy naamalta. Vähän nousee aina oksua kurkkuun jos vahingossa näen näitä.
Ja lisään tuohon edelliseen kommenttiini että ymmärrän hyvin jos jaetaan esimerkiksi treenivideoita ja -vinkkejä, joissa se kroppa näkyy, koska aika vaikea sitä on piilottaakaan. Seuraan muutamia tällaisia fitnessihmisiä itsekin, koska näiltä saa omiinkin treeneihin inspiraatiota. Sitten taas jos se on sellaista turhanpäiväistä keimailua jossain peilin edessä niin en vain ymmärrä mitenkään, miksi tuollaista suoraan sanottuna paskaa jaetaan.
Vierailija wrote:
Miehet antavat rahallisia lahjoituksia vähäpukeisille naisille. Kerran eräs malli näytti kuinka paljon on saanut lahjoituksia. Jotkut henkilöt lahjoittavat tuhansia euroja kauniille naiselle.
Eli narsistisen huomionhakuisuuden lisäksi he hyväksikäyttävät miehiä saadakseen heiltä rahaa. Nämä miehet vertaantuvat hyvin esim. peliriippuvaisiin miehiin.
Kaiken kaikkiaan melko ylevää toimintaa naisilta.
Vierailija wrote:
Minäkin laitoin joskus nuorena irc-galleriaan jotain tissivakokuvia ym. Ihan vaan huomion takia. Tuntui kivalta saada positiivisia kommentteja. Siihen aikaan ei ollut vielä (ainakaan tuolla ig:ssä) tapana laittaa mitään törkeyksiä toisten kuviin, mutta sellaisista en olisi varmasti pitänyt. Nykyään tuntuu että netissä ihmisiltä katoaa käytöstavat ihan kokonaan ja kommentit on ihan ala-arvoisia, siis monessa muussakin tilanteessa kuin tässä. Kovin moni tuskin päin naamaa kehtaisi sellaisia kommentteja laukoa jollekin teinitytöille, mitä näitten instagramiin laitetaan.
Jos tulisi eteeni persuksiaan esittelemään niin saattaisin "laukoa päin naamaa".
Huono itsetunto ja tarve saada tykkäyksiä ovat keinoja, joilla yritetään kohottaa itsetuntoa.
Etsitään seuraa seksin merkeissä.
Pyritään herättämään kateutta muissa.
Motiivina voi olla raha, ja hyvällä kropalla on mahdollista saada helpommin seuraajia. Mitä enemmän seuraajia, sitä helpommin saat sponsoreita ja yhteistyökumppaneita.
Jos olet fitnessalan ammattilainen, voit hankkia asiakkaita ja lisätä tunnettuuttasi Instagramin kautta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vertaatko noita mainitsemiasi pers- ja tissikuviin?
Naisten tulisi ottaa huomioon kasvavat tytöt, jotka ottavat vääränlaista mallia pyllistelykuvista.
Ei ole normaalia, että nainen esiintyy vähäpukeisesti julkisesti, ja samanaikaisesti ihmettelevät, miksi miehet tuijottavat häntä.
Kyseisiä kuvia miehet käyttävät vain hyväkseen tyydyttääkseen itseään.
Tällaisen roolimallin naiset, ja äidit haluavat tyttärilleen antaa ?
Onko oikein, että pyllistelet ja naapuri tai sukulainen näkee sinut ?
Maine on ihmiselle tärkeä asia, ja kevytkenkäisyyttä ei ole koskaan arvostettu. Ei ilotyttöjäkään arvosteta, heitä käytetään
vain hyväksi.
Vierailija wrote:
Ihmiset haluaa päteä eli kokea olevansa sosiaalisesti arvostettuja, ja eri ympäristöissä sitä arvoa ja ryhmään kuuluvuutta luodaan eri tavoin.
Miksi ihminen haluaa näyttää hyvältä? Koska saa siitä hyvän mielen ja muilta arvostusta. Näillä kuvilla naiset osoittaa itselleen ja toisille naisille, että ovat hyvännäköisiä, siis arvostettavia.
Miehiltä ei välttämättä sitä huomiota kaivata. Paitsi tietyiltä tai hyvin tietynlaista. Tykkäys ok, seksuaalissävytteinen kommentti ei.
Moni ei ymmärrä sitä, että miten voi olla sosiaalisesti arvostettu pelkän ulkonäön perusteella.
Useimmat valitsevat ystävänsä tai arvostavat muita muun kun ulkonäön perusteella. (Onneksi näin koska muuten maailma olisi aika kamala paikka.)Eli onko ulkonäön kuvaaminen siis jonkin pienen ryhmän juttu joka täyttää instan?
Siis kyllä.
Nämä instassa itseään esittelevät tekevät sen johonkin tarpeeseen, jolla pyritään ruokkimaan sitä mikä on vaille jäänyttä.
Yleensä ihminen ei sitä edes tiedosta, miksi näin toimii. Jos tiedostaisi, ei niin tekisi, koska perimmäinen pohjimmainen syy linkittyy aina syvään sisimpään. Ja siellä liikkuu hyväksytyksi tulemisen tarve jollain lailla. Hyväksytyksi tulemista voi yrittää täyttää esimerkiksi hakemalla huomiota kuvilla. Jippo ja ansa on siinä, että mikään ei lopulta riitä, koska keino on väärä. Vesilasi täyttyy hetkeksi mutta samalla vuotaa pohjasta. Ihminen jää toimintansa vangiksi vrt. Viikko sitten laitettu kuva ei enää toimi=> ei täytä enää tarvetta, mitä haetaan.
Ikävää myös on perheen lasten kuvilla "ratsastaminen" olen paljon törmännyt siihen, että kaikista lapsista ei kuvia jaeta, vain siitä menestyneimmistä, paremman näköisesti jne jne.
Huolestuttavaa toimintaa.
Huomiohuoraus ja tykkäysten kalastelu. Kyllä joka nainen tietää että alastomuudella saa huomiota ja tykkäyksiä
Kyllähän jotkut tekee sitäkin. Facebook ja Twitter on näitä itsensäpönkittäjiä ja sädekehänkiillottajia täynnä, jotka kertoo kuinka auttoi mummon tien yli ja keräsi roskia ja auttoi naapuria ja pelasti oravanpoikasen ja niin edelleen.