Vakavasti puhuen - oliko Spede mielestäsi hauska?
Kaipa hänen ohjelmansa olivat aikanaan tv:n parasta antia (kun sieltä ei muuta viihteeksi tulkittavaa tullut).
M 48
Kommentit (273)
No ei ollut. Herätti myötähäpeää. Inhosin Uunoja ja muuta Speden huumoria jo lapsena ja inhoan yhä. Se oli pelkkää örvellystä. Ei mitään oivalluksia. Huumorissa pitää olla joku yllätys, jotain älykästä.
Ja jo lapsena Speden spelejä katsellessa näin Speden öykkärimäisyyden. Miten se suuttui oikeasti jos joku muu pärjäsi peleissä, ja miten se hiplasi niitä missukoita.
Aikanaan oli hauska, mutta ei enää. Asioita täytyy tarkastella aina ajan hetkessä.
Oli hauska 1980 luvulla kun olin lapsi, ja kotimaista komediaa ei juuri ollut muita kuin jotain 60 luvun Pekka Puupää -juttuja.
Ja eihän Spede itse juurikaan näytellyt omissa elokuvissaan yleensä muuta kuin jotain sivuroolia. Siinä mielessä vähän hassua kysyä että oliko Spede hauska.
Suomalainen hahmo-huumori on yhtä älykästä ja hauskaa kuin kynsien irti vetäminen pihdeillä.
Vierailija kirjoitti:
Spede oli henkilönä aggressiivinen ja sovinistinen ja se paistoi jo kilometrien päähän ihan lapsellekin. Eli se siitä hauskuudesta.
Spedestä puhutaan vähän kaikenlaista ja kaikki ei ole imartelevaa. Mutta itse sain 90 luvun lopulla tavata häntä useita kertoja työni kautta (olin töissä ravintolassa jossa hän usein kävi), ja itselleni jäi hänestä paljon parempi kuva kuin joistakin muista tuon ajan julkkiksista. Käyttäytyi kohteliaasti eikä diivaillut. Silloin vaikutti siltä että hän viihtyi parhaiten omissa oloissaan tai omassa porukassaan. Ei siis tehnyt itsestään mitään numeroa vaikka kaikki toki tiesivät että tuolla on Spede ja päät kääntyivät kun hän tuli sisään.
Toki tiedostan että en häntä tuntenut vaan olin vain työntekijänä ravintolassa jossa hän silloin kävi ja ainoat sananvaihdot olivat tyyliin Saisinko laskun... Ei hän minua olisi kadulla tunnistanut jos olisi vastaantullut.
Vierailija kirjoitti:
Spede oli henkilönä aggressiivinen ja sovinistinen ja se paistoi jo kilometrien päähän ihan lapsellekin. Eli se siitä hauskuudesta.
Tämä juuri. Uunoista en ole ikinä pitänyt. En ymmärtänyt lapsena, enkä ymmärrä edelleenkään, mitä hauskaa on ruman miessikiön torveilussa ja naisten halventamisessa. Myös on hataria muistikuvia Speden speleistä. Lapsikin niistä tajusi, että ne oli suunniteltu Spedeä itseään varten ja se tosiaan sai raivarit, jos kaikesta etumatkasta huolimatta hävisi.
Tottakai oli. Huumori ei ole koskaan ollut palstalaisten vahvuus. Mielensä pahoittaminen ja sensuuri sen sijaan ovat.
Spede toi Suomeen ns. Kreisihuumorin, joka jakoi kansaa jonkin verran, mutta pyrkien olemaan loukkaamatta ketään! Kyllä sen aikakauden Suomi tarvitsi oman klovninsa, joskin Pasanen joutui pitkälle luopumaan yksityisyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Oli hauska 1980 luvulla kun olin lapsi, ja kotimaista komediaa ei juuri ollut muita kuin jotain 60 luvun Pekka Puupää -juttuja.
Ja eihän Spede itse juurikaan näytellyt omissa elokuvissaan yleensä muuta kuin jotain sivuroolia. Siinä mielessä vähän hassua kysyä että oliko Spede hauska.
Spede oli melkein aina pääosassa, paitsi Pohjan tähteissä, Jussi Pussissa tai Turhapuroissa.