Onko tutkittu, kuinka paljon 7:00 töihin meneminen lyhentää elämää?
Vajailla unilla päivästä toiseen ja viikosta toiseen eikä viikonloppuna saa mitenkään korjattua väsymystä.
Kommentit (34)
Vierailija wrote:
Öh.. kannattaisiko mennä aiemmin nukkumaan jos unet jää muuten vajaiksi?
Oma työaika vaihtelee, mutta kesäisin pääsääntöisesti aloitan työt kymmeneltä illalla ja lopetan aamuyöstä joskus neljän-viiden aikoihin. Ihan hyvin saan sovitettua unet "päivän aurinkoisille tunneille", ei se ole kiveen hakattua, että nukkua pitäisi just tietyllä kellonlyömällä.
Jokaisella on oma luontainen unirytminsä. Vaikka voitkin totutella toiseen rytmiin, niin nukut huonommin. 8 tuntia väärään aikaan on paljon huonompi kuin 8 tuntia oman rytmin mukaan ja terveysvaikutukset ovat huomattavat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oma työaika vaihtelee, mutta kesäisin pääsääntöisesti aloitan työt kymmeneltä illalla ja lopetan aamuyöstä joskus neljän-viiden aikoihin. Ihan hyvin saan sovitettua unet "päivän aurinkoisille tunneille", ei se ole kiveen hakattua, että nukkua pitäisi just tietyllä kellonlyömällä.
Jokaisella on oma luontainen unirytminsä. Vaikka voitkin totutella toiseen rytmiin, niin nukut huonommin. 8 tuntia väärään aikaan on paljon huonompi kuin 8 tuntia oman rytmin mukaan ja terveysvaikutukset ovat huomattavat.
Mikä hiton 8 tuntia? Unentarve on yhtä yksilöllinenkin kuin unirytmikin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä hiton 8 tuntia? Unentarve on yhtä yksilöllinenkin kuin unirytmikin.
Ihan esimerkki vain, kultapieni. Voit vaihtaa sen 8 tilalle haluamasi, juuri sinulle sopivan tuntimäärän eikä viestin asiasisältö siitä mihinkään muutu.
Vierailija wrote:
Ainakin on tutkittu että se vähentää vapaa-aikaa, yleensä yli kahdeksan tuntia matkoineen.
Itellä ainakin on enemmän vapaa-aikaa aikaisin töihin mennessä.
Ammatin valinnallakin voi vaikuttaa työaikoihin. Itse tietoisesti hakeuduin alalle jossa normaalisti työt alkaa aamulla klo 7-8.
Menen nukkumaan 23-01 ja töihin 9-11 sen mukaan miten herään.
Ihmetyttää nämä minä-minä-tyypit: kun minä herään viideltä joka aamu, niin muidenkin pitää kanssa... Herätkää pahvit! Mahdollisuuksien mukaan työnantaja voi joustaa ja tarjota työntekijän elämäntilanteisiin sopivia työaikoja.
Tähän yrittävät nyt lähteä myös kunnalliset vuokratyöfirmat, jotka houkuttelevat hoitajia mielekkäillä työtehtävillä ja - ajoilla.
Itse herään viideltä ja menen nukkumaan yhdeksältä illalla tämä passaa itselleni oikein hyvin.
Tein porrassiivousta yhdessä vaiheessa ja se on semmoinen työ, jossa voi ite valita milloin menee töihin. Mulla oli työkavereita, jotka meni aamulla jopa viideksi töihin, kun heidän rytmiin sellainen sopi. Ite menin kasiksi, kun lapset piti vielä hoitoon ja pk aukesi 7.30. Yksi 80% työaikaa tekevä tuli töihin vasta klo 12, kun hänelle sopi parhaiten se rytmi, hän oli iltavirkku ja tykkäsi nukkua aamulla pitkään. Luultavasti hän siis kävi nukkumaan siinä vaiheessa, kun ne aamuvirkut työkaverit heräili yöuniltaan...
Peruspesuihin piti kyllä mennä aina kuudeksi, asia jota en ihan tajunnut, että miksi. Silloin oli aina portaat ja tasanteet ihan liukkaat ja pesuaineessa, kun ihmiset lähti töihin ja sitten kun alettiin vahata, niin postinkantaja tuli just silloin. Sille iltavirkulle peruspesut oli ihan kauheita, enkä ihmettele, kun se joutui koko unirytminsä kääntämään niiden takia. Se ei ikinä ilmoittautunutkaan vapaaehtoisena niihin, vaan teki vain omissa kohdetaloissaa, kun oli pakko.
Mulle on ihanteellisinta tehdä 9-17 töitä ja nykyisessä toimistotyössä tämä onnistuu.
Onko tullut mieleen, että nukkumaan voi mennä aiemmin kuin klo 01.00?
Opettele aiempi nukkumaan meno.
Mites se sitten lyhentää elämääs jos menisit töihin 10:ksi, ja kotiin tulisit klo 18 jälkeen.
Jäiskö iltaan paljon aikaa harrastaa ja tehdä. Etenkin näin pimeiden vuodenaikojen vallitessa.
Eiköhän kullakin ole oma rytmi.Töiden takia pitää osan sopeutua.Itse nautin esim aamulla 6 lenkistä,koska ei ole muita liikkujia juurikaan...Samoin liikenne on 7.00 vielä ok ja ruuhkaton...Itse siis en voisi aloittaa 9 työpäiviäni...Toisille sopii joku muu.Lapsi nukahtaa jo 20.00.Joten en nyt sitten iltaisinkaan sen kummemmin halua tai jaksa "elää".
Vierailija wrote:
En tiedä lyhentääkö, mutta univelkaa se kyllä kasvattaa.
Käyn nukkumaan aina arkena klo 21, joskus myös viikonloppunakin. Silti univelkaa jää. Yhtään aikaisemmin en ehdi. Elämä kaventuisi entisestään.
Ja mihin aikaan heräät? Jos heräät viideltä saat 8 h yöunta ja sen pitäisi kyllä riittää. Jos ei riitä, kannattaisi ehkä katsella omia elämäntapoja kriittisesti. Liiallinen unen tarve voi kertoa todella monista ongelmista, jotka eivät ratkea vain makaamalla sängyssä enemmän. Onko esim. ruokailu ja liikunta kunnossa?
Minä olen töistä kotona klo 17 ja menen siitä yleensä suoraan nukkumaan ja aamulla 6 töihin. Ei jaksa muuta ja univelkaa riittää.
Itse aloitan työt kello neljä aamusta. Töiden jälkeen otan tunnin päiväunet ja siinäpä sitten voi puuhailla kunnes menen nukkumaan klo 20. Joskus menee vähän myöhempään jos tulee katsottua joku hyvä elokuva. Ei tätä varmaan viitsisi tehdä jos työmatkoihin menee aikaa, nyt olen työpaikalla kymmenessä minuutissa