Saako joku muu imettää vastasyntynyttä vai pitääkö antaa vain pieniä tilkkoja, kun oma maito ei ole noussut?
Minulla on noussut maito aina vasta neljäntenä päivänä ja aina on jouduttu turvautumaan lisämaitoon. Ajattelin että onko estettä että sisareni imettäisi vauvaani vai tuleeko siinä liikaa kerralla? Mielummin haluaisin vauvalleni ihan oikeaa käsittelemätöntä maitoa kuin sairaalan tarjoamaa. Mutta kysymys siis, voisiko vauvaa imettää vai olisiko parempi lypsää ja antaa maitoa pullosta?
Kommentit (19)
neljänteenkin päivään.
Sisaresi maito on erilaista, hänellä ei varmaan ole vastasyntynyttä. Joten tätä maitoa tarvitsee enemmän.
Itse hörpyttäisin sisaren maitoa mukista, jos päätyisin lisämaidon tarpeeseen.
Minulla ei valitettavasti tiheäkään imetys ole saanut maitoa herumaan aiemmin. Rinnanpäät ovat tihkuneet verta jo paljon ennen maidon nousua...
Siis mieluummin suosittaisin joko että siskosi imettäisi vauvaasi TAI sitten lypsäisi ja lypsetty maito annetaan hörpyttämällä esim. pienestä lääkemukista tai hörpytysmukista tms! Todellakaan en suosittele pullon käyttöä tuossa vaiheessa ollenkaan. Vaikka vauvasi paino laskisi melko reilusti, hänen tarvitsemansa maitomäärä on alussa aika pieni ja se on helppo hörpyttää pieninä erinä. Tuttipullo voi häiritä oiken imemisotteen muodostumista pahastikin kun on ihan alusta kyse.
Onnea imetystaipaleellenne!:)
Haisikin ihan omituiselle ja oli ihan ventovieraan maitoa. Sisaren maito kuulostaisi minusta paremmalle vaihtoehdolle.
Ap, anna lapsellesi ruokaa! Rinnasta, pullosta, mukista, ihan sama. Mutta lapsi tarvitsee ravintoa!!
Olihan ennenvanhaankin oikein imettäjänaiset, jotka imettivät.
Meillä on onneksi ollut vaikea vain tuo alkutaival, neljännen päivän jälkeen on maitoa tullut aivan valtavasti, varmaankin ainakin tuplasti yli vauvan tarpeen. Imetyskin on sujunut sen jälkeen hyvin reippaasti yli vuoden.
mitä mieltä itse olet tuosta siskosi lypsetyn maidon hörpyttämisestä, mitä minä ja pari muutakin vastaajaa ehdotti?
Hörpyttäminen kuulostaisi siinä mielestä paremmalta kun mietityttää että mitä pienelle vatsalaukulle käy jos sen saa kerralla tupaten täyteen...
ap
Eli lisämaito mieluummin hörppyyttämällä!
Ei kannata stressata asiaa etu käteen
Imetyshän on ÄIDIN ja LAPSEN välinen asia! Vauvasi saisi paremman kontaktin siskoosi ensimmäisinä päivinään kun sinuun... Eikö ketään muuta inhota tämä ajatus... Olen varmaan todella omituinen kun ajattelen näin mutta IKINÄ en antaisi kenenkään muun imettää vauvaani!
Anna vauvan imeä ensin sinun rinnoista (molemmista) ja sitten vasta siskoltasi mahan täydennystä. Näin sinun rinnat saa tarpeellisen stimulaation ja vauva saa masun täyteen.
Ennen sairaalassa muut synnyttäneet äidit imetti muiden lapsia, jos oman äidin maito ei ollut noussut. Isoäitini on imettänyt ainakin 4:ää eri lasta, jotka ei olleet omia.
Kyllä se pulauttaa ne liiat maidot pois. Ja toisilla äideillä maito nousee heti, pitäisikö heidän olla imettämättä lapsiaan ensin viikko, ettei masu täyty liikaa... hei, haloo nyt. Olet ihan jo hormonien vallassa.
Rinnat tarvitsevat sitä imua jotta maidontuotanto alkaisi. Samoin lapsi hyötyy niistä tipoista mitä sieltä tulee aluksi. Lisämaitoa kannattaa antaa maltillisesti, itsekin annoin luvan tähän lapsivuodeosastolla koska pojan paino putosi hiukan liikaa maidonnousua odotellessa.
Se tunnin kerrallaan imettäminen kun maitoa ei vielä tullut oli muuten yhtä helvettiä, mutta sitten kun maito nousi, sitä riitti yli vuodeksi eli kannatti olla sitkeä!
Ei minusta tunnu yhtään pahalta ajatukselta jos sisko imettäisi vauvaani, päinvastoin. Jos siitä heidän välilleen jokin side syntyisi, niin sehän olisi upea juttu. Ja kysehän olisi vauvan parhaasta, eikä mistään päähänpistosta.
heikoksi ja vetämättömäksi ja jos aikuisellakin nälän tunne katoaa kun on syömättä niin mitenköhän mahtaa olla vastasyntyneen kohdalla?
Lapsi joka saa säännöllisesti riittävästi ruokaa tuntee nälkää myös säännöllisesti ja jaksaa sitä vaatia ihan toisin kuin nälästä heikkona oleva.
On nimittäin kokemusta tästä. Kuopukseni syntyi rv41 vajaa nelikiloisena, siis terveenä terhakkaana vauvana, paitsi että oli yliaikainen ja ehtinyt kohdussa jo laihtumaan ei moitteetomasti toimivan istukan takia. Ei sinsänsä mitään mihin niin tarvitsisi kiinnittää huomiota, mutta lapsi oli väsynyt ja nukkui ekan vuorokauden, ei juuri imenyt. Sairaalassa sanottiin, ettei tarvitse lisämaitoa ja siitä on haittaa imetykselle ja hömpötipömppää näitä imetysmyönteisyysjuttuja. toisena pävänä aloin ihemetellä kun vaippa oli kuiva ja aloin vaatia lisämaitoa, jota akaksi tarjottiin siitä hörppäytysmuksiat - ihan pöljää touhua, valtaosa menee ihan muualle kuin vatsaan. Jälleen taas vaadin pulloa ja onneksi oli lääkärin kierros, joka katsoi lasta ja totesi, että se on kuivumassa ja lisämaidon antaminen täytyy alottaa heti.
Mielenkiintoista oli, että vaikka itse en pelännyt pullon vaikutusta imetykseen niin hoitsut ympärillä tuntuivat olevan epävarmempia. Lapsi oli minulle toinen ja esikoisen kanssa ei imetyshössötys ollut niin pitkälle edennyttä ollenkaan vaan lisäamaitoa pullosta annettiin automaattisesti. Siitä ei ollut mitään haittaa - kun oma maito nousi, siirryin täsysimetykseen jota jatkoin vajaa puolvuotiaaksi ja osaimetystä vuoden ikään.
Samoin kävi kuopuksen kanssa, alun pulloruokinnsasta ei ollut mitään aittaa, päinvastoin, kun ravinto teki tehtävänsä lapsi voimistui ja jaksoi imeä rintaakin ihan normaalisti.
Minuakin aivan säälitti esikoinen joka syntyi tähän pahimpaan " ei lisämaitoa" aikaan enkä vaatinut lisämaitoa. Nyt en tee samaa virhettä, sisko kun tulee joka tapauksessa vauvaa katsomaan sairaalaan ja toivottavasti saisi lypsettyä maitoa vähän jääkaappiinkin. On todella kauheaa kuunnella vauvan nälkäitkua kun siihen löytyisi apu läheltä. Vähän sama kuin ennen vanhaan neljän tunnin imetysvälit ja vauvaa huudatettiin keuhkojen vahvistamiseksi...No, ehkä ei ihan sama mutta sinne päin ;). Äärilaidoilla kuitenkin mennään.
Ainahan paino alussa laskee, mutta olikohan se 10%:n painonlasku kun pitäisi sitä ravintoa jo jostain saada.
ap