Tyttöystävän kuukautiset pilaa parisuhteen
Moi. Oon 26-vuotias mies ja olen asunut samanikäisen tyttöystäväni kanssa yhdessä kohta 2 vuotta. Mun ongelma on se, että kuukaudesta menee aina 2 viikkoa eli puolet siihen kun tyttöystävä odottaa kuukautisia (1 viikko) ja sitten se viikko kun ne kestää. Aina viikko ennen hän alkaa itkeä pienistä asioista, tulee kauhea siivousinto, suuttuu vaikka ei olisi mitään syytä suuttua. Kun kuukautiset alkaa niin hän suuttuu vielä enemmän ja illat mököttää yksin meidän toisessa TV-huoneessa. Jos menen kysymään jotain niin hän alkaa riidellä mun kanssa sellaisista asioista, joista ollaan puhuttu ehkä puoli vuotta sitten.
nyt meillä on suunnitteilla 4 päivän lomamatka ja laskin, että se tulee juuri siihen aikaan kun ne kuukautiset olisivat alkamassa eli pelkään, että koko loma menee pilalle..
En kohta jaksa enää niin, että vuodesta melkein puolet pitää kävellä kotona hissukseen ja varoa jokaista tekoa, että siitä ei tulisi riitaa. Mitä voin tehdä? Tyttöystävä ei halua lääkäriin. Olen kerran ehdottanut sitä, mutta hän suuttui siitä enemmän kuin mistään muusta. Toista kertaa en uskalla sanoa.
Kun ne kuukautiset loppuu niin hän on tosi ihana ja rauhallinen, mutta sitten kun 2 viikkoa on mennyt niin tiedän, että kohta se taas alkaa. Onko jotain mitä voisin tehdä tai ehdottaa?
Kommentit (157)
Vierailija wrote:
Jospa kasvaisit aikuiseksi.
Tyttöystävän pitäisi kasvaa aikuiseksi.
Eihän tuo ole normaalia ja sanon tämän ihan oman kokemuksen perusteella. Hormonikierukka asennettiin anemian takia, kun vuosin niin julmetusti. Ja kas, yllättäen PMS oireetkin helpottuivat. Sitä ennen oli oikeasti 2-3 viikkoa aina vaan menkkoihin liittyvää fyysistä ja psyykkistä ongelmaa, mutta kun ne olivat jatkuneet niin kauan kuvittelin vaan, että olen laiska tai muuta.
Joko tyttöystävä hakee ongelmaansa apua tai ero on hyvä vaihtoehto.
Kyll se palsternakka oikeesti vissiinki helpottaa. Vanha rohto, en muista oliko ne noi inuiitit vai kekkä kun sitä käytti just ni nimenomaan näihin vaivoihin. Serkkuni on venäläinen ja puhuu että siell on vieläki suosiossa Nevvostoliiton aikaset monetkin luonnonlääkkeet, ni tämä on naisilla paljon.
Hänellä on premenstruaalioireyhtymä eli PMS. Se alkaa helpottaa vasta siinä vaiheessa, kun vaihdevuodet lähestyvät, joten kannattaa kyllä hoitaa eikä kärsiä vuosikymmeniä. Siihen käytetään mielialalääkettä (SSRI-lääkkeet), jota käytetään joko jatkuvasti tai kk-kierron puolivälistä kuukautisvuodon alkamiseen asti. Tämä auttaa, mutta sen vuoksi on käytävä lääkärillä. Yleislääkärikin voi määrätä lääkityksen.
Toinen, mutta ei samantehoinen hoitokeino, on kahvin, alkoholin ja stressin välttäminen ja liikunnan lisääminen - nämä saattavat helpottaa oireita. Samoin kalsium yksin tai D-vitamiinin kanssa (tulee halvemmaksi reseptillä), magnesium tai B6-vitamiini sekä yrteistä siveydenpuu (Vitex agnus-castus).
Kolmas vaihtoehto, jos tyttöystävä käyttää yhdistelmäehkäisypillereitä, on syödä kolme laattaa peräkanaa taukoja pitämättä, niin kuukautiset tulevat vain 4 kertaa vuoden aikana.
Gynekologeilla on sitten vielä takataskussaan muita hormonaalisia keinoja PMS:n hoitamiseksi.
N. 10-15 % naisista kärsii pahoista oireista (helpottuvat iän myötä) eli nyt sulle tärkeää ymmärtää, että hän ei voi sille mitään ja kärsii noista oireista eniten itse. Positiivisesti ajateltuna, kertoo hyvästä hormonitoiminnasta ja naisellisesta viriiliydestä tuo ;) Tyttöystävälle tiedoksi, että asiaan on saatavana helpotusta: fluoksetiinilääkitys auttaa eli pieni annos 1vk/kk viikko ennen pms-oireiden alkamista (eli 2 vk ennen menkkoja) auttaa. Gynelle siis mars. Ja jos on e-pillerit, ne pois ja kierukka/kortsu tilalle. E-pillerit voivat masentaa monia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Semmonen naisvihaketju naisilta itseltään sitten.
Kiva, jos jollain on helpot menkat. Ok mutta kaikilla ei ole ja senkin kanssa täytyy vaan elää.
Ps. Gyneltä ei yleensä saa apua eikä lääkkeet auta.
Siis naisvihaa sanoa, että ei ole ookoo omien kipujen takia kohdella toista paskasti kaksi viikkoa vuodesta?
Kun olisikin kysymys kahdesta viikosta vuodessa. Mutta kysymys oli kahdesta viikosta kuukaudessa eli noin puolet vuodesta.
Vierailija wrote:
Tehkää lapsi? En toki uskalla vakavissani tätä suositella. Mulla oli nuorena todella vaikeat pms-oireet ja kuukautiset, mutta ensimmäisen synnytyksen jälkeen olo tasaantui huomattavasti.
Typerys. Miksi pitää ottaa esiin lapsen teko tässä kahden nuoren tilanteessa? Et ehkä ole tarpeeksi kypsä vahemmaksi jos tuollaisia ehdottelet. Eikö älli riitä ajattelemaan, että lapsi ei ole mikään lääke tilanteeseen, jossa toisella ihmisellä on vakavia tunnehallinnan ongelmia? Onko sinusta hyvä että lapsi syntyisi tällaiseen tilanteeseen? Kaikkia se leipä elättääkin.
Vierailija wrote:
Ilmeisesti teillä ei ole lapsia suunnitteilla ihan tähän hätään? Olisikohan esim. kierukka hyvä. Jäisi kuukautiset pois. Vaatisi tietysti sen, että tyttöystäväsi innostuisi ideasta.
Muutoin kyseeseen tulee varmaan tilanteen sietäminen, tai siitä lähteminen.
Kierukka ei auta hormonaaliseen mielialan laskuun.
Mitä naiset täällä selittää? Ei tietenkään toisen elämästä voi tehdä helvet tiä puolta ajasta, oli syy sitten kuukautiset tai mikä tahansa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Semmonen naisvihaketju naisilta itseltään sitten.
Kiva, jos jollain on helpot menkat. Ok mutta kaikilla ei ole ja senkin kanssa täytyy vaan elää.
Ps. Gyneltä ei yleensä saa apua eikä lääkkeet auta.
Siis naisvihaa sanoa, että ei ole ookoo omien kipujen takia kohdella toista paskasti kaksi viikkoa vuodesta?
Kun olisikin kysymys kahdesta viikosta vuodessa. Mutta kysymys oli kahdesta viikosta kuukaudessa eli noin puolet vuodesta.
Ratkaisu Ap:n ongelmaan on helppo. Aina voi erota. Näin naisena menkoista eroon pääseminen on huomattavasti hankalampaa, varsinkin kun on huonoja kokemuksia takana hormonaalisesta ehkäisystä, jolla vaiva voisi olla ratkaistavissa.
Ihmisen suunnittelu on kyllä epäonnistunut tässä asiassa. Hieman olen jopa kateellinen koiralleni, jolla oli tämä vaiva kerran, tai korkeintaan kaksi vuodessa, kunnes sterkattiin.
Ei kaikki naiset ole tuollaisia, ei lähellekään. Itsellä kuukautiset 3 päivää eikä kipuja.
Ihan hyvin voi ottaa puheeksi kuukautisista aiheutavat ongelmat ja kertoa niistä, kuinka tuo haittaa suhdetta. Kuukautiset eivät ole mikään pyhä lehmä joka oikeuttaa mihin tahansa käytökseen jota muiden tarvitsee sietää. Jos mikään ei muutu, niin kannattaa miettiä suhteen lopettamista. Ei tyttöystäväsi käytös ole millään tavalla normaalia, kaukana siitä.
On ihan selvä, että kenenkään ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä oli menkat tai ei.
-m
Ruokavalio ja se mitä suuhunsa laittaa vaikuttaa osaltaan suoliston hyvinvoinnin kautta kokonaisvaltaisesti terveyteen ja hyvinvointiin.
Valkoisesta sokerista jne. ei ole hyötyä kenellekään. Ruokateollisuutta lukuunottamatta.
Ei mulla loppunut kuukautiset noilla (Zoyle) pillereillä. Kerran tais jäädä tulematta, mutta muuten tulivat kyllä ihan normaalisti.
Tyttöystävälläsi voi olla pmdd, jolloin oikea paikka olisi lääkäri jossa voidaan etsiä oireisiin jotain apua.