Tyttöystävän kuukautiset pilaa parisuhteen
Moi. Oon 26-vuotias mies ja olen asunut samanikäisen tyttöystäväni kanssa yhdessä kohta 2 vuotta. Mun ongelma on se, että kuukaudesta menee aina 2 viikkoa eli puolet siihen kun tyttöystävä odottaa kuukautisia (1 viikko) ja sitten se viikko kun ne kestää. Aina viikko ennen hän alkaa itkeä pienistä asioista, tulee kauhea siivousinto, suuttuu vaikka ei olisi mitään syytä suuttua. Kun kuukautiset alkaa niin hän suuttuu vielä enemmän ja illat mököttää yksin meidän toisessa TV-huoneessa. Jos menen kysymään jotain niin hän alkaa riidellä mun kanssa sellaisista asioista, joista ollaan puhuttu ehkä puoli vuotta sitten.
nyt meillä on suunnitteilla 4 päivän lomamatka ja laskin, että se tulee juuri siihen aikaan kun ne kuukautiset olisivat alkamassa eli pelkään, että koko loma menee pilalle..
En kohta jaksa enää niin, että vuodesta melkein puolet pitää kävellä kotona hissukseen ja varoa jokaista tekoa, että siitä ei tulisi riitaa. Mitä voin tehdä? Tyttöystävä ei halua lääkäriin. Olen kerran ehdottanut sitä, mutta hän suuttui siitä enemmän kuin mistään muusta. Toista kertaa en uskalla sanoa.
Kun ne kuukautiset loppuu niin hän on tosi ihana ja rauhallinen, mutta sitten kun 2 viikkoa on mennyt niin tiedän, että kohta se taas alkaa. Onko jotain mitä voisin tehdä tai ehdottaa?
Kommentit (157)
Vierailija wrote:
Semmonen naisvihaketju naisilta itseltään sitten.
Kiva, jos jollain on helpot menkat. Ok mutta kaikilla ei ole ja senkin kanssa täytyy vaan elää.
Ps. Gyneltä ei yleensä saa apua eikä lääkkeet auta.
Ei kukaan väitä etteivät menkat voisi olla naisilla myös pahat. Mutta on sanottu että ne eivät ole syy käyttäytyä ihan miten vain tai varsinkaan syy kieltää koko ongelman olemassaolo.
Mulla on PMS, saan raivota ja riehua miten haluan.
Mulla on testosteronia, saan raivota ja riehua miten haluan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Semmonen naisvihaketju naisilta itseltään sitten.
Kiva, jos jollain on helpot menkat. Ok mutta kaikilla ei ole ja senkin kanssa täytyy vaan elää.
Ps. Gyneltä ei yleensä saa apua eikä lääkkeet auta.
Kuukautiset, tai mikään muukaan, ei ole oikeutus kohdella kumppania huonosti. Apn nainen joko hakee apua (hänhän ei ole edes kokeillut!), tai suosittelen aplle poistumaan suhteesta. Hänen EI tarvitse elää kaltoinkohtelelvan kumppanin kanssa.
Tämä. Maailma on pullollaan naisia joiden elämää kuukautiset eivät hetkauta (ja niitä joita hetkauttaa mutta jotka ymmärtävät hakea apua). Verkot vesille vain!
Nyt voi sanoa että jätä se sika, ansaitset parempaa.
Eroa ja siirry miehiin niin ei ole tuollaisia ongelmia.
Mikähän sitten on tekosyy miesten huonolle käytökselle ja väkivaltaisuudelle? Esiintyy huomattavasti enemmän ja tiheämmin kuin naisten PMS-oireita.
Koko keskusteluista paistaa läpi empatiakyvyttömyys. Olisiko porukat samaa mieltä jos heillä olisi jokin krooninen sairaus, esimerkiksi migreeni että " pihalle vaan"! Kiva että joillakin on harmittomat kuukautiskierto, kaikilla näin ei ole. Myös joidenkin migreenioireilu ei juurikaan vaikuta normaali elämään, joillakin melkein on yhtä helvettiä, lääkkeistä ja hoidoista huolimatta.
Nyt vaan ap miettii tarkasti haluaako elää elämäänsä noin.
Aina näihin ei mikään lääkitys auta, mutta onko hän edes yrittänyt saada oireisiinsa apua? Ei ole helppoa olla nainen, mutta itse en ole ottanut sitä asennetta, että mun ja miehen täytyy vain kestää. Apua on saatavilla. Ja joinakin päivinä mulla vaan on niin paha olla, että sanon suoraan miehelle, että nyt on parempi kun olen vain omissa oloissa. Ettei ainakaan tule sanottua pahasti. Riittää että töissä joutunut koko päivän esittämään iloista.
Ja kuukautisia voi myös siirtää lääkkeillä, että saa ne lomat pelastettua. Aina ei tosiaan lääkkeetkään auta, mutta onko hän edes yrittänyt?
Vierailija wrote:
Mikähän sitten on tekosyy miesten huonolle käytökselle ja väkivaltaisuudelle? Esiintyy huomattavasti enemmän ja tiheämmin kuin naisten PMS-oireita.
Koko keskusteluista paistaa läpi empatiakyvyttömyys. Olisiko porukat samaa mieltä jos heillä olisi jokin krooninen sairaus, esimerkiksi migreeni että " pihalle vaan"! Kiva että joillakin on harmittomat kuukautiskierto, kaikilla näin ei ole. Myös joidenkin migreenioireilu ei juurikaan vaikuta normaali elämään, joillakin melkein on yhtä helvettiä, lääkkeistä ja hoidoista huolimatta.
En minä ainakaan jäisi suhteeseen miehen kanssa, joka kiukuttelisi useita päiviä viikossa sen takia että sairastaa migreeniä. Jättäisin kiukuttelemaan yksinään, ei sillä ole väliä onko syynä sairaus, kus ipäi syys vai molemmat.
Vielä nopeammin lähtisin jos toinen ei edes yrittäisi hakea apua ongelmiinsa (ap:n tyttöystävä ei suostu lääkäriin).
Vierailija wrote:
Jokainen ymmärtää että toinen voi olla kipeä tai hänellä voi olla huono olo. Mutta ei sen ole tarkoitus kaataa koko parisuhdetta niin että toinen tekee mitä vain ja toisen pitää olla varpaillaan. Kyllä siinä pitää löytää sellainen tapa olla ja elää jossa pystytään saamaan molempien olo mahdollisimman hyväksi ja elämä sopuisaksi niin että parisuhde ei vinksahda lopulliseksi joksikin hoitosuhteeksi.
On olemassa kuukautisten esto/siirtolääkitys. Sen saa juuri perusteella, ettei halua kuukautisia loman ajaksi. Lääkäriin hakemaan vaan.
Itse en kyllä naisena käytökseltäni muutu kierron myötä yhtään. En sitten tiedä, mitä hormonimyrskyt muille voivat tehdä.
Olen kyllä kuullut, että väärät e-pillerit ovat tehneet toisista juuri ailahtelevaisia ja raivoilevia kierron eri vaiheissa ja tämä on loppunut, kun vaihdettu toiseen valmisteeseen. Voisikohan e-pillerimerkin vaihtaminen auttaa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kasvissyöjillä on tutkitusti pienemmät menkkakivut, ehdota että ryhtyy vegaaniksi.
Missä näin on tutkittu? Olen etsinyt tietoa tästä, ja vastaan ei ole tullut mitään validia tietoa siitä, että kasvissyönti vaikuttaisi juurikaan kuukautisiin. T. Kasvissyöjäksi siirtynyt, jonka menkat on ollut samanlaiset myös sekasyöjänä
Kasvissyöjät syövät kai paljon enemmän palsternakkaa kuin lihansyöjät. Minulla auttoi vaikeisiin kuukautisiin palsternakan runsas syönti, mielialatkin tasoittuivat ja työstäpoissaolot kuukautisten vuoksi loppu. AP, koeta ujuttaa naisesi ruokaan palsternakkaa vaikka soseena tai raasteena. Desi päivässä / tai ca. per joka toinen pvä riittää. Toinen hyvä on ratamo eli rautalehti, mutt vain ulkosesti!
Vierailija wrote:
Vaikka toisella olisi mikä krooninen sairaus tahansa niin ei se ole mikään lupalappu tehdä toisenkin elämästä ikävää. Se empatia toista kohtaan loppuu kyllä aika pian jos toinen ei yhtään ymmärrä miltä hänen käytöksensä tuntuu ja miten se parisuhteeseen vaikuttaa. On ihan eri asia olla edes pahoillaan siitä että toinen joutuu vastaanottamaan kaikkea ikävää kumppanin sairauden tai kuukautisten takia kuin että ei ymmärrä ollenkaan että mitä se toinen oikein valittaa.
Omia mielenterveysongelmia ja/tai huonoja hetkiä ei ole oikeus jatkuvasti purkaa kumppanin niskaan. Joskus välillä on ihan ok keskustelemalla purkaa pahaa oloaan, mutta silloinkaan ei ole oikeus tehdä asiasta kumppanin syytä.
Tämä koskee muunmuassa naisia, joiden pahat mielenvaihtelut kuukautisten aikaan puretaan miesystävään ja miehiä, jotka hakkaa naisystävänsä kun vähän harmittaa.
Tyttöystäväsi pitää mennä lääkäriin. Sinä kärsit ja hän kärsii. Toisin kuin tässä ketjussa useat väittävät, hormonaalisia mielialanvaihteluita ei voi tahdonvoimalla poistaa eikä niihin vaikuta luonne, kypsyys yms. Tällaista selittävät eivät itse ole kokeneet millaista on elää vaikeiden kuukautiskiertoon liittyvien oireiden kanssa. Googlaa PMDD ja tutkikaa asiaa tyttöystävän kanssa. Jos käytössä on e- pillerit tai jokin muu hormonaalinen ehkäisy, oireet saattavat johtua siitä.
Vierailija wrote:
Tyttöystäväsi pitää mennä lääkäriin. Sinä kärsit ja hän kärsii. Toisin kuin tässä ketjussa useat väittävät, hormonaalisia mielialanvaihteluita ei voi tahdonvoimalla poistaa eikä niihin vaikuta luonne, kypsyys yms. Tällaista selittävät eivät itse ole kokeneet millaista on elää vaikeiden kuukautiskiertoon liittyvien oireiden kanssa. Googlaa PMDD ja tutkikaa asiaa tyttöystävän kanssa. Jos käytössä on e- pillerit tai jokin muu hormonaalinen ehkäisy, oireet saattavat johtua siitä.
Mielialanvaihteluita ei voi poistaa tahdonvoimalla, mutta käytöstään voi muokata sillä.
Vaikuttaa todella estoiselta touhulta, jos on ongelmia, joihin gynekologilla käynti voisi tuoda ratkaisun, mutta sinne ei mennä. Pillerit vaikuttavat jokaisella eri tavalla eli kannattaa kokeilla useampaa eri valmistetta. Lisäksi reseptillä saa vahvempia tulehduskipulääkkeitä, joilla saa pahimmat kivut pois.
Mulla on ollut kivuliaat ja runsaat kuukautiset, mutta en mä niillä saanut pilalle kuin se yhden viikon ja siitäkin yleensä vain 3 ensimmäistä päivää oli from hell. No en mä nyt kyllä niiden suhteen muutenkaan ollut niin estoinen kuin osa naisista.
Vierailija wrote:
Haluaisitko vaihtaa-olla nainen? Kuukautiset jo nuoresta tytöstä yli 50 vuotiaaksi, raskauden pelko, raiskauksen pelko, raskaus,synnytys, kehon rupsahtaminen synnytyksen jäkeen, gynegolokiset kivuliaat tutkimukset, niin, pääset helpolla kun olet mies.
Ei taida hirveästi auttaa aloittajaa!
Tyttöystäväsi on kyllä tavallista hankalampi tapaus. Itsellänikin on mieli maassa ennen kuukautisia ja pari ensimmäistä vuotopäivää vatsa kipeä. Ennen kuukautisia tiedän, että nyt ei ole hyvä hetki tehdä isoja päätöksiä elämässä. Käyn joogassa, meditoin ja muuten tyynnyttelen itse itseäni enkä pura pahaa oloani läheisiin. Kuukautisiin varaudun särkylääkkein.
Tyttöystäväsi tulisi oppia elämään asian kanssa kuormittamatta sinua. Tai noh, ehkä pari päivää kuukaudessa on ok, mutta kaksi viikkoa on ehdottomasti liian pitkä aika. Sinuna lähtisin suhteesta. Saattaapi olla että hänen hankalat päivänsä yllättäen lyhenevätkin, kun kukaan ei enää ole kuuntelemassa kiukuttelua.
Vierailija wrote:
Mielialan vaihteluita ei voi poistaa mutta siihen voi kyllä vaikuttaa miten ne omaan käytökseen vaikuttavat. Ei ole mikään luonnonlaki että se paha olo pitää purkaa hallitsemattomasti omaan kumppaniin. Kuten on jo monia kertoja muistutettu, pahoistakin mielialanvaihteluista kärsivä nainen pystyy kyllä käyttäytymään asiallisesti vaikkapa pomoaan, kavereitaan tai lapsiaan kohtaan. Joten kyllä se on mahdollista myös puolison tapauksessa.
Ja jos joskus ei onnistu niin on olemassa sellainen sana kuin "anteeksi".
Menkkaraivoajat usein raivoaa "huvikseen". Ei edes yritetä käyttäytyä asiallisesti. Oksennetaan oma paha olo muiden ihmisten päälle. Oikeutetaan oma raivoaminen ja huono käytös kuukautisilla. PMS oireilla. Ja ties millä.
Huono käytös on huonoa käytöstä. Aikuinen ei ole keskenkasvuinen teini.