Mikä neuvoksi kun voimat ei riitä sekä töihin että kotitöihin?
Vain jommankumman jaksaa yhtenä päivänä, joskus viikonloppuna jaksaa siivota, useimmiten ei. Tiskit ja pyykit pestään, kaikki muu on hujan hajan. Lapset sotkevat, mies sotkee, itsekin sotken. Mutta vain minä siivoan. Anopinkin ajatukset voin lukea kun käy yllätyskylässä, siistinä yksinelävänä ihmisenä ei varmasti ymmärrä miksi meillä on niin sekaista.
Kommentit (23)
Mikä neuvoksi? Keskustelu miehen kanssa ja lasten kasvattaminen.
Osa-aikatyö. Näkyy paljon enemmän plussana jaksamisessa kuin miinuksena palkkapussissa.
Siinä taas yks "mies" jos ei osaa omia jälkiään siivota. Varmaan perus mieslapsi.
Mies hoitaa oman osuutensa kotitöistä tavalla tai toisella. Jos ei itse jaksa tai ehdi, ostaa siivoojan.
Meillä tekee joka toinen viikko viikkosiivouksen miehen maksama siivooja ja joka toinen viikko minä. Ennen siivoojaa mies luonnollisesti järjestelee paikat, minä taas teen sen omalla siivousvuorollani. Näin molemmat tyytyväisiä, minä en halua maksaa siivouksesta eikä mies halua siivota. Arjen hommista mies hoitaa tiskit ja minä pyykit.
Työnjako perheeseen. Edellisenä iltana lataan pesukoneen valmiiksi, käynistän sen seuraavana aamuna herätessäni, jos meen iltavuoroon tai kun tuun aamuvuorosta töistä. Riippuen kummassa vuorossa olen. Mies vie roskat aamuisin kun kävelee roskis katoksen ohi parkkipaikalle. Koululaiset tyhjää tiskarin kun tulee koulusta. Isommat siivoukset tehdään vapaapäivinä.
Vierailija wrote:
Mies hoitaa oman osuutensa kotitöistä tavalla tai toisella. Jos ei itse jaksa tai ehdi, ostaa siivoojan.
Meillä tekee joka toinen viikko viikkosiivouksen miehen maksama siivooja ja joka toinen viikko minä. Ennen siivoojaa mies luonnollisesti järjestelee paikat, minä taas teen sen omalla siivousvuorollani. Näin molemmat tyytyväisiä, minä en halua maksaa siivouksesta eikä mies halua siivota. Arjen hommista mies hoitaa tiskit ja minä pyykit.
Kaverin mies on yrittäjä, ja kun vauva arki koitti hommasi vaimolleen siivoojan avuksi. Meillä jokainen tekee osansa. Mies imuroi, minä pyyhin pölyt, lapset keräilee tavaroita, minä teen ruoan, mies tiskaa. Pyykkiä pesee se, joka ehtii. Alle kouluikäiset lapset, niin onhan se siistiä ehkä 5 minuuttia. Vuorotellen käydään lenkillä. Lisäksi siirryin 80%:seen työaikaan ruuhkavuosiksi. Tarkoittaa, että palkka on pienempi, ja siksi mies myös suurempipalkkaisena maksaa nyt enemmän kuluja. Minä yritän taas siirtää vähän syrjään, koska tämähän nakertaa eläkettä. Elämä on valintoja.. mutta joo, silloin kun olin vielä vauvan kanssa kotona ja palaamassa töihin, ja huomasin tekeväni yksin kaiken, käytiin aika vakavat keskustelut. Nyt tehdään yhdessä. Sanoin suoraan, että en pysty yksin tekemään kaikkea.
Töissä jotain pielessä. Pitäisi jaksaa tehdä muutakin kuin vain töitä. Käy lääkärissä. Sinulla voi olla fyysinen sairaus, joka oireilee aluksi väsymyksenä.
Mitä te sotkette. Miksi teillä on sotkuista.
Minkä ikäisiä lapsia? Eikö ne ja mies voi osallistua siivoukseen? Ja avaudu sille anopille, minkä laiskimuksen kasvatti.
Itsellä on kolme pientä lasta ja olen ratkaissut asian niin, että mieheni (lasteni isä) tekee puolet kotitöistä. Se tulee hänelle kuitenkin halvemmaksi kuin se että minä jäisin pois töistä, siivoamaan ja pyykkäämään.
Kyllä pitää lasten ja miehenkin osallistua siisteyden ylläpitoon. Pitkällä tähtäimellä olisi eduksi, jos pystyisitte opettelemaan sotkemisen välttämistä ja jälkien siivoamista sitä mukaa kun niitä tulee. Se on pitkä tie ja ajattelutavan muutos, mutta sen arvoista.
Lapsiperheessä on useimmiten sekaista. So what? Se aika menee ohi.
Muistuta anoppia siitä, että ko. mies on hänen kasvattama ja jälki sen mukaista.
Kun joka ilta tekee jotakin pienempiä kotitöistä, eikä siirrä kaikkea viikonloppuun, niin helpottaa. Arki-iltana voi hyvin pestä pyykkiä ja taitella kuivattu pyykki kaappeihin. Itsestään selvää on, että keittiö siistitään joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Jääkaapinkin voi käydä läpi ja siistiä aivan tavallisena arki-iltana. Mikään näistä töistä ei ole raskas tai aikaa vievä.
Muiden perheenjäsenten on opeteltava laittamaan kaikki tavarat paikalleen heti kun eivät tarvitse niitä enää. Pienetkin lapset oppivat lelujen keräämisen lelulaatikoihin iltaisin.
Kodin sekava yleisilme ei johdu siitä, että pölyt ovat pyyhkimättä tai lattiat imuroimatta, vaan siitä, että tavaraa on levällään ympäri asuntoa.
Jos kaikista kotitöistä ajattelee, että teenpä tuon sitten viikonloppuna, niin kyllä se viikonloppu työleiriksi muuttuu.
Vierailija wrote:
Opettele aikuiseksi ja muuta pois. Jos et jaksa siivota muiden sotkuja, ei se ole sinun vikasi, se on niiden sotkijoiden vika. Jätä heidät ja saat siistin kodin, mukavan elämän ja vapauden.
Suosittelen tätä. Ehkä mieskin löytää sitten intoa siivota, tai sitten ei. Ei ole sinun ongelma
Päivätöitä saisi melkein keventää jos on lapsia ja tarve siivoukselle. Ehkä eri päivinä, vähän kerrallaan. Lapsille voi opettaa myös tavat nätisti, kertaus on opintojen äiti. Kumppani voi myös tehdä osansa? Ettet pala loppuun. Entä mummo joskus apuna, serkku, kummi, kaveri tai maksaa siivoojan.
Vierailija wrote:
Osa-aikatyö. Näkyy paljon enemmän plussana jaksamisessa kuin miinuksena palkkapussissa.
Ei todellakaaan mitään osa-aikatyötä. Työpaikka on ainoa paikka perheenäideille missä saa levätä. Mitä enemmän on töissä sitä enemmän lepoa. Siksi pienten lasten isätkin tekee ylitöitä ettei tarvitse kotona olla. Ala tehdä ap ylitöitä. Ne hukkuu kotona paskaan joka tapauksessa.
Jotkut elää niin, että sotkee koko ajan. Olen huomannut tämän kun serkkujen perhe on kylässä, niin niillä on koko perhe aikuiset mukaan lukien selllaisia, että he jättävät kaiken, mitä käyttävät ja mitä tekevät, siihen paikkaan. Hetkessä tulee hirveä kaaos. Me vain toimimme eri tavoin. Jos jotain leikataan saksilla, sakset ja roskat viedään heti sinne minne ne kuuluvatkin. Lapset keräävät pallot ja pyssyt takaisin leikittyään. Kun laitetaan ruokaa, siivotaan samalla. Astiat pesukoneesta kaappiin ensin ja kaikki ruuanvalmistukseen käytettävät välineet ja astiat heti suoraan koneeseen. Pinnat pyyhitään samoin käsittelyn jälkeen heti. Kun tullaan ulkoa, kengät laitetaan siististi omalla paikalleen, takki hengariin, jne. lattia harjataan hiekasta. Mitään siivottavaa ei jää. Kaikki vievät astiansa koneeseen ruuan jälkeen. Tällaisella toimintakulttuurin muutoksella saat pidettyä kodin siistinä. Imuroidaan muutaman viikon välein ja pestään pyykkiä tietenkin, mutta sitä en koe mitenkään kuormittavana. Meillä on siistiä voisin sanoa, että aina. Serkkujen perheessä, kun laitetaan ruokaa, niin vain laitetaan ruokaa, ei siivota samalla. Ei edes tyhjennetä tiskikoneita ja keittiö on pommin jäljiltä. Ruokapaketitkin jätetään silleen ja joskus roskis on niin täynnä, että roskia kasataan lavuaariin ja joka paikkaan. Ja siinä sotkussa sitten syödään, nam! Eteinen on heillä ihan kaaos myös aina. Kaikki vain heittelevät kengät ja muuta tarvikkeet ympäriinsä ja matot on rullalla siellä alla ja hiekkaa seassa. Masentavaa. Vessassa on purkit ja hammasharjat lavuaarin tasolla. Eikö niitä edes voisi laittaa takaisin kaappiin, kun on käyttänyt? Heillä on ihan hirveä siivo koko ajan. Vaatteita ja kasoja kaikki paikat täynnä. Se, miten eletään, vaikuttaa siisteyteen ja tarpeeseen siivota kaikkein eniten.
Opettele aikuiseksi ja muuta pois. Jos et jaksa siivota muiden sotkuja, ei se ole sinun vikasi, se on niiden sotkijoiden vika. Jätä heidät ja saat siistin kodin, mukavan elämän ja vapauden.