5000€ eikö sillä pyöritä enää keskiluokkaisen 3 lapsisen perheen elämää?
Hirvittää hintojen nousu. Meillä kolme teiniä ja vanhemmat. Asuminen edelleen noin 1300€ kuluilla (onneksi vain vähän lainaa jäljellä!). Ruokaan menee älyttömästi, ehkä noin 1500€ kun lasketaan vanhempien subventoidut työlounaat. Lapsilla paljon harrastuksia: kilpaurheilua, musiikkia, tanssia jne. Ja voin kertoa että 5000€/kk ei tunnu enää riittävään kuukausikuluihin. Joskus ennen siitä jäi lomailuunkin rahaa. Miten muilla? Ja kysely koskee nyt keskituloisia kahden vanhemman perheitä. Tiedän toki, että harrastukset halvempiin jne. Mutta kun aiemmin samalla rahalla on pärjätty. Nyt ei enää säästöjä kerry lomailuun yms . En tajua miten pienituloiset lainkaan enää pärjää - ainakaan lapset ei voi harrastaa yms
Kommentit (184)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis miten 5-henkinen perhe käyttää 1500 euroa kuukaudessa ruokaan? Se on kymppi päivässä per henkilö! Totta kai jokainen saa tuhlata rahansa, miten haluaa, mutta turha siitä on muille valittaa.
Mä käyn joka (arki)päivä lounaalla ravintolassa. 8-10€ (työnantaja maksaa tuohon 2-3€ tukea päälle). Samoin mies. Samoin 80% mun ystävistä. Ihan normaalia keskiluokkaista elämää Suomessa on lounasravintolat.
No sitten varmaan on myös keskiluokkaisen tulot. Tai säästää jostain muusta.
Meillä on 5 lasta (teini-ikäisiä ja alakouluikäisiä) ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tulomme ovat yhteensä 5000e kuukaudessa. Tiukkaa tekee mutta selviämme kuitenkin. Tiukkuus johtuu hometalosta, jonka erehdyimme ostamaan. Samoin opintolainaa on edelleen reilu 10 000e yhteensä, johtuu korkeakouluopinnoistamme.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis miten 5-henkinen perhe käyttää 1500 euroa kuukaudessa ruokaan? Se on kymppi päivässä per henkilö! Totta kai jokainen saa tuhlata rahansa, miten haluaa, mutta turha siitä on muille valittaa.
Mä käyn joka (arki)päivä lounaalla ravintolassa. 8-10€ (työnantaja maksaa tuohon 2-3€ tukea päälle). Samoin mies. Samoin 80% mun ystävistä. Ihan normaalia keskiluokkaista elämää Suomessa on lounasravintolat.
No sitten varmaan on myös keskiluokkaisen tulot. Tai säästää jostain muusta.
Totta kai. 6500€ brutto. Mutta olen kyllä käynyt silloinkin kun 4000€ brutto (ja lounas oli toki paljon halvempi).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ette ole keskiluokkaisia noilla tuloilla vaan ihan tavallisia duunareita. Menot pitää suhteuttaa tuloihin, järjetöntä yrittää esittää varakkaampaa kuin on. Rahaa riittää elämiseen noilla tuloilla ihan hyvin, pitää vain valita mihin ne ylimääräiset käyttää. Jotkut valitsevat matkailun, te olette valinneet ulkona syömisen ja lasten harrastukset.
Keskituloiseksi pääsee n. 1700 €ettopalkalla.
Ei nyt sentään. Jos tulot on 1700€/kk niin todentotta ei voi ollää keskiluokkaisen elämää ja olla keskiluokkaisen ostotottumukset.
Sama ap. hän ei ole keskiluokkaa, eikä voi elää keskiluokan elämää kulutustottimuksissa, vaan duunarin, kun on duunarin palkka eli 2300€/vanhempi + 350€ lapsilisät = 5000€
Ei ihme jos rahat ei riitä, kun eletään ja ostotottumukset on
Tämä aloituksen 5000 oli vain se summa, joka jää säästöön siirtojen jälkeen..
Meidän bruttotulot n.8000€ eli reilu 5000€ netto. Hyvin pärjätään kun on vain yksi lapsi jonka harrastukset isovanhemmat maksavat. Ollaan nelikymppisiä espoolaisia, puolen millin kaupunkiasunto ja juuri ostettiin huvila reilun tunnin ajomatkan päästä. Vain yksi auto, hybridi. Ei tupakoida tai käydä baareissa, harrastetaan itse edullisia asioita kuten lukemista ja kulttuuria. Matkustellaan ehkä kerran vuodessa ulkomailla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No se on sitten omaa tyhmyyttä jos on pakko mennä sinne ravintolaan syömään eikä osaa ottaa eväitä. Silloin on turha valittaa rahan riittämättömyyttä kun tuo on asia jolle voi helposti tehdä jotakin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No se on sitten omaa tyhmyyttä jos on pakko mennä sinne ravintolaan syömään eikä osaa ottaa eväitä. Silloin on turha valittaa rahan riittämättömyyttä kun tuo on asia jolle voi helposti tehdä jotakin.
Tuo evästely on sellaista, johon ei kannata ryhtyä. Nämä säästöt on typeriä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuo evästely on sellaista, johon ei kannata ryhtyä. Nämä säästöt on typeriä.
No kyllä siinä vain säästää paljon jos ottaa eväät! Ihan turha tulla väittämään muuta. Järkevä ihminen tajuaa katsoa mitä ottaa evääksi ja säästää sillä vuodessa paljon.
Ketjun alkuperäinen aihe on hintojen nousu ja se miten paljon 5 henkisen keskiluokkaisen perheen kulut on ap:n tapauksessa. Ei tulot. Ei säästövinkit. Kunhan päivitellään elämän kalleutta. Vastausten perusteella saa nyt kuvan, että ap on tyhmä tuhlari 😂 jatkakaa vaan
Vierailija wrote:
Kysyinkin nyt menoista, en tuloista. Meillä siis nettotulot kyllä pari tonnia enempi ja se on mennyt sijoituksiin ym turhaan ja aiemmin tuolal noin 5000€ pyöritetty taloutta ns. keskiluokkaisesti. Ei asuta hgissä eikä edes muualla suomessa saa asumiskuluja viideltä alle 1300€ ilman pääomaa tai reilua leikkausta mukavuudesta. Haluaisin keskustelua hintojen noususta! Ja siitä, että kohta keskituloisenkaan perheen lapset ei harrasta...
Ap
No kyllä todellakin pienellä paikkakunnalla on alle 1300€/kk viisihenkisen perheen asumiskulut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kysyinkin nyt menoista, en tuloista. Meillä siis nettotulot kyllä pari tonnia enempi ja se on mennyt sijoituksiin ym turhaan ja aiemmin tuolal noin 5000€ pyöritetty taloutta ns. keskiluokkaisesti. Ei asuta hgissä eikä edes muualla suomessa saa asumiskuluja viideltä alle 1300€ ilman pääomaa tai reilua leikkausta mukavuudesta. Haluaisin keskustelua hintojen noususta! Ja siitä, että kohta keskituloisenkaan perheen lapset ei harrasta...
Ap
No kyllä todellakin pienellä paikkakunnalla on alle 1300€/kk viisihenkisen perheen asumiskulut.
Saisiko esimerkkejä? Ilman omaa pääomaa etsin vaihtoehtoa. Ei löydy 5h+k asuntoja kaupungeista tai ympäryskunnista kovin edullisesti. Vesi ja sähkö todennäköisesti 100€ vuokran päälle ihan kerrostalossakin, jos viisi henkeä asuu.
Meillä on vielä alle kouluikäinen taapero. Me vanhemmat ollaan ammateilta rekkakuski ja IT-asiantuntija. Nettotulot yhteensä 4600€/kk
Vuokraan menee heti 1000€ ja se maksetaan 50/50 kumpikin. Ruokiin 450€. Sähkö kuukausitasolla ~25€ siirtoineen. Mulla opintolainan takaisinmaksu 144€/kk (melkein puolet maksettu 20k€ lainasta)
Kaksi autoa, ei pitkiä työmatkoja, mutta muksu pitää toimittaa aamuisin päiväkotiin.
Saan kuukaudessa säästöön 900-1000€.
En ajatellut ehkä tulevaisuudessa kustantaa lapselleni mitään kausimaksullisia harrastuksia. Minä harrastan musiikintekoa, 3D-mallinnusta ja tulostusta sekä pelinkehitystä. Liikuntaharrastuksena talvisin lumilautailu. Kaikkiin näihin on kerralla ostettu kohtuullisen hintaiset välineet, mieluiten käytettynä. Oma lapseni saa myös tulevaisuudessa harrastaa sellaisia asioita, mihin riittää se että laitteisto ostetaan kertasummalla ja siitä riittää tekemistä vuosiksi eteenpäin.
Vaatteet me ostetaan kirpparilta sekä käytetään mahdollisimman pitkään ja korjataan niin paljon kuin pystytään. Alusvaatteet aina uusina.
Meillä 2 aikuista ja 1 teini. Sama netto. Jää säästöön. Kolmen lapsen kanssa tuskin jäisi. Ehkä teilläkin riittää taas sitten, kun teinit alkavat tienata itse käyttörahaa tai muuttavat kotoa.
Ai niin, meillä on yksi auto ja asutaan osakkeessa, ei omakotitalossa. Pitkillä lomamatkoilla käydään harvoin.
Meillä netto noin 6000€ ja perheessä 2 aikuista ja 3 teiniä.
Asumiskulut n. 2000€ joten muuhun elämiseen jää noin 4000€/kk -> 800€/hlö.
Pärjätään, mutta säästöön ei jää. En valita, mutta kyllä todella, todella ihmettelen, että mikä tässä yhteiskunnassa on vikana, kun 9000€ bruttotuloilla kaikki menee peruselämään. En olisi ikinä voinut kuvitella tällaista hintojen nousua.
Monet täällä vinkuu, että Suomessa on kallista ja palkat ei nouse. Mitäs luulette käyvän, mikäli ne nousisi jatkuvasti tuon 4-5%. Ylläri, ylläri, se pistäisi inflaatioon lisää vauhtia kun kaikkiin hintoihin pistettäisiin mukaan ne kohonneet palkat. Verojakin pitäisi korottaa , koska tietysti myös valtion ja kuntien palkat nousisi. Jos haluttaisiin tasapuolisesti kohdistaa inflaation hillintä koko kansaan niin kaikkien palkkoja pitäisi laskea. Jatkuvan kasvun logiikka on nyt vaan tullut taloudessa tiensä päähän.
Vierailija wrote:
Ei ollut "täynnä perhepäivähoitajia".
Ei tuohon aikaan kuten ei nykyäänkään ollut mitenkään pilvin pimein ihmisiä, jotka olisi hoitaneet muiden lapsia mielellään, mitätöntä korvausta vastaankaan.
Aika kultaa muistoja... oma lapsuus ei ole yleinen totuus.
Ainakin meillä Savossa oli juuri noin. Mitään tarhoja ja päiväkoteja ei ollut vaan töissäkäyvien muksut oli yksityisillä hoidossa. Toki iso osa perheistä asui maatiloilla ja perhe joutuu itse muksunsa töiden ohessa hoitamaan tai sitten samassa taloudessa asui isovanhempia tai muita sukulaisia, jotka ne lapset hoiti.
Vierailija wrote:
Meillä netto noin 6000€ ja perheessä 2 aikuista ja 3 teiniä.
Asumiskulut n. 2000€ joten muuhun elämiseen jää noin 4000€/kk -> 800€/hlö.
Pärjätään, mutta säästöön ei jää. En valita, mutta kyllä todella, todella ihmettelen, että mikä tässä yhteiskunnassa on vikana, kun 9000€ bruttotuloilla kaikki menee peruselämään. En olisi ikinä voinut kuvitella tällaista hintojen nousua.
Ihan sina on mennyt. Ei siinä mitään erikoista ole. Teilläkin jo asumiskulut selittää tuon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap
Saisiko esimerkkejä? Ilman omaa pääomaa etsin vaihtoehtoa. Ei löydy 5h+k asuntoja kaupungeista tai ympäryskunnista kovin edullisesti. Vesi ja sähkö todennäköisesti 100€ vuokran päälle ihan kerrostalossakin, jos viisi henkeä asuu.
5 henkeä voi asua myös pienemmässä asunnossa kuin 5h+k. Lapset samaan huoneeseen.
Vierailija wrote:
Ketjun alkuperäinen aihe on hintojen nousu ja se miten paljon 5 henkisen keskiluokkaisen perheen kulut on ap:n tapauksessa. Ei tulot. Ei säästövinkit. Kunhan päivitellään elämän kalleutta. Vastausten perusteella saa nyt kuvan, että ap on tyhmä tuhlari 😂 jatkakaa vaan
Aphän on tyhmä tuhlari. Jos ei raha riitä, sitä pitää ansaita lisää tai sitten pienentää menoja. Niin yksinkertaista tämä on. Itse joutuu tekemään asioita ostamisen sijaan.
Ei ollut "täynnä perhepäivähoitajia".
Ei tuohon aikaan kuten ei nykyäänkään ollut mitenkään pilvin pimein ihmisiä, jotka olisi hoitaneet muiden lapsia mielellään, mitätöntä korvausta vastaankaan.
Aika kultaa muistoja... oma lapsuus ei ole yleinen totuus.