5000€ eikö sillä pyöritä enää keskiluokkaisen 3 lapsisen perheen elämää?
Hirvittää hintojen nousu. Meillä kolme teiniä ja vanhemmat. Asuminen edelleen noin 1300€ kuluilla (onneksi vain vähän lainaa jäljellä!). Ruokaan menee älyttömästi, ehkä noin 1500€ kun lasketaan vanhempien subventoidut työlounaat. Lapsilla paljon harrastuksia: kilpaurheilua, musiikkia, tanssia jne. Ja voin kertoa että 5000€/kk ei tunnu enää riittävään kuukausikuluihin. Joskus ennen siitä jäi lomailuunkin rahaa. Miten muilla? Ja kysely koskee nyt keskituloisia kahden vanhemman perheitä. Tiedän toki, että harrastukset halvempiin jne. Mutta kun aiemmin samalla rahalla on pärjätty. Nyt ei enää säästöjä kerry lomailuun yms . En tajua miten pienituloiset lainkaan enää pärjää - ainakaan lapset ei voi harrastaa yms
Kommentit (184)
Nykyään monille keskiluokkaisuus tarkoittaa tyyliin tonnin vaatebudjettia/kk ja useampaa ulkomaanmatkaa vuodessa. Tai tuohon kun sitten vastataan, että me ei tehdä tuollaista, niin siellä siellä on ylikokoisen talon pihassa kaksi uutta santanderin autoa.
Ei keskiluokkaisuuden ole tarkoituskaan olla mitään loputonta yltäkylläisyyttä.
Tuossa ei kyllä ymmärtääkseni puhuttu tuloista mitään vaan menoista. Meillä ei ole lainaa enää ja kyllä meillä menee se 3000€/kk kaikkeen mahdolliseen ja matkustelu, juhlat yms. sit tohon päälle. 2 aik. ja 2 alakouluikäistä.
Kun mikään ei riitä. Eikä nähdä kuinka hyvin asiat on.
Herätys!
Onko tämä jokin trollausketju? Onko tuo netto- vai bruttotulot? Miten muka ei tuollaisilla ökytuloilla pärjää?
Miten kellään tai edes perheellä voi mennä noin paljon rahaa pelkästään ruokaan? Syöttekö joka päivä pihvejä viinin kanssa?
Minun nettotulot on 1200 euroa kuukaudessa ja siitä menee vuokraan 400 e (pieni vuokra-asunto), ruokaan 400 e, vakituisiin/pakollisiin maksuihin 150 e (puhelin/netti ja sähkö). Pari sataa jää muuhun: nytkin pitäisi ostaa uudet kengät (100-200 e), lehtitilausmaksut pari kertaa vuodessa, joskus tilaan kirjan tai CD:n tai DVD:n netistä. Harrastukset voivat olla myös halpoja...
Kolmilapsinen perhe maassa missä syntyvyys on 1.3?
Meillä tulot n.8000€/kk, 2 aik+kotona vielä ehkä 6-12kk asuva nuori ja toinen joka muuttanut toissavuonna yliopistopaikkakunnallensa, mutta tuemme häntä n.200€/kk+tilauksilla ruokakaupasta aina välillä sekä jos isompia tai kalliimpia menoeriä+yths-maksut yms.
Riittää rahat ihan ok, mutta ei tehdä ulkomaan matkoja, kun ei huvita, silloin kun kumpikin lapsi asui kotona niin käytiin kyllä niin kaukomailla kuin lähempänäkin.
Osakesalkkua jonkin verran, koti pk-seudulla lähikuukausina maksettu.
Meillä brutto noin 8700 ja netto 5600. Perheessä 2 aikuista, teini ja alakoululainen. Asuntolaina maksettu pari vuotta sitten eli asumiskulut nyt pienet. Pari uudehkoa velatonta autoa. Koen, että pärjätään ihan hyvin, mutta ehkä eletään keskivertoperhettä säästäväisemmin. Ruokaostoksetkin on aika peruskamaa, paljon xtraa ja rainbowta. Itsellä ei ole edes mitään harrastuksia, ei vaan riitä mehut töiden lisäksi oikein mihinkään. Luonnossa liikun/pyöräilen, mutta se ei maksa mitään. Nuorempi ei harrasta mitään, vanhempi urheilee mutta ei mikään kallis laji. Matkustellaan kerran vuodessa.
Kun ei ole enää asuntolainaa, niin ei tosiaan ongelmaa, mutta kyllä mua välillä hirvittää niiden puolesta kellä vielä asuntolainaa ja teinejä talossa. Tiukkaa varmasti tekee.
Minulla tulot 2000 euroa. Kaksi aikuista opiskelijaa, joiden mulle maksama "ruokaraha" on tuossa mukana. Tiukkaa on, mutta niin on ollut aina, joten näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää.
Vierailija wrote:
Hyvin pärjätään, asumiskulut tosin on alle 500 e/kk eikä ruokaan mene kuin 600 e/kk. Lasten harrastukset maksavat yhteensä noin 600 e/kk + kilpareissut eli halvalla päästään, joten rahaa jää säästöön, harrastuksiin, matkailuun ihan mielin määrin.Ydinratkaisu on se, että emme asu Helsingissä.
En kyllä kutsuisi harrastuksiin 600 euroa kuussa erityisen edulliseksi, vaikka kalliimpiakin vaihtoehtoja saattaa löytyä.
Ymmärrän ap sinua täysin! Meillä nettotulot 6000 euroa, perheessä kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Omakotitalo pääkaupunkiseudulla, josta onneksi lainaa enää vain muutama kymppitonni jäljellä. Hintojen nousu todella tuntuu. Ruokaostokset + päivittäistavarat vuosi sitten 400-600 euroa kuussa, nyt menee 800-1000 euroa. Lasten harrastusmaksut nousseet rajusti. Aikaisemmin kausimaksut vuodelta noin 1000 euroa + lisenssit ja turnausmatkat, nyt vuosikulut pelkästään 1500 euroa ja silti seura on talousvaikeuksissa.
Jätemaksut, pakolliset vakuutukset jne, kaikki nousseet. Yksi konkreettinen herätys oli Linnanmäki. Hattara 4 euroa ja laukkujen säilytyslokero, joka aikaisemmin toimi 2 euron pantilla nielee nykyään sen rahan joka kerta kun avaat lokeron. Neljän hengen burgeriateriat surkeassa Lintsin ravintolassa lähes 100 euroa ja rannekkeet melkein 200.
Olemme hyvätuloisia ja tietenkin pärjäämme nytkin hyvin. Eikä pointti ole todellakaan se, ettei elintasosta voisi ja pitäisikin tinkiä tai se, että meitä pitäisi jotenkin surkutella. Ei tietenkään. En tajua myöskään teitä 1200 euroa kuussa tienaavia, jotka tulette tähän ketjuun pätemään, tämä ei ollut kutsu teille.
Asian ydin on sen sijaan se, että palkkamme eivät ole nousseet juuri mihinkään, mutta sen sijaan kaikki muu ympärillämme on. Tähän päälle vielä se, etteivät julkiset palvelut toimi ja esim. toisen lapsen silmälaseihin lääkäreineen meni yli 500 euroa. Sitä alkaa miettiä aika paljon sitä, miten meitä heikommin tienaavat oikeasti selviävät ja kuinka kauan? Ja toiseksi pohtii, mitä järkeä maksaa neljännes palkasta veroja kun sillä ei tunnu itse saavan paljoakaan, mutta eivät myöskään ne, jotka tarvitsisivat.
Sama kokemus täällä. Nettotulot meilläkin yhteensä n.5000€/kk ja kolme teiniä kotona.
Menokohteetkin (asuminen, ruoka, harrastukset) samaa luokkaa.
Tämä on totta. Itsellä jäi 2000€ käteen 3100€:n ja 2200€:n kuukausipalkasta. Netto ratkaisee, sillä laskut maksetaan. Bruttopalkkoja turha vertailla.
Palkkatulot riittävät lainaan, vastikkeeseen, vakuutuksiin jne vain pakollisiin.
ruokaan menee n 500 e kk.
oma raha tulee lähinnä kirppismyynneistä. Asun isossa taloyhtiössä ja meillä on kierrätyshylly. Sinne tuodaan tavaraa joka päivä ja käyn siellä päivittäin.
2 krt vuodessa vien itsepalvelukirppikselle.
lainaa jäljellä 6 vuotta. Jos tulee liian liukkaa, voi lainas pidentää. Itse olen yrittänyt maksaa vähän extraa joka kk. Mutta pientä se on ollut
"Ja toiseksi pohtii, mitä järkeä maksaa neljännes palkasta veroja kun sillä ei tunnu itse saavan paljoakaan, mutta eivät myöskään ne, jotka tarvitsisivat."
Veroilla maksetaan ihan tosi paljon. Jotenkin kuvastaa sitä keskiluokkaista kuplaa, ettei edes huomata miten verovaroin tuetaan tätä yhteiskuntaa. Ei tunneta vähäosaisia tai sitä tukiviidakkoa, joka heitä auttaa (ei auta ehkä tarpeeksi, mutta kuitenkin auttaa). Tai vaikka keskiluokkaisella on lapsia, ei hän huomaa että päivähoito ja koulutus ja kouluruoka ja lasten oikomishoito ja lääkäri ovat ilmaisia (tai lähes ilmaisia, pieni terveyskeskusmaksu saattaa olla).
Yhden lapsen päivähoidon todellinen kustannus on noin 1300-1400 per lapsi. Keskituloisen lapset lähtevät opiskelemaan niin he saavat yliopistotasolle asti opiskella ilmaiseksi, heille jopa maksetaan että opiskelevat. Näin ei ole kovin monessa maassa.
"ei tunnu itse saavan paljoakaan" on aika erikoisesti muotoiltu. Tuossa juuri äskettäiset tapahtumat Suomenlahdella, asiaa hoidetaan viranomaisvoimin eli veroeuroilla. Ihan jatkuvasti tapahtuu ympärillä asioita, pieniä ja suuria, jotka täällä hoidetaan verovaroin. Miten niitä ei huomaa, tai ei arvosta?
Kyllä omat ansioveroeuronsa saa takaisin meistä melkein jokainen. Jokainen meistä käyttää tieverkkoa, osa käyttää puoli-ilmaista julkista liikennettä, kaupungissa asuvat myös vesi- ja jätevesilaitoksia, on puistot ja kirjastot, siistit kadut, jne jne. Itse me maksetaan vain murto-osa näistä julkisista palveluista.
Suurimmat verokertymät valtio ottaa yritysverotuksesta ja välillisestä verotuksesta kuten alv.
Vierailija wrote:
Itseäni kahden nuoren äitinä hirvittää myös tuleva opiskeluaika. Laskin, että jos haluaa välttää järjettömän kokoisen opintolainan, lapsia pitää tukea melko paljon vielä opiskeluaikoinakin.
Minä olen tässä tilanteessa jo, esikoinen opiskelee. En pysty hirveästi tukemaan, aluksi autoin vuokratakuun ja erilaiset maksut mitä tjli ennen ekaa opintotukea. Lainaa on pakko kuitenkin nostaa jossain vaiheessa, tuki on niin pieni ja osa siitä menee vuokraan vielä. Toisaaltaei mielestäni ole vanhemman tehtävä hoitaa 20+ v elatusta, paitsi jos on tosi varakas ja haluaa.
Vierailija wrote:
5000 nettona kahdelta? Vai mistä tässä puhutaan? Palkka ilmoitetaan yleensä bruttona. Meillä kaksi aikuista, kaksi teiniä. Bruttotulot yht n 8000eur/kk. Meillä riittää tästä summasta hieman säästöön ja kolmesti käyty ulkomaillakin vuoden aikana. Ei kylläkään harrasteta muuten mitään kallista. Salikortti, uintikäynnit ja höntsäkoris lähinnä harrastuksena . Eväät syödään töissä. Vain yksi auto. Asutaan pohjoisessa, joten asuminen on halvempaa. Ruoka on kyllä kallistunut ja teinit syö koko ajan.
Voi teitä poloisia vain kolme kertaa tänä vuonna ulkomailla ja vain kolme urheiluharrastusta =( Miten te pärjäätte?
Vierailija wrote:
Onko tämä jokin trollausketju? Onko tuo netto- vai bruttotulot? Miten muka ei tuollaisilla ökytuloilla pärjää?
Miten kellään tai edes perheellä voi mennä noin paljon rahaa pelkästään ruokaan? Syöttekö joka päivä pihvejä viinin kanssa?
Minun nettotulot on 1200 euroa kuukaudessa ja siitä menee vuokraan 400 e (pieni vuokra-asunto), ruokaan 400 e, vakituisiin/pakollisiin maksuihin 150 e (puhelin/netti ja sähkö). Pari sataa jää muuhun: nytkin pitäisi ostaa uudet kengät (100-200 e), lehtitilausmaksut pari kertaa vuodessa, joskus tilaan kirjan tai CD:n tai DVD:n netistä. Harrastukset voivat olla myös halpoja...
Huomaatko mitään eroa omassa tilanteessasi vrt. aloittajan tilanne? Sinulla ei ole elätettäviä.
Jos vedetään mutkat suoriksi, niin sinun tulosi jotka ovat yhtä ihmistä varten, pitäisi kertoa viidellä, jotta aloittaja olisi samassa tulotasossa kuin sinä. Eli aloittajalla pitäisi olla 6000 euroa. Eipä vaan ole, vaan hänellä on vähemmän käytettävissä per henkilö, kuin sinulla. Ja sinä sanot ökytuloiksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itseäni kahden nuoren äitinä hirvittää myös tuleva opiskeluaika. Laskin, että jos haluaa välttää järjettömän kokoisen opintolainan, lapsia pitää tukea melko paljon vielä opiskeluaikoinakin.
Minä olen tässä tilanteessa jo, esikoinen opiskelee. En pysty hirveästi tukemaan, aluksi autoin vuokratakuun ja erilaiset maksut mitä tjli ennen ekaa opintotukea. Lainaa on pakko kuitenkin nostaa jossain vaiheessa, tuki on niin pieni ja osa siitä menee vuokraan vielä. Toisaaltaei mielestäni ole vanhemman tehtävä hoitaa 20+ v elatusta, paitsi jos on tosi varakas ja haluaa.
Opintolaina on halpaa ja sen takaisinmaksu on tosi pienissä erissä. Takaisinmaksu ei ala heti valmistumisen jälkeen. Otin täysimääräisen lainan ja takaisinmaksut olivat reilu sata euroa kuukaudessa.
Sitä ei siis tarvi pelätä, ottaa lainaa sitten jos tarvitsee, takaisinmaksu tuskin on ongelma.
Pärjääminen onnistuu vaivatta, mutta jos keskiluokkaisella elämisellä tarkoitetaan sitä, että välttämättömyyksien lisäksi pystyy matkustamaan, harrastamaan sekä jonkin verran säästämään ja sijoittamaan, niin heikosti.
5000e riittää ensimmäiseen, ei jälkimmäiseen.
Kiinnostaa minkälaisia reissuja teette? Onko tosiaan kolmen teinin perhe yhteensä 5 henkeä? Ulkomaille lentäen? Vai mummolaan omalla autolla?