Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko te hyväosaisia, jotka eivät edes ymmärrä kuinka hyväosaisia ovat?

Vierailija
10.10.2023 |

Sellaisia joiden mielestä niiden hyväosaisuus on aina oman poikkeuksellisen päättäväisyyden ja suuren ahkeruuden tulosta, vaikka asiaan liittyisi etuoikeutta. Jotka ei ymmärrä elämän monivivahteisuuksia, tai eivät ymmärrä sitä kuin omalta kohdaltaan (omat vaikeudet olleet isoja, mutta toisten vaikeuksia ei jotenkin suostuta näkemään vaan pidetään niitä laiskuutena, tyhmyytenä tms)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hyväosaisia on kaikki kotitaloudet jotka yli 5000e/kk nettona rahaa, he ovat myös hyvätuloisia ja harva niistä kotitalouksista tajuaa sitä kuinka hyvässä asemassa he ovat.

Vierailija
42/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Harva suomalainen "hyväosainen" on kuitenkaan ilmaiseksi kaikkia asioita saanut, vaan niiden eteen on pitänyt tehdä myös töitä. Koulutus ei tule itsestään, eikä työpaikka. Samoin parisuhteen eteen on tehtävä myös itse töitä. Toki älykkäälle on helpompi menestyä ja suhteilla pääsee työelämään nopeasti kiinni, mutta myös keskikertaisilla lahjoilla on mahdollisuus ihan hyvään elämään. Nykyisin vaan pitää uhriutua ja olla edes yrittämättä mitään. 

SINUSTA AP JUURI KIRJOITTI. ET YMMÄRRÄ MITÄ HYVÄOSAISUUS TARKOITTAA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä olen varmaan monen mielestä kultalusikka suussa syntynyt ja toki omastakin mielestä olen hyväosainen. Kääntöpuolena meillä piti aina tehdä töitä, pärjätä koulussa ja käyttäytyä täysin moitteetta. Eli ei se ilmaiseksi ole tullut. Kesät kävin kouluaikoina vanhempien firmassa töissä, kun kaverit otti aurinkoa. Syksyllä kuuntelin sitten irvailua, miten rikkaiden lapsilla on rahaa. Nuoruudessani kaikki halukkaat sai kesätöitä, mutta osaa ei kiinnostanut. Sama trendi on näillä jatkunut aikuisenakin....

Montako sataa vuotta olet ja missä asunut nuoruutes?

Vierailija
44/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tunnen, ex-mieheni. Nuoruudessaan perheensä osti hänelle asunnon opintojen ajaksi. Samoin takasi ensiasunnon lainan. Ja majoitti kaikki lomat täysihoidolla. Herra ei ollut tehnyt päivääkään työtä ulkopuolisella ennen kuin pääsi suhteiden avulla suoraan 5000/kk vakityöhön. Vielä tuolloinkin lapsuuden perhe maksoi laskuja ja tankkasi autoa. Jopa sen jälkeen, kun menimme naimisiin. Nyt mies on viisikymppinen. Edelleen samassa työssä, palkka vain noussut. Elatusapua maksoi eron jälkeen minimit, aluksi kieltäytyi niistäkin, kunnes lapset aikuistuivat. Ulospäin esittää säästäväistä köyhää, vaikka todellisuudessa on vain saita. Ja on sitä mieltä, että omalla työllään ja älyllään on menestynyt elämässä. Ja tietysti valittaa koko ajan ja aivan kaikesta, kuten asiaan kuuluu.

Vierailija
45/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaiset tulee tänne kertomaan kuinka kaikki on vaan omasta asenteesta ja ahkeruudesta kiinni vaikka olisi kuinka vaikeuksia elämässä. Vahvistaa vaan sitä että eivät tosiaan ymmärrä että kaikki ei ole omasta asenteesta kiinni.

On aika iso tekijä minkälaiseen perheeseen syntyy, minkälaisella älyllä ja muilla ominaisuuksilla ja minkälainen kasvuympäristö on. Jos perhe ja kasvuympäristö ovat epäterveelliset niin vaatii enemmän tukea ja korjaavia kokemuksia päästä näistä eteenpäin. Tähän vaikuttaa ne henkiset ominaisuudet ja luonne. Älykkyys ja sosioekonominen asema ovat aika vahvasti periytyviä. En väitä että vaikeista lähtökohdista huolimatta ei voisi menestyä! mutta sanonpahan vain että monella ihmisellä on tämä ajatus "jos minä vaikeuksistani huolimatta pystyin opiskelemaan itselleni hyväpalkkaisen ammatin niin miksi et sinäkin, omaa laiskuuttasi vain" ja silloin ei ymmärretä että ihmisiä on erilaisilla kyvyillä varustettu. On kuitenkin hyvä tiedostaa että aika paljon elämässä on myös ihan sattumasta kiinni. 

Vierailija
46/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää joku kommarikitisijöiden ketju?

Kateus on kova "hyväosaisia" kohtaan ja osingoille haluttaisiin päästä, ilman omaa vaivannäköä toki.

Vierailija
47/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä olen varmaan monen mielestä kultalusikka suussa syntynyt ja toki omastakin mielestä olen hyväosainen. Kääntöpuolena meillä piti aina tehdä töitä, pärjätä koulussa ja käyttäytyä täysin moitteetta. Eli ei se ilmaiseksi ole tullut. Kesät kävin kouluaikoina vanhempien firmassa töissä, kun kaverit otti aurinkoa. Syksyllä kuuntelin sitten irvailua, miten rikkaiden lapsilla on rahaa. Nuoruudessani kaikki halukkaat sai kesätöitä, mutta osaa ei kiinnostanut. Sama trendi on näillä jatkunut aikuisenakin....

Koska oli tämä aika, kun kaikki halukkaat saivat kesätöitä? Olin itse nuori 1980-luvulla, enkä todellakaan saanut lukioaikana kesätöitä, vaikka kaikkeni yritin ja mikä tahansa työ olisi kelvannut.

Vierailija
48/51 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyväosaiset tulee tänne kertomaan kuinka kaikki on vaan omasta asenteesta ja ahkeruudesta kiinni vaikka olisi kuinka vaikeuksia elämässä. Vahvistaa vaan sitä että eivät tosiaan ymmärrä että kaikki ei ole omasta asenteesta kiinni.

On aika iso tekijä minkälaiseen perheeseen syntyy, minkälaisella älyllä ja muilla ominaisuuksilla ja minkälainen kasvuympäristö on. Jos perhe ja kasvuympäristö ovat epäterveelliset niin vaatii enemmän tukea ja korjaavia kokemuksia päästä näistä eteenpäin. Tähän vaikuttaa ne henkiset ominaisuudet ja luonne. Älykkyys ja sosioekonominen asema ovat aika vahvasti periytyviä. En väitä että vaikeista lähtökohdista huolimatta ei voisi menestyä! mutta sanonpahan vain että monella ihmisellä on tämä ajatus "jos minä vaikeuksistani huolimatta pystyin opiskelemaan itselleni hyväpalkkaisen ammatin niin miksi et sinäkin, omaa laiskuuttasi vain" ja silloin ei ymmärretä että ihmisiä on erilaisilla kyvyillä varuste

Ymmärtäähän sen että on paljon helpompaa heittäytyä olosuhteiden uhriksi kuin ottaa vastuuta omista valinnoistaan, saati nähdä oikeasti vaivaa sen eteen että voisi ihan itse parantaa elämänlaatuaan. 

Vierailija
49/51 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenystäväni. Muuten ihan tavallisesta perheestä, mutta perhe hyvätuloinen, ajatelkaa esim.paperimiehiä. Hän sai muuttaessa omaan kotiin rahallista avustusta ja hänelle jopa ostettiin ihan oma asunto opiskelupaikkakunnalta. Se hyväosaisuus näkyi ehkä niin että opiskeluaikana hän osteli merkkituotteita joita normaalisti keski-ikäiset ostaa ja vaati laatua vaatteilta ja majoitukselta jos lomailtiin.

Vierailija
50/51 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä nostaa hattua kaikille, jotka ovat kouluttautuneet ja hankkineet työpaikan (niin, hankkineet, vaikkei se aina helppoa olekaan) esim. perheen kannustuksen puutteesta tai ongelmista huolimatta.

Samaan aikaan antaisin kyllä kunniaa myös heille, joilla lähtökohdat vaikkapa opiskeluun olivat tässä suhteessa paremmat. Ei se oppi sinne päähän itsestään mene, vaikka vanhemmat eivät dokaisikaan. Samat tunnit sitä on istuttava ja samat tehtävät tehtävä sekä omaa päätä ja persausta vaivattava.

Vierailija
51/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä monen silmissä hyväosaisesta perheestä, mutta lapsuuteni oli käytännössä helvettiä. Monen kateellisen mielestä olen  menestynyt, koska kultalusikka töröttää sieltä mihin auringonvalo ei paista.

Tietäisivätpä vaan että en ole koskaan saanut mm. vanhemmiltani rahallista tukea.

Älkää kuvitelko tuntevanne ihmisiä, joita ette tunne.

Verrattuna kavereihin, joilla ns. sossuperhe lapsuudessa, minulla ei ole lapsuudessani ollut koskaan sitä etuoikeutta että yhteiskunta olisi tukenut tai ongelmista olisi voinut avautua ulospäin, kulissit perhe on pitänyt.

En ole myöskään oppinut itkemään ja valittamaan yhteiskuntaa apuun, vaan pärjäämään itse. Se on minun kohdallani sattunut toimimaan aika hyvin.