Tunnetteko te hyväosaisia, jotka eivät edes ymmärrä kuinka hyväosaisia ovat?
Sellaisia joiden mielestä niiden hyväosaisuus on aina oman poikkeuksellisen päättäväisyyden ja suuren ahkeruuden tulosta, vaikka asiaan liittyisi etuoikeutta. Jotka ei ymmärrä elämän monivivahteisuuksia, tai eivät ymmärrä sitä kuin omalta kohdaltaan (omat vaikeudet olleet isoja, mutta toisten vaikeuksia ei jotenkin suostuta näkemään vaan pidetään niitä laiskuutena, tyhmyytenä tms)
Kommentit (51)
Noh, yleensä kuitenkin menestyksen eteen joutuu tekemään paljon, esim opiskelemaan. Jos istut kotona ja odotat että menestys koputtaa ovelle, päädyt huono-osaiseksi.
Menestys vaatii ahkeruutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva suomalainen "hyväosainen" on kuitenkaan ilmaiseksi kaikkia asioita saanut, vaan niiden eteen on pitänyt tehdä myös töitä. Koulutus ei tule itsestään, eikä työpaikka. Samoin parisuhteen eteen on tehtävä myös itse töitä. Toki älykkäälle on helpompi menestyä ja suhteilla pääsee työelämään nopeasti kiinni, mutta myös keskikertaisilla lahjoilla on mahdollisuus ihan hyvään elämään. Nykyisin vaan pitää uhriutua ja olla edes yrittämättä mitään.
Juuri tätä tarkoitan. Että heti alkaa se oman hyvyyden korostaminen. "Kun minä niin kovasti koulua kävin ja olen töitä tehnyt".
Moni muukin tässä maassa kuitenkin tekee kovasti töitä ja kouluttautuu, vaikka se ei lopulta johda hyväosaisuuteen.
Miksi hakeudutaan hommiin, jotka eivät kata yksilön haluamaa elintasoa? En ymmärrä.
Vierailija wrote:
Noh, yleensä kuitenkin menestyksen eteen joutuu tekemään paljon, esim opiskelemaan. Jos istut kotona ja odotat että menestys koputtaa ovelle, päädyt huono-osaiseksi.
Se juuri ärsyttää että kuvitellaan hyväosaisuuden tulevan automaationa. Minä esimerkiksi olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä, ehkä jopa hiukan keskimääräistä köyhemmästä. Tiedän että saan kiittää kotioloja siitä, että opiskeluun kannustettiin ja sitä arvostettiin, siinä olen onnekas. Olen kuitenkin tehnyt jo teinistä asti todella paljon ja määrätietoisesti töitä jotta pääsin siihen pisteeseen jossa olen. Sisarukseni taas on paljon minua laiskempi ja onkin päätynyt matalapalkka-alalle, toki onneksi hän on siellä yhtälailla onnellinen kuin minä omalla urallani. Eikö meidän kuitenkin pitäisi olla päätynyt ihan yhtä hyväosaisiksi ja -tuloisiksi mikäli ainoastaan tuuri ratkaisee?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva suomalainen "hyväosainen" on kuitenkaan ilmaiseksi kaikkia asioita saanut, vaan niiden eteen on pitänyt tehdä myös töitä. Koulutus ei tule itsestään, eikä työpaikka. Samoin parisuhteen eteen on tehtävä myös itse töitä. Toki älykkäälle on helpompi menestyä ja suhteilla pääsee työelämään nopeasti kiinni, mutta myös keskikertaisilla lahjoilla on mahdollisuus ihan hyvään elämään. Nykyisin vaan pitää uhriutua ja olla edes yrittämättä mitään.
Juuri tätä tarkoitan. Että heti alkaa se oman hyvyyden korostaminen. "Kun minä niin kovasti koulua kävin ja olen töitä tehnyt".
Moni muukin tässä maassa kuitenkin tekee kovasti töitä ja kouluttautuu, vaikka se ei lopulta johda hyväosaisuuteen.
Koska kaikki on kiinni tuurista, sattumasta, hyvästä onnesta, niin välillä sitä ihmettelee, että miksi ne kaikki hyväosaiset on ahkeria, tekee paljon töitä ja aikoinaan opiskeli urakalla. Miksi sattuma ei koskaan heitä laiskaa köyhää hyväosaiseksi?
Tunnen sellaisia, jotka vaikuttavat rahanpuutetta, vaikka on esim. hieno uusi auto ja juuri käyty hienolla ulkomaanmatkalla. Rasittavaa kuunneltavaa...
Pakko sanoa että mua ärsyttää ystäväni joka on kansanedustaja, mutta muka rahaa ei koskaan ole. Hän sentään on huonoista oloista lähtöisin. Silti jotenkin sokea sille, että nyt on rahaa. En toki tiedä hänen tulojaan, mutta uskoisin että ei ihan rahaton ole.
Vierailija wrote:
Tunnen sellaisia, jotka vaikuttavat rahanpuutetta, vaikka on esim. hieno uusi auto ja juuri käyty hienolla ulkomaanmatkalla. Rasittavaa kuunneltavaa...
Totta kai rahat on loppu jos on eletty yli varojen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska kaikki on kiinni tuurista, sattumasta, hyvästä onnesta, niin välillä sitä ihmettelee, että miksi
Öh, kaikki hyväosaiset ei ole ahkeria, eikä kaikki laiskat huono-osaisia. Hassu väite, mikä ei nyt perustunut kyllä mihinkään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se juuri ärsyttää että kuvitellaan hyväosaisuuden tulevan automaationa. Minä esimerkiksi olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä, ehkä jopa hiukan keskimääräistä köyhemmästä. Tiedän että saan kiittää kotioloja siitä, että opiskeluun kannustettiin ja sitä arvostettiin, siinä olen onnekas. Olen kuitenkin tehnyt jo teinistä asti todella paljon ja määrätietoisesti töitä jotta pääsin siihen pisteeseen jossa olen. Sisarukseni taas on paljon minua laiskempi ja onkin päätynyt matalapalkka-alalle, toki onneksi hän on siellä yhtälailla onnellinen kuin minä omalla urallani. Eikö meidän kuitenkin pitäisi olla päätynyt ihan yhtä hyväosaisiksi ja -tuloisiksi mikäl
Ei tietenkään! Eihän sinun onnekkuutesi tarkoita, että sisaruksesi on saanut kaikki samat onnenpotkut kuin sinäkin. Minä ja veljeni olemme molemmat kasvaneet samassa perheessä, mutta koska vanhemmat olivat vakaumuksellisia sovinisteja, olemme luonnollisestikin saaneet hyvin erilaiset kasvatukset ja lähtökohdat elämään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se juuri ärsyttää että kuvitellaan hyväosaisuuden tulevan automaationa. Minä esimerkiksi olen ihan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä, ehkä jopa hiukan keskimääräistä köyhemmästä. Tiedän että saan kiittää kotioloja siitä, että opiskeluun kannustettiin ja sitä arvostettiin, siinä olen onnekas. Olen kuitenkin tehnyt jo teinistä asti todella paljon ja määrätietoisesti töitä jotta pääsin siihen pisteeseen jossa olen. Sisarukseni taas on paljon minua laiskempi ja onkin päätynyt matalapalkka-alalle, toki onneksi hän on siellä yhtälailla onnellinen kuin minä omalla urallani. Eikö meidän kuitenkin pitäisi olla päätynyt
No meillä ei oltu edes sovinisteja. Ihan oli samat lähtökohdat, sisarus vielä Mensan jäsen niin ei jää siitä kiinni. Miksi on noin mahdotonta uskoa että samoista lähtökohdista voi ihan omilla valinnoilla päätyä erilaisiin lopputuloksiin?
Vierailija wrote:
Tällaiset, jotka kuvittelevat kaiken olevan kiinni pelkästä ahkeruudesta.
Kyllä siihen vaaditaan myös lahjoja (* älyä, taitoa...) ja hyvin paljon myös terveyttä ja onneakin.
Ja aina ne lähtökohdat;
Joku ahkera, terve, vahva ja onnekas pääsee pidemmälle.
Turhauttavinta on se, että liian moni kuvittelee että kaikkien elämä menee kuin oppikirjasta.
Eivät ihmiset näe niitä vaikeuksia, mitä joillakin on.
Turha myös huudella, että jokaisella on omat vaikeutensa.
Toki, mutta toisilla on myös voimavaroja enemmän kuin toisilla.
Sekä fyysisesti että henkisesti.
Ja vaikeuksien vertaaminen pitäisi ylipäätään lopettaa.
Mä olen varmaan monen mielestä kultalusikka suussa syntynyt ja toki omastakin mielestä olen hyväosainen. Kääntöpuolena meillä piti aina tehdä töitä, pärjätä koulussa ja käyttäytyä täysin moitteetta. Eli ei se ilmaiseksi ole tullut. Kesät kävin kouluaikoina vanhempien firmassa töissä, kun kaverit otti aurinkoa. Syksyllä kuuntelin sitten irvailua, miten rikkaiden lapsilla on rahaa. Nuoruudessani kaikki halukkaat sai kesätöitä, mutta osaa ei kiinnostanut. Sama trendi on näillä jatkunut aikuisenakin....
Joo, esim kaikki suomalaiset on tollasia
Vierailija wrote:
Mä olen varmaan monen mielestä kultalusikka suussa syntynyt ja toki omastakin mielestä olen hyväosainen. Kääntöpuolena meillä piti aina tehdä töitä, pärjätä koulussa ja käyttäytyä täysin moitteetta. Eli ei se ilmaiseksi ole tullut. Kesät kävin kouluaikoina vanhempien firmassa töissä, kun kaverit otti aurinkoa. Syksyllä kuuntelin sitten irvailua, miten rikkaiden lapsilla on rahaa. Nuoruudessani kaikki halukkaat sai kesätöitä, mutta osaa ei kiinnostanut. Sama trendi on näillä jatkunut aikuisenakin....
En voi lopettaa nauramista. Vai että vanhempien firmassa kesätyö oli rankkaa. Tämä taitaa olla juuri aloittajan etsimä esimerkki parhaimmillaan. Uhriutumista parhaimmillaan.
Uutinen: me, joilla ei ollut vanhempien firmaa, haettiin kymmeniä tai satoja työpaikkoja kesäksi ja päästiin ehkä puhelinmyyjiksi tai jynssäämään minimipalkalla puhtaaksi ravintolan vessaa jos hyvin kävi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En voi lopettaa nauramista. Vai että vanhempien firmassa kesätyö oli rankkaa. Tämä taitaa olla juuri aloittajan etsimä esimerkki parhaimmillaan. Uhriutumista parhaimmillaan.
Uutinen: me, joilla ei ollut vanhempien firmaa, haettiin kymmeniä tai satoja työpaikkoja kesäksi ja päästiin ehkä puhelinmyyjiksi tai jynssäämään minimipalkalla puhtaaksi ravintolan vessaa jo
Olisit sinäkin voinut ne kesät käyttää edes lukemisen opettelemiseen jos et töitä saanut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Uutinen: me, joilla ei ollut vanhempien firmaa, haettiin kymmeniä tai satoja työpaikkoja kesäksi ja päästiin ehkä puhelinmyyjiksi tai jynssäämään minimipalkalla puhtaaksi ravintolan vessaa jo
Minimipalkkaa sain itsekin ja siivota piti. Ei se mitään kynsien viilausta ollut. Opiskeluaikana tein oman alan töitä muualla. Kuten kirjoitin, niin nuoruudessani kaikki halukkaat sai kesätöitä. Kaikki ei halunneet eikä halua vieläkään.
En tunne, mutta tiedän. Esimerkiksi Purra ja Orpo.
Whatever, stalkkaus vuosikausia ei tunnu hyväosaiselta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska kaikki on kiinni tuurista, sattumasta, hyvästä onnesta, niin välillä sitä ihmettelee, että miksi
Siis mitä ihmettä sä selität? Olen itse lukenut toisenkin tutkinnon, koska ensimmäinen ei työllistänyt. Hyvää tuuria vai? Ja suurin osa meistä on ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä, ei mitään erityisen hyväosaisia. Kyllä oma elämä on pitkälti omien valintojen tulos, eikä mitään sattumaa tai tuuria.
En ollenkaan tarkoittanut, etteivät hoitajat saisi vaatia lisää palkkaa, juuri niin pitääkin tehdä, jos työnantajalla on työvoimapula. Ennemminkin niin, että näihin vaatimuksiin yleensä joku kommentoi, että olen sentään maisteri ja oma palkkani on vain 2000 €/kk, joten eivät hoitajatkaan ansaitse enempää.