En osaa käyttää kikherneitä, linssejä tai papuja ruoanlaitossa. Anna vinkkisi ruokalajeista, joihin noita käytät
Syön mielelläni ruokia, joissa noita on käytetty, mutta en ole laittanut itse ruokaa linsseistä, pavuista tai kikherneistä.
Mistä voisi lähteä liikkeelle? Millaisia ruokia sinä valmistat noista?
Kommentit (62)
En ole mikään terveysintoilija, joten älkää tarttuko nyt siihen. Mun helpot vinkit:
Blåbandin italianpata-aines, valmista muuten pussin ohjeen mukaan, mutta laita jauhelihan tilalle kikherneitä purkillinen valutettuna ja huuhdeltuna.
Intialainen linssipata Yhteishyvän ohjeella (tämä taitaa olla jo melko tarveellistäkin).
Tälkkipapuja, esim valkoiset pavut tomaattikastikkeessa, laitan tortillojen jauhelihatäytteeseen, chili con carneen, keittoihin.
Maailman paras linssikeitto. Googleta. Mustapapuja ja kidneypapuja (säilyketölkistä) syö sellaisenaan esimerkiksi vihersalaatin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paista jauheliha. Lisää pilkottu sipuli ja mausteet. Lisää chili papuja purkki. Hauduta n. 10 min. Syödään pastan tai riisin kera. Lisukkeet voit valita itse.
Tosi hyvä vinkki. Saa paljon isomman määrän kastiketta edullisesti.
Yhdessä asiassa olen käyttänyt papuja purkista. Olen tehnyt chili con carnea.
Kasvissosekeittoon, muhennoksiin, riisin ja kasvisten kanssa, tortilloihin
Kannattaako linssit ostaa kuivatavarana vai valmiiksi vedessä tai suolaliemessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paista jauheliha. Lisää pilkottu sipuli ja mausteet. Lisää chili papuja purkki. Hauduta n. 10 min. Syödään pastan tai riisin kera. Lisukkeet voit valita itse.
Tosi hyvä vinkki. Saa paljon isomman määrän kastiketta edullisesti.
Samaa henkeä tässä. https://yhteishyva.fi/reseptit/linsseilla-rikastetut-jauhelihapihvit/re…
Linsseistä saa kyllä hyvää pastakastiketta, muhennoksia, curryja ja keittoja ilman lihaakin.
Kertokaapa nyt samalla miten soijarouheesta saa hyvää? Ostin pussin, kokeilin sitä muistaakseni chili con carnessa jauhelihan tilalla ja lopputulos oli kamala.
Eipä niitä tarvitse sen kummemmin osata käyttää. Laittaa vaan pataan/kattilaan ja antaa porista.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt samalla miten soijarouheesta saa hyvää? Ostin pussin, kokeilin sitä muistaakseni chili con carnessa jauhelihan tilalla ja lopputulos oli kamala.
Ei mitenkään. Heitä roskiin.
Kasvissosekeittoon laitan linssejä. Kikherneet minestronekeittoon. Tosi helppoa ja halpaa!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako linssit ostaa kuivatavarana vai valmiiksi vedessä tai suolaliemessä?
Jos haluat maksaa vedestä/liemestä, osta sellaisena. Jos haluat edullisimman vaihtoehdon, osta kuvattuna. Keittäminen kestää suunnilleen saman verran kuin pastan keitto.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatavarana on halvempaa ja sopii keittoihin. Molempi parempi, kiirepäivinä kypsät linssit. Niitä lämmitän esimerkiksi pitaleivän täytteeksi, lisään salaattiin kylmänä tai teen nopean pastakastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuivana tietenkin. Turhaa käyttää rahaa veteen. Linssit kypsyvät aika nopeasti, joten itse keittäminen ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ensin pitäisi kuullottaa valkosipuli, sipuli ja chili. Sitten vasta heitetään jauheliha kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ensin pitäisi kuullottaa valkosipuli, sipuli ja chili. Sitten vasta heitetään jauheliha kehiin.
Kyllä ellei halua kastikkeeseensa kitkerää sipulia. AINA ensin sipulin kuullotus ja vasta sitten muut vaiheet. Tavallista sipulia kuullotetaan viitisen minuuttia, valkosipulia vain minuutin verran ettei se pala. Ei siis erikseen, vaan siinä sipulin kuullotuksen loppuvaiheessa lisätään pannulle.
Kun mieli tekee pyttipannua, mutta perunoita ei jaksa pestä, keittää ja odottaa niiden jäähtymistä, käytän tilalla kikherneitä purkista. Sellainen samanlainen earthy/multainen maku niissä on, mikä sopii vaikka chorizon ja kananmunien kanssa yhteen. Mausteita sipulijauhe, smoked paprika, mustapippuri myllystä ja suola.
Kikherneistä saa tehtyä myös tofua. Mary's Test Kitchen nimisellä youtube kanavalla on paljon papuohjeita!
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhepussin kyljessä on yleensä ohje. Ensin liotat kasvisliemessä, sitten paistat ja teet kastikkeen kuten tekisit esim. jauhelihakastikkeen.
Tässä linkissä tosin neuvotaan muuta
https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/soijarouhe-nain-kaytat
Salaateissa käytän tetrapakattuja linsseja, papuja ja kikherneitä.
Linssikeiton teen kuivatuista linsseistä. Kikherne-korma tetrakikherneistä. Linssi-kasviskastike kuivista.
Kasviskeittoon voi laittaa punaisia linssejä, ne kypsyy nopeasti ja jos vähän kauemmin hauduttaa niin soseutuu ja paksuntaa keittoa.
Netti on täynnä reseptejä. Jos tänne pääsee niin pääsee myös lukemaan reseptejä.