Hei sinä joka tienaat yli 3000€
Paljon olet lahjoittanut tänä vuonna vähäosaisille?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kuukausilahjoitan 100 e eläimille, en enää ihmisille. Poikkeuksena joulun aikaan valitsen muutaman erilaisen ihmisten keräyksen.
Miten käytännössä lahjoitetaan eläimille, vietkö setelit metsään ja heittelet sinne eläinten löydettäväksi, vai kätketkö kenties setelirullan jonkun ruokasyötin sisään?
Nimimerkki utelias
En ole antanut moneen vuoteen yhtään euroa.
Mutta eihän minun tarvitsekaan, koska on vakiintunut kuukausiansioni on 2997 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on ansaittua rahaa, sitä saadakseen on pitänyt tehdä töitä, urpå. 30 vuotta tein ja sitte loparit. Ei asumistukea eikä toimeentulotukea eli ihan omaa liiton rahaa josta olen maksanut.
Argh! Ei kassan jäsenmaksut ole riittäneet siihen ansiosidonnaiseen. Iso osa siitä tulee veroista!
Viime palkasta meni n. 950 euroa veroa.
T. Iloinen veronmaksaja, joka ei halua veronkevennyksiä itselleen
Laitan aina kaikki pullopantit Pelastakaa Lapsille.
Palkkani on 3800€ (netto 2600€), mutta kun sillä pitää elättää itseni lisäksi opiskelijavaimo ja 2 lasta, ei mitään jää. Ja vaikka jäisi, ensin laittaisin riittävän siivun säästöön ja sitten voisin harkita lahjoittamista johonkin itselleni tärkeään kohteeseen. Luonto on minulle tärkeä, mutta toisaalta näin pienillä tuloilla eläminen jo itsessään tekee taloudestani hyvin luontoa säästävän, kun esim. tavaraa ei ole varaa ostaa kuin tarpeeseen ja sekin mieluiten käytettynä.
Virheellinen käsitys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on ansaittua rahaa, sitä saadakseen on pitänyt tehdä töitä, urpå. 30 vuotta tein ja sitte loparit. Ei asumistukea eikä toimeentulotukea eli ihan omaa liiton rahaa josta olen maksanut.
Argh! Ei kassan jäsenmaksut ole riittäneet siihen ansiosidonnaiseen. Iso osa siitä tulee veroista!
Iso osa ansiosidonnaisesta katetaan rahastoitavilla työttömyysvakuutusmaksuilla.
Suomalaiset on kovatuloisia ja rikkaita, kun ne tienaa 4000 :)
Mun mies on hyvätuloinen ja mä oon se vähäosainen. Mies maksaa veroja yli 5000€/kk ja lisäksi joutuu elättämään minut, joten siinä on meidän perheen osalta ihan riittävästi tukea minulle ja muille vähäosaisille.
Verojen lisäksi 31€/ kk Unicefille. Nettopalkkani on 2500€.
400€.
Mutta tällä en tarkoita suomalaisia "vähäosaisia", vaan ihmisiä jotka kuolevat nälkään ja joilla ei ole juomavettä.
Sori siitä.
En anna enää mihinkään hyväntekeväisyyteen. Aina ostettiin useampi lahja mm. Hopen joulukeräyksiin, sitten paljastuu, että "hyväntekijät" ovat lähinnä kuorineet kermat päältä. Sama monessa muussakin vastaavassa puljussa. Ei penniäkään enää. Verottaja vie jo puolet palkasta. Se riittäköön köyhäinavuksi.
Lahjoitan lähes joka kuukausi n.10k€ firmalleni jossa teen töitä huom! oma palkka jo vähennetty...
Joka kuukausi menee pari tonnia vähäosaisille.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin historian hämärissä töissä lahjoituksia syntymäpäiväkeräyksiin tai läksiäislahjoihin.
Vähiten antoivat - aina - eniten tienaavat.
Itaruudella ne rahat ilmeisesti kertyivät heille.
Mä olen antanut vitosen luokkaa mutta sitä en osaa sanoa olenko työpaikallani hyväpalkkainen vai keskitasoa, tai edes että onko vitonen lahjoituksena vähän vai paljon. Olen aina ajatellut että ne on euron tai parin juttuja jolloin vitonen olisi jo ihan mukava lisä.
Olen vaativissa asiantuntijatehtävissä, mutta niin on kaikki nekin ihmiset joiden kanssa työskentelen. Firma on tunnettu palkkamaltistaan, ja toisaalta myös erittäin hyvästä työympäristöstä eli sopii niille jotka arvostaa työssä viihtyvyyttä enemmän kuin mahdollisimman suurta palkkaa. Itse olen palkan suhteen melko lepsu, aloittaessanikin sain korkeampaa palkkaa kuin mitä olin pyytänyt, toisinsanoen pyyntö oli liian matala. Palkka on kuitenkin ihan hyvä ennen veroja, pääsee sillä siihen parhaiten tienaavaan 10 % juuri ja juuri.
no, minä teen oman työn lisäksi vielä keikkatyötä eikä todellakaan ole ylimääräistä lahjoiteltavaksi yhtään kenellekään. Voisin toki muuttaa pääkaupunkiseudulta pois niin ei ehkä tarvitsisi enää keikkailla, mutta toisaalta oman erikoisalan töitäkään ei sitten olisi ja nykyisessä hoitajapulassa mun tilalle tuskin löytyisi työntekijää ihan heti joten tavallaan myös hyväntekeväisyyttä se että en ota lopputiliä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on kaikilla käytännössä sama. Paremmin tienaavilla on heikompi tuntipalkka.
Tämä on niin totta. Ylenin töissä ja sain 1000e palkankorotuksen ja käteen jää vain pari sataa euroa enemmän kuin aikaisemmin ja työ on huomattavasti vaativampaa ja vastuullisempaa. Tiedän jopa tilanteita, että ihmiset ovat kieltäytyneet ylennyksistä ja palkankorotuksista koska veroprosentin noustessa käteen jäisi vähemmän kun alemman tason työstä eikä siinä alemman tason työssä ole lähellekään yhtä paljon vastuuta.
Tuon täytyy olla tilanne, kun vaihtaa työpaikkaa kesken vuoden. Ei Suomessa kellään ole marginaalivero 70% (+verot ja sivukulut 10%). Mutta jos alkuvuonna on maksanut veroja vähemmän ja loppuvuonna tulot nousee, niin se veroprosentti voi tosiaan nousta korkeaksi.
Toisaalta jo melko pienilläkin tuloilla alkaa kaikesta lisätulosta mennä 50% veroihin ja sivukuluihin. Isotuloisilla se on noin 60%.
Helsinki Missio saa 50 euroa kk, lisäksi maksan iäkkään isäni kotihoidon, n. 600eur kuukaudessa.
Pitkään meni 50e Helsinki Missionille ja 15e Planin tyttötyöhön, mut piti laittaa molemmat jäihin. Korot noussu asumisessa niin paljon ettei pysty mihinkään lahjoittamaan. Saan bruttona 3500e. Asumiseen menee melkein tonni kuussa. Rivarinpätkä Helsingissä, maksan puoliksi miehen kanssa.