Hei sinä joka tienaat yli 3000€
Paljon olet lahjoittanut tänä vuonna vähäosaisille?
Kommentit (82)
About tonnin kuussa. Veroina. Joka vithun kuu...eikös se riitä ? Kai ?
Tammikuussa annoin 170,- ja heinäkuussa 200,- Jos vielä yksi ylinopeussakko tulee tälle vuodelle, annan myös ajokortin.
Joka kuukausi lahjoitan Planille ja Amnestylle sekä kertalahjoitus vuosittain Suomen Kansanterveysyhdistykselle joka osallistuu rahavaroin kansansairauksien tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Eli vuosittain useamman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähävarainen on tehnyt itse itsensä eteen?
Maksan veroja yli 1000 € /kk. Siinä on tarpeeksi hyväntekeväisyyttä.
Sinäkö et ole käynyt peruskoulua, käyttänyt kirjastoa tai käynyt hammaslääkärissä edes lapsena? Sinäkö et kulje kaupungilla kävelykatuja pitkin valaistussa ympäristössä tai aja autolla/ollut auton kyydissä maantiellä? Veroeurosi menevät siis kaikille muille, eivät sinulle. Myös työttömät maksavat muuten veroja. Yksi työssä käyvä ja veroja maksava täällä myös. Ihan mielenkiinnosta kyselen..
Mun kk-palkka on siinä kuusi tonnia.
Vaikea sanoa tarkkaan, varmaan pari sataa vuodessa annan järkevinä pitämiini keräyksiin. Oleellisempaa on, että annan aikaani. Naapurin mummu on vähitellen kuolemassa syöpään. Hänen luonaan käy pari kiireistä kotisairaanhoidon hoitajaa viikossa. Jaan lääkkeet dosettiin (lääkejakelu valmiina on kallis), korjaan dreeniä jos tarvis, käytän hänet saunassa kerran viikossa, autan peseytymisessä jne. Pesen hänen pyykkejään ja vaihdan lakanat.
Omia lapsia hänellä ei ole.
Kuukausilahjoitan 100 e eläimille, en enää ihmisille. Poikkeuksena joulun aikaan valitsen muutaman erilaisen ihmisten keräyksen.
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky-Suomessa ei paljoa reilu 3000€ palkka mieltä lämmitä. Työmatkaa kun on ja oma auto välttämätön niin sehän on yhtä rahan menoa siltäkin osin.
Tuosta suvaitsen olla eri mieltä. Minä ainakin elän parilla tonnilla oikein hyvää elämää ja loput jää säästöön ja sijoituksiin. Toista se oli opiskelijana ja työttömänä ollessani. Ihmisillä tuntuu olevan kovin erilaisia käsityksiä, millainen on hyvä elintaso.
Perheelliselle tuo ei ole suuri summa.
Työttömyyskorvaus on ansaittua rahaa, sitä saadakseen on pitänyt tehdä töitä, urpå. 30 vuotta tein ja sitte loparit. Ei asumistukea eikä toimeentulotukea eli ihan omaa liiton rahaa josta olen maksanut.
Viime vuonna lahjoitin yhteiseen kassaamme 45600€ tuloveroina ja karkeasti arvioiden 5000 arvonlisäveroina, kiinteistöveroina yms maksuina. Työnantajani maksoi lisäksi palkastani sivukuluina noin 50000€.
Näistä tulee yhteensä 100600€ lahjoituksia vuodessa yhteiskunnalle. Itse sain viime vuonna käteen 54000€.
Mutta kerro toki kuinka paljon enemmän minun ansioistani pitäisi vielä lisäksi sosialisoida yhteiseen käyttöön?
Työni on yrityksen menestymisen kannalta ns avainrooli, ja kun onnistun työssäni hyvin niin yritys kasvaa, syntyy työpaikkoja ja verotuloja joilla voidaan ylläpitää hyvinvointivaltion palveluja.
Saanko vappuna SAK:lta työnsankarin mitalin ja verohallinnolta hyvän veronmaksajan kunniakirjan? Kela varmaan palkitsee minut hyvinvointiyhteiskunnan tukipilarina samppanjapullolla ja napakymppimatkalla torremoliinokseen?
Tienaan 3200e. Siitä lähtee verot tellit lellit ja tiesmitä, tilille tuleva summa on 2200e. Siitä perheen tilille ruokaan ja asumiseen 1000e, puoliso laittaa enemmän koska tienaa paremmin. Bussikortti 100e. Lääkkeet 50e. Säästöön 60e. Puhelinlaskut (oma ja biologisen lapsen) 50e. Huonekaluja ym. osamaksulla, satanen. Jotain muita laskuja mahdollisesti (sähkö, vakuutuksia, lehti). Käyttöön jää 700-800e yli. Siitä yhden lapsen vaatteita, harrastuskuluja, liikkuminen jne.
Useampi lapsi, kaikilla ei omia huoneita eikä ole autoa. No, laitan silti kummilapselle Planin kautta muutaman kympin kuussa ja välillä myös muihin keräyksiin satunnaisesti. Lahjoitan vaatteita ja kerään rahaa joskus myös itse. Mutta ajatteletko ap, että ollaan kroisoksia kun palkka on yli 3t? Opiskelin kuusi vuotta, tein paljon töitä opiskeluaikana. Mielestäni tämä on pieni palkka siihen nähden. Useampi lapsi, kaikilla ei omia huoneita eikä meillä ole autoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on ansaittua rahaa, sitä saadakseen on pitänyt tehdä töitä, urpå. 30 vuotta tein ja sitte loparit. Ei asumistukea eikä toimeentulotukea eli ihan omaa liiton rahaa josta olen maksanut.
Ei työttömänä mitään LIITON rahaa saada. ansiosidonnaisen maksaa KASSA.
Yhden maksajan ja kahden teinin taloudessa koko käteen jäävä palkka (3700 euroa netto, sis. lapsilisät ja elatusmaksu) menee elämiseen. Pyrin myös säästämään isompia hankintoja/kuluja varten (esim. auton huolto ja hammasraudat) sekä "ns. pahan päivän varalle" koko ajan.
Olen kyllä vienyt käytettyjä vaatteita ja muita ylimääräisiä tavaroita SPRlle.
Pitipä oikein tarkastaa. Viime kuussa meni n. 2800 veroihin eli vähäosaisille.
Tuo kertaa 13
Mä lahjoitan yliopisto-opiskelijoille (sama pääaine, kuin itselle), joilla on haastava elämäntilanne. Olen myös lahjoittanut syöpätutkimukseen. Tulevaisuudessa voisin lahjoittaa enemmänkin, mutta mun täytyy varmistua että yksikään euro ei mene passiiville tyypille. Eikä ylibyrokraattisille järjestöille. Mieluiten tukisin yksittäisiä opiskelijoita, jotka ovat esimerkiksi sijoitettu alaikäisenä ja joilla on maisteriopinnot kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähävarainen on tehnyt itse itsensä eteen?
Maksan veroja yli 1000 € /kk. Siinä on tarpeeksi hyväntekeväisyyttä.
Sinäkö et ole käynyt peruskoulua, käyttänyt kirjastoa tai käynyt hammaslääkärissä edes lapsena? Sinäkö et kulje kaupungilla kävelykatuja pitkin valaistussa ympäristössä tai aja autolla/ollut auton kyydissä maantiellä? Veroeurosi menevät siis kaikille muille, eivät sinulle. Myös työttömät maksavat muuten veroja. Yksi työssä käyvä ja veroja maksava täällä myös. Ihan mielenkiinnosta kyselen..
Esimerkiksi Yhdysvalloissa menee veroista kaikki nuo, mutta köyhäinavustus on pitkälti vapaaehtoistyön varassa. Siksi ihmisillä jää verojen jälkeen paljon enemmän käteen palkasta ja kummasti he myös osallistuvat vapaaehtoistoimintaan ja keräyksiin paljon mieluummin kuin täällä. Meillä vaan on päätetty tehdä se toiminta pakolliseksi.
Verojen lisäksi 155€ joka kuukausi. Ne menee kolmeen eri kohteeseen. Tuon lisäksi laitan vuoden aikana monesti muulloinkin eri kohteisiin.
30€/kk ja näiden lisäksi 40€ eri keräyksiin, mm. Nälkäpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on kaikilla käytännössä sama. Paremmin tienaavilla on heikompi tuntipalkka.
Tämä on niin totta. Ylenin töissä ja sain 1000e palkankorotuksen ja käteen jää vain pari sataa euroa enemmän kuin aikaisemmin ja työ on huomattavasti vaativampaa ja vastuullisempaa. Tiedän jopa tilanteita, että ihmiset ovat kieltäytyneet ylennyksistä ja palkankorotuksista koska veroprosentin noustessa käteen jäisi vähemmän kun alemman tason työstä eikä siinä alemman tason työssä ole lähellekään yhtä paljon vastuuta.
No nyt ollaan varmaan tosi korkealla tasolla noilla matematiikan taidoilla :D
Maksan palkastani 42% veroja. Riittäköön se.