Vesirokkorokotusohjelma käynnistettiin 2017 - tuore tutkimus osoittaa hätkähdyttävät tulokset
Nyt tulee kovaa tekstiä palstan rokotekriittisille.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vesirokkorokotusohjelma-kaynnistett…
"Vesirokkorokotukset kaikille alle 12-vuotiaille tautia sairastamattomille vähensivät merkittävästi ja nopeasti vesirokkoon liittyviä terveyskeskuskäyntejä kaikissa ikäryhmissä. Tämä selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreesta tutkimuksesta.
Alle 12-vuotiaiden käynnit vähenivät yli 95 prosenttia viime vuonna verrattuna aikaan ennen rokotuksia. Myös rokottamattomien alle yksivuotiaiden vesirokkotapaukset vähenivät 87 prosenttia, mikä THL:n mukaan viittaa rokotusten antamaan laumasuojaan.
Vesirokkorokotusohjelma aloitettiin syyskuussa 2017. Varsinainen ohjelma sisältää rokoteannoksen 18 kuukauden ja kuuden vuoden iässä. Ensimmäisenä vuonna toteutettiin lisäksi niin kutsutut täydennysrokotukset, joissa tarjottiin rokotetta kaikille alle 12-vuotiaille, jotka eivät olleet sairastaneet vesirokkoa.
- Kun ennen rokotusohjelmaa esimerkiksi 3-vuotiailla oli vuosittain yli tuhat vesirokkotapausta, jotka vaativat yhteydenottoa perusterveydenhuoltoon, on näitä viime vuosina ollut vain muutamia kymmeniä vuosittain, sanoo THL:n erikoistutkija Heini Salo tiedotteessa."
Mutta silti...
"Vesirokkorokotusten kattavuudessa on kuitenkin vielä petrattavaa. Tällä haavaa jokaisesta ikäluokasta enemmän kuin joka kymmenes jää THL:n mukaan rokottamatta.
- Vesirokolle alttiiden kertyminen väestöön tarkoittaa sitä, että vesirokkoepidemioita puhkeaa todennäköisesti tulevaisuudessa, Salo kertoo tiedotteessa.
Rokottamatta jääneet lapset voivat hänen mukaansa sairastua vesirokkoon aikuisena esimerkiksi ulkomaan matkoilla.
- Aikuisella vesirokko on selvästi vakavampi tauti kuin lapsella ja johtaa käytännössä aina lääkärikäyntiin ja lääkitykseen, Salo lisää."
Niin! On vastuutonta olla ottamatta vesirokkorokotetta, ellei sitten ole suojaa sairastetun taudin kautta! Sellaiset vanhemmat ovat vastuuttomia, jotka eivät rokotuta lapsiaan vesirokkoa vastaan! Sillä rokotteella kun suojaa sekä lapsensa että toiset ihmiset!
Kommentit (25)
Rokotevastaisilla kyse ei ole tiedon puutteesta, vaan uskomuksista, joten en usko että mikään uudelleenohjelmointia vähäisempi takoisi järkeä päähän.
Olen koronarokotekriittinen, mutta se ei tarkoita sitä, että vastustaisin kaikkia rokotteita.
Jaa. Mun lapset sairasti ihan kevyet ja pikkuiset vesirokot. Ei olisi edes ko. rokoksi tiennyt jos ei olisi muutamaa näppyä tullut.
Lienneekö saaneet multa äidinmaidossa hyvän vastustuskyvyn kun mulla oli aikoinaan tosi rankka tauti vai lieneekö rokot laimentuneet vuosien saatossa.
Tällä kokemuksella jättäisin vesirokkorokotuksen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni saivat vesirokkorokotteet v.2008-2010 eli, kun aloittivat koulutaipaleensa, koska sieltähän sen viimeistään olisi saanut ja en halunnut altistaa heitä moiselle+mahdollisille jälkitaudeille kuten vaikkapa aivokalvontulehdus.
Tuohon aikaan tiesin työni kautta erään lapsen jolla lähti vesirokon jälkitaudin myötä kuulo ja kävelykyky, jälkimmäinen palautui, mutta kuulo ei.
Omasta pussista maksettiin kys rokotteet.
Samaten kuin ns soluttomat kolmoisrokotteet jotka rokoteohjelmassa heidän ollessaan pieniä.
Itse olen sitä ikäluokkaa, kun rokotetta ei vielä ollut ja tuo tauti oli "pakko" sairastaa. Silloin oli ainakin joillakin vanhemilla jopa tarkoituksena yrittää saada lapsensa sairastumaan tuohon tautiin, että sen saa sairastettua lapsena alta pois. Jokin ihme taisi varhaislapsuudessani tapahtua, kun onnistuin vesirokon kuitenkin pikkulapsena välttämään ja se tuli vasta teini-iässä. Toinen ihme taisi tapahtua siinä, että tauti oli kohdallani lievä, vaikka pikkulapsi-iän olinkin siis jo ylittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen koronarokotekriittinen, mutta se ei tarkoita sitä, että vastustaisin kaikkia rokotteita.
Millä pätevyydellä kykenet arvioimaan eri rokotteiden hyödyllisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun lapset sairasti ihan kevyet ja pikkuiset vesirokot. Ei olisi edes ko. rokoksi tiennyt jos ei olisi muutamaa näppyä tullut.
Lienneekö saaneet multa äidinmaidossa hyvän vastustuskyvyn kun mulla oli aikoinaan tosi rankka tauti vai lieneekö rokot laimentuneet vuosien saatossa.
Liekö saaneet riittävän suojan, jos ihan vähäisenä sairastaneet...
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen jopa ottanut osaa rokotetutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsilla on nyt se virus kehossa ja se voi sieltä aktivoitua. Pahanakin. Yleensä vain vyöruusuna, jonka hermokivut voi jatkua kuukausia. Mutta joskus vyöruusu pääsee pahaksi. Vastustuskyky voi alentua vaikka monen asia vuoksi. Esim raskaus on luonnollinen tila, jossa ihmisen vastustuskyky laskee, niin ettei se yökkää vieraan eli sikiön kimppuun.
Antaisin lapsilleni vasta 12 vuotiaana, koska vasta vanhempana vesirokko on rankempi tauti. Onneksi ovat sairastaneet, niin eivät tarvitse ko rokotusta. Myös me vanhemmat ollaan sairastettu aikanaan. Silloin ei ollut kutinaa estävää vaahtoa, mutta lapsemme saivat sitä, joten ei ongelmaa!
Sairastin myös vyöruusun, mutta se oli tosi helppo verrattuna vesirokkoon ja kun hain antiviraalisen lääkkeen, niin ei tullut jälkitautejakaan. Kutinaa ja rakkuloita vyöruusussa siis noin 3 cm x 15 cm alueella, niin ei voi verrata kokovartalon vesirokkoon. Silti pelotellaan aikuisia ottamaan tehosteita vyöruusun varalta! Mieluummin otan antiviraalisen lääkkeen tarvittaessa kuin jatkuvia tehosteita!
Varmaan tämän myötä vyöruusu tulee harvinaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla pätevyydellä kuin minkä tahansa muunkin elämässä vastaan tulevan asian. Jokainen tekee ratkaisunsa omista lähtökohdistaan käsin. Ja se on ihan oikein ja tavoiteltava asiantila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö saaneet riittävän suojan, jos ihan vähäisenä sairastaneet...
THL:n mukaan lievänä ja oireettomanakin sairastettu vesirokkokin yleensä antaa elämänmittaisen immuniteetin ainakin vakavaa tautia vastaan.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/vesiro…
"Jos on sairastanut lievän vesirokon, voiko myöhemmin saada vielä vaikean taudin?
Ei voi. Lievästä tai oireettomastakin infektiosta saa immuniteetin vakavaa tautia vastaan.
Jos on sairastanut vesirokon hyvin lievänä alle vuoden ikäisenä, saattaa saada vesirokon uudelleen. Siksi myös näille lapsille suositellaan nyt vesirokkorokotusta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biotekniikan insinöörin pätevyydellä. Jopa maallikko voi arvioida rokotteiden hyödyllisyyttä omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla pätevyydellä kuin minkä tahansa muunkin elämässä vastaan tulevan asian. Jokainen tekee ratkaisunsa omista lähtökohdistaan käsin. Ja se on ihan oikein ja tavoiteltava asiantila.
Ah, ok eli mutulla mennään. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni saivat vesirokkorokotteet v.2008-2010 eli, kun aloittivat koulutaipaleensa, koska sieltähän sen viimeistään olisi saanut ja en halunnut altistaa heitä moiselle+mahdollisille jälkitaudeille kuten vaikkapa aivokalvontulehdus.
Tuohon aikaan tiesin työni kautta erään lapsen jolla lähti vesirokon jälkitaudin myötä kuulo ja kävelykyky, jälkimmäinen palautui, mutta kuulo ei.
Samaten kuin ns soluttomat kolmoisrokotteet jotka rokoteohjelmassa heidän ollessaan pieniä.
Minä taas tiedän lukemattomia vesirokon lapsena sairastaneita ihmisiä, mutta en yhtä ainuttakaan, jolla sen jälkitauti olisi jättänyt jotain pysyvää.
Ei kannata mielipiteitään ja valintojaan perustaa harvinaisten yksittäistapausten pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biotekniikan insinöörin pätevyydellä. Jopa maallikko voi arvioida rokotteiden hyödyllisyyttä omalla kohdallaan.
No ei kyllä tasan tarkkaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsilla on nyt se virus kehossa ja se voi sieltä aktivoitua. Pahanakin. Yleensä vain vyöruusuna, jonka hermokivut voi jatkua kuukausia. Mutta joskus vyöruusu pääsee pahaksi. Vastustuskyky voi alentua vaikka monen asia vuoksi. Esim raskaus on luonnollinen tila, jossa ihmisen vastustuskyky laskee, niin ettei se yökkää vieraan eli sikiön kimppuun.
Kaikkea vastaan ei voi suojautua kuitenkaan. Tässä kohtaa olen melkoisen huoleton. Ei ole vyöruusua näkynyt vielä 40 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vielä tähän päivään mennessä kuullut internetistä ja sieltä löytyvistä tutkimustuloksista?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vielä tähän päivään mennessä kuullut internetistä ja sieltä löytyvistä tutkimustuloksista?
Ohis
Toki olen ja siksi tiedän että jokaiselle - päättömällekin - mielipiteelle löytyy sitä tukeva tutkimustulos. Vaatii ammatillista osaamista kyetäkseen vetämään oikeat johtopäätökset.