Millaisista karkeista pidät? Mitä esim. ostit viimeksi tai mitä koppaat irtsarilaarista pussiisi?
Minä tykkään salmiakista ehkä eniten ja sitten seuraavana tulee suklaa. Hedelmistä tai kirpeistä en tykkää lainkaan. Nyt viimeksi ostin Hopeatoffee-patukan ja Kitkat Hazelnutin.
Kommentit (69)
Sanotteko tosiaan irtsarit? Olen aina sanonut IRTTARIT.
Vierailija kirjoitti:
Irttarit.
Irtsareista tulee mieleen irstas tai itsari.
Yleensä ostan irtokarkkeja melko suklaapainotteisesti. Erityisen hyviä ovat mielestäni crisp-tyyliset suklaakarkit, kuten ne rapeat maissipallot tai riisicrispit. Myös toffeetäytteiset suklaat ovat yleensä hyviä, samoin kuin useat pähkinätäytteiset. Tryffelityylisistä suklaakarkeista en sitä vastoin yleensä hirveästi pidä, ja likööritäytteiset ovat minun makuuni liian voimakkaita. Maapähkinä ei yleensä ole lemppariani, mutta joskus maapähkinäsuklaat voivat olla ihan hyviä.
Tykkään kuitenkin myös muista irtokarkeista. Hedelmä- ja viinikumikarkeista erityisen hyvinä mieleeni tulevat ne pienet punaiset apinat, kolapullot ja pantterit. Salmiakki ja lakritsikarkeista hyviä ovat esimerkiksi ne äkäiset naamat, salmiakkiveneet ja tuoreet lakut ylipäätänsä. En tykkää liian kirpeistä karkeista tai liian suolaisista salmiakeista. Imeskeltävät kovat karkit ovat vaihteluna ihan ok, mutta yleensä ostan pehmeämpiä makeisia.
Vierailija kirjoitti:
Nehän on kortsareita eikä irtsareita!
Ne ovat spärdäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten karkinmussutus on saanut kyllä järkyttävät mittasuhteet, ei ihme että ihmiset vaan lihoo ja lihoo!
Olet itse ulkosuomalainen eikä asuinmaassani ole kaupoissa karkkikäytävää saati mahdollisuutta ostaa irtokarkkeja. Joka kerta kun käyn suomessa niin järkytyn siitä aikuisten ihmisten parveilusta karkkien luona. Niitä ostetaan valtavia määriä!
En pidä siis mistään irtokarkeista ja ainut mitä suomessa käydessäni ostan on pussi kouvolan lakua jota syön joulun pyhinä.
Painoindeksini on 21 ja syön karkkeja ilolla. Hajoa kituuttamiseesi, läski. Kantsisko pitää muu ruokavalio kunnossa ja liikkua niin ei tarvi katkaista verisuonta päästä karkin syömisen vuoksi.
Miten tulit siihen johtopäätökseen että olisin läski? Ei minulla ole ylipainoa, en vaan koe mitään tarvetta syödä käytännössä pelkkää sokeria :)
Hirveät tärinät kuitenkin aiheutti vauvapalstan karkkikeskustelu, ei ketään triggeröi noin pahasti karkki ellei asiassa ole itsellä jtn ongelmaa. Ei se karkki kaikille ole samanlainen mörkö kuin sulle, toivottavasti ite pääset joskus siihen tilanteeseen, ettei karkki aiheuta noin suuria reaktioita.
Ei mulla tosiaan ole karkin kanssa ongelmaa kun pidän sitä vaan haitallisena ja toivoisin kyllä monen muunkin ymmärtävän että ei se terveyttä ainakaan kohenna.
Ylipaino on suomessa valtava ongelma ja se kyllä näkyy ihan katukuvassa ja siellä kauppojen karkkihyllyillä.
Liiallinen sokerinsaanti nyt vaan tutkitusti edesaiheuttaa useiden sairauksien syntymistä, googlaamalla löydät helposti esim. Harvardin kirjoituksia aiheesta.
Tosi surullistahan se on kun joku sanoo syövänsä karkkia ilolla. Eikö elämässä ole muita iloja? Eikö oma terveys kiinnosta?
Olisin valmis luomukarkkiin joskus, jos niiden laatu paranisi. Mansikkafudge luomuna oli karmiva kokemus. Taviskarkeissa on liikaa väriaineita, maistan esanssit jos on pahempi versio ja ne "luomuna" taviskaupassa eivät olleet hyvänmakuisia. Eli harkinnan mukaan pitää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten karkinmussutus on saanut kyllä järkyttävät mittasuhteet, ei ihme että ihmiset vaan lihoo ja lihoo!
Olet itse ulkosuomalainen eikä asuinmaassani ole kaupoissa karkkikäytävää saati mahdollisuutta ostaa irtokarkkeja. Joka kerta kun käyn suomessa niin järkytyn siitä aikuisten ihmisten parveilusta karkkien luona. Niitä ostetaan valtavia määriä!
En pidä siis mistään irtokarkeista ja ainut mitä suomessa käydessäni ostan on pussi kouvolan lakua jota syön joulun pyhinä.
Painoindeksini on 21 ja syön karkkeja ilolla. Hajoa kituuttamiseesi, läski. Kantsisko pitää muu ruokavalio kunnossa ja liikkua niin ei tarvi katkaista verisuonta päästä karkin syömisen vuoksi.
Sokeri on pahasta suolistolle ja sitä tietä koko keholle.
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/3254271
Ellet liho karkkia syömällä, ihan ilmeisesti jäät paitsi terveellisemmistä lähteistä tulevista kaloreista tai sitten käytät kevyttuotteita. Makeutusaineet ovat pahasta suolistolle ja sitä tietä koko keholle
https://tekniikanmaailma.fi/vahakaloriset-makeutusaineet-tarvelevat-ihm…
Syö sinä siis ilolla karkkejasi, mutta tiedosta kuitenkin, mitä teet kehollesi.
- eri
SK kirjoitti:
Yleensä ostan irtokarkkeja melko suklaapainotteisesti. Erityisen hyviä ovat mielestäni crisp-tyyliset suklaakarkit, kuten ne rapeat maissipallot tai riisicrispit. Myös toffeetäytteiset suklaat ovat yleensä hyviä, samoin kuin useat pähkinätäytteiset. Tryffelityylisistä suklaakarkeista en sitä vastoin yleensä hirveästi pidä, ja likööritäytteiset ovat minun makuuni liian voimakkaita. Maapähkinä ei yleensä ole lemppariani, mutta joskus maapähkinäsuklaat voivat olla ihan hyviä.
Tykkään kuitenkin myös muista irtokarkeista. Hedelmä- ja viinikumikarkeista erityisen hyvinä mieleeni tulevat ne pienet punaiset apinat, kolapullot ja pantterit. Salmiakki ja lakritsikarkeista hyviä ovat esimerkiksi ne äkäiset naamat, salmiakkiveneet ja tuoreet lakut ylipäätänsä. En tykkää liian kirpeistä karkeista tai liian suolaisista salmiakeista. Imeskeltävät kovat karkit ovat vaihteluna ihan ok, mutta yleensä ostan pehmeämpiä makeisia.
Yläpeukku asiaan paneutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat mukavalta ihmiseltä, joten kerron sinulle tämän pään verisuonista: Jos sinulla on tai sinulle puhkeaa migreeni, kokeilepa jättää ne irtsarit syömättä ja katso, auttaako. Usemapi tuttu on kokenut ihmeparanemisen, kun on lopettanut karkkien mässyttämisen.
Mutta eipä kai niistä karkeista muuten mitään haittaa ole, ei niihin ainakaan suorilta kuole. Ja tuskin nyt joku jatkuva migreenipäänsärkykään on niin paha juttu että kannattaa tutustua asiaan. 😉
Ostin irtokarkkihyllyltä lapsille (no oikeasti nuorille, toinen asuu jo opiskelukaupungissa) molemmille kilon. Lidlissä oli siis hyvä tarjous, sain 4.99€ kilo.
Toinen tykkää suklaasta ja toinen happamista karkeista, joten koostin pussit hiukan eri tavalla, mutta molemmat tykkäävät niistä punamustista isoista pääkalloista niin molempiin pusseihin laitoin niitä.
Itse en syö karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat mukavalta ihmiseltä, joten kerron sinulle tämän pään verisuonista: Jos sinulla on tai sinulle puhkeaa migreeni, kokeilepa jättää ne irtsarit syömättä ja katso, auttaako. Usemapi tuttu on kokenut ihmeparanemisen, kun on lopettanut karkkien mässyttämisen.
Mutta eipä kai niistä karkeista muuten mitään haittaa ole, ei niihin ainakaan suorilta kuole. Ja tuskin nyt joku jatkuva migreenipäänsärkykään on niin paha juttu että kannattaa tutustua asiaan. 😉
Karkeista on myös iloa.
Verisuoni voi katketa, kun elämän ottaa liian vakavasti.
Salmiakki ja salmiakki- ja lakritsitoffeet! Aah!
Vanhempana ainoastaan lakritsipohjaiset kiinnostaa. Mutta ei pandan lakritsi!
Irtsarit parhaita niissä hedelmä tutit, salmiakki autot, halvan lakritsi, toukat, liidut, suklaarae ja väkevä salmiakki pääkallo.
Viikonloppuisin hyviä kun leffaa katselen kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeista on myös iloa.
Verisuoni voi katketa, kun elämän ottaa liian vakavasti.
Jos sinun elämänilosi on karkeista kiinni, niin anna mennä kaikin mokomin.
Toivottavasti jokainen saa iloa elämäänsä, tavalla tai toisella. Mulle se ei koskaan ole tullut syömällä, mutta tiedän toki että monille tulee. Elämässä on niin paljon muutakin ihanaa kuin ruoka ja karkit, mutta kukin tietysti omilla edellytyksillään täällä taapertaa.
Vasta varoitettiin taas glukoosi-fruktoosisiirapin vaaroista. Ja sitä vedetään kaksin käsin.
Onko olemassa yhtään karkkia, josta sitä moskaa ei löytyisi? Olisi kiva lapsille saada edes vähän "terveellisempää" karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne on irkkarit.
Ir = irto
Kkarit = karkit
aakkosia (kirpeä ja makea), pirkka salmiakkia (se punainen pussi)
ostan nuo kerran kuussa ja siinä on mun herkut
Vierailija kirjoitti:
Olisin valmis luomukarkkiin joskus, jos niiden laatu paranisi. Mansikkafudge luomuna oli karmiva kokemus. Taviskarkeissa on liikaa väriaineita, maistan esanssit jos on pahempi versio ja ne "luomuna" taviskaupassa eivät olleet hyvänmakuisia. Eli harkinnan mukaan pitää mennä.
Joo, tänne myös.
Ilman siirappeja, väriaineita, lisäaineita ja niin, sellaisia ihan oikeita karkkeja. Vielä maidottomana, niin käy lähes kaikille.
Hyi, irtokarkkeja en osta koskaan.