Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheenne ensimmäiset akateemiset - ymmärtävätkö vanhempanne työtänne?

Vierailija
08.10.2023 |

Olen kotoisin pohjoisesta pikkukunnasta, joka on juuri näitä pitäjiä, josta tytöt lähtevät eivätkä takaisin palaa. Olen perheen ja suvun ensimmäinen yliopistokoulutettu. Hain ja pääsin oikikseen lukion jälkeen Helsinkiin. Perheeni on kuin stereotypia herravihaisesta jääräsuvusta. Ketään ei kiinnosta, mitä teen, koska petin kaikki lähtemällä etelään.

Rakastuin sitten kolmannen polven lääkäriin. Olen joskus niin kateellinen, kun katson, kuinka mieheni väittelee ammattiasioista. Appivanhemmat ymmärtävät häntä puolesta sanasta ja ovat laajasti kiinnostuneita eri asioista ja elämästä. He ovat juuri näitä, joista vanhempani toteaisivat, että etelän herroja ja pitäisivät teoreettisina pelleinä. Sivumennen sanottuna appivanhempani ovat rakentaneet mökin itse

Joskus surettaa. Meillä ei ole mitään yhteistä. Ainoa, joka vähän tajuaa, on samalla kylällä asuva tätini. Hänestä olisi tullut suurta, jos hän olisi syntynyt myöhemmin. Hän lukee paljon ja haluaa keskustella kanssani asioista. Mutta omat vanhemmat eivät pidä minään. He eivät jaksa edes muistaa, missä olen töissä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutulta kuulostaa. Olen sen verran vanhempi, että omat vanhempani ovat aikanaan köyhyyden vuoksi käyneet vain neljä luokkaa kansakoulua.

Opiskeluni on aikanaan ollut häpeän aihe,"muista mistä olet kotoisin" kuulunut usein. Välttelevät työstäni puhumista, nolostelevat myös akateemista puolisoani joka kaiken lisäksi on rauhallinen ja seurassa hiljainen.

Olen vuosikymmenten kuluessa tottunut tilanteeseen ja olen ylpeäkin hybriditaidoistani- maalla vanhempien ja vanhojen kavereiden kanssa olen eri ihminen kuin kaupungissa.

Vierailija
22/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan halua vatvoa työasioitaan sukulaistensa kanssa?

Miksi äitykän pitäisi ymmärtää lakik

Pykäliä kun ei ole lakimies?

Lapseni ovat akateemidia, yksi tohtoriksi väitellyt. Emme me puhu tieteestä vaan ihan tavisasioista.

Puhukoot työpaikoillaan työasiat. Ei miehenikään kuvaile heille mitä valmisti ja millä mitoilla työpaikallaan peltitehtaalla.

Tässä taitaa olla kyse juuri siitä, mistä ap puhui.

Aloittajalle on nyt hänen tittelinsä ja työnsä se elämän ainoa asia. Kunhan siitä aikuistuu ei ne enää olekaan koko vapaa-ajankin jauhettava asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat akateemidia, yksi tohtoriksi väitellyt. Emme me puhu tieteestä vaan ihan tavisasioista.

Puhukoot työpaikoillaan työasiat. Ei miehenikään kuvaile heille mitä valmisti ja millä mitoilla työpaikallaan peltitehtaalla.

Tämäpä somasti vahvistaa AP:n pointin.

Vierailija
24/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ymmärrä, mutta arvostavat. Tutkintoni ja työni ovat sellaisia, jotka on kiva ylpeänä kertoa Naspureille, tutuille ja tuntemattomillekin. Työn sisältö ja mitä opintoni aikoinaan vaativat... niistä tuskin tajuavat tuon taivaallista.

Vierailija
25/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä verran sinä puhut niiden "sivistymättömien" sukulaistesi ja tuttaviesi työasioista? Kyseletkö duunarilta tarkastikin työssään kohtaamistaan ongelmista? Kiinnostaako? Niinpä.

Vierailija
26/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeestiko te ette enää osaa marjastaa, laitttaa ruokaa, puhua matkoista, arjen asioista kun ootte ihan yliopiston käyneet?

Tiedätte ettei vanhempanne ole, miksi sitten keikailette heille vierailla kielillä ja ammattitermeillä huokaillen kuin teinit: " kyll ootte tyhmiä."

Ettekö tosiaan osaa enää normaaleja keskustelunaiheita ihmisyen kanssa kotka eivät ole alanne asiantuntijoita?

Onneks mun lapset ei oo koko ajan titteliään täynnä vaan ihan vaikka verkoille lähteviä juntteja

Vierailija
27/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvusta löytyy laidasta laitaan amis-, amk- ja yliopistotaustaisia ihmisiä. Ei hajuakaan mitä suurin osa todella tekee työkseen, joten kuten muistan ammattinimikkeen ja/tai työpaikan. Hyviä ja nokkelia keskusteluja käydään kaikkien kanssa. En siis tunnista ilmiötä.

Vierailija
28/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan samaistu, koska vanhemmat on koulutettuja, mutta eipä hekään ymmärrä mitään työstäni. He ovat lääkäreitä ja minä it- nörtti ja heille oli suuri pettymys kun en edes koittanut lääkikseen.

Vierailija
29/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kyllä arvosti sitä, että pääsin samaan ammattiin, josta hän oli nuorena haaveillut. Mutta ei siihen aikaan tyttöjä koulutettu, naimisiin ne menivät kuitenkin.

Ei meillä mitään herravihaa ollut. Lieneekö syynä se, että joku oli ollut valtiopäivämiehenä aikoinaan, ja joku toinen oli toiminut "asioitsijana" eli jonkinlaisena amatööriasianajajana. Oli siis aivan olosuhteiden syytä, että ei aiemmista sukupolvista edetty yliopistoon.

Vierailija
30/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tietoa ja kokemusta erilaisista asioista. Fiksu on se, joka osaa valita keskustelunaiheet niin, että kaikki seurassa olevat voivat luontevasti siihen osallistua.

Vierailija
31/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikdi vaikka sen myymäläkassa-äidin olisi salaa pitänyt suorittaa myös otm-tiedot pystyäkseen tyttären kanssa keskustelemaan "hänen tasollaan" tai sen lehmätilan emännän perehtyä lastensa opiskeluaineistoihin.

Tuo osoittaa niin suurta ylimielisyyttä jos väitetään etteivät vanhemmat ymmärrä yliopisto-opiskelua ja titteleiden syntymistä.

Siinä on pahasti neste hatussa.

Hyvät rouvat ja herrat, vanhempienne myötäavustuksella olette lukiot käyneet, teitä ehkä.se peltiseppä-isä tukenut opiskeluvuodet.

Nyt te menette kotiin, ei teitä kiinnosta vanhempien työt eikä asiat vaan hehkutte kuin ekaluokkalainen, mä osaan jo lukea.

Kuin vitsien tyttäret ja pojat jotla menee maalle kyselemää mikä lintu tuo on joka sanoo kot kot, kun ei enää kanaa ole tuntevi aan kun on niin hieno

Vierailija
32/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeestiko te ette enää osaa marjastaa, laitttaa ruokaa, puhua matkoista, arjen asioista kun ootte ihan yliopiston käyneet?

Tiedätte ettei vanhempanne ole, miksi sitten keikailette heille vierailla kielillä ja ammattitermeillä huokaillen kuin teinit: " kyll ootte tyhmiä."

Ettekö tosiaan osaa enää normaaleja keskustelunaiheita ihmisyen kanssa kotka eivät ole alanne asiantuntijoita?

Onneks mun lapset ei oo koko ajan titteliään täynnä vaan ihan vaikka verkoille lähteviä juntteja

En minä ainakaan osaa enää marjastaa tai jutella ruuanlaitosta. Tai voisinhan minä jutella, mutta kun ne ruuatkin on vääriä. Ei ole lihasoppaa, vaan kun kokataan etnistä. Ja sekin vielä, että meillä mies kokkaa. Ei meillä myöskään katsota normitv:tä vaan suoratoistoilta laatusarjoja. Matkustelustakin on vähän haljua, kun tietää, ettei ne kotipuolessa niin ole matkustelleet kun itse on tullut käytyä aika kaukanakin. Mutta joo, jos se teille riittää, että puhutaan mustikkapiirakoista ja lasten tekemisistä, niin ok.

Vierailija
33/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin vanhemmat puhuvat niistä työasioistaan sisarusteni kanssa. Miltäs siellä pellolla näyttää ja onkos viljan hinta mikä. Puolisoni on ohjelmistoarkkitehti ja häneltä kysytään, että miten niitä tulostimia asennetaan tai mikä puhelin kannattaa ostaa.

Vierailija
34/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jotain esimerkkejä miten tuo lääkärisuku kotonaan väittelee :D kiinnostaisi kuulla.

Vierailija
35/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi tietenkään täysin ymmärtää. Arvostavat kyllä, mutta ei heillä ole täyttä käsitystä esim. eri tutkintojen arvosta. Suurin outous heille on ollut, että joskus töitä täytyy jatkaa kotona. Lopeta nyt jo tältä iltaa. Miksi se puhelin täytyy ottaa mukaan joka paikkaan?

Asutko sinä akateeminen viisas vielä kotonasi?

Miksi minun olisi pitänyt yhtä matkaa opiskelijan kanssa opiskella hänen viisausalansa?

Onhan lastenkin alat keskenään erilaiset, yks sosiaalipäällikkö ( vaitiolo) yks biologi, yks Di.

Eivät he keskenäänkään selitä työjuttujaan toisilleen

Just sinä luettelit meille vieraille lastesi ammatit/koulutukset sekaisin. Omat vanhemmat eivät muista mikä ero on tohtorillsa/rehtorilla/professorilla. Ei siinä mitään, mutta tartteeko sitä sitten esitellä jälkikasvuaan niillä titteleillä? Saattavat esim. kertoa, miten siitä ja siitä sukulaisesta on tullut maisteri. Hieno juttu. Mikä ala? Ei ole tietoakaan.

Vierailija
36/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun puolisosi suku on siis lääkäreitä ja he osaavat keskustella siitä omasta alastaan, josta heillä kaikilla on pitkä kokemus. Miksi sinun vanhempiesi pitäisi osata keskustella sinun oikeustieteen opinnoistasi, vaikka eivät ole päivääkään niitä lukeneet?

Vierailija
37/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan osaa enää marjastaa tai jutella ruuanlaitosta. Tai voisinhan minä jutella, mutta kun ne ruuatkin on vääriä. Ei ole lihasoppaa, vaan kun kokataan etnistä. Ja sekin vielä, että meillä mies kokkaa. Ei meillä myöskään katsota normitv:tä vaan suoratoistoilta laatusarjoja. Matkustelustakin on vähän haljua, kun tietää, ettei ne kotipuolessa niin ole matkustelleet kun itse on tullut käytyä aika kaukanakin. Mutta joo, jos se teille riittää, että puhutaan mustikkapiirakoista ja lasten tekemisistä, niin ok.

Voi v sentään. Minäkin olen vähän koulutettu mutta tiedän pizzat, sushit, misokeitot, erilaisista herkuista. En usko äitisikään olevan niin tietämätön kuin väität.

Itse olen noin sivistynyt etten katso telkkaa enkä ees suoratoistoja vaikka laitteet on.

Luen paljon, osaisitko keskustella kirjallisuudesta kanssani, yhtä hyvin kuin oikeustieteestä?

Miniäni on myös väitellyt tohtoriksi alaltaan, on kymmenkertaisesti innokkaampi marjastaja ja sienestäjä kuin minä. Piirakkaohkeita ei vaihdeta koska marjat syödään muissa muodoissa, smoothiena, puuron päällä, suoraan marjoina.

Ettet vaan ole vähän kapeeksi jäänyt ihminen?

Vierailija
38/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita jotain esimerkkejä miten tuo lääkärisuku kotonaan väittelee :D kiinnostaisi kuulla.

Hah, kun voisinkin! Tai siis voisin, mutta munaisin itseni niin totaalisesti, jos yrittäisin. Mutta muistan ainakin yhden väännön lasten korvatulehduksista, joka päättyi toteamukseen, että koska mieheni vaikuttaa olevan kuuro, isänsä myöntää, että mieheni korvatulehdukset kyllä hoidettiin vauvana väärin. :-D AP

Vierailija
39/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta päätellen apnpitää itseään niin paljon parempana ja viisaampana ettei ole ihme jos tuntuu tuolta. Suuri osa ihmisistä jotka ovat olleet 20v+ työelämässä ei vaan tykkää puhua töistä perheen ja ystävien kanssa koska muut arvot elämässä on ajaneet uran ohi. Kiinnostaako ap:tä puhua vanhempiensa kanssa muustakin kuin omasta urasta ja maailmankatsomuksesta? Hyvä ihmissuhde vaatii yleensä vuorovaikutusta..

Vierailija
40/72 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki vaikka joku harrastus ja puhu siitä. Ei koulutus ja titteli ole kaikille koko elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi