Tipsu ei haise "koiralle", mistä se johtuu?
Tiibetinspanieli siis, ikinä ei ole sellaista koiran tuoksua tai hajua, koira jo 9-vuotias.
Ajattelin ennen, että olen vaan tottunut oman koiran hajuun, mutta nyt kävin tuttavalla, jolka kaksi tipsua ja sama juttu, vaikka kuinka rapsutat jne., niin ei edes käteen jää koiran hajua. Kaikista muista tuntemistani koirista jää. Minulla on erityisen herkkä hajuaisti.
Kommentit (28)
Sinulla on tuoksukoira. Sellainen erittää makeaa parfyyminomaista tuoksua korvien tienoilla olevista hajurauhasista. Minulla on ollut useita. Ne eivät märkänäkään haise koiralle.
Tuoksukoira erittää hajua ollessaan innoissaan ja hyväntuulinen, ja varsinkin, jos sillä on pennut.
Vierailija kirjoitti:
On totta ja lukee joissain tipsun rotukuvauksissakin.
Myös hyvä tuoksu, joka joskus erottuu tipsua silittäessä.
Yksi hyvä puoli lisää ihanassa rodussa 🧡
Sama koskee myös belgianpaimenkoiraa, tervuerenia. Turkki on ilmava ja aina kuin vastapesty. Ei tuoksu ns. koiralle ja niskasta silittäessä siitä toisinaan erittyy sellaista mielihyvähormonia, joka tuoksuu ihan parfyymille.
Nykyinen turrini kyllä tuoksuu just sille niinsanotulle "koiralle." On siis terrieri. Minä tykkään siitä tuoksusta, pitäähän nyt kunnon koiran myös haista koiralle. Ei se paha haju ole, on vaan koiran tuoksu.
Minusta koira ei koskaan haise pahalle, muuta kuin siinä tapauksessa, jos se paha haju tulee suusta ja johtuu hoitamattomista hampaista. Valitettavasti joittenkin koirien henki haisee kauhealta, silloin se on omistajan vika, kun ei vie koiraa tutkittavaksi, mistä se johtuu.
Me otettin kerran kaksivuotias koira, jonka suu haisi kamalalta. Hampaatkaan ei näyttäneet huonoilta, joten ihmeteltiin, että missä vika. Eläinlääkäri tutki ja sanoi, että on jo pitkään ollut kurkkutulehdus. Penslasi kurkun ja antoi antibiootit. Sen jälkeen ei enää haissut pahalle. Kävi sääliksi koira, oli varmaan ollut kurkku kipeä jo kauan.
Koiran ominaishaju ei johdu pesemättömyydestä tai huonoista hampaista tai mistään sellaisesta. Lika voidaan pestä pois ja huonot hampaat laittaa kuntoon, mutta se koiran erittämä omainaishaju ei sillä katoa. Se on sama asia, kuin ihmisen ominaishaju.
Siinä on myös eroja rotujen välillä ja jopa samanrotuistenkin yksilöitten välillä. Meillä oli kaksi metsästyskoiraa, pystykorva ja karhukoira. Vain pystykorvassa oli se koiranhaju. Karhukoira ei tuoksunut oikein millekään.
Kaikkein ihaninhan on pennun haju. Sitä haistelisi vaikka kuinka kauan. Itse asiassa niinhän se on ihmistenkin kohdalla, pienen vauvan niska tuoksuu ihanasti vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
En edes laske tiibetinspanielia koiraksi. Kuin ulkoiluttaisi kaikille rähisevää lapasta. Chihuahuan miellän enemmän rotaksi, paitsi rotta on terveempi ja fiksumpi.
Älä nyt, naapurin tipsu on niin kiltti. Meidän isoegoinen terrierimmekin on sille ystävällinen, kun eihän sille voi ilkeä olla.
Turkin laatu ja se onko alusvillaa ja paljon vaikuttaa.
Jos koira on vegaani niin tarviiko sen kakkaa kerätä pussiin? Mä oon hankkimassa koiraa mut toi kakankeruu vistottaa vähän (tai aika paljonkin). Mut jos se syö vain kasviksia ym. (mitä nyt vegaanit syökään) niin ei kai sen kakka sit haise niin paljoo et se pitäis lapioida pussiin?
En edes laske tiibetinspanielia koiraksi. Kuin ulkoiluttaisi kaikille rähisevää lapasta. Chihuahuan miellän enemmän rotaksi, paitsi rotta on terveempi ja fiksumpi.