Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sai sinut hakeutumaan matalapalkka-alalle?

Vierailija
07.10.2023 |

Oli kyseessä kutsumusammatti, lyhyt koulutus vai jokin muu syy?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin siviilitöissä joissa hankin hyvin mutta työt kotiin jne. ei pidemmän päälle kiinnostanut.

Nyt valtiolla huonolla palkalla mutta ei enää työt stressaa. :D

Vierailija
42/65 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen menin kesätöihin varastolle ja sille tielle jäin. Ja vaikka alaa yleisesti pidetään matalapalkka-alana niin kyllä siellä hyville palkoillekin moni pääsee jos vain on yhtään älliä päässä. Itse etenin reilussa kymmenessä vuodessa ihan perusjampasta työnjohtajaksi 30 hlön varastolle. Tienaan tosi kivasti enkä näin jälkikäteen vaihtaisi tätä urapolkua mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjat kotiolot, omilleen oli päästävä, mieluummin enemmin kuin myöhemmin. Muutin omaan asuntoon, mukanani repussa sekä ikeakassissa maallinen mammonani. Vuokra oli maksettava ja elämä rakennettava. Tapasin miehen, oli vielä vähävaraisempi kuin minä, mutta yhdessä päätettiin taivaltaa. Yhteinen matka jatkuu yhä, vaikka mies tienaakin nykyään keskivertoa paremmin ja minä olen edelleen matalapalkkainen.

Vierailija
44/65 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain oli vuokra maksettava 18-vuotiaana ja rahaa sai töistä, ei opiskelemisesta. Sille tiellä jäin, koska heittäytyminen pois työelämästä ja suuren opintolainan ottaminen ei houkuttele. Ennemmin tein perheen ja otin asuntolainan, koska ikä alkoi naisena tulla vastaan.

Mikset jäänyt työttömäksi? Olisit saanut saman rahan tai jopa enemmän tekemättä mitään?

Vierailija
45/65 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain oli vuokra maksettava 18-vuotiaana ja rahaa sai töistä, ei opiskelemisesta. Sille tiellä jäin, koska heittäytyminen pois työelämästä ja suuren opintolainan ottaminen ei houkuttele. Ennemmin tein perheen ja otin asuntolainan, koska ikä alkoi naisena tulla vastaan.

Mikset jäänyt työttömäksi? Olisit saanut saman rahan tai jopa enemmän tekemättä mitään?

Näinhän se on, matalapalkka aloilla palkat ovat samaa taso tukien kanssa, varsinkin jos asuu pk-seudulla.

Vierailija
46/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laiska käyttämään ajatustyötä, muuten en sitten olekaan laiska, jaksan painaa fyysisesti hommia joskus ylitöihin asti. Nyt ollut lisäkoulutusta työn puolesta ja en ole kymmeneen vuoteen ollut näin väsynyt kun mitä istuminen ja ajattelu saa aikaan

Samaistun. En itsekään ole ollenkaan opiskelijatyyppi vaan tekijätyyppi.

Vierailija
47/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma urakehitys tyssäsi siihen, kun tulin raskaaksi. Tosin kyllä tykkäänkin työstäni ja pärjätään kun mies sentään tienaa nykyään hyvin.

Vierailija
48/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto ja epävarmuus lukioikäisenä. Koulumenestys oli hyvää ja kiitettävää, mutta en uskonut itseeni.

Vierailija
49/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakeutunut, en pääse enää muuallekaan.

Vierailija
50/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se enimmäkseen oli helppous, ravintolakoulu oli lähellä ja linjoista kiinnostavin. Opiskelu pidemmälle ei kiinnostanut, taitaisi olla neurologista ongelmaa ihan diagnoosin tai parinkin verran, mutta empä sitä silloin tiennyt. Ei ole onneksi tarvinnut pölyttyä paikallaan tylsistymässä missään toimistossa, vaikkei palkkaus päätä huimaa, ei siis valinnat isommin kaduta.

Vierailija
51/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut enää istua tietsikan ääressä koko päivää.

Vierailija
52/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen koulutus jäi kesken, sitten matalapalkkahommia ja perheen perustaminen. Myöhemmin suoritin AMK-tutkinnon, mutta ei taaskaan töitä ja lopulta päädyin matalapalkkahommiin. Nyt opiskelen yliopistossa siinä toivossa, että voisin saada mielekkään työn. Sain ADHD-diagnoosin liian myöhään, mutta ainakin pystyn nyt opiskelemaan toisin kuin nuorempana. Jos en taaskaan opintojen myötä kelpaa töihin, niin sitten en kelpaa.

Vierailija
53/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kehui, että osaa piirtää. Muulla tavoin hän ei antanut rakkautta ja löi ja huusi.

Vierailija
54/65 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakeutunut matalapalkka-alalle. Korkeapalkkaisia töitä ei nyt vaan ole kaikille tarjolla, se on vissaiin teille kokkareille yllätys?

Vierailija
55/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalalla sihteerinä työharjoittelussa. Työharjoittelujakson jälkeen valmistuin ja tarjottiin kesätöitä jonka tietysti otin vastaan sillä olin hyvä työssäni. Sitten tarjottiinkin jo vakkarisopimusta jonka otin myöskin vastaan. Tästä nyt 16 vuotta. N34

Vierailija
56/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut oman alan töitä, joten hain sitten vähän kaikkea. Olen ollut samassa työpaikassa kymmenen vuotta ja edennytkin, mutta alalla silti huonot palkat. Toisaalta mieluummin töissä, kuin kotona työttömänä.

Vierailija
57/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja alisuorittajaluonne. Olen aina ajelehtinut elämässä helpomman mukaan.

Vierailija
58/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain burnoutin korkeakoulutusta vaatineesta työstäni. Matalapalkka-alalla ei tarvitse viedä töitä kotiin. Minua ei tarvitse sääliä, koska olen näin onnellisempi.

Vierailija
59/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosuhteiden pakko ja työttömyyteen kyllästyminen. En vuosien rimpuilusta huolimatta onnistunut löytämään amk-koulutusta vastaavaa työtä, joten hakeuduin siivoustöihin. Oli silmiä avaava kokemus, siivosin lopulta yli 5 vuotta. Samalla kouluttauduin uudelleen ammattikorkeassa ja nyt olen jo vuosikaudet ollut ns. paremmilla hankkeilla.

Vierailija
60/65 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole parempaan.