Absolutistipuolisoni suuttuu joka kerta jos otan alkoholia
Ihan sama otanko kotona vai haluanko lähteä kavereiden kanssa johonkin. Mielestäni tämä on kontrollointia koska en ole luvannut itse alkaa absolutistiksi missään vaiheessa nyt 2 v kestänyttä suhdettamme. En juo liian usein enkä liikaakaan. Mitä tekisitte? Alan ahdistua tästä kovasti ja tuntuu ettei meillä ole muutenkaan paljon yhteistä enää. Ero lienee ainut ratkaisu? Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kävisin tiukan keskustelun. Ei tuolla tavalla voi toisen elämää kontrolloida parisuhteessa. Ei tuosta tule mitään. Se on kumppanisi ongelma, jos hän on absolutisti, mutta ei hän voi odottaa sitä muilta tai pakottaa sinua siihen!
Riippuu paljonko AP juo. Jos elämä on yhtä juopottelua päivästä päivään niin en syyttäisi kumppania.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä ollut lasinen lapsuus ja siksi alkoholi ahdistaa? Jos ei niin ihme nipo ja vaihtoon
Ehkä ap ei ole niin viehättävä kuin uskoo olevansa humalassa?
Näin luulen myös. Ehkä ap on ihan hehkutin ärsyttävä, kun on maistissa.
Jaa että parisuhteessa pitää olla 24/7 viehättävä eikä ikinä saa olla syystä tai toisesta ärsyttävä? Onnea vaan teille paratiisissa elävät täydelliset ihmiset!
Absolutisti täällä, hei. Oletteko keskustelleet kumppanisi kanssa rauhallisella hetkellä, että mikä saa hänet suuttumaan alkoholin käytössäsi? Oletko aiemmin vetänyt ns. peput olalle ja hän olettaa, että mikä tahansa yksi viinilasillinen voi johtaa siihen? Vai onko aiemmin tapahtunut jotakin hänen mielestään sopimatonta silloin, kun käytit alkoholia? Onko hänellä ollut aiemmin huonoja kokemuksia alkoholia juovasta kumppanista tai onko hänen perhetaustassaan esim. alkoholismia, joka vaikuttaa reaktioihin?
Itse en ole olettanut, että kumppanini olisi absolutisti, mutta seurustelin joskus miehen kanssa, joka ei osannut ottaa vain yhtä lasillista viiniä, vaan siinä meni koko pullo, toinenkin ja sitten etsittiin olutta, siideriä ja väkevämpiä, ja herra oli useaan otteeseen pulassa työpaikan virallisissa tapahtumissa, kun ei hallinnut ollenkaan juomista. Jos kumppanisi on kokenut vastaavaa, niin toki se vaikuttaa hänen reaktioihinsa. Kannattaa yhdessä keskustella, että mitä olet oikeasti hänelle luvannut alkoholin suhteen ja mitä kumppanisi mielestä olet sanonut ja luvannut. Hän voi olla siinä oletuksessa, että sinäkin olet luopunut alkoholista ja pitää jokaista lasillista kuin alkoholistin repsahduksena.
Pidemmän päälle kumpikaan ei ole onnellinen, jos riitelette aiheesta joka kerta. On hyvä keskustella, että mistä kumppanin reaktiot johtuvat, miten voisit auttaa häntä omasta osastasi ja miten hän voisi reagoida rauhallisemmin siihen, että haluat joskus nauttia lasillisen kotona tai muualla.
Älkää ottako absolutistia kumppaniksi, siinä on aina jotain vaikeutta tiedossa tavalla tai toisella.
Pariutukoon keskenään.
Mun miehellä oli pipo yhtä kireällä. Join 1-2x kuukaudessa. Aina niin, ettei hän näe. En kuitenkaan baareissa. Erottiin, mutta ei tämän takia. Mies halusi vaan maata sohvalla, eikä mikään muu kiinnostanut.
Meillä on vähän samaa. Mies haluaa kontrolloida. Pari lasia viiniä pari kertaa viikossa on ihan ok mun mielestä. Mutta mies väittää että otan liikaa. Oikeasti mä haluaisin ottaa joskus GT:n ennen ilta-ateriaa, aterialla viiniä. Illalla yhden lasin hyvää punaviiniä joskus. En joka päivä toki. Kontrolloi se muutenkin. Mä en halua olla joku altavastaaja vaan haluaisin kelvata omana itsenään.
Muutama skenaario tulee mieleen.
-Absolutisti puoliso on alkoholisti, eikä siksi siedä alkoholin käyttöä läheisillään, tai sitten hänen vanhempansa tai joku muu läheinen on/on ollut alkoholisti. Tästä olisi kuitenkin pitänyt keskustella jo suhteen alussa.
-Jokin absolutistipuolison elämässä on muuttunut (esim. kaveripiiri, työnkuva tmv.) ja hän yhtäkkiä näkee alkoholin käytön jotenkin entistä ikävämmällä/nolommalla/turmiollisemmalla tavalla. Tyypillistä joillekin siinä +35 vuotiaana tehdä äänekästä pesäeroa nuoruuden hummailuun ja vastuuttomuuteen, mikä on tietty vaikeaa jos puoliso vielä juo.
-Ap sanoo juovansa kohtuudella ja viisaasti, mutta todellisuudessa muuttuu jo parin juoman jälkeen rasittavaksi sössöttäjäksi. Kieltää, että juo oikeasti liikaa. Pahimmillaan ap mokailee kännissä tai on aggressiivinen.
Ihminen ei toki voi raitistua suhteen aikana.