Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Absolutistipuolisoni suuttuu joka kerta jos otan alkoholia

Vierailija
07.10.2023 |

Ihan sama otanko kotona vai haluanko lähteä kavereiden kanssa johonkin. Mielestäni tämä on kontrollointia koska en ole luvannut itse alkaa absolutistiksi missään vaiheessa nyt 2 v kestänyttä suhdettamme. En juo liian usein enkä liikaakaan. Mitä tekisitte? Alan ahdistua tästä kovasti ja tuntuu ettei meillä ole muutenkaan paljon yhteistä enää. Ero lienee ainut ratkaisu? Onko muilla ollut vastaavaa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tätä kysynyt joka päivä esiintyen aina eri tyyppeinä? Tiedät hyvin, että olet yksinäinen ja juot liikaa ja haluat jutella juomisesta, koska se on niin tärkeää.

Menisit katkolle.

Vierailija
22/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa on entinen alkoholisti kun näkee niin punaista?

Ehkä ei, vaan sitä vain ärsyttää, että toinen juo hermomyrkkyä tietoisesti.

Nisteristä se vasta kilahtaisikin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsist kumppaniksi absolutistin, ap?

Ovatko kaikki absolutistit sitten toistenkin alkoholinkäytön kieltäjiä? Oma absolutismini kyllä rajautuu ihan vain itseeni. 

Sama täällä ja miehelläni. Mieheni lopetti oman alkoholinkäytttönsä pari vuotta ennen kuin minä, mutta ei hän sanonut puolikasta sanaakaan minun saunalonkerostani tai viinipullosta joskus. Minä lopetin sen touhun reilu kolme vuotta sitten ja varmasti 80% ystävistäni ja tutuistani ei asiasta tiedä vieläkään. En ole huomannut pitää asiasta isompaa meteliä ja muut saavat juoda minun puolestani sen verran kuin parhaakseen katsovat, ei se ole minun asiani.

Vierailija
24/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ohmettelin. Ja miksi absolutisti on ottanut kumppaninseen juovan? Taidatte molemmat olla aikamoisia tossukoita, joilla ei ole oikein elämässä mitään muuta.

Neuvoni ap sinylle, juo niin paljon kuin juotattaa ja sano miehelle, että jos ei miellytä, niin heippa. Ja jos miehen juomattomuus on sinulle iso asia tai ongelma, niin sanot taas miehelle, ette heippa, sinä lähdet. Olette aikuisia ja en ymmärrä miksi tällaisesta asiasta pitää tehdä iso juttu.

Näin, helppo juttu, seuraava kysymys.

Et ymmärrä miksi parisuhteen päättämisestä pitää tehdä "iso juttu"?

Vierailija
25/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lestadiolainen? Niitä on paljon täällä.

Vierailija
26/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä naisena otan hyvin harvoin alkoholia. Kun aloin seurustella mieheni kanssa ei hänkään käyttänyt alkoholia kuin hyvin harvoin. Joskus otettiin siideri illalla mutta sekin saattoi unohtua sohvapöydälle puoliksi juotuna ja kaadettiin illalla pois.

Ajan kuluessa mies rupesi ottamaan saunakaljan. Sitten kaksi. Sitten kolme. Jne. Nykyään menee jo kaksi keskiolutta ja kaksi vahvaa aina saunottaessa. Mies sanoo että syy koska se on hänen tapansa rentoutua. Asia haittaa minua koska ensinnäkin määrät kasvavat hitaasti mutta varmasti. Ja ottamiskerrat tihenevät. Ja ennen kaikkea se että mies haluaa lämmittää saunan yhä aikaisemmin koska kiire päästä juomaan olutta. Mies on kireä jos haluankin vielä esim tiskata ennen saunaa. Saunassa muutaman jälkeen miehen puheet alkavat olla kiukkuisia. Kaikesta valitetaan. Töissä vikana tämä ja tuo. Lapset tuli illalla liian myöhään kotiin. Jne jne. Mies myös uhoaa että huomenna teen asian x ja laitan pomolle viestin asiasta y. Minusta saunominen tällaisen negatiivisen kaverin kanssa on kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Siksi nykyään lähdenkin usein pois heti kun mies alkaa jutella negatiivisesti. Kun mies on juonut saunassa niin illalla syö valtavat määrät (toisaalta pyytää minua tekemään vähäkalorista ruokaa usein koska haittaa kun lihoo). Juotuaan ja syötyään menee nukkumaan ja haisee alkoholille ja kuorsaa todella pahasti koristen.

Miehen mielestä hänellä ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja käyttää vain vähän. No minulla on ongelma hänen juomisensa kanssa. Sama kuinka nätisti sanon asiasta niin suuttuu. Omasta mielestään puhuu ihan normaalisti jos on juonut jne.

Ap kannattaa kysyä siltä puolisolta miksi hän on absolutisti. Mikä toisen alkoholin käytössä häiritsee jne. Ehkä häntä on petetty aikaisemmassa suhteessa ja syyksi sanottu humalatila, tai hänellä on huonoja kokemuksia itsellään alkoholin vaikutuksen alaisena. Rauhallinen keskustelu voi selvittää asiaa ja kumpikin voimiettiä miten asia ratkaistaisiin esim meillä minä lähden saunasta pois kun miehen jutut alkaa ärsyttämään ja usein nukun iltayöstä pätkän sohvalla niin en häiriinny miehen kuorsaamisesta. Jos miehen juominen lisääntyy niin tulen jossain kohden kysymään haluaako vähentää juomistaan vai muutanko pois. Toistaiseksi juominen ei haittaa minua vielä niin paljoa että harkitsisin sen takia muuttoa.

Vierailija
27/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "absolustit" ovat yleensä erittäin rasittavia. Muttei aina. Kannattaa katsoa tarkkkaan.

Vierailija
28/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroat mieluummin puolisosta kuin alkoholista? Eikö tuo kuulosta mielestäsi aika ongemalliselta?

Ei tuossa ole alkoholista kysymys. Jokainen järkevä ihminen eroaa puolisosta, joka yrittää kontrolloida kumppaninsa elämää.

Aijaa, miten niin muka ei ole? Olen itse absolutisti, lähes 15 vuotta ilman pisaraakaan. Kyllä minuakin korpeaisi puolison juominen. Ja kyllä, kyse olisi silloin pelkästään siitä alkoholista.

Sitä tässä ihmettelen, että miksi juova + ei juova on edes pariutunut?

Nämä ovat asioita, mitkä pitää puhua jo suhteen ensimetreillä. Ettei syntyisi ap:n kaltaista tilannetta.

Vierailija
29/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ohmettelin. Ja miksi absolutisti on ottanut kumppaninseen juovan? Taidatte molemmat olla aikamoisia tossukoita, joilla ei ole oikein elämässä mitään muuta.

Neuvoni ap sinylle, juo niin paljon kuin juotattaa ja sano miehelle, että jos ei miellytä, niin heippa. Ja jos miehen juomattomuus on sinulle iso asia tai ongelma, niin sanot taas miehelle, ette heippa, sinä lähdet. Olette aikuisia ja en ymmärrä miksi tällaisesta asiasta pitää tehdä iso juttu.

No jos heillä on tuollaisesta jutustakin rähinää ja sihdetta on takana pari hassua vuotta, niin ei se nyt iso juttu ole laittaa poikki ja lähteä etsimään paremmin itselleen sopivaa puoliskoa. Voihanbsiinä mennä kuukausi etoamisen jälkeen toista miettiessä, mutta enpä usko, että paljoa sen kauempaa, kun kerran rähinää on.

Vierailija
30/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole, mutta en harrasta enää alkoholijuttuja, kun en viitsi. :)

Vierailija
31/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut "juomisesta". Onko sinulla alkoholiongelma?

Vierailija
32/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä naisena otan hyvin harvoin alkoholia. Kun aloin seurustella mieheni kanssa ei hänkään käyttänyt alkoholia kuin hyvin harvoin. Joskus otettiin siideri illalla mutta sekin saattoi unohtua sohvapöydälle puoliksi juotuna ja kaadettiin illalla pois.

Ajan kuluessa mies rupesi ottamaan saunakaljan. Sitten kaksi. Sitten kolme. Jne. Nykyään menee jo kaksi keskiolutta ja kaksi vahvaa aina saunottaessa. Mies sanoo että syy koska se on hänen tapansa rentoutua. Asia haittaa minua koska ensinnäkin määrät kasvavat hitaasti mutta varmasti. Ja ottamiskerrat tihenevät. Ja ennen kaikkea se että mies haluaa lämmittää saunan yhä aikaisemmin koska kiire päästä juomaan olutta. Mies on kireä jos haluankin vielä esim tiskata ennen saunaa. Saunassa muutaman jälkeen miehen puheet alkavat olla kiukkuisia. Kaikesta valitetaan. Töissä vikana tämä ja tuo. Lapset tuli illalla liian myöhään kotiin. Jne jne. Mies myös uhoaa että huomenna teen asian x ja laitan pomolle viestin asiasta y. Minusta saunominen tällaisen negatiivisen kaverin kanssa on kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Siksi nykyään lähdenkin usein pois heti kun mies alkaa jutella negatiivisesti. Kun mies on juonut saunassa niin illalla syö valtavat määrät (toisaalta pyytää minua tekemään vähäkalorista ruokaa usein koska haittaa kun lihoo). Juotuaan ja syötyään menee nukkumaan ja haisee alkoholille ja kuorsaa todella pahasti koristen.

Miehen mielestä hänellä ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja käyttää vain vähän. No minulla on ongelma hänen juomisensa kanssa. Sama kuinka nätisti sanon asiasta niin suuttuu. Omasta mielestään puhuu ihan normaalisti jos on juonut jne.

Ap kannattaa kysyä siltä puolisolta miksi hän on absolutisti. Mikä toisen alkoholin käytössä häiritsee jne. Ehkä häntä on petetty aikaisemmassa suhteessa ja syyksi sanottu humalatila, tai hänellä on huonoja kokemuksia itsellään alkoholin vaikutuksen alaisena. Rauhallinen keskustelu voi selvittää asiaa ja kumpikin voimiettiä miten asia ratkaistaisiin esim meillä minä lähden saunasta pois kun miehen jutut alkaa ärsyttämään ja usein nukun iltayöstä pätkän sohvalla niin en häiriinny miehen kuorsaamisesta. Jos miehen juominen lisääntyy niin tulen jossain kohden kysymään haluaako vähentää juomistaan vai muutanko pois. Toistaiseksi juominen ei haittaa minua vielä niin paljoa että harkitsisin sen takia muuttoa.

No lujlisi ap:n sen verran tietävän nyt jo toisesta, että tietää miksi mies ei juo alkoholia. Jos hän ei asiasta ole huomannut kysyä ja keskustella, niin onpa outo parisuhde...

Vierailija
33/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos heillä on tuollaisesta jutustakin rähinää ja sihdetta on takana pari hassua vuotta, niin ei se nyt iso juttu ole laittaa poikki ja lähteä etsimään paremmin itselleen sopivaa puoliskoa. Voihanbsiinä mennä kuukausi etoamisen jälkeen toista miettiessä, mutta enpä usko, että paljoa sen kauempaa, kun kerran rähinää on.

Jos lopetat parin vuoden suhteen noin kylmästi ja ilman harkintaa, siitä vain. Mutta ei sellainen tunteettomuus ja impulsiivisuus ole normaalia. Paitsi tietysti palstalla, missä erokehotus tulee nappia painamalla. Ja jokainen neuvoja luulee olevansa nero.

Vierailija
34/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole, mutta en harrasta enää alkoholijuttuja, kun en viitsi. :)

No, kyllä muutkin osaavat olla tuomitsevia ja alentuvia kuin uskovaiset. Vaikka useimmiten ovat juuri niitä.

Vierailija
35/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki absolutistit ole rasittavia. En ainakaan minä. En kyllä jaksa katsoa känniörvellystä mutta sekin olkoon jokaisen oma asia. Voin käydä viihteellä, pitää hauskaa, juoda alkoholitonta. Migreenin takia en pysty juomaan esim punaviiniä ollenkaan, väkeviä en ole koskaan juonutkaan. Voin aivan hyvin olla juomatta kun ei siitä mulle hyvä olo tule.

Kumppanina on ollut kohtuukäyttäjä. Ei ongelmaa kun siitä ei tee ongelmaa.

Vierailija
36/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tätä kysynyt joka päivä esiintyen aina eri tyyppeinä? Tiedät hyvin, että olet yksinäinen ja juot liikaa ja haluat jutella juomisesta, koska se on niin tärkeää.

Menisit katkolle.

Kyttäätkö ihmisten IP-osoitteita vai mistä tiedät?

Vierailija
37/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän luuli että absolutistit ovat normaaleja, täyspäisiä ihmisiä.

Itse en tunne yhtään absolutistia, joka ei jossain vaiheessa toisi esiin kuviteltua paremmuuttaan tavalla tai toisella.

Paremmuutta toiseen ihmiseen nyt tuodaan esille halutessa ihan joka elämän alueella. Valinnasta tulee ongelma, jos oma rajattu elämänvalinta ehdollistetaan koskemaan myös muita, kuten puolisoa.

Ps. Tuntemani absolutisti opiskelijabileiden aikaan käyttäytyi muuten enemmän nolosti kuin useimmat humaltuessaan. Hän oli myös varsin kaunis ja kevytkenkäinen, joten ei absolutismi ainakaan häntä paljon rajoittanut.

Vierailija
38/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaako päihteiden käyttösi ja siitä seuraava puolisosi suuttuminen usein paritteluun?

Vierailija
39/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtaako päihteiden käyttösi ja siitä seuraava puolisosi suuttuminen usein paritteluun?

Onko parittelunne vihaista ja aggressiivista miehen taholta?

Vierailija
40/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkonarkeilla on nuo alkonarkkien ongelmat.